Når bør/må jeg skifte gaffelolje og er det DIY?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Når bør/må jeg skifte gaffelolje og er det DIY?

Legg inn av LarsE »

AJ skrev: 02 mai 2018, 20:02 Hm...
søkte i pdf. versjonen av brukermanualen til min egen KTM SA S for å sjekke om sjekk/bytte av gaffeloljen, men fant ingenting annet enn mengden olje som var ulik for gaffelbeina, ingenting om service og byte av olje på forgaffelen... :-k

Måtte bytte på den forrige SA'en siden det oppsto lekkasje i simmersingen i det ene gaffelbeinet.
Har ikke funnet noe om å bytte gaffelolje i manualen til noen av 690ene mine. Eneste som er nevnt at du skal lufte gaffelen og sjekke at den er tett og eventuelt bytte olje og tetninger.

KawaKjetil

Re: Når bør/må jeg skifte gaffelolje og er det DIY?

Legg inn av KawaKjetil »

AJ skrev: 02 mai 2018, 22:14
Bergen skrev: 02 mai 2018, 22:06 Bra du fikk orden på gaflene med ny olje.
Lurte på en ting i trådtittelen; hva er DIY?
DIY= Do It Yourself... ;)
Hehe. Er vant til forkortelser som OEM etc, men denne var ny :D
Har vi lært noe idag også :thumleft

KawaKjetil

Re: Når bør/må jeg skifte gaffelolje og er det DIY?

Legg inn av KawaKjetil »

LarsE skrev: 02 mai 2018, 22:15
AJ skrev: 02 mai 2018, 20:02 Hm...
søkte i pdf. versjonen av brukermanualen til min egen KTM SA S for å sjekke om sjekk/bytte av gaffeloljen, men fant ingenting annet enn mengden olje som var ulik for gaffelbeina, ingenting om service og byte av olje på forgaffelen... :-k

Måtte bytte på den forrige SA'en siden det oppsto lekkasje i simmersingen i det ene gaffelbeinet.
Har ikke funnet noe om å bytte gaffelolje i manualen til noen av 690ene mine. Eneste som er nevnt at du skal lufte gaffelen og sjekke at den er tett og eventuelt bytte olje og tetninger.
Dere kan jo prøve å leite i servicemanual hvis den finnes her.. https://www.manualslib.com/brand/ktm/motorcycle.html

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Når bør/må jeg skifte gaffelolje og er det DIY?

Legg inn av LarsE »

Service manualen beskriver hvordan du skal serve gaffelen (har til og med gjort det på min), men ikke noe om hvor ofte det skal gjøres. Virker som de mener du skal bytte det når det begynner å lekke eller hvis de merker kraftig feil på prøveturen. I roadracing er det vel hvert år eller annethvert år som gjelder?

Tyffen
Innlegg: 22
Registrert: 25 mai 2018, 22:04
Motorsykkelen din: Honda Transapl 650 2001

Re: Når bør/må jeg skifte gaffelolje og er det DIY?

Legg inn av Tyffen »

Skal prøve det samme med min Transalp 2001mod. Og i samme drag prøve og skifte styrelagrene. Har noe vibrasjon i framdekket, og ble fortalt at dette kunne skyldes dårlig olje i demperne, samt at styrelageret mitt var noe slitt. Ikke gjort dette før, men ser jo ikke helt umulig ut etter utallige videoer på You tube, og gode beskrivelser inne på her.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 748
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Bosted: Asker området

Re: Når bør/må jeg skifte gaffelolje og er det DIY?

Legg inn av haakeik »

Hvis du en Biltema i nærheten, anbefaler jeg å kjøpe en oljenivåmåler. Ofte står det ikke hvor mange deciliter olje det skal være i hvert gaffelbein, men hvor mye mm luft det skal være fra toppen av beinet ned til oljen. Det hjelper dette verktøyet deg med.
Veldig viktig at det er lik mengde olje i begge beina.
https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verk ... 2000021495

Tyffen
Innlegg: 22
Registrert: 25 mai 2018, 22:04
Motorsykkelen din: Honda Transapl 650 2001

Re: Når bør/må jeg skifte gaffelolje og er det DIY?

Legg inn av Tyffen »

Takk, den skal jeg ta med.

Tyffen
Innlegg: 22
Registrert: 25 mai 2018, 22:04
Motorsykkelen din: Honda Transapl 650 2001

Re: Når bør/må jeg skifte gaffelolje og er det DIY?

Legg inn av Tyffen »

Feiga ut jeg, ringte Hjelpis i Oslo, og fikk jobben gjort der, var som å få en ny sykkel hjem igjen, men mye skyldtes nok nytt styrelager.

Svar