Hei!
Jeg kjører nå en FJR generasjon 2, en 2006.
Jeg har aldri kjørt med det org glasset, men har et mye lavere. Elektrisk justerbart.
Jeg liker biken godt. Den drar fint, og øser brukbart på om du girer ned ett par hakk, (jeg er vant med raske sykler). Du sitter veldig godt, og aerodynamikken er absolutt brukbar. Ingen støy eller dårlig beskyttelse, og det er viktig skal du kjøre litt lengre.
Kardang er veldig praktisk!
Fine og tette kufferter. Gode bremser og den svinger fin fint. Har heller ikke opplevd noen ustabilitet, men har ikke kjørt skikkelig fort heller, feks over 200 over lengre tid, autobahn.
Den takler humper overraskende bra, og har også en fullt justerbar og godt dimensjonert gaffel.
Kom fra K1300S,også en meget bra bike!
Hvilken sykkel vil dere foreslå?
Re: Hvilken sykkel vil dere foreslå?
Super Tenere med 1200 cc er klart en tung sykkel, men den har et lavt tyngdepunkt og er enkel å kjøre i lav fart. I marsjfart er en stabil som et lokomotiv på skinner. Jeg hadde før en Suzuki Vstrom 650 og den føltes mer topptung. Super Tenere har veldig god langturkomfort, fin oppreist sittestilling og i 6. giret har den relativt lavt turtall i marsjfart rundt 100km/t. Tror også Versys er en fin sykkel, men den har 17" fremhjul og det er ikke like egnet for kjøring på grus og telehiv som et 19" hjul som Super Tenere har. Det lureste du gjør er å prøvekjøre selv de kandidatene du har og gjøre opp din egen mening om hva som fungerer best for deg. Lykke til!mistergemas skrev: 22 jun 2018, 23:23 Pc krasj og vedlikehold på huset har ført til pause på forumet for min del.
Ville nok prioritere en sykkel hvor jeg sitter behagelig og kan kjøre lange strekk. Vil ikke trenge en offroader, mesteparten av kjøringen foregår nok på asfalt, men gjerne en som takler en grei grusvei. Skulle gjerne hatt en AT men den er jo relativt ny og ikke mange brukte til salgs ennå. Versysen frister, ser den får gjennomgående gode skussmål for komfort. Ellers har jeg vurdert både Varadero og Super Tenere men frykter at disse er relativt "topptunge", noen som har erfaringer?
-
- Motorsykkelen din: Honda ST 1300 Pan European
På tide med en oppdatering :-). Valget falt til slutt på en Honda ST1300 Pan European med 25000 km på telleren. Innkjøpt i mai. Opplever sykkelen som veldig lettkjørt og stødig samt lett kontrollerbar til tross for høy vekt. Synes jeg håndterer den lettere/bedre enn CBF'en jeg hadde før, antar at det i hovedsak skyldes lavere tyngdepunkt og lavere setehøyde. Sykkelen hadde påmontert styreforhøyer når jeg kjøpte den og til vinteren blir det investert i et bedre sete. Originalsetet holder ikke mål for meg, kjenner det i baken allerede når halvtimen passeres. Er ellers veldig fornøyd så langt.
- Fsva
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Gratulerer, sikkert en flott kjøremaskin. 25000km er jo ikke så mye heller, nesten helt ny 

-
- Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Jeg er såpass nærsynt at jeg vil slå et lite slag for min egen Versys 1000 GT. Den er mange hakk mer egnet til touring enn Z1000sx som jeg har lånt flere ganger på lengre turer. Versys er ikke noe råskinn med verdens største motor. Den byr isteden på den mest vibrasjonsfrie motor jeg vet om og har et bånndrag som er mye bedre (enn Z1000sx). Versys er lett å tilpasse med bedre vindskjerm fra Madstad. Den har fjæringsvei lang nok til norsk asfaltkvalitet og kan brukes på grusvei med de rette dekk. Oppreist sittestilling gir oversikt i trafikk og sikrer mot ryggsmerter og såre håndledd. Dette er en høy, stor og tung sykkel og bør kjøres av ditto sjåfør. Japansk byggekvalitet, driftsikkerhet og levetid. De beste kjøp på Versys 1000 gjøres på 1. generasjon 2012-2014. Den er så stygg i fronten at ingen vil ha den. Prisen blir deretter... Sykkelens største svakhet er mangel på personlighet og sjel. For å få det må du kjøpe sykkel fra hjemlige trakter; Triumph Trophy/Tiger eller BMW RT/GS eller tilsvarende. Da synker kanskje kvaliteten, men eiergleden er sikret. Forøvrig nevner du flotte ting ellers i ditt eget, første innlegg.
-
Kawasaki Versys 1000 GT er absolutt en sykkel jeg kunne tenkt meg. Da etter 2015
. Men det får eventuelt bli neste gang, så langt er jeg strålende fornøyd med Pan European.
PE, da er du ikke langt unna en Goldwing eller ?
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....
-
Goldwing har egentlig aldri fristet
.
Har ikke prøvekjørt PE, kun prøvd sittestilling, høyde. Var noe som ikke stemte. GL'n har lenge været et mål. Men alltid vurdert denne som for stor og lite håndterlig. Når jeg endelig har denne i mitt eie er den blitt mye brukt og blir tryggere og tryggere på denne, liker den bedre og bedre for hver tur.
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Jeg kjører en K1200lt... superkomfortabel på tur, ingen vind/regn problemer :9 så lite støy at eg og kona snakker sammen normalt(nesten) uten elektrisk komunikasjon. Minuset er at den er rimelig svær til småkjøring og sånt, men for meg har også det blitt en vane.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Det var to av disse på MCsiden-treffet i Sokndal nå nylig.Johnny63 skrev: 29 aug 2019, 11:24 Jeg kjører en K1200lt... superkomfortabel på tur, ingen vind/regn problemer :9 så lite støy at eg og kona snakker sammen normalt(nesten) uten elektrisk komunikasjon. Minuset er at den er rimelig svær til småkjøring og sånt, men for meg har også det blitt en vane.
Begge eierne var lite tilbakeholdne med lovordene..

Jeg vil tror begge dukker opp neste år også. Så hvorfor ikke slenge seg med?
Følg med i denne tråden: viewtopic.php?p=366570#p366570

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.