Dansekris skrev: 30 aug 2018, 09:33
FredrikE24 skrev: 29 aug 2018, 19:56
Ditto.. Jeg blir så utrolig irritert på den journalisten og hans kjørekunnskaper. Han speiler på mange måter veldig mange Norske bilister. Ligger og cruiser i venstre felt i sin egen lille boble i 150-160km/t og synes det er "rart" kjørelæreren påpeker det.
Når jeg banker Autobahn så tar jeg på meg Autobahnhatten og bruker mer bakspeil enn frontruta til å se noen ganger føler jeg. Må følge med hele tida skal man gjøre det hele smidig for andre og seg selv.
Men, si at jeg ligger i venstrefila på E18. Fartsgrensa er 80 og jeg ligger i 110. Plutselig legger det seg en varebil (det er alltid en varebil!) i ræva på meg og SKAL forbi, selv om jeg ligger godt over fartsgrensa. Det er biler i midtre felt som jeg passerer mens jeg ligger i 110.
Er da det fortsatt min plikt å vike for han som kommer bak, selv om jeg ligger såpass mye over?
Kjørte hele Autobahn fra sør til nord i sommer og det er klart det er noe annet når man har fri fartsgrense. Vi opplevde aldri at det kom biler i 200++ i venstre fil.
Er akkurat det jeg tenner så på.. Jeg ligger i 115 km/t og jeg mener at du skal være såpass våken at du ser at jeg kommer. Du skal i riktig tid finne en luke å legge deg i, la meg passere, så kan du legge deg ut igjen og fortsette. Jeg kjører BMW(bil og MC), så jeg er flittig bruker av fjernlyshendelen(det ligger i vår natur) i god tid om jeg tolker atferden til forankjørende bil dithen at han/hun er i sin egen verden.
Hadde noen kommet i høyere fart enn meg, og det skjer innimellom, så viker jeg. Jeg følger med.
I en situasjon hvor jeg tar igjen en bil i høyre og vil kjøre forbi, så kaster jeg blikket i god tid bakover og ser hva som foregår der bak. Ser jeg mellom to blikk at en bil har nærmet seg radikalt mellom første og andre blikk i speilet, så venter jeg gjerne noen sekunder, lar bilen passere før jeg legger meg ut.
Det verste jeg vet er når jeg kommer i fartsgrensa + moms++ og en eller annen idiot starter en forbikjøring når han/hun kunne sett i speilet å se at det kommer en bak i venstre som holder 50km/t høyere hastighet enn en selv. Så må jeg stå på bremsen, få ned farten og igjen klampe jernet i bånn når man endelig har klar bane igjen.
I Tyskland så fungerer det slik, og det fungerer kjempebra. Svensker, Dansker, Polakker(østeuropa generelt) er kjempeflinke. Er bare vår kjørekultur som er så skakkjørt. Jeg overhøvlet en kamerat av meg en gang som passasjer i hans bil, jeg er jo i utgangspunktet en stillferdig type, men jeg kan si ifra blant kjente når jeg mener at man skal si ifra. I dette tilfellet så lå vi i venstrefila og kosa oss i fartsgrensa, en stund før jeg grep inn og sa at vi nå hadde en lang kø bak oss. Da mente min gode venn at folk fikk holde seg i fartsgrensa, og at han kunne ligge hvor han ville. Man vet aldri hvorfor bilen som tar deg igjen har på agendaen. For alt du vet, så er det en alvorlig syk person som trenger legehjelp, eller en fødende kvinne i bilen bak og som må frem fort.
Når jeg kjører på AutoBahn i Tyskland så passerer det biler i 200+ støtt hvertfall.