Kjøreutstyr
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kjøreutstyr
Siden Goretex ikke er 100% vanntett over tid, så ville jeg ikke brukt skyhøye summer på kjøredress hvis det og holde vann ute er av høyeste prioritet. Da er det regndress til en 1000-lapp som gjelder.
Derimot har vel dyre dressen kanskje bedre sikkerhetsmekanismer innebygget. Dyrere materialer som kanskje holder lenger etc. Det vet jeg derimot ikke noe om og jeg har heller ikke lest meg opp på dette. Men dte er vel nærliggende å tro at dette er/bør være helt eller delvis sant.
Derimot har vel dyre dressen kanskje bedre sikkerhetsmekanismer innebygget. Dyrere materialer som kanskje holder lenger etc. Det vet jeg derimot ikke noe om og jeg har heller ikke lest meg opp på dette. Men dte er vel nærliggende å tro at dette er/bør være helt eller delvis sant.
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Kjøreutstyr - god skredder i Oslo-området?
Har noen en god skredder å anbefale i Oslo-området? Foret i skinnbuksa synger på siste verset.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Kjøreutstyr
Alt med måte naturligvis, men regndress er håpløst i det daglige. Det jeg trenger er en dress med god lufting og en som er vanntett og som tåler daglig bruk i mange år.Bjerknez skrev: 11 apr 2019, 08:20 Siden Goretex ikke er 100% vanntett over tid, så ville jeg ikke brukt skyhøye summer på kjøredress hvis det og holde vann ute er av høyeste prioritet. Da er det regndress til en 1000-lapp som gjelder.
Derimot har vel dyre dressen kanskje bedre sikkerhetsmekanismer innebygget. Dyrere materialer som kanskje holder lenger etc. Det vet jeg derimot ikke noe om og jeg har heller ikke lest meg opp på dette. Men dte er vel nærliggende å tro at dette er/bør være helt eller delvis sant.
Hadde jeg kjørt en gang i uka på fine dager, da hadde ting stilt seg svært annerledes.
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kjøreutstyr
Skal du ha i pose og sekk så tror jeg ikke du kommer utenom Klim. Ikke spesielt varm da jeg mener å huske den ikke var spesielt godt foret, men den holdt vind og vann ute. Mulig GoreTex'en i Klim dressen er mer "avansert" og klarer den jobben bedre. Jeg ble vertfall ikke våt.FredrikE24 skrev: 21 apr 2019, 23:22Alt med måte naturligvis, men regndress er håpløst i det daglige. Det jeg trenger er en dress med god lufting og en som er vanntett og som tåler daglig bruk i mange år.Bjerknez skrev: 11 apr 2019, 08:20 Siden Goretex ikke er 100% vanntett over tid, så ville jeg ikke brukt skyhøye summer på kjøredress hvis det og holde vann ute er av høyeste prioritet. Da er det regndress til en 1000-lapp som gjelder.
Derimot har vel dyre dressen kanskje bedre sikkerhetsmekanismer innebygget. Dyrere materialer som kanskje holder lenger etc. Det vet jeg derimot ikke noe om og jeg har heller ikke lest meg opp på dette. Men dte er vel nærliggende å tro at dette er/bør være helt eller delvis sant.
Hadde jeg kjørt en gang i uka på fine dager, da hadde ting stilt seg svært annerledes.
Bortsett fra Klim dressen og TCX støvlene mine så har jeg til dags dato ikke hatt noe som helst merket GoreTex som har holdt vannet ute 100%.
Jeg kjøpte Ata Fury dress på Sharkspeed for noen uker siden til den totale sum av 2.700 kroner. Jeg kan komme med noen foreløpige konklusjoner om denne:
Den er definitivt 100% vindtett. Det står at den er 100% vanntett, og selv om jeg har mine tvil så aner jeg en viss sannhet i det. Grunnen er nok at dressen er laget på en enklere måte. Jeg merker at jeg blir klammere (kun i beina) når jeg kjører i varmt vær med denne enn med Klim dressen jeg hadde. Uavhengig om jeg har innerforet i eller ikke. Den virker altså "tettere".
I mitt hode har dem tatt den "billige" løsningen og heller bare laget den tettere, i steden for å bruke mer avansert GoreTex som puster. Å lage noe som er vanntett er jo ikke vanskelig. men skal det samtidig puste, så blir det fort mer innviklet tror jeg.
Hvis denne Ata Fury dressen holder meg tørr etter en ettermiddag med kjøring i regn så er jeg langt over middels fornøyd, spesielt med tanke på hva jeg betalte for den. En latterlig lav sum.
Derimot er den bedre enn Klim Lattitude dressen jeg hadde på noen få punkter. Den er definitivt varmere, den kommer med avtagbart innerfor, nakkekrage og avtagbare bukseseler.
Når det kommer til byggekvalitet så vil jo tiden vise hvor bra den er, men til den prisen så forventer jeg ikke 10 års levetid. Holder den sammen i 2-3 år så er jeg veldig happy.
Jeg føler rett og slett jeg fikk mer for pengene ved å kjøpe Ata Fury dressen kontra Klim dressen.
Så kan man jo helt sikkert dra frem "sikkerhet"-kortet. Klim har utvilsomt brukt dyrere materialer. (uten at jeg vet det), men jeg føler vertfall at knebeskyttere, skulder og albuebeskytterne er noe av det samme med tanke på utseende, uten at jeg har sjekket hva dem er laget av. Ryggskinnen virket dog mer påkostet i Klim dressen jeg hadde.
Ata Fury dressen koster som nevnt 2.700 kroner og det er det jeg betaler for et sett med dekk til sykkelen. Ryker denne dressen etter en sesong eller to så blir jeg ikke imponert, men da føler jeg den har gjort jobben til prisen og da kan jeg bare kjøpe meg en ny.
Noen ganger er det enkle ofte det beste. Tror jeg.
__________________
Når til hansker så kan jeg nesten med sikkerhet si at dyrt ikke betyr best. Jeg tror GoreTex i hansker mest er en gimmick ut fra egne opplevelser. Jeg har kun hatt svindyre hansker av kjente merker i skinn og med GoreTex. Når har jeg bestillt mitt femte par hansker på fem år. De fire første parene har for lengst gått i oppløsning, bokstavelig talt. Nå skal jeg for siste gang prøve Rukka Imatra hansker til den nette sum av 2.500 kroner. Hvis dem også ikke holder det dem lover etter en sesong så er jeg ganske sikker på at to Salomon Slalomhansker fra XXL til 399,- gjør samme nytten (hvis man ser bort fra sikkerheten).
Jeg har ingenting i mot å betale i dyre dommer så lenge det funker og produktet tilfredstiller kravene jeg har og som det lover. Kunsten i mine øyne er å finne god kvalitet blandt rimeligere løsninger. Oftest bommer man, men innimellom kan man faktisk finne noe som holder mål. Men ikke på Biltema da...

- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Kjøreutstyr
Jeg tror nok problemene du vil oppleve størst med denne dressen er de varmeste dagene. Dvs de dagene det er varmere enn for eksempel 26 grader. Da er det denne dressen vil vise deg sine svakheter. Det vil føles som du har på deg en søppelsekk. Ingenting puster, og svetten renner på innsiden.Bjerknez skrev: 22 apr 2019, 07:40
Den er definitivt 100% vindtett. Det står at den er 100% vanntett, og selv om jeg har mine tvil så aner jeg en viss sannhet i det. Grunnen er nok at dressen er laget på en enklere måte. Jeg merker at jeg blir klammere (kun i beina) når jeg kjører i varmt vær med denne enn med Klim dressen jeg hadde. Uavhengig om jeg har innerforet i eller ikke. Den virker altså "tettere".
I mitt hode har dem tatt den "billige" løsningen og heller bare laget den tettere, i steden for å bruke mer avansert GoreTex som puster. Å lage noe som er vanntett er jo ikke vanskelig. men skal det samtidig puste, så blir det fort mer innviklet tror jeg.
Det finnes utrolig mye bra kjøreklær i lavere prisklasser og som takler dagsturer, kortere turer i temperaturområde rundt +6 til +26 grader. Her er vi litt individuelle. Noen takler å fryse bedre, mens noen takler varme bedre enn gjennomsnittet.
Dressen din kommer helt sikkert til å takle ei regnbyge eller to, kanskje også vedvarende regn over lengre tid en ettermiddagstur eller dagstur også. Du har også mulighet til å bruke tekstilimpregnering for å få dressen til å takle regn ennå bedre. Men det som er spennende er hvordan den takler varme og sol, og hvordan den vil fungere på din årlige langtur der du kan oppleve ALLE værforhold i løpet av ei uke og er avhengig av denne dressen + et regnsett til hele turen.
Veldig mange skryter uhemmet av sine billige dresser i den samme prisklasse som du nå har kjøpt. Jada, de fungerer nok godt innenfor nevnte temperaturområde, og tåler nok en del regn også. Men de fleste som kjøper slike kjøreklær og finner seg godt til rette i dem kjører ikke mye. Det blir med noen kveldsturer eller dagsturer i finvær, og kanskje en helgetur i ny og ne hvis værmeldingene er bra.
Jeg kjøpte er slikt billigsett det året jeg tok lappen. Tror jeg betalte rundt 3000 for dressen. Den fungerte veldig bra syntes jeg, helt til jeg sto i rushtrafikk på vei inn i Trondheim. Ble stående på rødt lys, og fikk etterpå høre at det var 32 grader. Det kokte! Svetten rant. Svetten dryppet på brillene også, jeg begynte å se dårlig.
ALDRI skal jeg noen gang mer gjøre et forsøk på å klare meg med en billigdress! Allerede neste dag kjørte jeg innom RIDE i Trondheim og kjøpte meg ny dress. Det ble da kjøpt en dress fra iXS med GoreTex. Betalte vel rundt 7000 for den. I denne dressen har jeg nå startet sesong nr 6, og kjører rundt 10 000 km i året. Jeg kjenner dressen godt nå, og vet hva den tåler. Den tåler en del regn, og så lenge det er regnbyger med opphold mellom så tørker dressen igjen mens jeg kjører. Denne har GoreTex membranen på innsiden av ytterskallet. Det er derfor bare ytterskallet som blir vått.
-Er det varmere enn 25 grader og regn vil ikke membranen fungere så godt, det blir for liten temperaturforskjell ute/inne.
-Dressen puster veldig bra, og blir ikke klam selv de varmeste dagene.
-Kjører jeg i regn og dressen blir våt utvendig har jeg to valg. Enten kjøre videre til dressen tørker, eller stoppe og stå under tak (helst ute) til dressen tørker på kroppen for så å ha på regndress når den er blitt tørr. (dette kan gå ganske fort) Tar jeg den av meg når dressen er våt, vil fukten slå gjennom membranen og den blir gjennomvåt. Da trenger den gode tørkeforhold for å bli helt tørr til neste dag.
-Hvis jeg ikke skal kjøre videre neste dag, trenger jeg ikke bry meg stort om regn. Dressen holder meg tørr. Men er jeg på langtur og det meldes regn, pleier jeg å ta på regndressen helst før det begynner å regne. Regndress utenpå våt GoreTexdress = alt blir vått!
Men det skal bli spennende å se hvordan dressen din fungerer, kanskje særlig de varmeste dagene..
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kjøreutstyr
Det kan nok hende du har rett i det kjellv. Men for de varme ste dagene har jeg den andre perforerte dressen jeg kan bruke. Man har også luftemuligheter i buksen som gjør det bedre. Men lufting er nok som du sier uansett ikke billigdressen sin sterkeste side. Derimot håper jeg den er relativt vanntett. Til prisen er det jo uansett latterlig mye dress for pengene.
Jeg tror nok problemene du vil oppleve størst med denne dressen er de varmeste dagene. Dvs de dagene det er varmere enn for eksempel 26 grader. Da er det denne dressen vil vise deg sine svakheter. Det vil føles som du har på deg en søppelsekk. Ingenting puster, og svetten renner på innsiden.
Ja, vi er forskjellige. Jeg har kjørt med min dress i ned mot -2 grader på jobb klokken 06:00 om morgenen og den holdt meg varm. Jeg har også kjørt nå i det siste i langt varmere vær og da ble jeg litt klam på lårene, men da hadde jeg ikke åpnet luftingen. Tenkte ikke på det der og da. Hvor mye den luftingen gjør vet jeg dog ikke.Det finnes utrolig mye bra kjøreklær i lavere prisklasser og som takler dagsturer, kortere turer i temperaturområde rundt +6 til +26 grader. Her er vi litt individuelle. Noen takler å fryse bedre, mens noen takler varme bedre enn gjennomsnittet.
Dressen din kommer helt sikkert til å takle ei regnbyge eller to, kanskje også vedvarende regn over lengre tid en ettermiddagstur eller dagstur også. Du har også mulighet til å bruke tekstilimpregnering for å få dressen til å takle regn ennå bedre. Men det som er spennende er hvordan den takler varme og sol, og hvordan den vil fungere på din årlige langtur der du kan oppleve ALLE værforhold i løpet av ei uke og er avhengig av denne dressen + et regnsett til hele turen.
På de vestlandsturene jeg har vert på så langt hvor jeg kjører i temperaturer rundt 30 grader og ender opp på fjellet i rundt 5 grader så har min perforerte dress inkludert regndress gjort susen. Håpet mitt nå er at jeg kan erstatte regndressen med den nye dressen.Veldig mange skryter uhemmet av sine billige dresser i den samme prisklasse som du nå har kjøpt. Jada, de fungerer nok godt innenfor nevnte temperaturområde, og tåler nok en del regn også. Men de fleste som kjøper slike kjøreklær og finner seg godt til rette i dem kjører ikke mye. Det blir med noen kveldsturer eller dagsturer i finvær, og kanskje en helgetur i ny og ne hvis værmeldingene er bra.
Jeg må også utdype og si at jeg ikke skryter uhemmet av dressen bare fordi jeg har kjøpt den. Den har sikkert sine svakheter som jeg har påpekt, men den har faktisk noen fordeler også i forhold til langt dyrere dresser.
Jeg har hatt samme opplevelsen som deg med alle dressene jeg har hatt. Står man rolig så er det jo lite lufting uansett og selv Klim dressen gjorde at jeg ble klam på bjellene og ellers. Men Klim dressen luftet bedre når man kjørte ja. Men vi er nok muligens også litt forskjellige.Jeg kjøpte er slikt billigsett det året jeg tok lappen. Tror jeg betalte rundt 3000 for dressen. Den fungerte veldig bra syntes jeg, helt til jeg sto i rushtrafikk på vei inn i Trondheim. Ble stående på rødt lys, og fikk etterpå høre at det var 32 grader. Det kokte! Svetten rant. Svetten dryppet på brillene også, jeg begynte å se dårlig.
ALDRI skal jeg noen gang mer gjøre et forsøk på å klare meg med en billigdress! Allerede neste dag kjørte jeg innom RIDE i Trondheim og kjøpte meg ny dress. Det ble da kjøpt en dress fra iXS med GoreTex. Betalte vel rundt 7000 for den. I denne dressen har jeg nå startet sesong nr 6, og kjører rundt 10 000 km i året. Jeg kjenner dressen godt nå, og vet hva den tåler. Den tåler en del regn, og så lenge det er regnbyger med opphold mellom så tørker dressen igjen mens jeg kjører. Denne har GoreTex membranen på innsiden av ytterskallet. Det er derfor bare ytterskallet som blir vått.
Ja, jeg forventer ikke at den gruser Klim dressen jeg hadde. Men holder den meg tørr og varm så kan jeg fint leve med en evt. forringet levetid med tanke på kvalitet. Siden jeg også går litt opp og ned i vekt så passer det bedre med en billigere dress også.Men det skal bli spennende å se hvordan dressen din fungerer, kanskje særlig de varmeste dagene..
Hanskene jeg har bestillt koster like mye som hele dressen og noe sier meg at dressen overlever disse hanskene, uavhengig av hvor mye GoreTex dem har stappet inn. :)
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Kjøreutstyr
Hvis noen greier å finne opp en vanntett kjøredress med beskyttelser og ryggskinne som jeg ikke blir varm og svett i i 30+grader med stillestående/saktegående kø... Ja da skal jeg nominere de til nobelprisen i fysikk. 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kjøreutstyr
Wordmekkern skrev: 22 apr 2019, 17:43 Hvis noen greier å finne opp en vanntett kjøredress med beskyttelser og ryggskinne som jeg ikke blir varm og svett i i 30+grader med stillestående/saktegående kø... Ja da skal jeg nominere de til nobelprisen i fysikk.![]()

Re: Kjøreutstyr
EDIT: Så kommentaren din etter at jeg hadde postet.mekkern skrev: 22 apr 2019, 17:43 Hvis noen greier å finne opp en vanntett kjøredress med beskyttelser og ryggskinne som jeg ikke blir varm og svett i i 30+grader med stillestående/saktegående kø... Ja da skal jeg nominere de til nobelprisen i fysikk.![]()
Er det bare meg som synes det er litt i overkant å forvente at en dress takler alt fra 20 minus til 35 plussgrader, inkludert alt fra sandstorm til monsun-regn.. og helst kjøring under vann?
Å forvente at en vind- og vann-tett dress puster like godt som en mesh-jakke er i beste fall naivt...

2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Kjøreutstyr
Jeg er i omtrent samme situasjon som det trådstarter var i i 2018. Skal ta lappen i år og trenger å skaffe meg kjøreklær. Med null erfaring på tohjuling blir det mye gjetting og synsing.
Jeg vet ikke en gang hva slags bruk jeg ender opp med, men det som frister meg nå er kveldsturer, lengre dagsturer i helgene, og en og annen helgetur med overnatting (i hytte eller på hotell, jeg er ikke et teltmenneske, dessverre). Sykkelen jeg har kjøpt er en R1200R, så den har en ganske oppreist kjørestilling. Den har tre vesker, så jeg har god plass til å ha med alt mulig skrot.
Jeg ser at diskusjonene ofte går på merker og spesifikke modeller, men det jeg er har lyst til å få svar på først er de grunnleggende prinsippene.
- Er tekstil det naturlige valget for min bruk?
- Bør jeg ha middels eller lang jakke?
- Er pusteegenskapene på buksa like viktige som de er på jakka?
- Er det viktig å ha en dress som fungerer i alle temperaturer, eller kan jeg kjøpe en Goretexdress som fungerer opp til 20-25 grader og ei skinnjakke i tillegg som jeg bruker når det er sol og varmt?
- Noen sier at Goretex som er laminert i ytterlaget er så mye mer behagelig i regn enn jakker med Goretexlag på innsiden. Andre sier at det ikke er så stor forskjell. Hva er "sant"? (Dvs. hva mener dere?)
Jeg vet ikke en gang hva slags bruk jeg ender opp med, men det som frister meg nå er kveldsturer, lengre dagsturer i helgene, og en og annen helgetur med overnatting (i hytte eller på hotell, jeg er ikke et teltmenneske, dessverre). Sykkelen jeg har kjøpt er en R1200R, så den har en ganske oppreist kjørestilling. Den har tre vesker, så jeg har god plass til å ha med alt mulig skrot.
Jeg ser at diskusjonene ofte går på merker og spesifikke modeller, men det jeg er har lyst til å få svar på først er de grunnleggende prinsippene.
- Er tekstil det naturlige valget for min bruk?
- Bør jeg ha middels eller lang jakke?
- Er pusteegenskapene på buksa like viktige som de er på jakka?
- Er det viktig å ha en dress som fungerer i alle temperaturer, eller kan jeg kjøpe en Goretexdress som fungerer opp til 20-25 grader og ei skinnjakke i tillegg som jeg bruker når det er sol og varmt?
- Noen sier at Goretex som er laminert i ytterlaget er så mye mer behagelig i regn enn jakker med Goretexlag på innsiden. Andre sier at det ikke er så stor forskjell. Hva er "sant"? (Dvs. hva mener dere?)
Sist redigert av oivindg den 18 jan 2020, 18:23, redigert 1 gang totalt.
Re: Kjøreutstyr
Høres jo ut som du kommer til å kjøre mest i godvær(?) og da er jo skinn ikke så dumt (sikrest) og ha med regndress når fare for regn.
Fordelen med laminert membran er at ytterstoffet ikke blir så bløtt/tungt/kaldt men koster mer. Fordel med løs membran som er festet med glidelås/knapper, er at du kan ta den ut så mindre klamt om varmt. Billigste og dårligste løsningen er membran som ikke er laminert og heller ikke kan tas ut.
Goretex er bra, andre er like bra men også en del billige membraner som puster dårligere, men alle skryter de av at vanntette og puster.
Men dette er det mange meninger om, forum er stappfulle med hva som er best og temperaturen er høy
Selv har jeg Klim Kodiak, har skinn på utsatte steder, masse lufting om behov og laminert membran, dessuten verste d3o beskyttelse rund baut. Får da i pose og sekk men koster skjorta så ikke typisk førstegangskjøp. Men finnes andre merker som er rimeligere med samme konsept (delskinn, membran...).
Fordelen med laminert membran er at ytterstoffet ikke blir så bløtt/tungt/kaldt men koster mer. Fordel med løs membran som er festet med glidelås/knapper, er at du kan ta den ut så mindre klamt om varmt. Billigste og dårligste løsningen er membran som ikke er laminert og heller ikke kan tas ut.
Goretex er bra, andre er like bra men også en del billige membraner som puster dårligere, men alle skryter de av at vanntette og puster.
Men dette er det mange meninger om, forum er stappfulle med hva som er best og temperaturen er høy

Selv har jeg Klim Kodiak, har skinn på utsatte steder, masse lufting om behov og laminert membran, dessuten verste d3o beskyttelse rund baut. Får da i pose og sekk men koster skjorta så ikke typisk førstegangskjøp. Men finnes andre merker som er rimeligere med samme konsept (delskinn, membran...).
Sist redigert av pingvin den 18 jan 2020, 16:03, redigert 2 ganger totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Kjøreutstyr
Selv om jeg kunne kjøpt hva som helst på markedet så faller jeg alltid tilbake på skinn snekkerbuksa og skinnjakka mi. Dette funker for meg fra 2-3 pluss til 30+ og det holder for meg. Drar på meg en regndress når det regner.
Har flere andre type jakker og bukser men det er dette jeg bruker mest « på tur»
På korte turer/ byturer blir det en annen jakke og kevlar jeans.
Men vi er alle forskjellige og muligens jeg finner noe annet en dag.
Har flere andre type jakker og bukser men det er dette jeg bruker mest « på tur»
På korte turer/ byturer blir det en annen jakke og kevlar jeans.
Men vi er alle forskjellige og muligens jeg finner noe annet en dag.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 70
- Registrert: 30 des 2019, 21:59
- Motorsykkelen din: Honda XL 700 V Transalp 2009-modell
- Bosted: Sandnes
Re: Kjøreutstyr
Hei Øivind, velkommen til forumet - og snart som motorsyklist.
I din situasjon ville jeg ikke vært i tvil: gå for en tekstildress i midtsjiktet. Altså jakke + bukse i prissjiktet 6000 til 8000 kroner. Kjøreklær i dette sjiktet er vanntette over rimelig lang tid og har ganske bra beskyttelse hvis uhellet er ute. Du slipper å stoppe ustanselig for å trekke på deg en regnjakke (som du må hvis du velger skinn og bor på Vestlandet) og du kan regne med at klærne holder en del sesonger. Min Halvarssonsdress gjorde nytten i ti år før jeg gikk et steg opp til Rukka Simo i høst. Samtidig har du ikke blåst altfor mye penger om nå det usannsynlige skulle skje at du finner ut at MC-kjøring ikke er noe for deg (et meget lite sannsynlig scenario, bare for å ha sagt det).
I dette prissjiktet er jakke og bukse koblbare med glidelås. Ikke fullt så sikkert som heldress i skinn men langt mer praktisk. Innerforet kan du ta ut og da har du sommerdress også, riktignok noe romslig og flaksete i forhold til høst og vinter. Ikke tenk på å kjøpe klær uten å prøve dem først. De skal sitte ganske tight på kroppen. Da ser du også om lengden på jakka har betydning for deg.
Plagg med Gore Tex laminert på utsiden finnes nesten utelukkende i premiumsegmentet. I prisklassen jeg viser til må man nøye seg med Gore Tex på innsiden men du merker forskjellen først ved langkjøring i vedvarende regn. Da vil regne trenge inn til membranen nås og det drypper godt av deg, dessuten blir du nedkjølt og vil trenge ekstra ull innerst, eventuelt en regnjakke utenpå. Har aldri eid en premiumdress selv men forstår det slik at den virkelig kommer til sin rett i vedvarende elendig vær. Kanskje investerer du en slik om et år eller to når erfaringen kommer. En skinnjakke har større slitestyrke mot asfalten og er alltid å foretrekke i sol og varmt vær men som sagt: den har sine værmessige begrensninger.
Lykke til med valget.
I din situasjon ville jeg ikke vært i tvil: gå for en tekstildress i midtsjiktet. Altså jakke + bukse i prissjiktet 6000 til 8000 kroner. Kjøreklær i dette sjiktet er vanntette over rimelig lang tid og har ganske bra beskyttelse hvis uhellet er ute. Du slipper å stoppe ustanselig for å trekke på deg en regnjakke (som du må hvis du velger skinn og bor på Vestlandet) og du kan regne med at klærne holder en del sesonger. Min Halvarssonsdress gjorde nytten i ti år før jeg gikk et steg opp til Rukka Simo i høst. Samtidig har du ikke blåst altfor mye penger om nå det usannsynlige skulle skje at du finner ut at MC-kjøring ikke er noe for deg (et meget lite sannsynlig scenario, bare for å ha sagt det).
I dette prissjiktet er jakke og bukse koblbare med glidelås. Ikke fullt så sikkert som heldress i skinn men langt mer praktisk. Innerforet kan du ta ut og da har du sommerdress også, riktignok noe romslig og flaksete i forhold til høst og vinter. Ikke tenk på å kjøpe klær uten å prøve dem først. De skal sitte ganske tight på kroppen. Da ser du også om lengden på jakka har betydning for deg.
Plagg med Gore Tex laminert på utsiden finnes nesten utelukkende i premiumsegmentet. I prisklassen jeg viser til må man nøye seg med Gore Tex på innsiden men du merker forskjellen først ved langkjøring i vedvarende regn. Da vil regne trenge inn til membranen nås og det drypper godt av deg, dessuten blir du nedkjølt og vil trenge ekstra ull innerst, eventuelt en regnjakke utenpå. Har aldri eid en premiumdress selv men forstår det slik at den virkelig kommer til sin rett i vedvarende elendig vær. Kanskje investerer du en slik om et år eller to når erfaringen kommer. En skinnjakke har større slitestyrke mot asfalten og er alltid å foretrekke i sol og varmt vær men som sagt: den har sine værmessige begrensninger.
Lykke til med valget.
Re: Kjøreutstyr
Kverulerer litt her (stuck på jobb i Angola så god tid)...men goretexen er aldri ytterst, den tåler ingenting, laminert til innsiden av cordura eller lignendeErlend Kveinen skrev: 18 jan 2020, 15:41 Plagg med Gore Tex laminert på utsiden finnes nesten utelukkende i premiumsegmentet.

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Kjøreutstyr
@Erlend Kveinen: Takk for hyggelig velkomsthilsen!
Mange bra innspill her. Klarer ikke helt å se meg sjøl i en skinndress. Veit ikke helt hvorfor, men for meg er det noe man bruker på en sportssykkel, og ikke på en gammal gubbesykkel som min. Jeg veit at det finnes skinndresser for touring, men jeg klarer ikke helt å få snudd om hjernen.
Det jeg funderer på er å kjøpe en av de rimelige laminerte jakkene, ser ut som man kan få dem for 6-7000 på tilbud, og ei rimeligere bukse, som for eksempel Lindstrands Lizard, som er på tilbud til under 1500 innimellom.
Mange bra innspill her. Klarer ikke helt å se meg sjøl i en skinndress. Veit ikke helt hvorfor, men for meg er det noe man bruker på en sportssykkel, og ikke på en gammal gubbesykkel som min. Jeg veit at det finnes skinndresser for touring, men jeg klarer ikke helt å få snudd om hjernen.
Det jeg funderer på er å kjøpe en av de rimelige laminerte jakkene, ser ut som man kan få dem for 6-7000 på tilbud, og ei rimeligere bukse, som for eksempel Lindstrands Lizard, som er på tilbud til under 1500 innimellom.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Kjøreutstyr
Kverulering er fint tidsfordriv. Du har selvsagt helt rett i det du skriver. Et annet spørsmål er om det er riktig å skrive goretex og cordura. Siden dette er registrerte varemerker bør man kanskje skrive dem med stor forbokstav, og Gore-Tex med bindestrek? Eller på samme måte som varemerkeeierne skriver dem selv, GORE-TEX og CORDURA?pingvin skrev: 18 jan 2020, 15:56Kverulerer litt her (stuck på jobb i Angola så god tid)...men goretexen er aldri ytterst, den tåler ingenting, laminert til innsiden av cordura eller lignendeErlend Kveinen skrev: 18 jan 2020, 15:41 Plagg med Gore Tex laminert på utsiden finnes nesten utelukkende i premiumsegmentet.![]()
-
- Innlegg: 70
- Registrert: 30 des 2019, 21:59
- Motorsykkelen din: Honda XL 700 V Transalp 2009-modell
- Bosted: Sandnes
Re: Kjøreutstyr
Uansett. Jeg er glad vi er kommet et stykke lenger enn hva man kjørte rundt i på sekstitallet. Ikke uten grunn var «giktmaskin» et synonym til motorsykkel.
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Kjøreutstyr
Veit ikke hvor du bor i landet, men holder du til rundt Oslo har HS mc i Ås mye i tekstil på tilbud nå.oivindg skrev: 18 jan 2020, 14:12 Jeg er i omtrent samme situasjon som det trådstarter var i i 2018. Skal ta lappen i år og trenger å skaffe meg kjøreklær. Med null erfaring på tohjuling blir det mye gjetting og synsing.
Jeg vet ikke en gang hva slags bruk jeg ender opp med, men det som frister meg nå er kveldsturer, lengre dagsturer i helgene, og en og annen helgetur med overnatting (i hytte eller på hotell, jeg er ikke et teltmenneske, dessverre). Sykkelen jeg har kjøpt er en R1200R, så den har en ganske oppreist kjørestilling. Den har tre vesker, så jeg har god plass til å ha med alt mulig skrot.
Jeg ser at diskusjonene ofte går på merker og spesifikke modeller, men det jeg er har lyst til å få svar på først er de grunnleggende prinsippene.
- Er tekstil det naturlige valget for min bruk?
- Bør jeg ha middels eller lang jakke?
- Er pusteegenskapene på buksa like viktige som de er på jakka?
- Er det viktig å ha en dress som fungerer i alle temperaturer, eller kan jeg kjøpe en Goretexdress som fungerer opp til 20-25 grader og ei skinnjakke i tillegg som jeg bruker når det er sol og varmt?
- Noen sier at Goretex som er laminert i ytterlaget er så mye mer behagelig i regn enn jakker med Goretexlag på innsiden. Andre sier at det ikke er så stor forskjell. Hva er "sant"? (Dvs. hva mener dere?)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kjøreutstyr
Mange gode tilbud ser det ut som, janiko skrev: 18 jan 2020, 21:32 Veit ikke hvor du bor i landet, men holder du til rundt Oslo har HS mc i Ås mye i tekstil på tilbud nå.

https://www.hsmcsenter.no/utstyr.html
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Kjøreutstyr
Sjøl bytter jeg mellom bruktkjøpt skinn og tekstil, men har alltid med meg regndressen - kjøpt brukt den også. Har funnet ut at skinnbukse og tekstil jakke ofte er en fin kombo.niko skrev: 18 jan 2020, 21:32Veit ikke hvor du bor i landet, men holder du til rundt Oslo har HS mc i Ås mye i tekstil på tilbud nå.oivindg skrev: 18 jan 2020, 14:12 Jeg er i omtrent samme situasjon som det trådstarter var i i 2018. Skal ta lappen i år og trenger å skaffe meg kjøreklær. Med null erfaring på tohjuling blir det mye gjetting og synsing.
Jeg vet ikke en gang hva slags bruk jeg ender opp med, men det som frister meg nå er kveldsturer, lengre dagsturer i helgene, og en og annen helgetur med overnatting (i hytte eller på hotell, jeg er ikke et teltmenneske, dessverre). Sykkelen jeg har kjøpt er en R1200R, så den har en ganske oppreist kjørestilling. Den har tre vesker, så jeg har god plass til å ha med alt mulig skrot.
Jeg ser at diskusjonene ofte går på merker og spesifikke modeller, men det jeg er har lyst til å få svar på først er de grunnleggende prinsippene.
- Er tekstil det naturlige valget for min bruk?
- Bør jeg ha middels eller lang jakke?
- Er pusteegenskapene på buksa like viktige som de er på jakka?
- Er det viktig å ha en dress som fungerer i alle temperaturer, eller kan jeg kjøpe en Goretexdress som fungerer opp til 20-25 grader og ei skinnjakke i tillegg som jeg bruker når det er sol og varmt?
- Noen sier at Goretex som er laminert i ytterlaget er så mye mer behagelig i regn enn jakker med Goretexlag på innsiden. Andre sier at det ikke er så stor forskjell. Hva er "sant"? (Dvs. hva mener dere?)
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Kjøreutstyr
Skal du ha noe med beskyttelse i huet og ræva, og som er virke kjølende i 30+ er det Klim Badlands som gjelder føler jeg. Opp med alle luftinger og la vinden blåse gjennom. Det råeste jeg har hatt. Kjøres også med på vinterstid og er 100% vanntett.
Den koster skjorta, men man får det man betaler for.
Vurderer å kjøpe ny dress etter 7 sommersesonger og 3 vintersesonger. Dressen er fin enda, glidelåser, knapper og borelåser er som da den var ny. Men man ser slitasje på buksa og jeg har vært ute for nå i vinter at det har kommet vann inn i skrittet når det har regnet katter på motorvei med saltede veier og søkkvåt luft. Man sitter på en slik måte at man får alt i fanget.
Vurderer Rukka Realer eller Klim Kodiak.
Jeg gidder ikke hundre lag, kombinasjoner av ditt og datt, regndress og 10 par hansker. Jeg føler Klim-dressen er så komplett det får blitt, sammen med BMW sine 2in1 hansker. De er merkelig nok tette etter to sesonger og en halv vinter.
Den sommeren(2018?) det var så innmari varmt, jeg storkoste meg med akkurat det samme utstyret som jeg nå kjører med i ned mot 12-13 minus. Forskjellen er at jeg hiver på meg en fleece under jakka.
De jeg kjører turer med er litt delt. De som kjører mye har Rukka og Klim. Vi bare kjører uten å tenke på været. Også har man de andre som må stoppe for å ta av og på regndressen i eninga..
Den koster skjorta, men man får det man betaler for.
Vurderer å kjøpe ny dress etter 7 sommersesonger og 3 vintersesonger. Dressen er fin enda, glidelåser, knapper og borelåser er som da den var ny. Men man ser slitasje på buksa og jeg har vært ute for nå i vinter at det har kommet vann inn i skrittet når det har regnet katter på motorvei med saltede veier og søkkvåt luft. Man sitter på en slik måte at man får alt i fanget.
Vurderer Rukka Realer eller Klim Kodiak.
Jeg gidder ikke hundre lag, kombinasjoner av ditt og datt, regndress og 10 par hansker. Jeg føler Klim-dressen er så komplett det får blitt, sammen med BMW sine 2in1 hansker. De er merkelig nok tette etter to sesonger og en halv vinter.
Den sommeren(2018?) det var så innmari varmt, jeg storkoste meg med akkurat det samme utstyret som jeg nå kjører med i ned mot 12-13 minus. Forskjellen er at jeg hiver på meg en fleece under jakka.
De jeg kjører turer med er litt delt. De som kjører mye har Rukka og Klim. Vi bare kjører uten å tenke på været. Også har man de andre som må stoppe for å ta av og på regndressen i eninga..
Re: Kjøreutstyr
Var du som spurte om skulle ha skinn eller tekstil i ditt første innleggoivindg skrev: 18 jan 2020, 18:16 Mange bra innspill her. Klarer ikke helt å se meg sjøl i en skinndress.

Tror egentlig det meste av dedikerte mc-klær tåler en kræsj og beskytter deg nogenlunde men tekstil er gjerne ødelagt etter en kræsj (om du ikke gå for dyre varianter med superfabric etc) mens skinn kan ofte brukes igjen. Men blir jo litt oppskrapet og if spanderer jo ny så litt teori det også. En annen fordel med skinn er at det sklir bra, tekstil har mer friksjon mot asfalten så lett at du begynner å rulle og da lettere å skade seg.
Lite slag for skinn også ifht vær. For det første så tåler skinn en liten skur uten å bli særlig våt og lufttørker fort når regnet stopper. For det andre så er skinn ganske varmt når kjølig, litt myte at tekstil er varmere, med samme klær under er skinn minst like varmt. Og blir det likevel litt kjølig, drar du på deg regndressen selv om ikke regner, stopper vinden og skaper ekstra isolerende lag, har sikkert like mange mil med regndress fordi kaldt som at regner. MEN før eller siden blir du våt med skinn enten fordi du gambler på at skur men så stopper det aldri å regne. Eller du gamblet på at ikke blir regn og tok ikke med regndressen.
Det som uansett er litt viktig er å ha klær som passer bra, ikke kjøp for store klær, det blafrer mer i vinden, beskyttelsen kommer lett ut av posisjon om du er overende og lettere at begynner å rulle istedenfor å skli.
Og invester i bra, løs ryggskinne, de som følger med er oftest dårlige og selv om oppgraderer så er de ofte litt korte (Klim Kodiak/Badlands er unntak, de dekker hele ryggen). Og bra hjelm, støvler og hansker, ville tross alt prioritert dette før bukse/jakke.
EDIT: Ser du er sambygding, du må gjerne slenge bortom å se hva jeg har og slå av en prat, har litt av hvert etter en del år på sykkel (par hele skinndresser for bane, 2-delt R-dress, bukse/jakke i skinn, delskinn/GTX, flere tekstildresser. Og det er for asfalt, enda mer for dualsport/offroad/enduro).
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Kjøreutstyr
He-he, jeg veit det.pingvin skrev:Var du som spurte om skulle ha skinn eller tekstil i ditt første innleggoivindg skrev: 18 jan 2020, 18:16 Mange bra innspill her. Klarer ikke helt å se meg sjøl i en skinndress.![]()


- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Kjøreutstyr
Så hyggelig! Jeg sender deg en PM etterhvert. Når du bor i denne bygda og har det nicket så kan det hende vi jobber på samme sted også, da! :)pingvin skrev: 19 jan 2020, 07:56 EDIT: Ser du er sambygding, du må gjerne slenge bortom å se hva jeg har og slå av en prat, har litt av hvert etter en del år på sykkel (par hele skinndresser for bane, 2-delt R-dress, bukse/jakke i skinn, delskinn/GTX, flere tekstildresser. Og det er for asfalt, enda mer for dualsport/offroad/enduro).
Snakkes!
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Kjøreutstyr
Kikket litt på Klim, og da kom jeg på noe som jeg ikke har tenkt på før. Har man alltid en vanlig bukse under kjørebuksa, eller er det avhengig av hvilken type kjørebukse man har? (Håper dette ikke er et veldig teit spørsmål.)