Aftenposten sier de har alt om Svineinfluensaen
http://www.aftenposten.no/helse/article3343049.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Om de har alt, skal jeg ikke si, men Helsesøstra vår sa at det var nok med èn gang, så da ville a bare gi meg
et stikk i arma. Om a gjorde det vet jeg faktisk ikke. Hu vifta med ei sprøyte i ene handa og en plasterlapp med en vattdott på i andre. Og begge var faretruende nær min venstre overarm. Plasterlappen hang faktisk fast på armen etterpå. Så da må jeg gå ut fra at hu faktisk stakk den sprøytespissen inn i overarmsmuskelen min som hu sa hu skulle.
Muskelen var litt øm et par dager etterpå når jeg arbeidet over skulderhøyde, men det gjør jeg aldri, så jeg merka ikke noe likevel.
Samme med sønn 3, han er i den risikogruppa som blir tilbudt vaksine først. Han fikk et stikk i armen og har vært like blid etterpå. Ingen som har snakka om at han skulle ha to stikk. Og nå er det da tre uker siden han fikk vaksinen.
Som helsearbeider syns jeg at jeg skal ta vaksinen. Ikke fordi jeg er redd for å bli smittet og bli syk, men fordi at blir jeg syk vil være smittebærer ei stund og kan smitte pasienter som ikke har det immunforsvaret de vanligvis har. Og mange av pasientene hos oss er såpass svake at selv en mild influensa kan skape store komplikasjoner.
Og det er ikke sikkert at jeg blir så syk av influensa at jeg ikke kan gå på jobb, men jeg kan likevel være smittebærer.
Hvis jeg ikke hadde arbeidet på et sted med så svake pasienter hadde jeg nok ikke brydd meg om vaksinering. Skjønner vitsen, men tror at jeg er såpass frisk i det daglige at en influensa ikke vil være farlig for meg. Men jeg har ikke noen motforestillinger mot selve vaksinen. Vil tro at den informasjonen som kommer fra smittevernmyndighetene er holdbar. Men at det bør gjøres noe med båndene mellom helsemyndigheter og legemiddelindustri er jeg ikke i tvil om.
Er desverre ikke alle som har like godt etisk gangsyn som Eva Joly.
(Men hu har kanskje et litt vel godt gangsyn av den typen?)