Fra kardang til kjede...

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av pekle »

Kjøring framfor smøring.

Men har aldri eid kardangsykkel...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av AJ »

pekle skrev: 29 aug 2018, 20:48 Kjøring framfor smøring.
Godt sagt :twothumbs: !
Smøringa tar bare noen få sekunder for de som sprayer.
For meg med automatisk kjedesmøring skjenker jeg ikke dette en tanke annet enn å sjekke at det er olje i beholderen... :) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av Jompa »

Jeg har hatt både kardang, kjede og nå har jeg sykkel med reim.
Min første sykkel, en Suzuki GS 1100 G, hadde kardang. Dette var kardangdrift og bakfjæring av første generasjon.
To støtdempere og uten paralellstag på kardangakselen, litt lengre bakgafffel enn tilsvarende sykler med kjededrift.
Jeg merket godt at sykkelen vill heises litt opp ved akselerasjon og falle tilsvarende ned ved motorbremsing.
Ikke særlig plagsomt, men man merka det.
Greit vedlikehold, oljeskift annenhvert år.
42_657628045[1] – Kopi.jpg
Min neste sykkel, Kawasaki GPz 1100, hadde kjede.
Jeg kjørte vel omtrent 26 000 km med kjedet. Minimalt vedlikehold, en sprut med kjedespray av og til og litt stramming en til to ganger pr år. Nå kjører ikke jeg særlig mye, bare omtrent 5000 pr sesong, og det meste av kjøringa i finvær.
På den tida jeg hadde sykkelen kunne jeg se at kjedet begynte å bli litt slitt, fremre kjededrev hadde også tydelig slitasje.
Uansett vil jeg tro at kjedet holder 20 000 km til. Det er 630 kjede, mao kraftigere enn de på fleste moderne sykler.
DSCF2951.JPG

Nå kjører jeg med reimdrift, like lydløs som kardang og omtrent vedlikeholdsfri.
Justerte litt da sykkelen ble parkert i høst. Jeg er spent på hvor lenge reima holder, HD har slutta å anbefale skifteintervall.
Reima skal ganske enkelt byttes når det er tydelig slitasje eller skade på den.
Fordelen med rim fremfor kjede er selvsagt null smøring og et bakhjul som er like rent som fremhjulet.
Ulempen er at greiene tar mer plass, bakre reimhjul er mye større enn et kjededrev, både i bredde og diameter.
20180830_191339_resized.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 16 des 2018, 13:49
Fordelen med rim fremfor kjede er selvsagt null smøring og et bakhjul som er like rent som fremhjulet.
Ulempen er at greiene tar mer plass, bakre reimhjul er mye større enn et kjededrev, både i bredde og diameter.
Nettopp det at det tar mer plass er vel kanskje årsaken til at reimdrift brukes så lite som det faktisk gjør.
Det er så og si utelukkende cruisersykler som har denne drivlinja. I farten kommer jeg bare på BMW 800 S/GT utenom dette segmentet som har reimdrift.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av mekkern »

Ser ikke problemet med kjededrift...
på 40000km etter kjedeskift har jeg etterjustert kjedet 4 ganger.. byttet bare kjede selv om drevene hadde gått en stund og hadde synlig slitasje.(kjøpte forresten biltemas FBkjede)
Smøring er stikkordet-ikke mye men ofte. Automatisk kjedesmører med hypoid gearolje.(PD-Oiler)
Det lille som griser lar seg enkelt vaske bort.
De andre syklene som ikke har like mye langkjøring får "normal"smøring med spray-etter tur/vask.
Nysykkelen får muligens autosmører også...men haster ikke.(mulig neste vinter)

De eneste kjedene og drev jeg har skiftet er på sykler jeg nylig har kjøpt, eller at det er sykler uten O-ringer som brukes i søle/sand.

kardangdrift er fint det også men det bestemmer ikke kjøp av sykkel for min del,for resten av sykkelen trenger også vask og vedlikehold og EN felg med litt seigt støv fra eller til betyr nada..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ZZR-Erling

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av ZZR-Erling »

simpson skrev: 29 aug 2018, 09:35
Tore L skrev: 29 aug 2018, 09:29 Jeg kjøper ikke sykkel pga kardang eller kjede, men hvis jeg kan velge, så velger jeg en med kardang. :)
Kardang er for meg et stort + hvis sykkelen har det, og jeg har hatt 4 sykkler med det. :)
Den første var en Suzuki GS 650 katana, som egentlig ga grunnlaget for at jeg synes dette var bra. Enklere vedlikehold og mindre styr er mitt argument for at jeg helst velger det :twothumbs:
Kjøper heller ikke sykkel ut i fra om det har det ene eller det andre.
Men tiden du bruker på vedlikehold av kjede er minimalt og får du problemer med kardang så løper fort konstnadene og tiden det tar mange ganger det som er med kjede.
Og som cannon sier, du kan dreve om og tilpasse sykkelen bedre for ditt bruk.
En annen ting er at med kardang får du andre kjøreegenskaper på sykkelen, den vil b.l.a. løfte seg bak under akselerasjon og det er ikke gunstig ved pådrag i svinger..... :O
Det løftet er eliminert på nyere sykler. Det er ikke som en VF1100C lenger! 😀

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av AJ »

Det er godt mulig jeg har nevnt det tidligere i denne tråden, nemlig at det blir færre og færre modeller med kardang.
Så vidt jeg vet er sykler som BMW K1300 og Kawasaki 1400 GTR ute av produksjon og for mange år siden sluttet Yamaha å lage Diversion 900 og andre modeller som hadde kardang som drivlinje. Flere Moto Guzzi modeller med kardang lages heller ikke lenger.
Og hvor mange nye modeller med kardang har kommet de siste årene? Triumph Tiger 1200 og BMW 1600, som begge begynner å få noen år på nakken, og Moto Guzzi V9.

Årsaken til at kjede foretrekkes av produsentene vil jeg tro er mange og sammensatte. Den forholdsvis teknisk avanserte løsningen i forhold til kjededrift er åpenbart en årsak. Produksjonskostnader og vekt sannsynligvis et par andre vektige årsaker.
Kanskje også spørsmål om driftsikkerheten, for alt jeg vet?

Når det gjelder heiseeffekten på kardangsykler så er nok den så og si eliminert for godt på slike sykler de seineste åra.
På kardangdrevne enkeltsvingsykler som BMW GS og K1300, Triumph 1200, Kawasaki GTR 1400 og Moto Guzzi modellene Stelvio, Norge, Breva og Griso har kardangen et slags stabilisatorstag, som antakelig er der for å hindre heiseeffekten. Altså en ekstra del på drivlinja som må tas hensyn til når produsenten vurderer å utvikle nye enkeltsvingsykler, vil jeg tro.
Understreker at dette er rene spekulasjoner fra min side.

Ser man på kardangdrevne Yamaha Superténéré XT 1200 så har denne en så tilnærmet tradisjonell gaffelbaksving som mulig hvor kardangen uten stabilisagtorstag er en del av bakgaffelen.
Det samme med alle Moto Guzzi modellene som lages i dag.

Med denne løsningen skulle en tro at flere produsenter ville vurdere denne kardangløsningen som både virker enklere og designmessig smidigere enn kardang og stab.stag i kombo med en antakelig mer teknisk avansert og kanskje også produksjonsmessige mer kostbar enkelarmsving.
Men det ser ikke ut til å skje.
Derimot kommer flere og flere modeller med tradisjonell kjededrift...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5036
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av FredrikE24 »

BMW vil nok ha kardang på sine sykler såfremt det ikke er snakk om sportsmodellene og "billigmodellene", altså S-serien og F-serien.
K1300 gikk ut av produksjon rett og slett fordi motoren ikke taklet strengere utslippskrav. Et stort tap spør du meg, da K1300S/GT/R er svært artige sykler. Det var heller ikke en feilfri motor da den kom på markedet som K1200. BMW tenkte helt nytt og konstruerte en helt ny motor på tvers(med våtclutch) og tørrsumpsmøring. F-modellene var basert på Rotax(Bombardier), så man kan si at dette var noe helt nytt for BMW. Bakstillingene og overføringen på BMWene med kardang er i utgangspunktet like, med "marginale" forskjeller. Den største forskjellen ligger i GS, som har lengre svingarm og større fjærvandring. Paralever fra 1987(BMW K1) ble oppgradert på R1200GS først, da med klokka sittende på høyre side(samme som tidligere). Så ble alle kardangmodeller standardisert med kardang på venstre, først på K-modeller, senere også på R1200(GS, RT, R).

Dillemaet er at BMW ikke har en passende motor til sportstouring-segmentet, og det virker ikke som de utvikler en ny motor heller som passer. Det er nok for kostbart, og en tverrstilt sekser på en sportstouring-plattform blir litt galt. En annen ting er at det var i grunn ingen god erstatning for K1200LT("flying brick") da denne gikk ut i 2009(temmelig på overtid). K1300GT er en svært god og artig sykkel, men den har ikke luksustouring som formål, noe K1600GT har.

Det er dyrere og utvikle og produsere kardangsykler. Det påvirker det kundene må betale naturlig nok, og det merkes hos BMW at både S- og F-modellene har solgt veldig bra. Det er nok hovedårsaken hos de fleste produsentene.

Svar