Foten ned i svinger?
Re: Foten ned i svinger?
Er det noe støykontroll på disse kjøredagene?
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Foten ned i svinger?
Støygrense 100db. Håndheves og måles/logges av Rudskogen. Gjelder alle sykler.
Originalanlegg. Evt slipon med dbkiller.
Støy over grensa betyr kjørenekt.
De som måtte være i tvil om eget støynivå kan si fra til meg. Jeg kan trolig bidra til støytest på forhånd.
Originalanlegg. Evt slipon med dbkiller.
Støy over grensa betyr kjørenekt.
De som måtte være i tvil om eget støynivå kan si fra til meg. Jeg kan trolig bidra til støytest på forhånd.
Sist redigert av cannon den 06 sep 2018, 11:05, redigert 1 gang totalt.
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Foten ned i svinger?
PM sendt :-)cannon skrev: 05 sep 2018, 19:47Det finnes ingen link. Men hvis du sender meg pm med emailadresse så kan du få se invitasjonen til kurset vi kjørte i år. Jeg noterer deg og du blir invitert når våren nærmer seg.niko skrev: 05 sep 2018, 18:38Jeg kunne tenke meg å hive meg på et sånt kurs. Har du en link,cannon?cannon skrev: 05 sep 2018, 15:38Jeg vet ikke hvor du er i MC-utviklingen. Vi er alle på en reise. Hvis du ønsker så kan du delta på sikkerhetskurs på Rudskogen i mai 2019. Vi har kun positive tilbakemeldinger etter 8 år med samne opplegg. Spør Fredrik24(tror jeg han heter) for referanse:-)Bjerknez skrev: 05 sep 2018, 10:33Jeg er også enig med deg/dere. Jeg har også gjort det selv noen ganger med den første cruiseren jeg hadde. Det var nok en falsk trygghet ved å kunne ta i mot hvis dekkene skulle glippe taket. Jeg er dog usikker på hvor stor effekt dette ville hatt med en sykkel på 300kg. som mistet grepet.cannon skrev: 05 sep 2018, 09:27 TS lurte vel på hvorfor vanlige veikjørere slenger ut beinet. Jeg tror det er greit besvart.
Forklaringen på hvorfor norsk kjøreskoleopplæring ikke er særlig relevant i MotoGP kan gjerne Vikingen her ta hvis han vil.
Enig med VikingTnT: alle bør få seg litt fokusert kjøretrening med kyndig veiledning på bane. Ikke for å kjøre som VR men for å lære å håndtere sykkelen på en trygg måte. Da blir kjøringen mye morsommere:-)
Men for min del hadde det vertfall lite med nedbremsingen å gjøre![]()
Instruktører fra øverste hylle. Ikke racing.
Dette er noe jeg/vi arrangerer i samarbeid med min arbeidsgiver. Vi har med ansatte og inviterte eksterne. Fredrik24 er notert:-)
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Foten ned i svinger?
Takk:) Jeg samler opp og sender info når jeg kommer hjem. Er på bøljan blå i Egerhavet akkurat nå🏍🏍🏍
Re: Foten ned i svinger?
Ok takk! Tror Syklene mine er langt over 100dbcannon skrev: 06 sep 2018, 06:05 Støygrense 100db. Håndheves og måles/logges av Rudskogen. Gjelder alle sykler.
Originalanlegg. Evt slipon med dbkiller.
Støy over grensa betyr kjørenekt.
De som måtte være i tvil om eget støynivå kan si fra til meg. Jeg kan trolig bidra til støytest på forhånd.

- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Foten ned i svinger?
Juicebox skrev: 06 sep 2018, 15:07Ok takk! Tror Syklene mine er langt over 100dbcannon skrev: 06 sep 2018, 06:05 Støygrense 100db. Håndheves og måles/logges av Rudskogen. Gjelder alle sykler.
Originalanlegg. Evt slipon med dbkiller.
Støy over grensa betyr kjørenekt.
De som måtte være i tvil om eget støynivå kan si fra til meg. Jeg kan trolig bidra til støytest på forhånd.Er det noe krav til E-merket anlegg?

-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Foten ned i svinger?
Merking er uvesentlig. Det er stymåling der og da som gjelder. Rudskogens eget måleinstrument. Måling i foreskrevet avstand og vinkel, og med turtall avh av ccm og antall cylindre.Bjerknez skrev: 06 sep 2018, 15:09Juicebox skrev: 06 sep 2018, 15:07Ok takk! Tror Syklene mine er langt over 100dbcannon skrev: 06 sep 2018, 06:05 Støygrense 100db. Håndheves og måles/logges av Rudskogen. Gjelder alle sykler.
Originalanlegg. Evt slipon med dbkiller.
Støy over grensa betyr kjørenekt.
De som måtte være i tvil om eget støynivå kan si fra til meg. Jeg kan trolig bidra til støytest på forhånd.Er det noe krav til E-merket anlegg?
![]()
-
- Innlegg: 19
- Registrert: 08 aug 2018, 17:25
- Motorsykkelen din: Triumph Bonneville Bobber 1200
Re: Foten ned i svinger?
Ja svinger er vanskelig dere, kjørte mc jeg kjøpte fra Bergen til Haugesund, første 2 svinger gikk jeg nesten i bakken, la meg helt inntil svingen, ikke særlig smart nei. Svinger er helt klart noe jeg skal trene mye på, men fot i bakken har jeg ikke begynt med .
Nå skal det sies jeg ikke har kjørt mc på 17 år.
Nå skal det sies jeg ikke har kjørt mc på 17 år.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Foten ned i svinger?
Jeg satt vel på originalanlegg for anledningen. Meget stille på tomgang, men oppe på 5500rpm så ble det vesentlig med støy.
Med anlegget jeg nå kjører med så hadde det nok slått ut på det halve, minst.
Jeg opplevde vel støytesten som relativt snill, men sykler som gikk over grensa ble vinket pent av banen etterhvert som de fleste ble varme i trøya. Så at støygrensa håndheves er helt klart.
Med anlegget jeg nå kjører med så hadde det nok slått ut på det halve, minst.
Jeg opplevde vel støytesten som relativt snill, men sykler som gikk over grensa ble vinket pent av banen etterhvert som de fleste ble varme i trøya. Så at støygrensa håndheves er helt klart.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Foten ned i svinger?
Dette skal jeg definitivt prøve å få til neste årcannon skrev: 05 sep 2018, 19:47Det finnes ingen link. Men hvis du sender meg pm med emailadresse så kan du få se invitasjonen til kurset vi kjørte i år. Jeg noterer deg og du blir invitert når våren nærmer seg.niko skrev: 05 sep 2018, 18:38Jeg kunne tenke meg å hive meg på et sånt kurs. Har du en link,cannon?cannon skrev: 05 sep 2018, 15:38Jeg vet ikke hvor du er i MC-utviklingen. Vi er alle på en reise. Hvis du ønsker så kan du delta på sikkerhetskurs på Rudskogen i mai 2019. Vi har kun positive tilbakemeldinger etter 8 år med samne opplegg. Spør Fredrik24(tror jeg han heter) for referanse:-)Bjerknez skrev: 05 sep 2018, 10:33Jeg er også enig med deg/dere. Jeg har også gjort det selv noen ganger med den første cruiseren jeg hadde. Det var nok en falsk trygghet ved å kunne ta i mot hvis dekkene skulle glippe taket. Jeg er dog usikker på hvor stor effekt dette ville hatt med en sykkel på 300kg. som mistet grepet.cannon skrev: 05 sep 2018, 09:27 TS lurte vel på hvorfor vanlige veikjørere slenger ut beinet. Jeg tror det er greit besvart.
Forklaringen på hvorfor norsk kjøreskoleopplæring ikke er særlig relevant i MotoGP kan gjerne Vikingen her ta hvis han vil.
Enig med VikingTnT: alle bør få seg litt fokusert kjøretrening med kyndig veiledning på bane. Ikke for å kjøre som VR men for å lære å håndtere sykkelen på en trygg måte. Da blir kjøringen mye morsommere:-)
Men for min del hadde det vertfall lite med nedbremsingen å gjøre![]()
Instruktører fra øverste hylle. Ikke racing.
Dette er noe jeg/vi arrangerer i samarbeid med min arbeidsgiver. Vi har med ansatte og inviterte eksterne. Fredrik24 er notert:-)

LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Foten ned i svinger?
Moderne sykler med originalanlegg måler langt under 100db. De fleste under 90.
Opplevd støy kan ofte avvike fra målt. En tilsynelatende bråkete duc kan feks måle lavere db enn en "stillere" japsefirer.
Målingene gjøres på ulike turtall avhengig av cylindervolum og antall cylindre.
Db-kurven er litt rar, den er eksponensiell.
Feks vil 80db oppleves/høres som 4x høyere enn 60 db.
Opplevd støy kan ofte avvike fra målt. En tilsynelatende bråkete duc kan feks måle lavere db enn en "stillere" japsefirer.
Målingene gjøres på ulike turtall avhengig av cylindervolum og antall cylindre.
Db-kurven er litt rar, den er eksponensiell.
Feks vil 80db oppleves/høres som 4x høyere enn 60 db.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Foten ned i svinger?
Bel er et logaritmisk( med grunntal 10) mål på forholdet mellom to fysiske størrelser. I dette tilfellet lydtrykk. Som referanse benyttes et lydtrykk på ca. 20uPa(mikropascal). Referansen regnes som det laveste lydtrykket et menneske kan høre.
Vi bruker egentlig Bel av ren skjær latskap og enkelhet da man ved å bruke logaritmer bare kan legge disse sammen istedefor å gange lineære verdier. Siden Bel blir veldig stort bruker vi å benytte dB altså en tiendedels Bel.
Om man dobler referanseverdien altså 20uPa gir dette en økning på 3dB; 40uPa/20uPa=2
10log(2) = 3dB, ganger med 10 for å få desiBel.
Liten digresjon det her, men Bel og logaritmer er fine greier!
Vi bruker egentlig Bel av ren skjær latskap og enkelhet da man ved å bruke logaritmer bare kan legge disse sammen istedefor å gange lineære verdier. Siden Bel blir veldig stort bruker vi å benytte dB altså en tiendedels Bel.
Om man dobler referanseverdien altså 20uPa gir dette en økning på 3dB; 40uPa/20uPa=2
10log(2) = 3dB, ganger med 10 for å få desiBel.
Liten digresjon det her, men Bel og logaritmer er fine greier!
