Kjellrf skrev:På eldre GSX'er og sånt går den ene ledningen fra statoren koblet til lysbryteren.
Når du kjører uten lys, er denne frakoblet, mens når du kjører med lys, kobles også denne til, for mer ladestrøm.
Kan være noe tull her.
Eller er både stator og laderegulator svake punkt på disse GSX'ene. Statoren ryker engang iblant, pga varm olje som trekker inn i viklingene og løser opp lakken=kortslutning i stator.
Anbefales å kjøre med mest mulig olje på motoren, for bedre kjøling av stator.
Måles som så: alle de tre viklingene skal ha lik (lav) ohmverdi mellom hverandre, og ikke kortslutning til jord. Start sykkelen og mål vekselstrømmen ut (kobl fra regulatoren, bare løse ledninger). Skal ligge på ca 80-90 Volt mellom alle tre.
Regulatoren ryker hver gang du kjører med dårlig batteri.
Ellers skal gelbatterier ikke lades mer enn 10 timer om gangen. Ved lengre tids ladning, går cellene varme, og de kortslutter. Står vel ofte på batteriene,det. Ihvertfall hvis du har Yuasa.
Stator er ny og måler veldig bra..
Regulator er ny..
Det som forundrer meg veldig nå, er at det ladet godt over 14 volt når jeg kledde sykkel naken..
Det vil si, uten tank, sete og side deksler..
Så jeg var sikker på at den var frisk nok til lengre turer, men der tok jeg feil
Når jeg hadde kjørt rundt 100km kom problemet tilbake, for når jeg skulle starte på starter var det ikke nok strøm
For å resonnere litt tilbake til dagen jeg målte over 14 volt på batteri..
Kjørt med lys hele tiden, inkludert blink og brems..
Startet 8-10 ganger, den ene gangen litt lenge pga jeg måtte sette over til reservetank..
3 turer lokalt med start 2 og 3 ganger..
En lengre tur på ca 110km med en liten stopp rett før jeg kom frem, det var da den ikke hadde nok strøm til å dra starter rundt.
Jeg spørger så; er dette et forbruk som tyder på at den ikke har ladet noe siden jeg monterte alt, eller tilsier forbruket at den har ladet litt innimellom.?
Jeg må få tak i, Thor, på Elpack og høre om han har litt tid å avse til meg..
Får bare gnagsår i hodet nå.........