Fant denne. https://www.thoughtco.com/the-science-o ... ng-3234377Lauri skrev: 30 sep 2018, 20:12 At dekk "går ut på dato" - er dette beviselig sant eller er det en myte som gjenfortelles år etter år?
Når dekkbanen slites så kommer nyere gummi til - gang på gang.
Er det noen forumbrukere som kan vise til publiserte fakta/tester, der disse bekrefter "utgått på dato"? (Å vise til "negletesten" på fabrikknye dekk mot brukte dekk blir for uproft.)
Hva er gamle dekk ?
- niko
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Re: Hva er gamle dekk ?
- Geiroe
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Jeg kjøpte en Yamaha XJ900 Diversion for noen år siden. Jeg sjekket ikke datoen på dekka, men tok noen bremsetester, og forhjulet låste altfor lett, så da ble det nye dekk. Med ny gummi oppførte den seg slik den burde ved bremsetest. Sikkerhet først, alltid. Det er jo tross alt ikke mye kontaktflate du har, så den vil du ha best mulig.Lauri skrev: 30 sep 2018, 20:12 At dekk "går ut på dato" - er dette beviselig sant eller er det en myte som gjenfortelles år etter år?
Er det noen forumbrukere som kan vise til publiserte fakta/tester, der disse bekrefter "utgått på dato"? (Å vise til "negletesten" på fabrikknye dekk mot brukte dekk blir for uproft.)
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
Enig med deg!!Lauri skrev: 30 sep 2018, 20:12 At dekk "går ut på dato" - er dette beviselig sant eller er det en myte som gjenfortelles år etter år?
Dette og den evinnelige "plugging av MC-dekk er ulovlig", kjenner jeg at jeg begynner å bli kvalm av!
Som nevnt over, temperatur spiller STOR rolle!! Kjørte tidligere "plastrakett" men brukte stort sett aldri "racingdekk".
Valgte heller sportstouringdekk, og fikk både flere kilometer og ikke minst bedre grep (spesielt på vått føre) på kjøpet.
Vet at jeg nå høres ut som en bedrevitende fjott, men hvis dekka dine er sju år gamle så har du enten for mange motorsykler eller kjører for lite! Sykkelen jeg har i dag er utrolig "dekksnål" og et bakdekk varer mellom 18 og 20.000 km, men har aldri dekk er på tur å gå¨ut på dato! !
Så til TS, har du kjøpt en sykkel med dekk du ikke er fornøyd med, så kjøp nye dekk, og for fremtiden: så bruk sykkelen så mye at du ikke lenger trenger bekymre deg over temaet gamle dekk! :-)
Har også plugga flere dekk med pluggsett fra Biltema og kjørt dem til det var bare filler igjen av dem, uten problemer!
Ikke er det ulovlig, ei heller farlig om hullene er små.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Må si meg enig jeg også.
Er vel kanskje ikke noen bestemt dato eller antall år som bestemmer nåe et dekk er utgått. Men at gummi gradvis brytes ned er vel ganske sikkert. Vertfall i mitt hode.
Kjører man 10.000km. eller året eller der om kring så trenger man ikke å bekymre seg for dette. Ei heller 5.000km. i året. Men et dekk som er 7 år gammelt hadde vertfall JEG byttet ut, uavhengig av hva andre mener. Jeg hadde ikke følt meg vel rundt krappe svinger med så gamle dekk, selv om det sikkert hadde fungert helt fint.
Så har man dekk som er 7 år gamle, og lurer på om dem er brukbare, så bytt dekk. Det gir deg vertfall ro i sjelen om ikke annet.
Er vel kanskje ikke noen bestemt dato eller antall år som bestemmer nåe et dekk er utgått. Men at gummi gradvis brytes ned er vel ganske sikkert. Vertfall i mitt hode.
Kjører man 10.000km. eller året eller der om kring så trenger man ikke å bekymre seg for dette. Ei heller 5.000km. i året. Men et dekk som er 7 år gammelt hadde vertfall JEG byttet ut, uavhengig av hva andre mener. Jeg hadde ikke følt meg vel rundt krappe svinger med så gamle dekk, selv om det sikkert hadde fungert helt fint.
Så har man dekk som er 7 år gamle, og lurer på om dem er brukbare, så bytt dekk. Det gir deg vertfall ro i sjelen om ikke annet.
Enig, man trenger ikke kjøre rundt med dekk man er usikker på, det tar bort deler av kjøregleden.
Men, det er alt for mye hysteri rundt alder på dekk!
I never apologize.
-
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Oisann... takker @niko , den artikkelen var interessant og må finleses
“Tires are primarily degrading from the inside-out, due [to] permeation and reaction of the pressurized oxygen within the tire structure, with rates proportional to temperature.”
Kort fortalt, etter skumlesing, så sammenfatter artikkelforfatteren bl.a følgende, som torpederer "gamle myter om aldring":
- dekk som ikke brukes eldes fortere enn dekk i bruk
- den komprimerte luften (høyere oksygenmetning) inn i dekket resulterer i at dekket eldes fortere fra innsiden enn fra utsiden.
- pluss mere til

Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
Ja, jo, kanskje. Men tykkelsen på gummien har også mye å si, når blir slitt blir det mindre gummi som gir mindre internt friksjon og kaldere dekk som gir dårligere grep. Tror kanskje også at mindre fleksibel pga mindre gummi så former seg dårligere til ujevnheter i underlaget som også gir dårligere grep. Hadde slicks på supermotard for noen år siden, når de var nedslitt (ser på små indikatorhull) så var det fryktelig mye dårligere grep enn når de var nye.
Kjøpte et par sett med dekk for for noen år siden, tror de var 5-6 år gamle men hadde vært lagret mørkt etc, disse funket helt supert selv på bane så tror riktig det blir sagt at så lenge lagret riktig så ikke så farlig. Tror aldring var mer problem før, lurer på om silika i dekkene som gjør dette mye bedre i dag?
Ellers har vi vel alle hatt slipp i rundkjøringer, olje, diesel men også trailere som legger igjen mye gummi i skarpe svinger så ikke nødvendigvis noe galt med dekka. Men som blir sagt, er du i tvil, kjøp nye dekk

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Interessant "teori" :) som jeg støtter. Dekkets areal av slitebane mot vegen forblir den samme selvom dekket blir "slitt ned". Men mengden gummi, som opptar varme og slik skaper bevegelighet/fleksibilitet reduseres ved f.eks kurvetaking, blir mindre. M.a.o mindre gummi gir "stivere" dekk samt at mindre gummi slipper varmen raskere; kalde dekk slipper fortere enn varme dekk.pingvin skrev: 02 okt 2018, 17:14Ja, jo, kanskje. Men tykkelsen på gummien har også mye å si, når blir slitt blir det mindre gummi som gir mindre internt friksjon og kaldere dekk som gir dårligere grep. Tror kanskje også at mindre fleksibel pga mindre gummi så former seg dårligere til ujevnheter i underlaget som også gir dårligere grep. Hadde slicks på supermotard for noen år siden, når de var nedslitt (ser på små indikatorhull) så var det fryktelig mye dårligere grep enn når de var nye.
[...]
Flott! Denne nyttige tråden likte jeg

Så diskusjonen om hva som "elder" dekk er mye mer nyansert enn de presenterte vandrehistoriene om dato-stempling

Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!