Sjekkliste for vinterlagring
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Re: Sjekkliste for vinterlagring
Jo varmere jo raskere selvutlading av batteriene.
mange nyere sykler driver å forbruker litt strøm hele tiden for å holde liv i hjerner og alarmer.
enten tar man ut batteriet eller så lader man det opp noen ganger i løpet av vinteren.
En del batterier liker ikke vedlikeholdsladere-kjenner flere som har drept batteriene grunnet bruk av "vedlikeholdsladere" som faktisk har hatt litt for høy spenning og dermed kokt ihjæl batteriene etter noen måneder med sakte koking.dette er ikke like utbredt på større batterier.
for batteritypen/størrelsen vi benytter på mc er det bedre med litt sakte utlading -ca 0,5 til 1 volt drop for deretter opplade og så la det sakte falle igjen.
Sulfatering skjer når batteriet blir ladet helt ut og det dannes da et belegg som gjør at man ikke får ut effekten av batteriet,selv om spenningen ser bra ut uten belastning.
mange nyere sykler driver å forbruker litt strøm hele tiden for å holde liv i hjerner og alarmer.
enten tar man ut batteriet eller så lader man det opp noen ganger i løpet av vinteren.
En del batterier liker ikke vedlikeholdsladere-kjenner flere som har drept batteriene grunnet bruk av "vedlikeholdsladere" som faktisk har hatt litt for høy spenning og dermed kokt ihjæl batteriene etter noen måneder med sakte koking.dette er ikke like utbredt på større batterier.
for batteritypen/størrelsen vi benytter på mc er det bedre med litt sakte utlading -ca 0,5 til 1 volt drop for deretter opplade og så la det sakte falle igjen.
Sulfatering skjer når batteriet blir ladet helt ut og det dannes da et belegg som gjør at man ikke får ut effekten av batteriet,selv om spenningen ser bra ut uten belastning.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Det er mye snakk om batterier, med veldig mye god kunnskap og gode råd. Batterier har det best ved lagring fulladet og kaldt i hvertfall. Gjerne mens det står i sykkelen. Noen pleier å starte sykkelen et par ganger gjennom vinteren også. Gjerne det, dersom lysten til å høre lyden og få bekreftet at den funker er påtrengende. Men sykkelen trenger ikke dette..
Dersom sykkelen lagres i kald garasje og det forventes kuldegrader i perioder, er det ganske viktig at det er frostsikker kjølevæske på. Mange kjører alt for lenge mellom kjølevæskeskift. Bytt hver 3-4 år, og bland 50:50 med vann. Dette er billig i forhold til skadene du risikerer ved å ikke bytte.
Dersom sykkelen lagres i kald garasje og det forventes kuldegrader i perioder, er det ganske viktig at det er frostsikker kjølevæske på. Mange kjører alt for lenge mellom kjølevæskeskift. Bytt hver 3-4 år, og bland 50:50 med vann. Dette er billig i forhold til skadene du risikerer ved å ikke bytte.
Jeg har lurt litt på det med kjøleveske/frostveske og blanding med vann. Man får kjøpt "ferdigblandet". Jeg antar det er bare de som det står "concentrate" etc. på som skal blandes med vann? Ser også at det står at man skal bruke destillert vann. Hvor viktig eller uviktig er det? Jeg har ikke destilleringsapparat...kjellv skrev: 16 okt 2018, 20:11 Dersom sykkelen lagres i kald garasje og det forventes kuldegrader i perioder, er det ganske viktig at det er frostsikker kjølevæske på. Mange kjører alt for lenge mellom kjølevæskeskift. Bytt hver 3-4 år, og bland 50:50 med vann. Dette er billig i forhold til skadene du risikerer ved å ikke bytte.

Og hvordan vet man hva slags kjøleveske man skal fylle? Har kikket i manualen men der står det bare "Motorex coolant".
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
-
Godt råd-kjøleveske er ikke bare noe som en skal tenke på om høsten. Dette er en del av den normale servicen/intervaller..sammen med bremseveske og gaffelolje.kjellv skrev: 16 okt 2018, 20:11 Det er mye snakk om batterier, med veldig mye god kunnskap og gode råd. Batterier har det best ved lagring fulladet og kaldt i hvertfall. Gjerne mens det står i sykkelen. Noen pleier å starte sykkelen et par ganger gjennom vinteren også. Gjerne det, dersom lysten til å høre lyden og få bekreftet at den funker er påtrengende. Men sykkelen trenger ikke dette..

Å starte sykkelen på vinteren uten at den blir skikkelig varmkjørt(tar veldig lang tid uten belastning, spesielt for oljens del) vil gi kondens i oljen og deler av eksosanlegget som kan/vil gi unødvendig korrosjon.dessuten vil plugger ofte sote og kan gi problemer ved gjentatte kaldstarter.

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Om du kjøper ferdig blandet eller konsentrat og blander selv er ikke så viktig. Om den er grønn, blå, gul, rød eller oransje er heller ikke så viktig. Men er den blå/grønn (glykol) fra før på sykkelen så fortsett med det. Har du rød/oransje (silikatfri) fra før så fortsett med det. Men ikke blande disse med hverandre, de kan reagere kjemisk mot hverandre og danne en geleaktig guffe.. Velger du å bytte farge så må du flushe kjølesystemet med rent vann først. Kan i de aller fleste tilfeller blandes med rent vann her i landet. Vårt vann er rent nok.Sakkle skrev: 16 okt 2018, 20:47Jeg har lurt litt på det med kjøleveske/frostveske og blanding med vann. Man får kjøpt "ferdigblandet". Jeg antar det er bare de som det står "concentrate" etc. på som skal blandes med vann? Ser også at det står at man skal bruke destillert vann. Hvor viktig eller uviktig er det? Jeg har ikke destilleringsapparat...kjellv skrev: 16 okt 2018, 20:11 Dersom sykkelen lagres i kald garasje og det forventes kuldegrader i perioder, er det ganske viktig at det er frostsikker kjølevæske på. Mange kjører alt for lenge mellom kjølevæskeskift. Bytt hver 3-4 år, og bland 50:50 med vann. Dette er billig i forhold til skadene du risikerer ved å ikke bytte.
Og hvordan vet man hva slags kjøleveske man skal fylle? Har kikket i manualen men der står det bare "Motorex coolant".
-
Da fyller man slik kjøleveske.Sakkle skrev: 16 okt 2018, 20:47
Hvis ikke en vet hvilken type som ER på sykkelen bør en skifte ut denne slik at man ikke blander forskjellige typer da ikke alle er blandbare.
Generelt kan en si at de fleste longlife kjølevesker av samme gruppe og farge (eksempelvis rød G30) kan benyttes og blandes.
I Norge har vi såpass bra vann i springen at dette kan benyttes direkte- eller du kan bruke "batterivann"
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Ja problemet er bare at Motorex lager mer enn en type...

Jeg vet i alle fall at den som er på sykkelen nå er rød, så da skal jeg vel kanskje fortsette med det.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Fjøsnisser er gode å ha, men husk å sette ut grøt på julekvelden.. Ellers er batteriet paddeflatt når man har gått lei av nyttårsforsettene sine, kommer tilbake til det virkelige liv og våren er på trappeneRonning skrev: 16 okt 2018, 12:57 Hahaha, batteriet passes av innleid fjøsnisse rundt juletider.
Nesten like ille som i motorsyklistenes facebookgruppe det der.

Bruker å ta en vask av sykkelen. Så kler jeg av den kåpene, vasker enda litt mer. Fjerner enda litt mer greier, vasker litt til. Fjerner tanken og vasker litt under der. Finner frem tannbørsten hvis nødvendig. Tar en titt på luftfilteret mens tanken er av, fjerner den verste dritten av det som regel. Skifter alle oljer, både motor m/filter, girkasse og kardang. Sjekker for lekkasjer og svetting, det liker vi ikke. Tar av toppdekselet og sjekker ventilklaringene kjapt(Ved avvik justeres dette). Varmkjører motor på frisk olje. Skifter bremsevæske på kontrollkretser og hjulkretser, sjekker bremseklosser. Setter nye på innkjøpslista om nødvendig. Gir kåpedeler og plast en shine med voks og plastfornyer og setter den sammen igjen. Så setter jeg den inn i kjelleren, eller lar den stå i garasjen over vintern. Kanskje jeg koster på meg et par dager med lader tilkoblet ila. vinteren.
Når våren kommer er det ut og kjør

Strengt tatt ikke nødvendig, kunne sikkert bare skifta oljer og klart meg med det, men er alltid hyggelig med en fresh start på våren.
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Dansekris skrev: 16 okt 2018, 12:45 Tar du ikke ut batteriet eller har planer om å lade det litt innimellom vil det måtte byttes raskere. Det kan vi vel alle være enige om?
Det kan vi godt være enige om.
Har sykkelen klokke så vil den bruke litt strøm hele tida og tømme batteriet i løpet av vinteren.
Det er noen som trenger å ha alarmen kobla på om vinteren, som ikke kan koble bort batteriet av den grunn.
Ei eller to oppladinger i løpet av vinteren er uansett bra.
Om batteriet varer kortere eller lengre med eller uten vedlikeholdslading vet jeg ikke, har inntrykk av at de uansett "dør plutselig".
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- haakeik
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Gjør man ting riktig, er det ikke noe større problem å vinterlagre en eldre sykkel.Bjerknez skrev: 16 okt 2018, 14:58 At eldre sykler kan få større problemer vedrørende vinterlagring kan dog godt hende,
Jeg vasker aldri sykkelen før jeg setter den til lagring, det er vanligvis for kaldt ute til at jeg gidder å fryse ræva av meg for å få vasket sykkelen. Jeg kjører til det er frost på bakken. Jeg sørger for full tank, smøring av kjede og viktigst av alt, tømmer forgasserne for bensin. Bensin fordamper og kan sette avleiringer på plasser man ikke vil ha det. Setter sykkelen på midtstøtten og løfter forhjulet med stativ og hiver et laken eller to over den. I løpet av vinteren får den en lading eller to for å holde batteriet i form.
Når våren og varmen kommer, starter min 24 år gamle sykkel som oftest etter 2 til 3 trykk på startknappen. Så får den en skikkelig spa-behandling og alle væsker som trenger å fornyes, blir det.
- Kawagutten
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
På en så ny mc er det ikke sikkert du må lade i løpet av vinteren hvis den ikke har noe ekstra som tapper strøm. Et digitalt multimeter er kjekt å ha for da ser du jo om det har minket på strøm. Vil ikke anbefale å sette på en vedlikeholdslader over hele vinteren men heller sette på en smart lader ca 8 timer en gang i løpet av vinteren og en gang litt før du skal ta den i bruk igjen. Et fulladet batteri holder nok lenger enn et som har stått under 12 v over tid eller stått med en dårlig vedlikeholdslader lenge.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Et siste spørsmål! :)
Når det gjelder rensing av kjedet så hører jeg mye forskjellig. Etter en tur innom Yamaha vinterbro ble jeg fortalt at jeg kan bruke Castrol metal parts cleaner (se link under) for å rengjøre kjedet. Der ble jeg fortalt at denne ikke skader o/x-ringer.
Finner ingen info på dette. Har noen erfaring med dette produktet? eller bør jeg bruke noe annet?
https://www.amazon.co.uk/Castrol-178665 ... B0069RGKGQ
Når det gjelder rensing av kjedet så hører jeg mye forskjellig. Etter en tur innom Yamaha vinterbro ble jeg fortalt at jeg kan bruke Castrol metal parts cleaner (se link under) for å rengjøre kjedet. Der ble jeg fortalt at denne ikke skader o/x-ringer.
Finner ingen info på dette. Har noen erfaring med dette produktet? eller bør jeg bruke noe annet?
https://www.amazon.co.uk/Castrol-178665 ... B0069RGKGQ
Sist redigert av MCTS den 15 nov 2018, 10:28, redigert 1 gang totalt.
Du kan bruke parafin eller lampeolje fra Biltema, så slipper du å bruke mer penger enn du trenger.MCTS skrev: 15 nov 2018, 09:48 Et siste spørsmål! :)
Takk for svar. Har vurdert lampeolje fra biltema,
Jeg har allerede kjøpt Castrol metal part cleaner etter anbefaling av selger hos Yamaha vinterbro, denne kunne jeg bruke uten noe problem i følge selgeren.
Ringte verkstedet dems nettopp, og fikk motsatt beskjed. i følge verkstedet skader denne o-ringene, og skal ikke brukes på kjedet. Så det blir å dra innom og få returnert denne.
Litt synd at selger ikke har nok kunnskap. Jeg presiserte at jeg trengte noe å rense kjede med, som ikke skader kjedet. og da var dette det beste alternativet han hadde.
Jeg har allerede kjøpt Castrol metal part cleaner etter anbefaling av selger hos Yamaha vinterbro, denne kunne jeg bruke uten noe problem i følge selgeren.
Ringte verkstedet dems nettopp, og fikk motsatt beskjed. i følge verkstedet skader denne o-ringene, og skal ikke brukes på kjedet. Så det blir å dra innom og få returnert denne.
Litt synd at selger ikke har nok kunnskap. Jeg presiserte at jeg trengte noe å rense kjede med, som ikke skader kjedet. og da var dette det beste alternativet han hadde.
Sist redigert av MCTS den 15 nov 2018, 10:52, redigert 1 gang totalt.
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Lampeolje som er raffinert parafin ville i hvert fall jeg være forsiktig med å bruke. Denne oljen kan i verste fall gjøre O/X-ringene tørre og sprø.
God gammelsdags parafin derimot, egner seg godt som kjederens.
For å holde kjede og O/X-ringer i god form gjennom vinteren kan bruk av f.eks. vanlig motorolje gjøre nytten. Stryk på en tynn film, snurr kjedet kjapt noen runder med håndmakt slik at olja trenger inn overalt og la stå til våren.
Selv smører jeg kjedet med Tutoro spesialolje laget til nettopp Tutoro Automatic Chainoiler, som jeg har montert på sykkelen.
For å holde kjede og O/X-ringer i god form gjennom vinteren kan bruk av f.eks. vanlig motorolje gjøre nytten. Stryk på en tynn film, snurr kjedet kjapt noen runder med håndmakt slik at olja trenger inn overalt og la stå til våren.
Selv smører jeg kjedet med Tutoro spesialolje laget til nettopp Tutoro Automatic Chainoiler, som jeg har montert på sykkelen.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Nå har jeg begrenset erfaring med dette, men en av fordelene med spray på boks er at du ikke trenger å gnukke og gni noe særlig på kjedet. Jeg kjøpte en boks kjederens her tidligere i sommer på tilbud til rett under hundrelappen og etter å ha sprayet på denne i et par omganger og tørket av med en fille var kjedet rent. Parafin funker sikkert fint, men her må du vel ha parafinen på en fille og få dette fordelt på kjedet på en eller annen måte.Dansekris skrev: 15 nov 2018, 10:28Du kan bruke parafin eller lampeolje fra Biltema, så slipper du å bruke mer penger enn du trenger.MCTS skrev: 15 nov 2018, 09:48 Et siste spørsmål! :)
Jeg betaler gjerne 50 kr mer for noe som gjør jobbe enklere...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Begynner ikke parafin å bli ganske vanskelig å få tak i?AJ skrev: 15 nov 2018, 10:41 Lampeolje som er raffinert parafin ville i hvert fall jeg være forsiktig med å bruke. Denne oljen kan i verste fall gjøre O/X-ringene tørre og sprø.
Ikke vet jeg helt hvorfor...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Jeg heller oppi en god skvett lampeolje i en liten skål/boks og så dypper jeg kjedebørsten neddi der.Sakkle skrev: 15 nov 2018, 10:42Nå har jeg begrenset erfaring med dette, men en av fordelene med spray på boks er at du ikke trenger å gnukke og gni noe særlig på kjedet. Jeg kjøpte en boks kjederens her tidligere i sommer på tilbud til rett under hundrelappen og etter å ha sprayet på denne i et par omganger og tørket av med en fille var kjedet rent. Parafin funker sikkert fint, men her må du vel ha parafinen på en fille og få dette fordelt på kjedet på en eller annen måte.Dansekris skrev: 15 nov 2018, 10:28Du kan bruke parafin eller lampeolje fra Biltema, så slipper du å bruke mer penger enn du trenger.MCTS skrev: 15 nov 2018, 09:48 Et siste spørsmål! :)
Jeg betaler gjerne 50 kr mer for noe som gjør jobbe enklere...
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Grunnen er vel at det ikke lenger er særlig mange motoror og maskiner som bruker parafin som drivstoff/tilsetning.Sakkle skrev: 15 nov 2018, 11:03Begynner ikke parafin å bli ganske vanskelig å få tak i?AJ skrev: 15 nov 2018, 10:41 Lampeolje som er raffinert parafin ville i hvert fall jeg være forsiktig med å bruke. Denne oljen kan i verste fall gjøre O/X-ringene tørre og sprø.
Ikke vet jeg helt hvorfor...
Så det er vel bare snakk om tid før salget av parafin opphører for oss vanlige forbrukere.
Men enn så lenge kjøper jeg mine femliters doser herfra:

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
Det er fremdeles parafin å spore i hytteområder.
Diesel fungerer også fint, ikke like tørr som parafinen, men fjerner det du vil fjerne før du kan dra over med en fille og fjerne dieselen.
Bruker diesel til så mangt selv.
Diesel fungerer også fint, ikke like tørr som parafinen, men fjerner det du vil fjerne før du kan dra over med en fille og fjerne dieselen.
Bruker diesel til så mangt selv.
Meste av lampeoljer er naftabassert og ikke petroliumsbassert.AJ skrev: 15 nov 2018, 10:41 Lampeolje som er raffinert parafin ville i hvert fall jeg være forsiktig med å bruke. Denne oljen kan i verste fall gjøre O/X-ringene tørre og sprø.
Samme med tennvæske osv.
XLmoto har 70% på kjederens, kjedespray osv. i dag for de som måtte være interessert i det...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Apropos batterilader.
Jeg har denne fra Biltema, som jeg måtte ha til en gammel Mercedes jeg hadde for noen år siden. Kan jeg lade batteriet i min S1000R med denne? Er det safe?
Eller burde jeg kjøpe en sånn Optimate vedlikeholdslader eller noe, og la den stå på hele vinteren?
Jeg var i garasjen i går, og batteriet var nå helt dødt. Det er nok pga det doble USB-uttaket som jeg har montert. Det har også en blå LED-diode som alltid lyser. Trekker alltid litt strøm fra 12V denne USB-saken. Det er også kald garasje. Tørr, men kald.

Jeg har denne fra Biltema, som jeg måtte ha til en gammel Mercedes jeg hadde for noen år siden. Kan jeg lade batteriet i min S1000R med denne? Er det safe?
Eller burde jeg kjøpe en sånn Optimate vedlikeholdslader eller noe, og la den stå på hele vinteren?
Jeg var i garasjen i går, og batteriet var nå helt dødt. Det er nok pga det doble USB-uttaket som jeg har montert. Det har også en blå LED-diode som alltid lyser. Trekker alltid litt strøm fra 12V denne USB-saken. Det er også kald garasje. Tørr, men kald.

- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Om du har et vanlig blybatteri skal du bare bruke den laderen du har.
Sett på laveste lading og la ladinga stå på etpar døgn.
Etterpå kan du koble fra batteriet, så holder det bedre på strømmen,
Sett på laveste lading og la ladinga stå på etpar døgn.
Etterpå kan du koble fra batteriet, så holder det bedre på strømmen,
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- FredrikE24
Er batteriet flatt, kjøp nytt. Sjansen for at det blir bra igjen er liten, og det kan bli problemer utover sesongen med et sporadisk flatt batteri.
Det kan være lurt å hive på en vedlikeholdslader et par ganger ila. Vinteren. Den billigste fra Biltema er et godt valg, du trenger ikke voldsomt med ladestrøm til vedlikeholdslader, rundt 3A er OK. Gjerne en med AGM-ladeprogram om det er et slikt batteri du har i sykkelen(min BMW har AGM hvertfall).
En skal imidlertid være obs på at enkelte ladere drar strøm fra batteriet dersom laderen er strømløs, men allikevel er koblet til batteriet. Noen ladere begynner heller ikke å lade igjen av seg selv ved strømutfall. Har en tidlig generasjon Ctek-lader og denne har de problemene.
Det kan være lurt å hive på en vedlikeholdslader et par ganger ila. Vinteren. Den billigste fra Biltema er et godt valg, du trenger ikke voldsomt med ladestrøm til vedlikeholdslader, rundt 3A er OK. Gjerne en med AGM-ladeprogram om det er et slikt batteri du har i sykkelen(min BMW har AGM hvertfall).
En skal imidlertid være obs på at enkelte ladere drar strøm fra batteriet dersom laderen er strømløs, men allikevel er koblet til batteriet. Noen ladere begynner heller ikke å lade igjen av seg selv ved strømutfall. Har en tidlig generasjon Ctek-lader og denne har de problemene.