Hvilken sykkel anbefales?
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvillen sykkel anbefales?
Jeg har jo en nakensykkel og å ligge på motorveien med denne i 120km/t + er null problem. 10-20 mil på motorvei er absolutt null stress. Jeg er nok en av de få her inne som slett ikke har noe imot å kjøre på motorvei til tider.
Det kan ha med sykkelvalget å gjøre. Street Triple R var litt mer anstrengt da turtallet ble slitsomt høyt og jeg har også kjørt sykler med svakere motor som slett ikke er noe gøy på motorvei. I hovedsak fordi det ikke er mer krefter igjen til å ha det «gøy» når man ligger i 120-130km/t. Mener det var en 700 ish kubikk twin fra ducati jeg kjørte i adventure klassen.
Det kan ha med sykkelvalget å gjøre. Street Triple R var litt mer anstrengt da turtallet ble slitsomt høyt og jeg har også kjørt sykler med svakere motor som slett ikke er noe gøy på motorvei. I hovedsak fordi det ikke er mer krefter igjen til å ha det «gøy» når man ligger i 120-130km/t. Mener det var en 700 ish kubikk twin fra ducati jeg kjørte i adventure klassen.
Re: Hvillen sykkel anbefales?
Motoren på min 690 Duke (2008) er ikke noe problem i høyere hastighet, men jeg føler meg virkelig som et vindseil på sykkelen. Vinden treffer meg rett i brystkassa og jeg er overbevist om at jeg hadde sluppet styret ville jeg blåst rett av og landa på rævva i 110 km/t.Bjerknez skrev: 24 okt 2018, 05:30 Det kan ha med sykkelvalget å gjøre. Street Triple R var litt mer anstrengt da turtallet ble slitsomt høyt og jeg har også kjørt sykler med svakere motor som slett ikke er noe gøy på motorvei. I hovedsak fordi det ikke er mer krefter igjen til å ha det «gøy» når man ligger i 120-130km/t. Mener det var en 700 ish kubikk twin fra ducati jeg kjørte i adventure klassen.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Re: Hvillen sykkel anbefales?
Anbefaler deg en Harley Roadking med 18" apeheng!! :-)
Nå er jeg 10 cm høyere enn deg og relativt kort i beina, men oppsettet fungerer fint opp til 110 km/t, (120+ er bare slitsomt....).
For en som meg med manglende impulskontroll fungerer det supert og lappen er relativt trygg!
:-) :-)
Spøk til side.
Du må nesten prøve deg fram. Finn en sykkel du liker kjørestillingen på.
Det kan også være lurt å tenke aktivt over hvordan du selv sitter på sykkelen, kanskje er ikke den stillingen du sitter i optimal.
Tenk litt forankring, og at du ikke verken lener deg på styret eller kliper for hardt i holkene.
Av og til kan kjørestillingen føles krampaktig, nettopp fordi du selv er litt krampaktig/nervøs/uvant. Om det føles som om du sitter og holder deg fast i sykkelen så gjør du noe feil.
Om du får vondt i nakken kan det også skyldes at du er litt anspent.
Nå høres jeg kanskje litt negativ ut, men det er verdt å tenke over. Selv har jeg kjørt sykkel siden begynnelsen av nittitallet, og 60k på den sykkelen jeg har i dag, men kan enda kjenne antydninger til det jeg nevner over de første turene på våren.
Nå er jeg 10 cm høyere enn deg og relativt kort i beina, men oppsettet fungerer fint opp til 110 km/t, (120+ er bare slitsomt....).
For en som meg med manglende impulskontroll fungerer det supert og lappen er relativt trygg!
:-) :-)
Spøk til side.
Du må nesten prøve deg fram. Finn en sykkel du liker kjørestillingen på.
Det kan også være lurt å tenke aktivt over hvordan du selv sitter på sykkelen, kanskje er ikke den stillingen du sitter i optimal.
Tenk litt forankring, og at du ikke verken lener deg på styret eller kliper for hardt i holkene.
Av og til kan kjørestillingen føles krampaktig, nettopp fordi du selv er litt krampaktig/nervøs/uvant. Om det føles som om du sitter og holder deg fast i sykkelen så gjør du noe feil.
Om du får vondt i nakken kan det også skyldes at du er litt anspent.
Nå høres jeg kanskje litt negativ ut, men det er verdt å tenke over. Selv har jeg kjørt sykkel siden begynnelsen av nittitallet, og 60k på den sykkelen jeg har i dag, men kan enda kjenne antydninger til det jeg nevner over de første turene på våren.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Hvillen sykkel anbefales?
Kåre: " Selv har jeg kjørt sykkel siden begynnelsen av nittitallet, og 60k på den sykkelen jeg har i dag, men kan enda kjenne antydninger til det jeg nevner over de første turene på våren."
Sånn har vi det vel, de fleste av oss. Rustløserkurs på våren er gull:)
Sånn har vi det vel, de fleste av oss. Rustløserkurs på våren er gull:)
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvillen sykkel anbefales?
Ikke noe problem i ordets rette forstand, men i slike hastigheter har man ikke mye krefter til overs for å ha det gøy. Med min sykkel så ligger jeg vel der morroa faktisk begynner i slike hastigheter og det er nok grunnen til at jeg kanskje trives mer på motorveien.Sakkle skrev: 24 okt 2018, 09:05Motoren på min 690 Duke (2008) er ikke noe problem i høyere hastighet, men jeg føler meg virkelig som et vindseil på sykkelen. Vinden treffer meg rett i brystkassa og jeg er overbevist om at jeg hadde sluppet styret ville jeg blåst rett av og landa på rævva i 110 km/t.Bjerknez skrev: 24 okt 2018, 05:30 Det kan ha med sykkelvalget å gjøre. Street Triple R var litt mer anstrengt da turtallet ble slitsomt høyt og jeg har også kjørt sykler med svakere motor som slett ikke er noe gøy på motorvei. I hovedsak fordi det ikke er mer krefter igjen til å ha det «gøy» når man ligger i 120-130km/t. Mener det var en 700 ish kubikk twin fra ducati jeg kjørte i adventure klassen.
Jeg har jo cruisecontrol på min og jeg kan lett slippe styret og sette meg oppreist i 130km/t på E6. Man må knipe seg fast rundt tanken og forankre seg, men jeg hadde nok aldri "blåst" av sykkelen. Det er nok kanskje bare en følelse man har?
Re: Hvillen sykkel anbefales?
Ta en titt på kawasaki sin er6f / ninja 650R.
Jeg fikk lappen i år og har en er6f. For meg en fantastisk mc. Svært lettkjørt, elsker svingete veier, herlig drag/trøkk og god komfort. Jeg er 189 og sitter veldig komfortabelt. En sykkel som kan brukes til alt! Meget bra begynnersykkel :)
Jeg fikk lappen i år og har en er6f. For meg en fantastisk mc. Svært lettkjørt, elsker svingete veier, herlig drag/trøkk og god komfort. Jeg er 189 og sitter veldig komfortabelt. En sykkel som kan brukes til alt! Meget bra begynnersykkel :)
- FredrikE24
- Innlegg: 5043
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Hvillen sykkel anbefales?
Jeg har ingenting i mot å banke motorvei når jeg skal noe sted. Jeg trives faktisk godt med det på BMWene. Særlig 1200en, fra 140 og oppover så merker man at den trives veldig. På Jawa'n så sitter man rett opp og ned, med kroppen som et seil. Om man klemmer den opp mot maksfarten på 130 km/t så kan fort et vindkast rive hardt i deg, da holdet jeg meg godt i styret og forhjulet blir litt vel lett..Bjerknez skrev: 24 okt 2018, 05:30 Jeg har jo en nakensykkel og å ligge på motorveien med denne i 120km/t + er null problem. 10-20 mil på motorvei er absolutt null stress. Jeg er nok en av de få her inne som slett ikke har noe imot å kjøre på motorvei til tider.

Nå er ikke Jawaen konstruert for fart, ikke ser den slik ut heller

Jeg er meget opptatt av en god kåpe, å kjøre i styrtregn med K100en som også har en kåpe, gir meg allikevel mye vann i fanget. Noe som er helt fraværende på K1200en. På Jawaen så blir alt vått og kaldt. Godt kjøredressen er helt vanntett

- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvillen sykkel anbefales?
Anbefaler derimot TS og rette skriveleifen i tittelen på tråden, slik at den kan finnes når noen søker på det samme. :)
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39874
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvillen sykkel anbefales?
God observert.Bjerknez skrev: 03 nov 2018, 09:58 Anbefaler derimot TS og rette skriveleifen i tittelen på tråden, slik at den kan finnes når noen søker på det samme. :)
Trådtittelen endret.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Hvillen sykkel anbefales?
Bjerknez skrev: 03 nov 2018, 09:58 Anbefaler derimot TS og rette skriveleifen i tittelen på tråden, slik at den kan finnes når noen søker på det samme. :)

Re: Hvilken sykkel anbefales?
Av de du nevner har jeg kjørt z750, absolutt en fin sykkel det. Men for min del synes jeg sykkelen ble for daff på lavt turtall, man må høyt opp i turtall før sykkelen får en ordentlig akselerasjon. Jeg eier en street triple nå og har aldri sett meg tilbake. utrolig morsom og lettkjørt sykkel som har bedre bunndrag enn z750. Mulig at street triple har hakket mer fremoverlent sittestilling enn z750, men ikke veldig merkbart. Så av de to ville jeg anbefalt street triple.
2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvilken sykkel anbefales?
Enig.zarni skrev: 03 nov 2018, 12:50 Av de du nevner har jeg kjørt z750, absolutt en fin sykkel det. Men for min del synes jeg sykkelen ble for daff på lavt turtall, man må høyt opp i turtall før sykkelen får en ordentlig akselerasjon. Jeg eier en street triple nå og har aldri sett meg tilbake. utrolig morsom og lettkjørt sykkel som har bedre bunndrag enn z750. Mulig at street triple har hakket mer fremoverlent sittestilling enn z750, men ikke veldig merkbart. Så av de to ville jeg anbefalt street triple.
Re: Hvilken sykkel anbefales?
Når du er 185 høy, så ville jeg sett etter en sykkel som er litt fysisk stor, for å unngå å sitte krampaktig. Og med det budsjettet, så hadde jeg kikka etter feks en XJR 1300. Klassisk fin "rettoppogned" stor god mc med Yamaha-kvaliteterePed skrev: 19 okt 2018, 14:04 Hei! Fikk nettopp lappen og er nå på utkikk etter sykkel. Tenkte originalt sett å satse på en VFR 800 men etter en del prøvekjøring fant jeg ut at nakken ikke liker denne sykkelen, rettet derfor oppmerksomheten mot naken-klassen. Har et budsjett på rundt 50 - 80 000 og lurte på hva dere mener er "best"? Sykler jeg har sett en del på:
Kawasaki z 750
Honda Hornet
Suzuki GSR 600/750
Yamaha Fz 8
Yamaha MT 07
Er 185cm så små sykler kan bli litt problematisk?
Takk for forhånd.

- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Hvilken sykkel anbefales?
Jeg slenger ut en liten brannfakkel. Er fersk sjøl og har fulgt med på "hvilken sykkel"-trådene. Jeg synes det ofte anbefales sykler til nybegynnere som jeg syns både virker fryktelig raske og/eller relativt tunge. Tar jeg feil her?
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvilken sykkel anbefales?
Jeg kjørte en cruiser på 300 kg og 1300 kubikk som helt fersk for 5 år siden. Ikke noe problem det. Kjøp den sykkelen du har lyst på mener jeg. Uavhengig av størrelse/motor og vekt.niko skrev: 07 nov 2018, 07:40 Jeg slenger ut en liten brannfakkel. Er fersk sjøl og har fulgt med på "hvilken sykkel"-trådene. Jeg synes det ofte anbefales sykler til nybegynnere som jeg syns både virker fryktelig raske og/eller relativt tunge. Tar jeg feil her?
Re: Hvilken sykkel anbefales?
Tusen takk (igjen) for god respons. Blir en travel tid fremover med mye prøvekjøring av diverse sykler ser jeg :)
Har etter anbefaling på denne tråden lest mye om MT07 og liker det jeg ser/leser. Hvordan er denne mtp mine 185 cm? + Er det en sykkel som klarer seg på langturer med litt bagasje?
Triumph street triple er også fristende, men virker ikke som forsikringsselskapene ønsker at jeg skal få eie en slik sykkel.... (25 år gammel mann).
Har etter anbefaling på denne tråden lest mye om MT07 og liker det jeg ser/leser. Hvordan er denne mtp mine 185 cm? + Er det en sykkel som klarer seg på langturer med litt bagasje?
Triumph street triple er også fristende, men virker ikke som forsikringsselskapene ønsker at jeg skal få eie en slik sykkel.... (25 år gammel mann).
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvilken sykkel anbefales?
Jeg kjørte en MT07 og jeg er ca. 180 høy. For meg virket denne litt liten. Jeg følte styret var veldig nærme. Men man blir vant til det meste så det bør ikke bety at DU føler den er liten.
Re: Hvilken sykkel anbefales?
Sant det... Da går nok turen til nærmeste forhandler for en prøvetur! :)Bjerknez skrev: 12 nov 2018, 13:28 Jeg kjørte en MT07 og jeg er ca. 180 høy. For meg virket denne litt liten. Jeg følte styret var veldig nærme. Men man blir vant til det meste så det bør ikke bety at DU føler den er liten.