MC TIL VINTERBRUK

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: MC TIL VINTERBRUK

Legg inn av dypen »

Vintersykkel her for salg på Flisa …

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=370840178
IMG_1922.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
hansraymond
Innlegg: 636
Registrert: 04 nov 2008, 09:29
Motorsykkelen din: 88-HD Sportster, -83 Honda cb1100F,66-BSA, 87 Honda Supermagna, 93 Suzuki GS500e
Bosted: Skedsmokorset
Kontakt:

Re: MC TIL VINTERBRUK

Legg inn av hansraymond »

snusa Leeenge på en rød 1982 Honda cbx 550 idag! (den hadde bla, "innebygde" skivebremser)
men den var litt for "fin" til å herpe på saltet! nesten helt urørt klassiker..
og deletilgangen er vel heller laber, på en såpass sjelden mc....
Snuser nå heller på en 1993 Suzuki gs500E, mye deler å finne på nett, og kurante 17" felger F/B
hmm men det var de vinter-dekka da... pigg versus piggfritt :scratch
Bilde
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Hans Raymond ;-)
Live to Ride Ride to Live!

raster
Innlegg: 164
Registrert: 11 jul 2013, 09:51
Motorsykkelen din: Honda CRF 1000 Afrika Twin

Re: MC TIL VINTERBRUK

Legg inn av raster »

Heidenau k60 snowtex eller Mitas e-07 evt noe med mer knaster, med skrupigger fra felleskjøpet. Ikke vær gjerrig med pigger:)Har ikke god erfaring med piggfrie med flatt mønster som anlas, det funker bare i byer med sommerføre året rundt.
Mc: Tempo Panter (79-82), Kawasaki z400 (83-85), Suzuki gs 650 (85-88), Yamaha TR1 (88-93=), HD Fat Boy (93-01),Yamaha SRX-6 (2001-2003) Ducati Monster 750 (2003-2006), Moto Guzzi V11 sport (01-07),Ducati Monster 900 (07-13), BMW f800 gs (13-18.), Honda crf 1000 afrika twin (18-), Honda CB 500 f (21) Telt: De Waard Lepelaar,Esvo Acoma, Sahara glampingtelt, Big Agnes Fly creek, Hilleberg Enan, Helsport Fonnfjell,EasyCamp galaxy3, Exped outer space3

raster
Innlegg: 164
Registrert: 11 jul 2013, 09:51
Motorsykkelen din: Honda CRF 1000 Afrika Twin

Re: MC TIL VINTERBRUK

Legg inn av raster »

Ved neste dekkskift tror jeg det blir noe lengre pigger og dypere dekkmønster. Har bestgrip 1100 pigger nå men vil prøve bg 1300 med 3,2 mm. utstikk til 9,5 mm.mønsterdybde. Da blir det å ta det rolig på tørr asfalt, men tryggere der det er is og snø:)
Mc: Tempo Panter (79-82), Kawasaki z400 (83-85), Suzuki gs 650 (85-88), Yamaha TR1 (88-93=), HD Fat Boy (93-01),Yamaha SRX-6 (2001-2003) Ducati Monster 750 (2003-2006), Moto Guzzi V11 sport (01-07),Ducati Monster 900 (07-13), BMW f800 gs (13-18.), Honda crf 1000 afrika twin (18-), Honda CB 500 f (21) Telt: De Waard Lepelaar,Esvo Acoma, Sahara glampingtelt, Big Agnes Fly creek, Hilleberg Enan, Helsport Fonnfjell,EasyCamp galaxy3, Exped outer space3

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: MC TIL VINTERBRUK

Legg inn av GSXR-Erling »

600 høres slitsomt ut ja 😸, og litt mye røsk i motor..
Ikke veldig deilig å få opp etter velt og er vel ikke grei å få rett dekk til heller nei. Vurderte vinterbike ifjor. En eller annen 250/350, maks 450, lavest mulig vekt, el start, helst noe vind beskyttelse og veltebøyler, gjerne med ekstralys.
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: MC TIL VINTERBRUK

Legg inn av GSXR-Erling »

Jeg heller mot noe slikt
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=368975899
..men ikke som "E18 bike", men for å "herje litt" på skikkelige vinterveier :crazy:
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5029
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: MC TIL VINTERBRUK

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg vil tenke at du ønsker lavt motorvolum og svak motorbrems. Så skal sykkelen være lett å starte med svakt batteri, helst kickstart med ikke altfor høy kompresjon.

Om du sjekker «cold start» videoer på YouTube på typiske ensylindrede firetaktere ser det skikkelig slitsomt ut.

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: MC TIL VINTERBRUK

Legg inn av GSXR-Erling »

Stemmer bra det med 1 syl og start! Selv med alt satt opp rett, ventilklaring, korrekte og rene dyser!, luftfilter og tette ventiler. Sånn her e min YZ250F 09 på kaldstart om sommeren, kun kick!:
1: vri full gass to ggr
2: trå rolig ned to ggr og finn TDC
3: sett tomgangskruen 1/2 omdr inn
4: ikke rør gassen
5: full chocke
6: trå hardt!
Da kom den som regel på 1ste tråkk.

Alternativt, alt mulig annet og trå 40ggr 😸
Når æ velta, var det å trå 5-15ggr uansett..men hold full gass da.
Velta minst 1 gang på 1.5t MX kjøring
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

TrondA
Innlegg: 152
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Bosted: Ridabu

Re: MC TIL VINTERBRUK

Legg inn av TrondA »

Kan trygt underskrive råd fra FredrikE24 når han anbefaler lite sylindervolum og svak motorbrems. - Kickstart og lav kompresjon også. Det skal ikke så mye til før det er nok på hålka… Jeg nøyde meg med Honda ANF125. Knøttsmått! Veier 105 kg fulltanket. Innelukket kjedekasse, innkapslet gaffelpakninger, kompresjon på 9,3 og en fantastisk kickstarter. Dette er er mindre enn de fleste ville sett for seg, men en slik sak - konstant montert på Heidenau K66 med pigg og fastmonterte, store styremuffer gjør vinterkjøring til en fornøyelse!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5029
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: MC TIL VINTERBRUK

Legg inn av FredrikE24 »

Enig. Selv kjørte jeg Jawa 640/350. Utmerket størrelse, 2-takt=null motorbrems, enkel å kicke. Kjørte kun med styremuffer og piggdekk uten batteri.

Som nevnt over kan man få inn et par knep og rutiner, men prøv å gjør det med en nedsnødd sykkel med full påkledning for kjøring i 10 minusgrader og alt er helt gjennomkaldt.

Svar