Alle Triumpher med TFT-skjerm kan få integrert GPS, styring av telefon/musikk og kontroll av GoPro
Lagt inn: 19 sep 2019, 10:28
av VindR
Triumph har kunngjort at alle modeller med TFT skjerm får en oppgradering:
- Integrert GPS med "turn-by-turn" visning (bruker Google sitt system)
- Styring av musikk og telefon, samt visning av innkommende samtaler, osv.
- Integrert styring av GoPro
- Integrert Bluetooth modul
Dette kan monteres på både gamle og nye modeller, så lenge de har en TFT-skjerm. Nå er jeg usikker på om noen kommer med det nye oppsette som standard, men jeg TROR at dette er noe som må bestilles/ettermonteres. Det må i hvert fall det på alle gamle modeller. Modeller med TFT-skjerm som er støttet:
Re: Alle Triumpher med TFT-skjerm kan få integrert GPS, styring av telefon/musikk og kontroll av GoPro
Lagt inn: 19 sep 2019, 14:56
av cannon
VindR skrev: 19 sep 2019, 10:28
Triumph har kunngjort at alle modeller med TFT skjerm får en oppgradering:
- Integrert GPS med "turn-by-turn" visning (bruker Google sitt system)
- Styring av musikk og telefon, samt visning av innkommende samtaler, osv.
- Integrert styring av GoPro
- Integrert Bluetooth modul
Dette kan monteres på både gamle og nye modeller, så lenge de har en TFT-skjerm. Nå er jeg usikker på om noen kommer med det nye oppsette som standard, men jeg TROR at dette er noe som må bestilles/ettermonteres. Det må i hvert fall det på alle gamle modeller. Modeller med TFT-skjerm som er støttet:
Fint med stort spenn i smak og behag. Moderne tek er fint, men GPS, kamera, telefon, musikk, samtale osv i kombinasjon med mc er både unødvendig og feil i min snevre verden. Det handler om å kjøre. Klokke er det eneste jeg savner på 2 av mine sykler. Resten er varsellamper, fart og turtall.
Og ja, disse dingsene kan medføre fare, hvis de gis for mye oppmerksomhet.
Koppholder på styret er min værste observasjon til nå.
Re: Alle Triumpher med TFT-skjerm kan få integrert GPS, styring av telefon/musikk og kontroll av GoPro
Lagt inn: 19 sep 2019, 15:59
av Sakkle
cannon skrev: 19 sep 2019, 14:56
Fint med stort spenn i smak og behag. Moderne tek er fint, men GPS, kamera, telefon, musikk, samtale osv i kombinasjon med mc er både unødvendig og feil i min snevre verden. Det handler om å kjøre. Klokke er det eneste jeg savner på 2 av mine sykler. Resten er varsellamper, fart og turtall.
Tror vi bare får være enige om å være uenige.
Om du ikke klarer å kjøre MC og høre musikk samtidig er jeg ikke sikker på om du bør kjøre MC
Spøk til side... GPS er helt klart veldig kjekt å ha, særlig når du skal et sted du ikke har vært før eller vil følge en fastlagt rute. Papirkart er ikke et godt alternativ. Musikk er en fin avveksling på lengre turer og muligheten til å ta imot samtaler på sykkelen er veldig greit. Noe annet ser forsåvidt ikke jeg behov for heller.
Kan ikke se at jeg ser noen sikkerhetsrisiko ved bruk av dette om man bruker hodet. Sett opp hvor du skal på GPSen og finn fram spillelista før du setter av gårde. Trykking på telefonen i fart på MC er ikke jeg tilhenger av heller.
Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører
Lagt inn: 19 sep 2019, 19:26
av AJ
Mye tyder på at neste års KTM 1290 SA vil være utstyrt med adaptiv cruisekontroll. Kanskje også dødsonevarslere i speilene:
Jeg husker mange rynket på nesen da bakkestartassistenen kom. Noe sånt hadde man da ikke behov for ... mente mange.
Jeg har nå hatt dette på to sykler og synes dette er en fin greie. Spesielt når fulllastet og med passasjer på krevende veier hvor man gjerne møter bobiler på alle tenkelige steder... Veldig greit da å konsentrerte seg om en fot i bakken og balanse når slike møter skjer i trange svinger i stigninger for så å starte mykt og sikkert med innkoblet bakkestartassistent.
Hva jeg mener om adaptiv cruisekontroll? Vel, vet ikke enda... Vet bare at jeg sjelden bruker fartsholderen på KTM'en jeg har nå. Samme med den forrige.
Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører
Lagt inn: 19 sep 2019, 19:45
av JK95
Som med det meste annet får man like mange meninger som folk
Selv liker jeg tanken på HUD i hjelmen likt det Skully prøvde å få til. På Streetfighteren må jeg bøye nakken nedover for å faktisk se displayet, så muligheten for speedometer i hjelmen høres ypperlig ut Mulighet for gps ved behov samt å kunne se hvem som ringer hadde heller ikke skadet Nei, fremtiden kan komme med mye positivt også
Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører
Lagt inn: 19 sep 2019, 20:03
av pekle
Sjelden jeg bruker fartsholderen også, men når jeg bruker den (typisk på kjedelig motorvei når det ikke er noen praktiske alternativer) så kunne den godt vært adaptiv.
Har ellers alt mulig kommunikasjonsdill på sykkelen, men bare GPS (visuell, ikke lyd) som brukes. Liker ikke lyddistraksjon. Men "take me home" med GPS satt til "spaghetti" er gøy :) - finner mange nye småveier på den måten.
HUD i hjelmen er jeg litt usikker på - i bil er jo "skjermen" tross alt ganske langt foran øynene slik at fokusskiftet ikke blir så stort, men når det er helt inntil ansiktet blir det kanskje verre? Eller glir projiseringen naturlig inn?
Men alle kjøretekniske hjelpemidler er jeg stort sett positiv til (så lenge de ikke er så dårlig implementert at de griper inn i vanlig kjøring). Kurve-ABS/antispinn, adaptive kurvelys, adaptive fjæringsystemer osv er topp.
Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører
Lagt inn: 19 sep 2019, 20:52
av FredrikE24
Adaptiv tempomat er etter min mening fandens verk. Det gjør svimehuene i venstrefila enda mer passive.
Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører
Lagt inn: 16 jul 2020, 18:28
av AJ
Varme i motorsykkelsalen er ikke lenger så uvanlig.
Det med kjøling i rompa, derimot..
Ikke fullt så vanlig.
Er dette noe vi kommer til å etterspørre på våre framtidige motorsykler :
Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører
Lagt inn: 16 jul 2020, 19:54
av Jompa
Til $ 1100 er vel ikke avkjølt sete det optionet vi i Norge setter øverst på ønskelista, men i varmere strøk av verden kan det fort bli noe
«alle må ha»