Veldig bra å ha bevist forhold til dette med rust på bremserSakkle skrev: 20 jan 2019, 18:51Tror det kommer helt an på hvilken bil du har hvilket forhold du har av brems ift. regenerering.dypen skrev: 18 jan 2019, 19:27Kjører du med max regenerering behøver du nesten aldri bruke bremsen hvis du kjører «fornuftig», bilen oppfører seg mye bedre hvis du kjører med lav regenerering og da får du brukt bremsen normalt. Da vil bilen være som å kjøre en fossil bil, anbefalesSakkle skrev: 18 jan 2019, 15:17Dette gjelder vel alle el-biler...
Re-genererings bremsene bremser jo med magneter/motstand i el-motoren eller noe sånnt. Så selve skive-bremsene brukes kun under veldig hard bremsing. Derfor må man huske å sette bilen i fri og ta noen gode oppbremsinger innimellom, for å slite av litt av overflate-rusten på bremsene.![]()
Jeg kjører stort sett min Soul på D, som er det laveste nivået (av 2) av regenerering så vidt jeg vet. Og bruker da bremsepedalen av og til, men ikke ofte. Jeg har ikke selv hatt problemer med rust på bremsene men har da hørt nok av andre nevne det til å anta at det kan være et reélt problem.
Hvilken el-bil skal man velge?
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
I3 regenererer mye og man kan ikke justere dette. Iallefall ikke på vår 2014 modell. Da blir trikset å sette den i N inn mot enkelte lyskryss å pusse bremsene. Evt. I nedoverbakker om det er lite trafikk.
Edit: som forklart lengre opp her
Edit: som forklart lengre opp her

BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
-
- Innlegg: 333
- Registrert: 01 mai 2017, 19:48
- Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
- Bosted: Fredrikstad
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Det er jo veldig ekkelt, vanskelig om det skulle oppstå en nødssituasjon, med mindre det er jobben inn godt. Kjører RWD model s, og har hatt noen ekle hendelser når jeg har glemt å skru regen på lav når det har vært glattEsveen skrev: 20 jan 2019, 21:54 I3 regenererer mye og man kan ikke justere dette. Iallefall ikke på vår 2014 modell. Da blir trikset å sette den i N inn mot enkelte lyskryss å pusse bremsene. Evt. I nedoverbakker om det er lite trafikk.
Edit: som forklart lengre opp her![]()

- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Vår e-golf har en slik funksjon, men heldigvis kan den slås av. Holdte på og klikke i vinkel for meg når jeg kjørte med denne regenereringen på "high mode". Fort jeg slapp gassen i nedoverbakke så låste jo nesten hjulene seg på glatta i en kort periode.
Jeg har sansen for BMW selv generelt sett, men denne hårføneren dems har jeg lite til overs for. Den minner meg mer om en slags "konebil". Akkurat som VW UP! (uten sammenligning forøvrig). Sikkert en god bil dette, men utseendet takler jeg bare ikke. Det er ingenting med den bilen som tilltaler meg, bortsett fra merket i grillen.
Nå får man ikke akkurat gåsehud i positiv grad av å kjøre e-golf heller, men det er den mest komplette bilen til en dugelig pris jeg har testet i elbil segmenetet vertfall. Den ser ut som en bil, føles som en bil og den er veldig god å kjøre. Rekkevidden driter jeg litt i siden vi sjelden kjører mer enn maks 5-10 mil om dagen. Normalt kjører vi rundt 4 mil pr. dag.
Jeg har sansen for BMW selv generelt sett, men denne hårføneren dems har jeg lite til overs for. Den minner meg mer om en slags "konebil". Akkurat som VW UP! (uten sammenligning forøvrig). Sikkert en god bil dette, men utseendet takler jeg bare ikke. Det er ingenting med den bilen som tilltaler meg, bortsett fra merket i grillen.
Nå får man ikke akkurat gåsehud i positiv grad av å kjøre e-golf heller, men det er den mest komplette bilen til en dugelig pris jeg har testet i elbil segmenetet vertfall. Den ser ut som en bil, føles som en bil og den er veldig god å kjøre. Rekkevidden driter jeg litt i siden vi sjelden kjører mer enn maks 5-10 mil om dagen. Normalt kjører vi rundt 4 mil pr. dag.
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Kjører du med max regenerering behøver du nesten aldri bruke bremsen hvis du kjører «fornuftig», bilen oppfører seg mye bedre hvis du kjører med lav regenerering og da får du brukt bremsen normalt. Da vil bilen være som å kjøre en fossil bil, anbefales
[/quote]
Den kan ikke stilles på i3 så bremsen blir ikke brukt ved vanlig kjøring. Derfor må man bremse "unødvendig".
[/quote]
Den kan ikke stilles på i3 så bremsen blir ikke brukt ved vanlig kjøring. Derfor må man bremse "unødvendig".
Kjør sikkert!
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
[/quote]
Har hørt at i3 har et stort forbruk av dekk, hvordan er din erfaring med det?
[/quote]
Blir som med mc - kjørestil avgjøre. Har ikke sett så nøye på mine, men vet at de KAN bruke mye dekk.
Har hørt at i3 har et stort forbruk av dekk, hvordan er din erfaring med det?
[/quote]
Blir som med mc - kjørestil avgjøre. Har ikke sett så nøye på mine, men vet at de KAN bruke mye dekk.
Kjør sikkert!
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Men er også svak for den røde, selv om jeg normalt foretrekker litt mer nøytrale farger.
[/quote]
Gratulerer med "riktig" valg. Du blir nok fornøyd. Vi lurte på den røde da vi bestilte, men vi synes den så finere ut på bilde, så det ble den mørkeblå - "imperial blue". Hadde valgt den du har valgt hadde det vært nå. :)
[/quote]
Gratulerer med "riktig" valg. Du blir nok fornøyd. Vi lurte på den røde da vi bestilte, men vi synes den så finere ut på bilde, så det ble den mørkeblå - "imperial blue". Hadde valgt den du har valgt hadde det vært nå. :)
Kjør sikkert!
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Hehe er kjent med ditt synspunkt på i3. Jeg må nok si at jeg liker den svært godt. Da jeg så den de første gangene hadde jeg samme synspunkt som deg, men bilen har vokst veldig på meg. I motsetning til VW Up som jeg synes ser helt krise ut.Bjerknez skrev: 21 jan 2019, 08:06 Vår e-golf har en slik funksjon, men heldigvis kan den slås av. Holdte på og klikke i vinkel for meg når jeg kjørte med denne regenereringen på "high mode". Fort jeg slapp gassen i nedoverbakke så låste jo nesten hjulene seg på glatta i en kort periode.
Jeg har sansen for BMW selv generelt sett, men denne hårføneren dems har jeg lite til overs for. Den minner meg mer om en slags "konebil". Akkurat som VW UP! (uten sammenligning forøvrig). Sikkert en god bil dette, men utseendet takler jeg bare ikke. Det er ingenting med den bilen som tilltaler meg, bortsett fra merket i grillen.
Nå får man ikke akkurat gåsehud i positiv grad av å kjøre e-golf heller, men det er den mest komplette bilen til en dugelig pris jeg har testet i elbil segmenetet vertfall. Den ser ut som en bil, føles som en bil og den er veldig god å kjøre. Rekkevidden driter jeg litt i siden vi sjelden kjører mer enn maks 5-10 mil om dagen. Normalt kjører vi rundt 4 mil pr. dag.
Men det er vel noe av utfordringen med e-golf også, det er en vanlig bil med el-motor, det gjør at hele konstruksjonen er mindre optimal for en helt annen type bil. Men for al del, liker golfen også. Men rekkevidden blir for snau. Bimmern skal få kjørt seg med 12 mil per dag, rundt 30 - 350000 km i året så rekkevidde er svært sentralt for vår del. Utstyrsnivået til bimmern er også flere hakk opp, noe som ikke er så overraskende kanskje.
Takk for detGulars skrev: 21 jan 2019, 09:23 Gratulerer med "riktig" valg. Du blir nok fornøyd. Vi lurte på den røde da vi bestilte, men vi synes den så finere ut på bilde, så det ble den mørkeblå - "imperial blue". Hadde valgt den du har valgt hadde det vært nå. :)


LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Regen justerer seg automatisk på I3, den passer på å ikke låse hjulene. Sånn må det vel være på alle elbiler. Kan jo ikke komme i en situasjon hvor hjulene låser seg på en så ny bil, det ville jo vært en sikkerhetsmessig katastrofe/flause. Blokkerte hjul tilhører vel forrige århundre.overlay skrev: 20 jan 2019, 22:58Det er jo veldig ekkelt, vanskelig om det skulle oppstå en nødssituasjon, med mindre det er jobben inn godt. Kjører RWD model s, og har hatt noen ekle hendelser når jeg har glemt å skru regen på lav når det har vært glattEsveen skrev: 20 jan 2019, 21:54 I3 regenererer mye og man kan ikke justere dette. Iallefall ikke på vår 2014 modell. Da blir trikset å sette den i N inn mot enkelte lyskryss å pusse bremsene. Evt. I nedoverbakker om det er lite trafikk.
Edit: som forklart lengre opp her![]()
![]()
-
- Innlegg: 333
- Registrert: 01 mai 2017, 19:48
- Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
- Bosted: Fredrikstad
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Mener den reduserer regen, men det må først slippe før den gjør det, og det kan være nok for å få en "tank slapper" om føret er skikkelig griseteRune75 skrev: 21 jan 2019, 11:01Regen justerer seg automatisk på I3, den passer på å ikke låse hjulene. Sånn må det vel være på alle elbiler. Kan jo ikke komme i en situasjon hvor hjulene låser seg på en så ny bil, det ville jo vært en sikkerhetsmessig katastrofe/flause. Blokkerte hjul tilhører vel forrige århundre.overlay skrev: 20 jan 2019, 22:58Det er jo veldig ekkelt, vanskelig om det skulle oppstå en nødssituasjon, med mindre det er jobben inn godt. Kjører RWD model s, og har hatt noen ekle hendelser når jeg har glemt å skru regen på lav når det har vært glattEsveen skrev: 20 jan 2019, 21:54 I3 regenererer mye og man kan ikke justere dette. Iallefall ikke på vår 2014 modell. Da blir trikset å sette den i N inn mot enkelte lyskryss å pusse bremsene. Evt. I nedoverbakker om det er lite trafikk.
Edit: som forklart lengre opp her![]()
![]()
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Nei, det er ikke tilfelle dessverre. Altså, jeg vet ikke hvordan det er på i3, men jeg VET at mange opplever litt rar oppførsel på vinterføre om de har bilen "feil" innstilt i forhold til føre. Dette varierer nok veldig, fra bilmodell til bilmodell, og kjørestil har nok også mye å si. Men det ER en reéll problemstilling på EL-bil, selv om vi er i 1019.Rune75 skrev: 21 jan 2019, 11:01Regen justerer seg automatisk på I3, den passer på å ikke låse hjulene. Sånn må det vel være på alle elbiler. Kan jo ikke komme i en situasjon hvor hjulene låser seg på en så ny bil, det ville jo vært en sikkerhetsmessig katastrofe/flause. Blokkerte hjul tilhører vel forrige århundre.overlay skrev: 20 jan 2019, 22:58Det er jo veldig ekkelt, vanskelig om det skulle oppstå en nødssituasjon, med mindre det er jobben inn godt. Kjører RWD model s, og har hatt noen ekle hendelser når jeg har glemt å skru regen på lav når det har vært glattEsveen skrev: 20 jan 2019, 21:54 I3 regenererer mye og man kan ikke justere dette. Iallefall ikke på vår 2014 modell. Da blir trikset å sette den i N inn mot enkelte lyskryss å pusse bremsene. Evt. I nedoverbakker om det er lite trafikk.
Edit: som forklart lengre opp her![]()
![]()
Om julene faktisk blokkeres, skal jeg riktignok ikke påstå, men at bilen logrer litt, "dytter" deg i ryggen osv. under nedbremsing skjer stadig vekk med EL-bil. Har selv aldri kommet i en farlig situasjon på grunn av dette, men hørt andre som hevder de har det. Så må man jo ta alt folk sier med en klype salt, men...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Det finnes flere ting man kanskje ikke har tenkt over med EL-bil...
De færreste EL-biler kan trekke henger. Godkjent vekt for taklast varierer også veldig: https://www.dinside.no/motor/nei-elbili ... v/70644138
De færreste EL-biler kan trekke henger. Godkjent vekt for taklast varierer også veldig: https://www.dinside.no/motor/nei-elbili ... v/70644138
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Men en ting skal i3 ha vertfall. Det er uhyre enkelt å beinflørte i bilen 

Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Og akkurat det er ofte underprioriteret når folk kjøper bilBjerknez skrev: 21 jan 2019, 13:04 Men en ting skal i3 ha vertfall. Det er uhyre enkelt å beinflørte i bilen![]()

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
"Hvilken el-bil skal man velge?" er tittelen på tråden.
Svaret er kanskje... Polestar, Volvos elbilmerke:
Mer å lese her:
https://www.dn.no/lunchbrief/dagens-vik ... -244278941
Svaret er kanskje... Polestar, Volvos elbilmerke:
Mer å lese her:
https://www.dn.no/lunchbrief/dagens-vik ... -244278941
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Hadde jeg driti penger, så ville jeg kjøpt meg den nye Audi e-tron. Desverre koster den fra 650.000,-, noe som betyr at man må ut med rundt 800.000 eller mer hvis man skal få ro i sjelen.
Da får man 400HK'er, en elmotor som skal ta deg 40 mil, Quattro (4WD) og ellers full pakke. Men til den prisen hadde det nok heller blitt 2stk. e-golf gitt... Altså hvis bil var noe som sto på tapeten for min del.
Da får man 400HK'er, en elmotor som skal ta deg 40 mil, Quattro (4WD) og ellers full pakke. Men til den prisen hadde det nok heller blitt 2stk. e-golf gitt... Altså hvis bil var noe som sto på tapeten for min del.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Hvis jeg MÅTTE kjøpe meg en EL bil for bruk til/fra jobb... da hadde jeg kjøpt et av de billigste alternativene av ny..
Etter å ha brukt EL bil en stund så synes jeg at det gir 0 i kjøreglede..
Rask ut i kryss er et + samme med "veggtilknyttet varme".. ellers er det ikke noe positivt....
men til/fra jobb spiller det ingen rolle hva jeg kjører av bil...sjelden opp i mer enn 55-60kmh på det høyeste...
Etter å ha brukt EL bil en stund så synes jeg at det gir 0 i kjøreglede..

Rask ut i kryss er et + samme med "veggtilknyttet varme".. ellers er det ikke noe positivt....
men til/fra jobb spiller det ingen rolle hva jeg kjører av bil...sjelden opp i mer enn 55-60kmh på det høyeste...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Den som man slipper og kjøre i kjeldress om vinteren, som har hengerfeste og god plass til to rottweilere, og som lader kjapt og har min 30mil rekkevidde uansett vær.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Altså jeg har hverken to rottweilere, bruk for hengerfeste eller behov for å kjøre 30 mil i strekk. Dette er en tråd om hvilken elbil jeg skulle velge 

LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Av tråd tittelen fremgår det ikke at dette gjelder kun deg...."Man" er et ganske vidt begrep..Stian87 skrev: 28 feb 2019, 09:13 Altså jeg har hverken to rottweilere, bruk for hengerfeste eller behov for å kjøre 30 mil i strekk. Dette er en tråd om hvilken elbil jeg skulle velge![]()

og ser man på første post så er det også spørsmål om erfaringer og forslag om alternativer.
Hvis man kun skal gjøre dette fra dine faste kriterier og preferanser så er det ikke mye andre kan bidra med...

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Andre er også velkommen til å etterspørre synspunkt på valg av elbil til sitt behov altsåmekkern skrev: 28 feb 2019, 09:47Av tråd tittelen fremgår det ikke at dette gjelder kun deg...."Man" er et ganske vidt begrep..Stian87 skrev: 28 feb 2019, 09:13 Altså jeg har hverken to rottweilere, bruk for hengerfeste eller behov for å kjøre 30 mil i strekk. Dette er en tråd om hvilken elbil jeg skulle velge![]()
![]()
og ser man på første post så er det også spørsmål om erfaringer og forslag om alternativer.
Hvis man kun skal gjøre dette fra dine faste kriterier og preferanser så er det ikke mye andre kan bidra med...![]()

Det jeg ikke ser noe poeng med er at folk som misliker elbiler eller på andre måter er negative til dem poster i en slik tråd som dette...

LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
personlig er jeg ikke negativ eller misliker dem-de har som sagt fordeler på noen områder men foreløbig er de ikke fullgode alternativer for alle hvis man ikke skal svi av rundt millionen..noe ikke alle vil bruke på en bil.
men som "nærbruk" er det mange alternativer-DER ville jeg handlet det billigste da dette er "greit nok" for å kjøre i "joggefart" .. men som eneste bil ser jeg ikke dette "kun -EL" helt ennå..og 2 biler til vanlig bruk trenger jeg ikke til 1 person-spesielt ikke da jeg ikke kjører masse bomveier daglig.
men som "nærbruk" er det mange alternativer-DER ville jeg handlet det billigste da dette er "greit nok" for å kjøre i "joggefart" .. men som eneste bil ser jeg ikke dette "kun -EL" helt ennå..og 2 biler til vanlig bruk trenger jeg ikke til 1 person-spesielt ikke da jeg ikke kjører masse bomveier daglig.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Jeg kjører som nevnt el-bil selv og jeg synes det er greit at man kan være litt ærlige her. Det er mange gode poeng med å kjøre elbil i dag, hvis man ikke har alt for store krav til rekkevidde.
De tallene fabrikkene/produsentene oppgir som kjørelengde er i beste fall påskryt. Jeg tror neppe jeg får mer enn 22-23 mil ut av vår 30 mils e-golf. Da snakker vi midt på sommeren med økonomisk kjøring. Dog er jeg ganske sikker på at 20 mil er innafor sommerstid, uansett kjørestil (mer eller mindre)
På vintern over fjellet i ti minus ville jeg ikke engang prøvd på. Konstant motbakke og ti kuldegrader er ikke et miljø elbilen liker seg i. Jeg spår maks 7-8 mil i praksis. Så der er den ubrukelig. Vertfall de vanlige el-bilene.
Men som jobbpendlebil og til daglidags bruk er den super. Så langt har vi vertfall ikke hatt noe problemer med vår el-bil.
De tallene fabrikkene/produsentene oppgir som kjørelengde er i beste fall påskryt. Jeg tror neppe jeg får mer enn 22-23 mil ut av vår 30 mils e-golf. Da snakker vi midt på sommeren med økonomisk kjøring. Dog er jeg ganske sikker på at 20 mil er innafor sommerstid, uansett kjørestil (mer eller mindre)
På vintern over fjellet i ti minus ville jeg ikke engang prøvd på. Konstant motbakke og ti kuldegrader er ikke et miljø elbilen liker seg i. Jeg spår maks 7-8 mil i praksis. Så der er den ubrukelig. Vertfall de vanlige el-bilene.
Men som jobbpendlebil og til daglidags bruk er den super. Så langt har vi vertfall ikke hatt noe problemer med vår el-bil.
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Jeg har en Hyundai Ioniq som eneste bil. Vi er en familie på 5, pluss en liten hund. Kjører land og strand uten problemer.
Sist helg kjørte jeg Oslo-Trondheim-Oslo. Fantastisk gode å kjøre, elbilene, og det er hurtigladere over alt nå. Etter halvannen til to timer er det greit å ta en liten stopp og lade i 20 minutter, for så å kjøre videre. Når man blir vant til det der er det en utrolig behagelig måte å reise på, med bil. Før ble jeg veldig sliten av lengre bilturer, men nå, når jeg må stoppe jevnlig for å lade, er jeg mye mer opplagt når jeg kommer frem. Dette er helt sant, og ikke noe jeg bare finner på.
Hyundai Ioniq har ikke det største batteriet, men det er den elbilen som har lavest forbruk, og den elbilen som lader raskest (i dette segmentet). Bilen har aktiv kjøling og varming på hovedbatteriet, noe e-Golf og Leaf i hvert fall ikke har, noe som igjen fører til høyere forbruk og lengre ladetid. Hyundaien er overraskende god å kjøre og interiøret oppleves som det er av god kvalitet. Ta deg en prøvekjøring av de forskjellige modellene og se selv :-)
Sist helg kjørte jeg Oslo-Trondheim-Oslo. Fantastisk gode å kjøre, elbilene, og det er hurtigladere over alt nå. Etter halvannen til to timer er det greit å ta en liten stopp og lade i 20 minutter, for så å kjøre videre. Når man blir vant til det der er det en utrolig behagelig måte å reise på, med bil. Før ble jeg veldig sliten av lengre bilturer, men nå, når jeg må stoppe jevnlig for å lade, er jeg mye mer opplagt når jeg kommer frem. Dette er helt sant, og ikke noe jeg bare finner på.
Hyundai Ioniq har ikke det største batteriet, men det er den elbilen som har lavest forbruk, og den elbilen som lader raskest (i dette segmentet). Bilen har aktiv kjøling og varming på hovedbatteriet, noe e-Golf og Leaf i hvert fall ikke har, noe som igjen fører til høyere forbruk og lengre ladetid. Hyundaien er overraskende god å kjøre og interiøret oppleves som det er av god kvalitet. Ta deg en prøvekjøring av de forskjellige modellene og se selv :-)