Starte motor ila vinter?
Re: Starte motor ila vinter?
Fant denne artikkelen ved et kjapt Google søk. Den er sånn halvveis relevant...
https://www.popularmechanics.com/cars/a ... ms-engine/
Jeg antar at motor er motor og det som gjelder for bil i stor grad også gjelder MC. Så vidt jeg forstår bør du altså kun starte og kjøre sykkelen på tomgang om du har tenkt å umiddelbart ta deg en kjøretur. Det stemmer vel også med det jeg har hørt (og muligens lest) andre steder.
EDIT: En litt mer relevant artikkel her: https://www.lawabidingbiker.com/130/
https://www.popularmechanics.com/cars/a ... ms-engine/
Jeg antar at motor er motor og det som gjelder for bil i stor grad også gjelder MC. Så vidt jeg forstår bør du altså kun starte og kjøre sykkelen på tomgang om du har tenkt å umiddelbart ta deg en kjøretur. Det stemmer vel også med det jeg har hørt (og muligens lest) andre steder.
EDIT: En litt mer relevant artikkel her: https://www.lawabidingbiker.com/130/
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Jeg mistenker at denne personen har tilgang på Internett og er i besittelse av gode søkemotorskills.Sakkle skrev: 25 apr 2019, 15:27Det er jo fremdeles bare en påstand da...Rune75 skrev: 25 apr 2019, 15:26Det finnes informasjon der ute som underbygger dette.Bjerknez skrev: 25 apr 2019, 15:22Jeg ser den. Men er dette bare din/deres mening, eller finnes det informasjon der ute som underbygger dette?FredrikE24 skrev: 25 apr 2019, 15:13 En motor liker å gå med driftstemperatur, kaldstart er fæle greier. Skal man ikke kjøre en tur, så la vær å starte opp![]()
(Jeg tror deg, men jeg mistenker andre kanskje er på jakt etter denne informasjonen.)
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Hvor gode mine søkeskills er vet jeg ikke, men antar dem er midt på treet. Man finner mye rart på Google, men problemet er å finne artikler med troverdige kilder. Siden jeg ikke kjenner til noen troverdige kilder rundt dette så regner jeg med at andre her inne klarer å grave opp noe på en mer effektiv måte enn meg selv.
Jeg mistenker at denne personen har tilgang på Internett og er i besittelse av gode søkemotorskills.
Når det er sagt, så ser det absolutt ut til at dere har et poeng ut fra hva jeg har lest. For meg kan forfattere rundt om smykke seg med de mest fantastiske titler, men det bør ikke bety at dem har rett i det dem skriver. Jo flere troverdige kilder som mener det samme jo bedre osv.
Derimot hadde det jo vert behjelpelig hvis du hadde gravd opp noen gode artikler rundt dette

Kildekritikk har jo alltid vært viktig. Men i disse tider med fake news og artikler om hva som helst skrevet av hvem som helst, er det viktigere enn noen gang.Bjerknez skrev: 25 apr 2019, 15:47 Man finner mye rart på Google, men problemet er å finne artikler med troverdige kilder.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Her er er èn tråd med noen henvisninger. Siste innlegg.
https://www.apriliaforum.com/forums/sho ... ?p=2408663
Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
https://www.apriliaforum.com/forums/sho ... ?p=2408663
Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Det er over fem kilder i denne tråden som mener det samme. Virker troverdig for meg.Bjerknez skrev: 25 apr 2019, 15:47
Man finner mye rart på Google, men problemet er å finne artikler med troverdige kilder. Siden jeg ikke kjenner til noen troverdige kilder rundt dette......
For meg kan forfattere rundt om smykke seg med de mest fantastiske titler, men det bør ikke bety at dem har rett i det dem skriver. Jo flere troverdige kilder som mener det samme jo bedre osv.
Virker litt trassig når du får det samme svaret så mange ganger for så å begynne å mase etter troverdige kilder. Du er vel ikke trassig Ove ?

-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
for å ta dette med kaldstarter...
Hvorfor var/er det stort sett bare taxier som gikk 1 mill +km ?
fordi motorene alltid var driftsvarme-de skiftet sjåfører men stanset stort sett kun motor ved oljeskift...spesielt på vinteren ,da kundene også forventet varm bil(og hvem ville ha en kald arbeidsplass?)
Hvorfor var/er det stort sett bare taxier som gikk 1 mill +km ?
fordi motorene alltid var driftsvarme-de skiftet sjåfører men stanset stort sett kun motor ved oljeskift...spesielt på vinteren ,da kundene også forventet varm bil(og hvem ville ha en kald arbeidsplass?)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Vanntemp vil ikke stige en grad uten at forbrenning og friksjon i motoren skaper varme. Varm vann er altså et resultat av langt varmere metalldeler.mekkern skrev: 25 apr 2019, 13:48 Jeg mener de interne delene som stempler og slikt..
Dessuten er det VANN temperaturen du ser i displayet, ikke den like eller ennå mer viktige OLJE temperaturen...
Enig i at kaldstart ikke er ideelt, men 3-4 oppstarter med varmkjøring pr vinter gjør ingen skade. Motorer kan stå seg ihjel mer enn de kan startes ihjel. Noen varmkjøringer innebærer at sykkelen er å betrakte som parkert og i drift, ikke konservert og lagret.
MC i drift er best, både for motoren og for eierens ører, pms-diagnose og vinterhumør. Ta gjerne en pils i garasjen mens motoren koser seg.....:)
-
cannon skrev: 25 apr 2019, 18:39Vanntemp vil ikke stige en grad uten at forbrenning og friksjon i motoren skaper varme. Varm vann er altså et resultat av langt varmere metalldeler og ditto olje.mekkern skrev: 25 apr 2019, 13:48 Jeg mener de interne delene som stempler og slikt..
Dessuten er det VANN temperaturen du ser i displayet, ikke den like eller ennå mer viktige OLJE temperaturen...
Enig i at kaldstart ikke er ideelt, men 3-4 oppstarter med varmkjøring pr vinter gjør ingen skade. Motorer kan stå seg ihjel mer enn de kan startes ihjel. Noen varmkjøringer innebærer at sykkelen er å betrakte som parkert og i drift, ikke konservert og lagret.
MC i drift er best, både for motoren og for eierens ører, pms-diagnose og vinterhumør. Ta gjerne en pils i garasjen mens motoren koser seg.....:)
- Bjerknez
- Kontakt:
Å nå er det altså en som ikke er like bombastisk... :)Rune75 skrev: 25 apr 2019, 16:52Det er over fem kilder i denne tråden som mener det samme. Virker troverdig for meg.Bjerknez skrev: 25 apr 2019, 15:47
Man finner mye rart på Google, men problemet er å finne artikler med troverdige kilder. Siden jeg ikke kjenner til noen troverdige kilder rundt dette......
For meg kan forfattere rundt om smykke seg med de mest fantastiske titler, men det bør ikke bety at dem har rett i det dem skriver. Jo flere troverdige kilder som mener det samme jo bedre osv.
Virker litt trassig når du får det samme svaret så mange ganger for så å begynne å mase etter troverdige kilder. Du er vel ikke trassig Ove ?![]()
Tar man det personlig så blir alt til tider litt trasig

-
hvis du mener oljetemperaturen stiger raskere enn vanntemp så....dette er ikke tilfelle.cannon skrev: 25 apr 2019, 18:39Vanntemp vil ikke stige en grad uten at forbrenning og friksjon i motoren skaper varme. Varm vann er altså et resultat av langt varmere metalldeler og ditto olje.mekkern skrev: 25 apr 2019, 13:48 Jeg mener de interne delene som stempler og slikt..
på en 4 taktsmotor er den største varmeutviklingen i toppen..
på tomgang vil det være minimalt med friksjonskrefter som utvikler varme.
start en motor og la den bli varm på displayet-vil nesten vedde på at du fortsatt kan holde på clutchhuset selv om vannet holder nærmere 100grader....olja ligger i bunn av motoren og når ikke resten av motoren er varm er heller ikke olja det..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
OnlineFredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Ingen biler liker småkjøring, særlig ikke på vintern. Eksosen fylles med kondens, majones i olja, tette partikkelfilter og EGR-ventiler..
Samme gjelder motorsykler. Hvis man ikke har et særskilt behov for å høre motoren gå ila. Vinteren, la den stå til våren.
Samme gjelder motorsykler. Hvis man ikke har et særskilt behov for å høre motoren gå ila. Vinteren, la den stå til våren.
-
Hvis jeg åpner mine mc-motorer og eksosanlegg, hvor mye, og hvilke skader mener dere jeg vil finne, forårsaket at noen tomgangskjøringer i vinterhalvåret?
På min tidligere forgasserhonda var dette det som måtte til for å slippe klønete forgasserdrenering.
Og, hvor mye vann/kondens kan det være snakk om innvendig i motor og eksos, som angivelig skal medføre alle disse skadevirkningene?
Hvor galt går det med snøscootermotorer?
Hvorfor havarerte ikke tempomopeden min som ble brukt året rundt i årevis?
Hvordan går det med snøfresermotorer som brukes sporadisk i vinterhalvåret?
På min tidligere forgasserhonda var dette det som måtte til for å slippe klønete forgasserdrenering.
Og, hvor mye vann/kondens kan det være snakk om innvendig i motor og eksos, som angivelig skal medføre alle disse skadevirkningene?
Hvor galt går det med snøscootermotorer?
Hvorfor havarerte ikke tempomopeden min som ble brukt året rundt i årevis?
Hvordan går det med snøfresermotorer som brukes sporadisk i vinterhalvåret?
-
Oljen utfører smøring og kjøling fra første tenningsslag og den ligger ikke i bunn av motoren. Den pumpes med relativt høyt trykk, mellom lagerflater og ventilløft, den spyles opp under stemplene og den kjøler stempler og sylindervegger, og mye mer. Den pumpes også gjennom oljekjøler(på de fleste sykler).mekkern skrev: 25 apr 2019, 18:58 ....olja ligger i bunn av motoren og når ikke resten av motoren er varm er heller ikke olja det..
-
Og oljepompa suger olje fra hvor ?cannon skrev: 25 apr 2019, 21:29Oljen utfører smøring og kjøling fra første tenningsslag og den ligger ikke i bunn av motoren. Den pumpes med relativt høyt trykk, mellom lagerflater og ventilløft, den spyles opp under stemplene og den kjøler stempler og sylindervegger, og mye mer. Den pumpes også gjennom oljekjøler(på de fleste sykler).mekkern skrev: 25 apr 2019, 18:58 ....olja ligger i bunn av motoren og når ikke resten av motoren er varm er heller ikke olja det..
Den kjølige bunnen eller fra den varme øvre del av motoren ?
Det er ingen som har sagt at det blir totalt havari med å starte om vinteren -spørsmålet var hva var BEST for motoren.
Hvis en tar to helt identiske motorer og kontrollmåler disse,drifter disse under like forhold-for så å foreta en tilleggsbelastning på den ene med årevis oppstart i vinterkulde vil du måle økt slitasje.
Om den økte slitasjen vil ha vesentlig innvirkning på motoren i ditt eie eller påvirker den totale levetiden er da spørsmålet.
Gjennom 40 år med motorarbeid så er ikke jeg i tvil om resultatet.
Om en bryr seg er en annen sak.
Hva andre ønsker å gjøre legger jeg meg heller ikke opp i.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Kawagutten
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Når begynner en motor å ruste innvendig som deretter kan tette oljekanaler? Og hva med bensin som blir dårlig og skaper avleiringer i forgasser og mister effekten? Det har vel kanskje aldri skjedd? Skjer dette med olje også og ikke bare med bensin ?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Det å varm kjøre en motor er ikke skadelig. Kaldstart er hard påkjenning, til olja får trykk og kommer rundt i systemet, noe som tar sekunder. Belastning ved kald motor er drepen. Ved lav tematur er olja tykkere og viskositeten blir mer viktig siden de fleste mc har olje for sommertemp.
Så derfor er ikke de fleste mc oljer beregnet for kuldegrader. Men har du fått startet opp, fått oljetrykk, fått temperatur på oljen, så kan du ikke gjøre noe galt.
En annen stor fordel er at du får frisk olje til å smøre sylinderveggene med da dette vil forsvinne overtid.
Og alle som vet litt om motorer vet at alltid noen ventiler er åpne på en 4 takt og vill derfor også ha samme luftfuktighet på innsiden av sylinderne som miljøet de er i. Dette er ikke heldig på noen måte. Skadelig i løpet av en vinter? Neppe.
Det beste er faktisk å turne motor til du får oljetrykk uten å starte motor av og til og dermed får ny oljehinne i systemet.
Men med forgassere er problemet at dagens bensin levrer seg. Så absolutt en fordel å starte får u omgå det
Så derfor er ikke de fleste mc oljer beregnet for kuldegrader. Men har du fått startet opp, fått oljetrykk, fått temperatur på oljen, så kan du ikke gjøre noe galt.
En annen stor fordel er at du får frisk olje til å smøre sylinderveggene med da dette vil forsvinne overtid.
Og alle som vet litt om motorer vet at alltid noen ventiler er åpne på en 4 takt og vill derfor også ha samme luftfuktighet på innsiden av sylinderne som miljøet de er i. Dette er ikke heldig på noen måte. Skadelig i løpet av en vinter? Neppe.
Det beste er faktisk å turne motor til du får oljetrykk uten å starte motor av og til og dermed får ny oljehinne i systemet.
Men med forgassere er problemet at dagens bensin levrer seg. Så absolutt en fordel å starte får u omgå det
Interessant... Her har vi altså delt "ekspertene" på midten. Noen mener det ikke er noe problem i det hele tatt. Noen mener start om vinteren uten kjøretur fører til slitasje. Noen mener det motsatte.
Jeg aner ikke. Jeg velger likevel å la sykkelen stå over vinteren uten start, tror jeg. Det funka i vinteren som var
Jeg aner ikke. Jeg velger likevel å la sykkelen stå over vinteren uten start, tror jeg. Det funka i vinteren som var

2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- Kawagutten
simpson skrev: 25 apr 2019, 23:22 Det å varm kjøre en motor er ikke skadelig. Kaldstart er hard påkjenning, til olja får trykk og kommer rundt i systemet, noe som tar sekunder. Belastning ved kald motor er drepen. Ved lav tematur er olja tykkere og viskositeten blir mer viktig siden de fleste mc har olje for sommertemp.

X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Kawagutten
HeheSakkle skrev: 25 apr 2019, 23:33 Interessant... Her har vi altså delt "ekspertene" på midten. Noen mener det ikke er noe problem i det hele tatt. Noen mener start om vinteren uten kjøretur fører til slitasje. Noen mener det motsatte.
Jeg aner ikke. Jeg velger likevel å la sykkelen stå over vinteren uten start, tror jeg. Det funka i vinteren som var![]()
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Bjerknez
- Kontakt:
Hehe, for meg som ikke er veldig teknisk anlagt når det kommer til motorer, høres egentlig begge parter fornuftig ut.
Når det er sagt, så tror jeg på det som ble sagt om taxier lenger opp. Motorer som går jevnlig virker til å gå lenger. Kanskje ikke vare lenger med tanke på tid, men gå flere km?
Når det er sagt, så tror jeg på det som ble sagt om taxier lenger opp. Motorer som går jevnlig virker til å gå lenger. Kanskje ikke vare lenger med tanke på tid, men gå flere km?
- Kawagutten
Så da er det bare å la bmw`n gå hele vintern hahaBjerknez skrev: 26 apr 2019, 05:32 Hehe, for meg som ikke er veldig teknisk anlagt når det kommer til motorer, høres egentlig begge parter fornuftig ut.
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Kawagutten
cannon skrev: 25 apr 2019, 18:39Vanntemp vil ikke stige en grad uten at forbrenning og friksjon i motoren skaper varme. Varm vann er altså et resultat av langt varmere metalldeler.mekkern skrev: 25 apr 2019, 13:48 Jeg mener de interne delene som stempler og slikt..

X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Bjerknez
- Kontakt:
Det der høres faktisk ganske fornuftig ut i mitt hode.cannon skrev: 25 apr 2019, 18:39Vanntemp vil ikke stige en grad uten at forbrenning og friksjon i motoren skaper varme. Varm vann er altså et resultat av langt varmere metalldeler.mekkern skrev: 25 apr 2019, 13:48 Jeg mener de interne delene som stempler og slikt..
Slik jeg ser det, så skal vannet kjøle motoren. Vannet alene klarer dette frem til motoren blir for varm og vifta slår inn og gjør sitt for å hjelpe til. Har jeg rett? Jeg vet jeg har en oljekjøler også... men det har jeg ikke greie på...
Motoren i Bimmern blir fortere varm når den står rolig på tomgang enn når jeg kjører i følge gradevisningen i displayet. Den blir også varmere da den lett når 100 grader (i følge gradevisningen i displayet) etter noen få minutter på tomgang. Denne temperaturen får jeg aldri når sykkelen er i bevegelse. Annet enn ved krypkjøring og sagtegående kø i varmt sommervær.
På E6 i 120km/t ligger den på rundt 75 grader mer eller mindre konstant.
Det får meg derfor til å lure på utsagn her inne som sier at man må kjøre for at motoren skal bli skikkelig varm. Kan den ikke (vertfall i mitt tillfelle) like godt gå på tomgang en halvtimes tid?
-
For det formålet som er tema her, så holder det med tomgangskjøring, uansett hva forskjellen måtte være ift. kjøring.
Motorolja står for en betydelig del av kjølingen i en 4takt'er, med eller uten oljekjøler. Bl.a. derfor er det bra å ha oljenivået på maks.
Motorolja står for en betydelig del av kjølingen i en 4takt'er, med eller uten oljekjøler. Bl.a. derfor er det bra å ha oljenivået på maks.