Muc-off til min nye sykkel?

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Re: Muc-off til min nye sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

Bjørnar skrev: 21 mai 2019, 09:24 Det ser jo absolutt ikke bra ut Ove Bjerknes.

Når vi snakker Parafin, vil det meste fungere eller er det nie man skal holde seg unna?
Jeg fant denne på Coop: https://coop.no/sortiment/obs-bygg/varm ... D2EALw_wcB

Er dette noe som kan brukes eventuelt?
Jeg er litt usikker, men jeg antar at parafin er parafin kanskje? Noe parafin er kanskje "renere" enn andre typer, men personlig bruker jeg parafin tappet av en parafintank som vi tømte for noen år siden. Dette er fyringsparafin og er grønn.

Det beste er om du finner en bensinstasjon som selger parafin på pumpe. Det er vist fortsatt noen som fortsatt har dette har jeg hørt.

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Når vi snakker Parafin, vil det meste fungere eller er det nie man skal holde seg unna?

den fungerer het fint. den er nok ikke "grønn" men dette er bare fargestoff tilsatt for at den ikke skal brukes/blandes med diesel i biler(avgifter)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Bjørnar
Motorsykkelen din: Yamaha MT09SP

Legg inn av Bjørnar »

Flott, takker :)

MT09
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 2017

Legg inn av MT09 »

mekkern skrev: 21 mai 2019, 12:11

den fungerer het fint. den er nok ikke "grønn" men dette er bare fargestoff tilsatt for at den ikke skal brukes/blandes med diesel i biler(avgifter)

Når man har stickers på felgene, vil parafin matte ned/ødelegge dem?

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Er det teit av meg å synes at Biltema bilshampoo og svamp gjør nytta? Hiver på et syltynt lag med voks som jeg lar sette seg i noen minutter før jeg bøffer det av med mikrofiberklut på høsten. På våren blir det å vaske av lagringsstøvet veldig mye enklere.

cannon
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Legg inn av cannon »

FredrikE24 skrev: 09 aug 2021, 09:52 Er det teit av meg å synes at Biltema bilshampoo og svamp gjør nytta? Hiver på et syltynt lag med voks som jeg lar sette seg i noen minutter før jeg bøffer det av med mikrofiberklut på høsten. På våren blir det å vaske av lagringsstøvet veldig mye enklere.
Ikke i det hele tatt. Vask av mc er skrekkelig enkelt. Etter ca 40 år med svamp byttet jeg til microfiber vaskevott/hanske fra BT. De gjør jobben ganske mye enklere og raskere. Særlig på felger og inni de små kriker og kroker.

Panzylol
Motorsykkelen din: Honda CB500F 2019

Legg inn av Panzylol »

Bjerknez skrev: 20 mai 2019, 23:43 Dette har etset seg skikkelig inn og kunne ikke vaskes bort. Det førte til flerfoldige timer med stadig påføring av plastfornyer. Poenget var å holde plasten fuktig hele tiden så jeg gikk ut i garasjen og smurte tykt på med plastfornyer som trakk seg inn i plasten.
Hva er egentlig plastfornyer?

Er det for eksempel polytrol? Eller kan man bruke fluid film, som AJ beskriver i denne tråden? viewtopic.php?f=14&t=15523&start=45

Eller er det et eget produkt?
2019 Honda CB500F (2022-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Panzylol skrev: 27 apr 2022, 12:41 Hva er egentlig plastfornyer?

Er det for eksempel polytrol? Eller kan man bruke fluid film, som AJ beskriver i denne tråden? viewtopic.php?f=14&t=15523&start=45

Eller er det et eget produkt?
Ja, hva er egentlig plastfornyer? Godt spørsmål, egentlig :) .
Plastfornyingen skjer vel som følge av en slags kjemisk reaksjon mellom middelet og plasten. Altså ikke noe som legger seg oppå plasten som et belegg, men som en reaksjon mellom plastmaterialet og middelet som påføres.
Virker i hvert fall som det er det skjer på de flatene hvor jeg bruker Polytrol eller FluidFilm.

Brukeravatar
Jmk
Motorsykkelen din: 98 Kawasaki Zx-9r

Legg inn av Jmk »

Det tilfører vel ny fuktighet til plasten mener jeg har hørt
98 Kawasaki ZX-9R

Brukeravatar
Subsea79
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Legg inn av Subsea79 »

Jeg skal ikke gi meg ut på å forklare hva som skjer, men jeg bruker Autoglym sin variant av dette på bil og sykkel, og er fornøyd.
Generelt veldig fornøyd med Autoglym produkter.

Autoglym Vinyl & Rubber Care bruker jeg mer til rengjøring av plast på større områder (spray), og så setter jeg plasten inn med bumper and trim gel når "shine" skal vare lenge.

Panzylol

Legg inn av Panzylol »

Takk for gode svar!

Hva anbefaler dere for å fjerne asfaltprikker? Jeg ser mange forslag rundt på nettet, men alle jeg ser skriver også man bør bruke X eller Y for å polere eller vokse over etterpå.

Jeg skulle gjerne hatt noe som var litt mer skånsomt mot lakk og plast, hvor jeg slipper å måtte gå over med noe mer produkter etterpå.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Ofte er det best å fjerne petroleumsprodukt med et petroleumsprodukt, prøvd med lampeolje?
Ellers så har jeg veldig gode erfaringer med Prick Bort(aldri tenkt over innholdet), ofte på tilbud på Rusta...

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Vedrørende fjerning av asfaltflekker så er Prickbort bra saker, men IKKE bruk Prickbort på plast/gummi. Sjansen er overhengende for at du får deg en negativ overraskelse. Jeg snakker om ubehandlet sort plast og gummi her og ikke lakkerte plastdeler. La aldri Prickbort tørke ut på lakken eller andre steder og stå aldri i sola og la sykkelen bli kald før du bruker Prickbort.

Jeg ville nok heller satset på Clay og en god quickdetailer som glidemiddel for fjerning av asfaltflekker. Jeg har for meg at det er mer skånsomt hvis man gjør det riktig.

Generelt kan jeg også si at hvis man må bruke avfetting på motorsykkel så vasker man den ikke ofte nok. Ingen grunn til å dynke en motorsykkel i avfetting hver gang man vasker den. Har du fått oljesprut på felg etc. fra kjede så bruk WD40 og tørk bort med en fille. Alkalisk avfetting fungerer dårlig på petroliums basert skitt som olje og asfalt.

Den beste avfettingen jeg har testet og som er veldig billig er Bilt Hamber Surfex HD. Å det er ikke bare jeg som mener det. Det er ganske kjent at denne er noe av det beste man får med tanke på hvor effektiv den er. "S100 Total Cleaner" og "Tuga Chemie Devil MC" er to avfettinger som fungerer veldig likt og som er i gel form som henger bedre på panelene. Men dem koster mer enn Surfex. Mye mer.

Brukeravatar
supersic
Motorsykkelen din: SpeedTriple

Legg inn av supersic »

Bjerknez skrev: 14 mai 2022, 08:21 Vedrørende fjerning av asfaltflekker så er Prickbort bra saker, men IKKE bruk Prickbort på plast/gummi. Sjansen er overhengende for at du får deg en negativ overraskelse. Jeg snakker om ubehandlet sort plast og gummi her og ikke lakkerte plastdeler. La aldri Prickbort tørke ut på lakken eller andre steder og stå aldri i sola og la sykkelen bli kald før du bruker Prickbort.

Jeg ville nok heller satset på Clay og en god quickdetailer som glidemiddel for fjerning av asfaltflekker. Jeg har for meg at det er mer skånsomt hvis man gjør det riktig.

Generelt kan jeg også si at hvis man må bruke avfetting på motorsykkel så vasker man den ikke ofte nok. Ingen grunn til å dynke en motorsykkel i avfetting hver gang man vasker den. Har du fått oljesprut på felg etc. fra kjede så bruk WD40 og tørk bort med en fille. Alkalisk avfetting fungerer dårlig på petroliums basert skitt som olje og asfalt.

Den beste avfettingen jeg har testet og som er veldig billig er Bilt Hamber Surfex HD. Å det er ikke bare jeg som mener det. Det er ganske kjent at denne er noe av det beste man får med tanke på hvor effektiv den er. "S100 Total Cleaner" og "Tuga Chemie Devil MC" er to avfettinger som fungerer veldig likt og som er i gel form som henger bedre på panelene. Men dem koster mer enn Surfex. Mye mer.
Hvor mye blander du ut Surfexen? Sprayer du denne over hele sykkelen?

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

1:10 er passe blanding. Nei, bruker den kun der det er behov. Sauser aldri sykkelen med avfetting.

Panzylol

Legg inn av Panzylol »

Takk for gode tips!

Bjerknez, jeg har sett bildene du la ut fra det "eksperimentet" med avfetting på sort plast. Jeg er glad vi andre da kan unngå å gjøre den tabben.

Det er stort sett asfaltflekker som har brent seg fast på eksosrøret jeg sliter med. Prickbort gjorde kanskje bittelitt, men fikk ikke bort noe særlig av det. De er nok skikkelig fastbrent.
20220503_155454.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

mekkern

Legg inn av mekkern »

Gryteskrubb med avfetting/lampeolje.
Eller hvit scotchbrite
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

På metaller og eksos som tåler mer juling kan man gå litt hardere til verks. Jeg har selv aldri hatt problemer med fastbrent asfalt på eksospotter/rør og det er nok fordi jeg vasker sykkelen ganske ofte og det er det som er hele kluet her. Å holde sykkelen ved like og ikke vente for lenge mellom hver vask. Jeg anbefaler en grundig vask pr. uke hvis sykkelen brukes hver dag. Ikke bare vask, men legg på beskyttelse på plastdeler og vær generelt litt pirkete. Den prosessen blir MYE enklere hvis du gjør det ofte.

Jeg har selv fjernet fastbrent plastik fra eksosen på motorsykkel fra fastbrente deler fra klær og jeg vet ikke om jeg har gjort det riktige her, men hadde jeg vært deg ville jeg kanskje prøvd som mekkern nevner, men jeg ville prøvd mens eksosrøret var varmt. La sykkelen gå i fem minutter først. Prøv evt. å skrap med noe som mykere enn materialet i eksospotten som tåler varme. Feks, en litt skarp trebit. Plast funker dårlig på varmt eksosrør :)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Var nettopp en på motorsykkelsiden på Facebook som hadde vasket sykkelen sin i en av selvvask automatene til Circle K. Dette kan avfetting gjøre med motorsykkelen din:
BF82F28C-A4EE-44B4-973E-A80F6FD9F1CA.jpeg
Han har trolig stått i sola hvor panelene er varme og ikke latt sykkelen kjøle seg ned først. Derfor er det også stygge merker på eksospotten.

Som tidligere sagt, det kan fungere fint, en gang, to ganger, ti ganger, men brått så står du der og må lakkere halve sykkelen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser du har en Yamaha MT09 SP. Jeg anntar du da har en ganske ny sykkel, og det aller viktigste jeg kan bidra med med tanke på og holde den ren uten bruk av sterke kjemikalier er å vedlkeholde den jevnlig. Vask den ofte og ta små problemer med en gang dem dukker opp. Fjern innsekter, og skitt som sitter på vanskelige plasser når du ser det, og ikke utsett dette. Finner du litt rust på et skruehode, så bytt skruen. Finner du noen små riper i tanken, så poler dem bort etc. ikke vent til problemene hoper seg opp ig du får alt på en gang.

Da vil du fort miste gnisten og det estetiske forfallet er et faktum.

xavi0n
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Legg inn av xavi0n »

Panzylol skrev: 14 mai 2022, 22:15 Takk for gode tips!

Bjerknez, jeg har sett bildene du la ut fra det "eksperimentet" med avfetting på sort plast. Jeg er glad vi andre da kan unngå å gjøre den tabben.

Det er stort sett asfaltflekker som har brent seg fast på eksosrøret jeg sliter med. Prickbort gjorde kanskje bittelitt, men fikk ikke bort noe særlig av det. De er nok skikkelig fastbrent.

20220503_155454.jpg
Det enkleste om du har tilgang og mot til det er saltsyre på eksos. Vanlig 30% syre, fjerner så å si alt som setter seg på eksos og krever minimalt med arbeid.
Jeg har en gang demontert grenrør for å gjøre det, og nå sist bare penslet det på. La det virke et minutt etter to å spyl av med MYE vann.

OBS! Ha vannslange i nærheten om du gjør dette, får du syre på hender eller på noe du ikke vil ha det på er det ikke krise, men MÅ spyles av fort som faen
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg skal ikke mene så mye om Saltsyre og hvor godt dette virker, men det høres veldig brutalt ut.

Når man har en tilnærmet helt ny sykkel og man trenger saltsyre for å få den rein, så har man i mitt hode gjort noe alvorlig galt vedrørende vedlikeholdet av sykkelen.

Hver eneste gang jeg vasker sykkelen skikkelig som er ca. 1 gang hver 1-2 uke litt avhengig av hvor mye jeg har kjørt etc. så går jeg til slutt over eksosrør etc. med mikrofiber og WD40. WD40 løser opp det lille som skulle være etter forrige vask av asfaltflekker og annen skitt og legger seg som en liten rustbeskyttende hinne på eksosrøret. Denne hinnen forvinner jo fort igjen og er ingen varig greie, men WD40 og parafin er fint å bruke til slikt.

Jeg ser mange som "vasker" sykkelen sin "feil". Først spyler dem av møkka som har sittet på sykkelen veldig lenge med høytrykk, for så og dynke den i avfetting. Selvsagt står dem i solen og gjør dette, og når dem spyler av med høytrykk så annser dem vasken som ferdig og lar sykkelen stå og tørke i sola...

Når sykkelen er tørket er det fult av "water spots" vannflekker på sykkelen og når man begynner å kjøre så binder støvet seg til det lille vannet som er igjen bak kåper etc. og fordeler seg ut over sykkelen når man kjører.

ikke er sykkelen skikkelig ren etter vasken heller. Kun renere.

jeg får nesten litt vondt inni meg når jeg ser andre vasker sykkelen sin på den måten. Spesielt hvis det er en ny og flott sykkel. På de stedene man ikke har giddet og vaske vil skitten hope seg opp og til slutt så har man et estetisk problem som man nesten ikke klarer og fikse uten å gå langt mer drastisk til verks.

Det og holde en motorsykkel vedlike rent estetisk er veldig enkelt hvis man gjør de rette tingene og har de rette produktene. Da trenger man ikke avfetting i det hele tatt. jeg vasker min sykkel kune med bøttesåpe og hageslangen uten høytrykk.

xavi0n
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Legg inn av xavi0n »

Nå mener jeg kun eksos og kun om den er rustfri. For meg som pendler med sykkel er det ikke er alternativ å ikke kjøre i regn eller å vaske etter hver tur.
Prøver å vaske en gang i uka, men ikke alltid lett det heller når man bor i leid leilighet.
If you gonna be dumb you gotta be tough

mekkern

Legg inn av mekkern »

På rustfri eksos er hvite scotchpads fine for å fjærne dritt.
Syre er nono. Litt søl på feil sted eller øyne er ikke å leke med.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Panzylol

Legg inn av Panzylol »

Haha, godt forsøk på å kjenne igjen sykkeltypen min! Men.. Fasiten står I signaturen min 😉

Takk for gode innspill! Jeg kjøpte den veldig nylig, og forrige eier var ikke så nøye på den slags. Særlig med coating, polish og voks. Han kjørte nok bare basic vask et par ganger i sesongen.

Men den er i ganske god estetisk stand, og jeg har tenkt å holde den sånn!

Jeg har egentlig aldri brydd meg noe særlig om bilvask og å holde den fin (den får meg jo fra A til B..), men nå som jeg har begynt med MC og å holde den fin, smitter det litt over på bil også.. 🤣

Hovedproblemet er at jeg ikke har hatt peiling på det området tidligere!

Svar