En amatør prøver seg
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Re: En amatør prøver seg
I fart så er det generelt ingen forskjell med tanke på balanse. Når man står rolig eller skal dytte sykkelen frem og tilbake derimot kjenner man de ekstra kiloene. Men 200 kontra 230 kg.? Nei, det vil du ikke kjenne noe særlig av til vanlig.
Det viktigste er å kjøpe en sykkel som du trives med eller har lyst på og jobbe deg videre samt bygge erfaringer derfra. :)
Det viktigste er å kjøpe en sykkel som du trives med eller har lyst på og jobbe deg videre samt bygge erfaringer derfra. :)
Det høres betryggende ut. Jeg ble litt skremt av kiloene på finn.no etter å ha prøvd en på nærmere 200 kg, hehe. Det er mye av 600ccm Yamaha og Honda-er rundt 200-230kg der, så det blir spennende å se når jeg kommer så langt at jeg skal ut og handle. Først må jeg ordne klær også. Det hadde vært deilig å ta kjøretimer i sitt eget utstyr, merker jeg.Bjerknez skrev: 14 jun 2019, 15:22 I fart så er det generelt ingen forskjell med tanke på balanse. Når man står rolig eller skal dytte sykkelen frem og tilbake derimot kjenner man de ekstra kiloene. Men 200 kontra 230 kg.? Nei, det vil du ikke kjenne noe særlig av til vanlig.
- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Tips ja..PWL skrev: 12 jun 2019, 09:08 Første kjøretime nærmer seg, og om rundt 24 timer setter jeg meg på en sykkel med motor på for første gang![]()
Noen tips utover å rekke timen og ta med lommeboka?![]()
Slapp av og ta det med ro. Lær deg først og fremst å løfte blikket, se langt fram. Du treffer som regel det du sikter på, så fokuser med en gang dit du skal. Mange sliter med nettopp det.
Prøv ellers å få fortgang i opplæringen, særlig om du har plan om å ha lappen i lomma i løpet av denne sesongen. Det blir ofte vanskelig om oppkjøringstimer før sesongslutt!
Lykke til med en fantastisk sommer

Ny time unnagjort! Fortsatt helt fantastisk å kjøre. Denne gangen kjørte jeg hele tiden på egen sykkel mens jeg ble fulgt av kjørelæreren.
Vi dro først litt ut på landet og øvet på start/stopp pga min frykt for nettopp velt og mye sikk-sakk når jeg starter. Dette hjalp betraktelig og i løpet av dagen rakk vi litt kø også! Deilig å føle litt forskjell etter timen.
Det jeg sliter mye med fortsatt er hvor anspent jeg er i hendene (og sikkert hele kroppen). Dette er vel relativt vanlig, men det å få tommelen bort på høyre blinklys uten å slippe hele gassen er fortsatt en utfordring. Litt usikker på hvordan jeg skal legge fra meg det, men jeg merket at øving på blink hit og dit hjalp noe i alle fall.
Neste blir kjøregård før kjørelæreren tar ferie noen uker. Satser på jeg ikke glemmer alt i mellomtiden
Vi dro først litt ut på landet og øvet på start/stopp pga min frykt for nettopp velt og mye sikk-sakk når jeg starter. Dette hjalp betraktelig og i løpet av dagen rakk vi litt kø også! Deilig å føle litt forskjell etter timen.
Det jeg sliter mye med fortsatt er hvor anspent jeg er i hendene (og sikkert hele kroppen). Dette er vel relativt vanlig, men det å få tommelen bort på høyre blinklys uten å slippe hele gassen er fortsatt en utfordring. Litt usikker på hvordan jeg skal legge fra meg det, men jeg merket at øving på blink hit og dit hjalp noe i alle fall.
Neste blir kjøregård før kjørelæreren tar ferie noen uker. Satser på jeg ikke glemmer alt i mellomtiden

- Bjerknez
- Kontakt:
Det er helt normalt og bli stiv i kroppen når man er usikker og eller fersk. Det skjer oss alle hvert år når vi drar frem sykkelen. Det kreves noen kilometer før man løsner i kroppen.PWL skrev: 28 jun 2019, 06:54 Ny time unnagjort! Fortsatt helt fantastisk å kjøre. Denne gangen kjørte jeg hele tiden på egen sykkel mens jeg ble fulgt av kjørelæreren.
Neste blir kjøregård før kjørelæreren tar ferie noen uker. Satser på jeg ikke glemmer alt i mellomtiden![]()
Ikke bare er man anspent i kroppen men blikket vil også låse seg litt og ofte titter man ikke opp og frem men litt ned. Gjerne rett i ræva på bilen forran. Når du får en del mil på baken, så vil du merke at ting løsner. Du blir mer selvsikker og da mykner du opp.
De første turene jeg hadde som fersk motorsyklist på cruiser kunne jeg ikke fatte hvordan det var mulig å slippe styret med en hånd for å feks. lukke opp visiret etc. Jeg var pinne stiv. Merket jeg ble utrolig sliten etter en tur og faktisk ble jeg støl i magan... Sikkert fordi jeg strammet det som fantes av muskler...
Mitt tips er at du får øvekjørt så mye som mulig før oppkjøring. Få tak i noen som kan være din ledsager og heng med på lange turer. Men lange turer mener jeg 20 mil +. Det er gøy, sosialt og utrolig lærerikt.

- niko
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
For meg høres det ut som du lærer fort. Allerede aleine ute på vei? Veldig bra!
Takk for det, det tar jeg til meg!niko skrev: 28 jun 2019, 08:36 For meg høres det ut som du lærer fort. Allerede aleine ute på vei? Veldig bra!

Jeg følte meg såpass vågal at jeg lukket igjen visiret med venstre hånd ute på landeveien. Tror jeg klarte å lukke det uten å vingle altfor mye også! Overraskende nok er jeg ikke like sliten og støl etter denne dagen, det var mest i høyre hånd som holdt altfor hardt. Første kjøretime var jeg veldig støl i venstre hofte fordi jeg hadde hvilt sykkelen på venstrebeinet nesten hele dagen, hehe.Bjerknez skrev: 28 jun 2019, 07:03 De første turene jeg hadde som fersk motorsyklist på cruiser kunne jeg ikke fatte hvordan det var mulig å slippe styret med en hånd for å feks. lukke opp visiret etc. Jeg var pinne stiv. Merket jeg ble utrolig sliten etter en tur og faktisk ble jeg støl i magan... Sikkert fordi jeg strammet det som fantes av muskler...
Mitt tips er at du får øvekjørt så mye som mulig før oppkjøring. Få tak i noen som kan være din ledsager og heng med på lange turer. Men lange turer mener jeg 20 mil +. Det er gøy, sosialt og utrolig lærerikt.![]()
Jeg skulle gjerne øvekjørt litt - problemet er det å både få tak i noen jeg kan kjøre med (alene i min vennekrets om MC) og ikke minst å ha en sykkel å kjøre med selv! Og om jeg så skulle kjøpt meg sykkel før oppkjøring, hvordan får man den hjem? Spør jeg dumt nå?

- Bjerknez
- Kontakt:
Jeg ville kjøpt meg en sykkel med det samme! :)
Du finner alltids noen som kan hjelpe deg med å få denne hjem. Forhandler du kjøper dne av kan sikkert også hjelpe deg med dette. Hvis ikke så spør du her i forumet om noen kan hjelpe deg, eller evt. på Facebook.
Jeg har heller ingen i min krets som kjører MC, men du store nå har jeg blitt kjent med mange!! :)
Du finner alltids noen som kan hjelpe deg med å få denne hjem. Forhandler du kjøper dne av kan sikkert også hjelpe deg med dette. Hvis ikke så spør du her i forumet om noen kan hjelpe deg, eller evt. på Facebook.
Jeg har heller ingen i min krets som kjører MC, men du store nå har jeg blitt kjent med mange!! :)
Da fikk jeg plutselig melding om at jeg har fått oppkjøring i midten av august
Det var da veldig kjapt? Jeg har som tidligere nevnt hatt to dobbeltimer. Jeg skal ha time i kjøregård om to uker og deretter blir det ikke flere timer før i august igjen pga ferien til kjørelæreren. Dette må da bli altfor knapt med tid?
Jeg skal selvfølgelig snakke med kjørelærer om dette når jeg har neste time, men lufter det her i mellomtiden.

Jeg skal selvfølgelig snakke med kjørelærer om dette når jeg har neste time, men lufter det her i mellomtiden.
- niko
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Helt normalt med oppkjøring i august. Om du stryker blir det karantene og i verste fall ikke oppkjøring før til våren. Men kjørelærer som tar ferie midt i sesong? Jeg ville sterkt vurdert å skifte kjøreskole.PWL skrev: 05 jul 2019, 12:41 Da fikk jeg plutselig melding om at jeg har fått oppkjøring i midten av augustDet var da veldig kjapt? Jeg har som tidligere nevnt hatt to dobbeltimer. Jeg skal ha time i kjøregård om to uker og deretter blir det ikke flere timer før i august igjen pga ferien til kjørelæreren. Dette må da bli altfor knapt med tid?
Når er han tilbake? Det er jo ikke verre enn at han legger opp til intensiv kjøring etter ferie fram mot oppkjøring.
Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Det var mest overraskende at det ble såpass kjapt, ikke at det er så uvanlig i august. Mener det var snakk om 2 uker.
Om jeg husker feil og det var 3 betyr det at vi er igang igjen 12. august, så da må det vel gå an å utsette dette opplegget?
Om jeg husker feil og det var 3 betyr det at vi er igang igjen 12. august, så da må det vel gå an å utsette dette opplegget?
Oppkjøringen ble utsatt en ukes tid, og planen for resten av timene er lagt opp. Kjører med annen kjørelærer nå i ferien, så da holder jeg det gående likevel 
Sist kjøretime ble det en del krypkjøring rundt kjegler - hjelpe meg så vanskelig det var. Jeg kom meg såvidt tilbake igjen foran siste kjeglen.... Her trengs det uten tvil mer øving!
Jeg fikk derimot prøvd meg på noen styrekommandoer (til unnamanøveren). Det var utrolig skummelt, å velte seg selv på den måten, men overraskende gøy.
På vei tilbake fikk jeg beskjed om å holde meg i 2. gir og dra sykkelen opp i 80. Han syns vel jeg har vært litt pinglete på landeveien. Det var litt av noen krefter!
Neste kjøretime er allerede i morgen. Satser på at "vikar"-kjørelæreren er ålreit også :) Regner med vi havner ved kjeglene igjen, hehe.

Sist kjøretime ble det en del krypkjøring rundt kjegler - hjelpe meg så vanskelig det var. Jeg kom meg såvidt tilbake igjen foran siste kjeglen.... Her trengs det uten tvil mer øving!
Jeg fikk derimot prøvd meg på noen styrekommandoer (til unnamanøveren). Det var utrolig skummelt, å velte seg selv på den måten, men overraskende gøy.
På vei tilbake fikk jeg beskjed om å holde meg i 2. gir og dra sykkelen opp i 80. Han syns vel jeg har vært litt pinglete på landeveien. Det var litt av noen krefter!

Neste kjøretime er allerede i morgen. Satser på at "vikar"-kjørelæreren er ålreit også :) Regner med vi havner ved kjeglene igjen, hehe.
Krypkjøringen er i mine øyne det "vanskeligste" med oppkjøringen. For min del (tok lappen for ~1mnd siden) så går det stort sett greit, med mindre jeg begynner å tenke for mye på hva jeg gjør. Stresser jeg for mye kan jeg finne på å tulle til oppkjøringen. Hvis du sjekker youtube så finner du et par fine youtube-videoer fra noen norske kjørelærere som gir en god innføring i krypkjøring. F.eks https://www.youtube.com/watch?v=SWet7KnsSyM og https://www.youtube.com/watch?v=_zbTaHi-7AA
-
- Motorsykkelen din: '08 Fatboy
- Kontakt:
Husker godt oppkjøringen(e) mine, beste tipset jeg kan gi deg er at du må finne ut hvordan klare å forholde deg rolig, avslappet og i full kontroll av sykkelen. Er det sensor vil se. Så bare å øve så masse som mulig og ikke heng deg opp i at en av øvelsene er vanskeligere enn en annen, jeg kjørte krypekjøringen til krampaktig tok meg og ble da ikke stort bedre på brems i sving, klarte det allikevel under oppkjøringen men innrømmer at det var litt flaks inne i bildet. Har siden blitt mye mer kjent med sykkelen så klarer fint å bremse i sving og plassere meg akkurat der jeg vil nå.
Litt moro: hadde med meg brodern, han har kjørt i 10 år +++, klarte ikke krypekjøringen i det hele tatt, bremsetesten sto han en sykkellengde over strykestreken og brems i sving så lå han i grøfta,, var jo litt morro da når han så tøff i trynet før vi kom fram hevdet at dette var såå enkelt LOL.
Åssen sykkel er det kjøreskolen har?
Sent fra min SGP311 via Tapatalk
Litt moro: hadde med meg brodern, han har kjørt i 10 år +++, klarte ikke krypekjøringen i det hele tatt, bremsetesten sto han en sykkellengde over strykestreken og brems i sving så lå han i grøfta,, var jo litt morro da når han så tøff i trynet før vi kom fram hevdet at dette var såå enkelt LOL.
Åssen sykkel er det kjøreskolen har?
Sent fra min SGP311 via Tapatalk
- Plastrakett_71
- Motorsykkelen din: BMW f750GS
Kjenner meg så j*vlig godt igjen i beskrivelsen av stresset rundt kjøregårdsøvelsene!
Kjøregården var min store skrekk, og det var der jeg strøk med glans første gang jeg prøvde meg på oppkjøring (april i år).
Når jeg hadde oppkjøring i juni, så hadde jeg en "gi faen" holdning til hele kjøregården. Misforstå meg rett: jeg gjorde det jeg kunne for å bestå alle øvelsene (og det gjorde jeg), men jeg hang meg ikke opp i at jeg reiv en kjegle på krypkjøringa. Hang meg heller ikke opp i at jeg ikke var så veldig fornøyd med brems i sving.
Det som er viktig - og det vil nok sensor (og lærer'n din) presisere er at du har kontroll på kjøretøyet og at du mestrer de situasjonene du kommer ut for.
Ellers så vil jeg bare ønske deg lykke til!
Husk å senke skuldrene og slapp av i gasshånda; den vil tidsnok få brynet set på høyere hastigheter 

Kjøregården var min store skrekk, og det var der jeg strøk med glans første gang jeg prøvde meg på oppkjøring (april i år).
Når jeg hadde oppkjøring i juni, så hadde jeg en "gi faen" holdning til hele kjøregården. Misforstå meg rett: jeg gjorde det jeg kunne for å bestå alle øvelsene (og det gjorde jeg), men jeg hang meg ikke opp i at jeg reiv en kjegle på krypkjøringa. Hang meg heller ikke opp i at jeg ikke var så veldig fornøyd med brems i sving.
Det som er viktig - og det vil nok sensor (og lærer'n din) presisere er at du har kontroll på kjøretøyet og at du mestrer de situasjonene du kommer ut for.
Ellers så vil jeg bare ønske deg lykke til!

Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi
Kjører vanligvis en BMW, jeg har glemt hver gang å spørre om modell, men kan se for meg rundt 5-600 ccm kanksje? Mener han sa den var litt i underkant av 200kg i hvert fall (Ble veldig overrasket over vekten på en sykkel første time). Denne kjøretimen, som ble med en mellomtung, kjørte jeg en Honda, mener å huske det stod CB-et-eller-annet.
Godt å høre at flere har samme følelesen, hehe.Plastrakett_71 skrev: 18 jul 2019, 14:11 Kjenner meg så j*vlig godt igjen i beskrivelsen av stresset rundt kjøregårdsøvelsene!![]()
-
Ellers så vil jeg bare ønske deg lykke til!Husk å senke skuldrene og slapp av i gasshånda; den vil tidsnok få brynet set på høyere hastigheter
![]()
Siden sist har jeg hatt en ny kjøretime, med annen lærer. Vi snakket sammen og jeg forklarte at jeg ikke klarer å fokusere på trafikken godt nok fordi jeg fomler med sykkelen og føler jeg ikke har kontroll nok. Vi kjørte til en parkeringsplass og det ble fullstendig back-to-basics time. Vi var helt ned på nivået "gå litt ved siden av sykkelen, du". Det føltes veldig rart etter å ha vært i 70-80 på landevei, men jeg var helt enig i at det var det som var behovet nå.
Neste kjøretime blir om et par dager igjen, så jeg er spent på hva det blir til denne gangen.
Takk for alle lykke til og støtte her. Veldig hyggelig!

- Bjerknez
- Kontakt:
Vi har alle vært nybegynnere en gang. Jeg gjentar meg nok selv i det kjedsommelige, men det å øvekjøre MYE er veldig viktig. Spesielt bør man øvekjøre med noen som er dyktige i områder man selv ikke mener man takler veldig bra.
Når man har passert dette området, så snu og ta det en gang til. Så enda en gang, og en gang til etter det. Helt til du føler deg komfortabel.
Jeg hadde kjørt bil i 20 år før jeg tok sykkellappen, men allikevel ble jeg veldig fomlete i trafikken på to hjul. Men etter mye øvekjøring, kom selvtilliten gradvis og til slutt ble jeg komfortabel.
Nå kan ikke jeg øvekjøre med deg, men finner du en som kan øvekjøre med deg i en kjøregård så trenger ikke han du øvekjører med sykkel heller. Da holder det med at han er der. Da kan du du øve deg krypkjøringstesten til du får gnagsår på ørene og det koster deg neppe mer enn en softis, en kaffekopp og en handshake.
På Hafslund i Sarpsborg står kjeglene ute døgnet rundt på sommeren og kommer du på kvelden har du som oftest banen for deg selv. Kjøreskolene har førsteretten, men på kvelden er det roligere.
Når man har passert dette området, så snu og ta det en gang til. Så enda en gang, og en gang til etter det. Helt til du føler deg komfortabel.
Jeg hadde kjørt bil i 20 år før jeg tok sykkellappen, men allikevel ble jeg veldig fomlete i trafikken på to hjul. Men etter mye øvekjøring, kom selvtilliten gradvis og til slutt ble jeg komfortabel.
Nå kan ikke jeg øvekjøre med deg, men finner du en som kan øvekjøre med deg i en kjøregård så trenger ikke han du øvekjører med sykkel heller. Da holder det med at han er der. Da kan du du øve deg krypkjøringstesten til du får gnagsår på ørene og det koster deg neppe mer enn en softis, en kaffekopp og en handshake.
På Hafslund i Sarpsborg står kjeglene ute døgnet rundt på sommeren og kommer du på kvelden har du som oftest banen for deg selv. Kjøreskolene har førsteretten, men på kvelden er det roligere.
- Snikendeugle
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Ærlig sak, og bra at du sier i fra om det!
Lykke til med fremgangen :)
Lykke til med fremgangen :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Ny kjøretime unnagjort og jeg skulle nå kjøre sykkel nummer tre! Denne gangen skulle jeg kjøre en Honda CB650F. Jeg spurte om vi kunne dra til min gode venn Herr Parkeringsplass først for å kjenne litt på sykkelen før vi evt. kjørte andre steder. Jeg må rett og slett si at denne sykkelen var helt magisk å kjøre i forhold. Vi hadde en produktiv kjøretime sist, men så mye bedre kan jeg ikke ha blitt. Dette var virkelig noe helt annet. Så utrolig stor forskjell det er!
Etter noen start og stopp (jeg sliter med å holde meg rett når jeg stopper og setter ofte kun ett bein nedi fordi sykkelen begynner å tippe litt) kjørte vi avgårde for å øve på svinger og plassering på landevei. Det var også 32 grader ute, så jeg skjønner godt at læreren ble glad når hun så at vi ikke trengte å kjøre i krypfart hele dagen
Jeg syns svingene gikk bra og at jeg fikk taket på det, men tydeligvis er jeg fortsatt litt redd for å gi på. Midt på landeveien tenkte jeg "Nå må jeg følge med litt på speedometeret så jeg ikke runder 90, det er jo bare 80 her." Da jeg tittet ned lyste det 59 km/t mot meg. Shit, jeg skal jo opp 20 km/t!
Det kom seg i løpet av dagen og det var veldig deilig å endelig få kjenne på at jeg kjørte sykkelen og ikke sykkelen kjørte avgårde med meg
Etter noen start og stopp (jeg sliter med å holde meg rett når jeg stopper og setter ofte kun ett bein nedi fordi sykkelen begynner å tippe litt) kjørte vi avgårde for å øve på svinger og plassering på landevei. Det var også 32 grader ute, så jeg skjønner godt at læreren ble glad når hun så at vi ikke trengte å kjøre i krypfart hele dagen

Jeg syns svingene gikk bra og at jeg fikk taket på det, men tydeligvis er jeg fortsatt litt redd for å gi på. Midt på landeveien tenkte jeg "Nå må jeg følge med litt på speedometeret så jeg ikke runder 90, det er jo bare 80 her." Da jeg tittet ned lyste det 59 km/t mot meg. Shit, jeg skal jo opp 20 km/t!

Det kom seg i løpet av dagen og det var veldig deilig å endelig få kjenne på at jeg kjørte sykkelen og ikke sykkelen kjørte avgårde med meg

- Bjerknez
- Kontakt:
Egentlig mener jeg at en tur på bane av ett eller annet slag ganske tidlig i kjøreopplæringen hadde vært en god ting for å lære seg å kjenne hvor mye grep man faktisk har. Jeg tror de fleste undervurderer hvor mye grep man faktisk har på tørr asfalt og er litt redd for å legge seg ned.
På bane er det jo lange slakke svinger og noen er også ganske krappe. Det er ikke annen trafikk og man kan helt og holdent ha det litt gøy på en sykkel som ikke er ens egen.
Jeg har ikke kjørt på bane selv, men er ganske overbevist om at dette er en god ting. Til og med ganske tidlig i opplæringen. La kjørelærer kjøre med deg bakpå med godt nedlegg for å illustrere, så kan man prøve selv etterpå. På bane er det også lettere og lære blikkbruk tror jeg.
Man har jo banekjøring i opplæringen, men selv kjørte jeg på en Gocart bane (Varda banen). Litt for krappe svinger og litt liten fart til at jeg syntes det var uhyre gøy, men lærerikt var det så absolutt. Jeg fikk beskjed av kjørelærer og ta det litt penere i svingene da midtstøtten var nær ved å ta nedi...
På bane er det jo lange slakke svinger og noen er også ganske krappe. Det er ikke annen trafikk og man kan helt og holdent ha det litt gøy på en sykkel som ikke er ens egen.
Jeg har ikke kjørt på bane selv, men er ganske overbevist om at dette er en god ting. Til og med ganske tidlig i opplæringen. La kjørelærer kjøre med deg bakpå med godt nedlegg for å illustrere, så kan man prøve selv etterpå. På bane er det også lettere og lære blikkbruk tror jeg.
Man har jo banekjøring i opplæringen, men selv kjørte jeg på en Gocart bane (Varda banen). Litt for krappe svinger og litt liten fart til at jeg syntes det var uhyre gøy, men lærerikt var det så absolutt. Jeg fikk beskjed av kjørelærer og ta det litt penere i svingene da midtstøtten var nær ved å ta nedi...
Kjørte på gocart-bane selv, og merket en utrolig forskjell i hvor mye tillit jeg hadde til sykkelen i svinger før og etter banekjøringen. (Selv om det ble maks 50/60km/t pga gocart-bane. Er helt enig med deg i at det bør tas relativt tidlig i opplæringen. For min del hadde jeg flaks og havna vel på bane etter en tur på vei pga timingen.
Nå etter jeg har fått lappen merker jeg og at jeg må komme meg på noen banekurs for å få enda litt mer tillit i svingene. Har en del dekk å gå på før jeg er helt ute på kantene, og på en del kystveier o.l så merket jeg at det hadde vært fint med litt mer tillit til hvor langt jeg kan legge ned sykkelen for å gjøre kjøringen mer effektiv, og for å unngå unødvendige "oh shit"-øyeblikk som kommer av at jeg er redd for å legge meg ned langt nok og stole på at sykkelen har det gode grepet den har.
Nå etter jeg har fått lappen merker jeg og at jeg må komme meg på noen banekurs for å få enda litt mer tillit i svingene. Har en del dekk å gå på før jeg er helt ute på kantene, og på en del kystveier o.l så merket jeg at det hadde vært fint med litt mer tillit til hvor langt jeg kan legge ned sykkelen for å gjøre kjøringen mer effektiv, og for å unngå unødvendige "oh shit"-øyeblikk som kommer av at jeg er redd for å legge meg ned langt nok og stole på at sykkelen har det gode grepet den har.
- Bjerknez
- Kontakt:
Med gode dekk og fin asfalt kan man trygt legge seg ned til det noe skraper nedi. Under fotpegsa på de fleste sykler så er det slike tapper som skal ta i asfalten. Det er en grunn til at disse er der. Det er også en grunn til at fotpegsa er fjærbelastet.Forc skrev: 29 jul 2019, 10:02 Kjørte på gocart-bane selv, og merket en utrolig forskjell i hvor mye tillit jeg hadde til sykkelen i svinger før og etter banekjøringen. (Selv om det ble maks 50/60km/t pga gocart-bane. Er helt enig med deg i at det bør tas relativt tidlig i opplæringen. For min del hadde jeg flaks og havna vel på bane etter en tur på vei pga timingen.
På vanlig vei blir det jo litt risikosport og gjøre slikt hvis man ikke er veldig varm i trøya da man kjører med ganske liten margin hvis noe skulle dukke opp. Men på bane kan man uten problemer prøve seg frem. Kjører man kjøreskolesykkel i tillegg så trenger man heller ikke være redd for at lommeboken blir tømt ved en evt. velt.
Men med slik kjøring så bør det stilles strenge krav til kjøreutstyret fra kjøreskolene mener jeg. Hjelmen er jo selvskreven, men man skal i verste fall tåle noen meter på asfalten uten at man blir skrubbet opp til skinnet. Uansett tror jeg det er svært liten sjanse for at man mister grepet på en bane med gode dekk og fin asfalt i varme sommertemperaturer.
Jeg tror uansett også at føreren (som jo er fersk i utgangspunktet) vil se seg fornøyd lenge før noe skraper nedi. Det er ikke det som er målet. Målet er å bygge seg opp selvtillitt og stole på sykkelen. Man er uansett ikke ferdig utlært etter ett par timer på bane. Egentlig blir man aldri utlært. Jeg føler meg vertfall like rusten hvert år når jeg tar frem sykkelen etter vinterdvalen. Men heldigvis kommer man kjapt inn i det igjen :)
- Plastrakett_71
- Motorsykkelen din: BMW f750GS
Akkurat sånn holdt jeg på i fjor sommer første gang jeg skulle kjøre privat; trodde jeg hadde høy nok hastighet inntil jeg kastet et blikk på speedometeret. Der liste det 50 i 80-sona.
Når du stopper så er det utrolig viktig å ikke begynne å se ned i asfalten foran forhjulet. Se opp og frem. Ta begge beina av fotpinnene om du føler deg utrygg - dermed har du to ben å sette ned. Da spiller det ingen rolle hvilken vei sykkelen lener seg.
Fortsatt lykke til! Ta det med ro, husk det du lærer og kjør med hodet:-)
Når du stopper så er det utrolig viktig å ikke begynne å se ned i asfalten foran forhjulet. Se opp og frem. Ta begge beina av fotpinnene om du føler deg utrygg - dermed har du to ben å sette ned. Da spiller det ingen rolle hvilken vei sykkelen lener seg.
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi
- Bjerknez
- Kontakt:
Jepp. Husker det som om det skulle vært i går. Se opp og frem. Da blir det lettere og ikke stoppe kleint ved at man må fort ned med beina etc. Blikkbruk er langt viktigere enn man først tror, faktisk.Plastrakett_71 skrev: 29 jul 2019, 10:30 Akkurat sånn holdt jeg på i fjor sommer første gang jeg skulle kjøre privat; trodde jeg hadde høy nok hastighet inntil jeg kastet et blikk på speedometeret. Der liste det 50 i 80-sona.