Det er kanskje snakk om og "narrow it down".Bjerknez skrev: 23 mai 2019, 14:05Jeg tror dette i stor grad også handler om psykologi. Refleks er vel hvordan man reagerer uten å tenke. Feks. hvis noen skremmer deg. Noen snur seg rundt og slår i ren refleks, mens andre blir redde og løper, mens noen bare trekker pusten dypt og ikke lar seg affektere nevneverdig.hneve skrev: 23 mai 2019, 13:53 Jeg er ikke psykolog, men har erfaring fra kursing og praksis innen idrett, rettet mot det å styre fokus og innlære reflekser som ikke nødvendigvis er naturlige.
Dette har egentlig lite med om eller hvordan du styrer sykkelen, mere mot det å være bevisst, og ha en plan for situasjoner som kan oppstå, hvor reaksjonen din kan kortes ned fra 2-3 sekunder til 1 kanskje fordi du allerede har en plan på lager....
Alle disse refleksene er gode på hver sin måte.
Er man jente og det er en voldtektsforbryter kan det å løpe være en gog refleks. Er man en voksen mann som blir ranet av en ung gutt kan et slag være mer passende og er det bare din bror som skal spille deg et puss så kan det være greit å trekke pusten etc.
Problemet er at man ikke vet hva som skremmer en. Man handler i ren refleks.
Derfor tror jeg mye av dette med hvordan man reagerer vedrørende "reflekser" er delvis medfødt. Hvordan man tenker i et kritisk øyeblikk tror jeg ikke man kan forutse før man nettopp opplever et kritisk øyeblikk. Jeg har litt vanskelig for å tro at slikt kan innlæres.
Men at man kan lære og reagere automatisk på spesifikke ting i kontrollerte miljøer tror jeg er mulig. Feks. jagerfly piloter. I løpet av et brøkdels sekund må dem vurdere om dem skal skyte seg ut. Dette er nok noe dem har trent på gang på gang i forskjellige scenarioer. Jeg er ingen jagerflypilot, men jeg tror som sagt at man i kontrollerte miljøer kan påvirke refleksene.
Men i trafikken hvor alt kan skje tror jeg det blir vanskelig. men mulig jeg tar feil?
Dvs uansett hva som skjer, så se på utveien og ikke se på "problemet"
På samme måte som piloten i ditt eksempel.
Og NÅR man har fokus på utveien, så må man bruke alle sine tillærte mc kvalifikasjoner til å gjøre det rette.
Dvs man er kun ute etter å korte ned reaksjonstiden.
Det er hverfal omtrent slik jeg forstår dette ..