Lettlappen i 1974 kom på 700 totalt.
Billappen i 1976 kostet ca. det samme..
Dette var med kjøretimer, teorikurser og oppkjøringer.
En kjøretime kostet 50 kr i 1974 og 55 kr i 1976
Hvor mange kjøretimer hadde dere?
- ejs
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Re: Hvor mange kjøretimer hadde dere?
If it ain't broke, I'll break it.
-
- Motorsykkelen din: `08 BMW K1200S
Tok lappen i fjor og brukte 8 kjøretimer pluss 1 ekstra i kjøregården før oppkjøring bare for sikkerhets skyld.
Så er det trinnvurderingx2 og sikkerhetskurs på veg.
Så er det trinnvurderingx2 og sikkerhetskurs på veg.
Jeg tok A lappen sommeren 2017. Totalt med alt av kostnader havnet det på overkant av 30k. Mener og huske at det var 8 kjøre"timer" (hver time vi hadde var en dobbelt time), utenom det obligatoriske. Altså 16 enkelt timer. Og vende seg til trafikkbildet og kjøregårsøvelsene generelt kom seg veldig kjapt. Den store fienden for min del var krypkjøring. Det gikk MYE tid der, før jeg mestra denne.
All trening var hos kjøreskolen da jeg ikke hadde noen å kjøre med privat, men jeg hadde billappen fra før av så kunne trafikkregler osv.
All trening var hos kjøreskolen da jeg ikke hadde noen å kjøre med privat, men jeg hadde billappen fra før av så kunne trafikkregler osv.
2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390
-
- Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Jeg hadde ingen kjøretimer. Jeg tok lappen i UK in 1963. På det tids punkt kunne vi som lært å kjøre MC, kjøre alene med "L" skilt på MC, (Merke at jeg skrive MC, ikke moped). Vi kunne kjøre MC opp til 250cc før vi fikk lappen. Min øving består av 6 måneder med bruk av MC hvor som helst. På oppkjøringsdag, betalt jeg sensoren 10 shillings, og kjørte på en fast rute alene. Sensoren bare gikk, men du viste ikke hvor han var. Så kom det til prøvens høydepunkt, hvor sensoren skulle teste din ferdighet med brå bremsing. Plutselig står han foran MCen, og da måtte jeg bremse som f., han må har hatt flere en 9 live, siden han risikerte dette øvelser hver gang ved oppkjøring av MC. Det gikk fint for mitt vedkommende. 3 spørsmål om trafikk lys og vips, da var førerkort i boks. Tiden har forandret seg siden denne gang.
Jeg kjørte opp i 1972 og da på en Suzuki 100 cc. Kan ikke huske at noen av gutta hadde kjøretimer. Den gangen lå bilsakkyndige på Adamstuen i Oslo. Kjørt selv ned dit med 100 kubikkeren. Slo av motoren på den lille bakketoppen før porten, og trilla inn... Her måtte jeg da ta en bremseprøve og vise at jeg kunne kjøre 8 tall, inne i en stor oppmerket runding. Så satte sensor seg bakpå 100 kubikkeren og vi kjørte en tur ned til Bislett og opp igjen. Fikk lappen og kjøret hjem. 

----------------------------------------------------
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"
-
- Motorsykkelen din: -
Hvor mange kjøretimer hadde dere?
-
Sist redigert av Sattphalat den 31 mai 2019, 17:43, redigert 1 gang totalt.
- niko
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Jeg kjørte masse moped i ungdommen uten at det hjalp en døyt. Var overraska over hvor vanskelig jeg syntes det var å kjøre tung sykkel. Brukte mange timer, men er veldig glad for at kjørelærer ikke slapp meg før jeg var klar. Suste gjennom oppkjøring ca 30.000 kr fattigere. Aldri angra.
-
- Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.
Som noen har nevnt, så er det umulig å sammenligne seg med andre på hvor mange kjøretimer man trenger. Er så mange variabler som spiller inn.
Jeg hadde bakgrunn med mye moped kjøring, trial og noen korte prøveturer på tung. Hadde kjørt bil i mange år som også spiller inn. Husker ikke eksakt antall kjøretimer, men endte opp med å betale ca 17 000.- alt i alt. Dette var i 2014.
Skolesykkelen var en KTM 690 Duke som jeg umiddelbart følte meg "hjemme" på. Etter en kort økt på en stor parkeringsplass hvor kjørelæreren ga meg noen øvelser som aks, brems, giring opp og ned, åttetallskjøring etc, så kjørte vi rett ut i trafikken fra dag-1.
Jeg hadde bakgrunn med mye moped kjøring, trial og noen korte prøveturer på tung. Hadde kjørt bil i mange år som også spiller inn. Husker ikke eksakt antall kjøretimer, men endte opp med å betale ca 17 000.- alt i alt. Dette var i 2014.
Skolesykkelen var en KTM 690 Duke som jeg umiddelbart følte meg "hjemme" på. Etter en kort økt på en stor parkeringsplass hvor kjørelæreren ga meg noen øvelser som aks, brems, giring opp og ned, åttetallskjøring etc, så kjørte vi rett ut i trafikken fra dag-1.
- Grendel
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Dette er min tredje sesong .
Jeg hadde avtalt med flere kollegaer og naboer om å trene sammen. Det ble ikke mulig å presse det inn i dagsplanene. Det var greit å kjøre sammen kjørelæreren. Han var flink og hadde god humor. Vi fikk mange gode timer sammen og jeg trillet glatt gjennom. "En klar bestått" sa sensoren. Kunne nok skviset og gamblet med noen færre timer, men det ville ikke vært verd risken. Jeg hadde bestilt oppkjøring på en dato og kjørelæreren siktet på den. De siste gangene ble det hyggelige turer for å ta mengdetrening.
Jeg tror alt endte på 30-bærums-tiere. Aldri angret! Mer moro kan man vanskelig få for 30 laken. En investering.
8-D
Jeg hadde avtalt med flere kollegaer og naboer om å trene sammen. Det ble ikke mulig å presse det inn i dagsplanene. Det var greit å kjøre sammen kjørelæreren. Han var flink og hadde god humor. Vi fikk mange gode timer sammen og jeg trillet glatt gjennom. "En klar bestått" sa sensoren. Kunne nok skviset og gamblet med noen færre timer, men det ville ikke vært verd risken. Jeg hadde bestilt oppkjøring på en dato og kjørelæreren siktet på den. De siste gangene ble det hyggelige turer for å ta mengdetrening.
Jeg tror alt endte på 30-bærums-tiere. Aldri angret! Mer moro kan man vanskelig få for 30 laken. En investering.
8-D
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)