Erfaringer med CB1000R
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Erfaringer med CB1000R
Det er jo en vanesak.
Forklaringen er jo ganske klar, og det er ikke noe galt utifra hva som beskrives. Bare en bieffekt av å komme innenfor utslippskrav.
Det kan fikses hos noen som kan trikse litt med kurvene i motorstyringen. Dette er imidlertid ikke noe en merkeforhandler normalt gjør, særlig ikke under garanti.
Forklaringen er jo ganske klar, og det er ikke noe galt utifra hva som beskrives. Bare en bieffekt av å komme innenfor utslippskrav.
Det kan fikses hos noen som kan trikse litt med kurvene i motorstyringen. Dette er imidlertid ikke noe en merkeforhandler normalt gjør, særlig ikke under garanti.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Erfaringer med CB1000R
OG jo færre sylindre jo værre... endunker eller tosylindret er værre enn Rekke 3-4 spesielt på lave turtall da pulsene er hardere og ikke blir hjulpet av andre sylindre.FredrikE24 skrev: 13 okt 2019, 10:39 Det er jo en vanesak.
Forklaringen er jo ganske klar, og det er ikke noe galt utifra hva som beskrives. Bare en bieffekt av å komme innenfor utslippskrav.
Det kan fikses hos noen som kan trikse litt med kurvene i motorstyringen. Dette er imidlertid ikke noe en merkeforhandler normalt gjør, særlig ikke under garanti.
Har jo samme "problematikk" med Indianen -FTR1200S -den er jo så ultramager i closed loop at den ikke er helt sikker på om den vil dra eller bremse med gassen helt jevn i 90kmh i slak nedoverbakke.
Under oppvarming så kan den finne på å stoppe på tomgang(open loop til-closed loop) før den har fått gått 30-40 sekunder ..
dette er en "issue" som er meget kjent av alle eiere over hele verden og som er et problem å bli kvitt uten å få pes med EURO4/CARB... -overgangen fra EURO3 til 4 har gitt høyere eksostemperatur også på de fleste utgaver.
En annen sak er at ECU er blitt adaptiv (EURO4/5) slik at den skal holde verdiene over lang tid og kompensere for slitasje over eksempelvis 20-30000km.
Dette gjør at disse nyere sykler heller ikke har utbytte over tid med eksempelvis "boosterplug" da ecu finner ut at den blir "lurt" og kompenserer bort signalfeilen.
Derfor er eneste effektive fix å skrive nytt map (flash)som gir en liten økning i closed loop på bekostning av utslipp.
Dette er det mange som gjør-også pga cat-delete og andre ting.
Har testet å legge inn originalt map på nytt hos forhandler og resette ECU men dette har ikke fjærnet problemet.
men etter et par tusen km har sykkelen sakte blitt noe bedre og fungerer brukbart på 98oktan.(ecu-lærekurve)
men har fått opplysninger om at fabrikken utvikler et nytt map som muligens kommer rundt nyttår.
Men vil nok uansett kjøpe meg en "powervision3" og lese ut originalmap og se om jeg lager et par egne oppsett i tillegg.
Greiere med gassere..
Tok en siste sjekk på "bastarden" denne holder en A/F verdi på 13.6 på flatt jærn og ligger mellom 12 og 16 i hele spekteret.
dette sier jeg med fornøyd med med 41mm FCR, åpne trakter med skumfilter og 11 grader luft..snitt forbruk på 0.53 blandet kjøring-1000ccm R4..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Erfaringer med CB1000R
Her har Honda skissert efi.
https://drive.google.com/open?id=1i3kF7 ... os7mshw1Db
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Erfaringer med CB1000R
Ja?
her har du de fleste enheter sensorer og hva de har for funksjon.
Hva er uklart med dette?
Hvis alle sensorer og parametre er innenfor program så er det slik den er..
eventuelt må noen omprogrammere flashe ECU (pgm-fi ecm)eller manipulere med en ekstern enhet som eksempelvis Powercommander eller rapidbike avhengig av funksjon som ønskes.
her har du de fleste enheter sensorer og hva de har for funksjon.
Hva er uklart med dette?

Hvis alle sensorer og parametre er innenfor program så er det slik den er..
eventuelt må noen omprogrammere flashe ECU (pgm-fi ecm)eller manipulere med en ekstern enhet som eksempelvis Powercommander eller rapidbike avhengig av funksjon som ønskes.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Erfaringer med CB1000R
Co2 sensoren regulerer idel air control ventilen.
Engine coolant temp sensor og
Intake air temp sensor regolerer fuel delevery.
PGM -FI UCM må ha direkte kontakt med disse temp sensorene.
Eg har følt at det har våre variabel forståelse av hvordan fuel systemet til honda virker.
Feil, Brudd på sensorer som er merket blå fører til at motor går over til fail safe modus.
Den blokkeringen av engine coolant temperatu sensor på 40"C oppfattes som brudd elektronisk.
Eg er fremdeles intresert i å få kontakt med en som har utstyr til å fjerne denne blokkeringen på 40"C og re-programer
PGM enheten.
Engine coolant temp sensor og
Intake air temp sensor regolerer fuel delevery.
PGM -FI UCM må ha direkte kontakt med disse temp sensorene.
Eg har følt at det har våre variabel forståelse av hvordan fuel systemet til honda virker.
Feil, Brudd på sensorer som er merket blå fører til at motor går over til fail safe modus.
Den blokkeringen av engine coolant temperatu sensor på 40"C oppfattes som brudd elektronisk.
Eg er fremdeles intresert i å få kontakt med en som har utstyr til å fjerne denne blokkeringen på 40"C og re-programer
PGM enheten.
Re: Erfaringer med CB1000R
Kanskje denne testen av samme sykkel har litt av samme problemer som er nevnt her (avsnittet om kjøreegenskaper): https://www.klikk.no/motor/mc/test-hond ... 08-3119904.
Re: Erfaringer med CB1000R
EspHar1 skrev: 17 okt 2019, 14:54 Kanskje denne testen av samme sykkel har litt av samme problemer som er nevnt her (avsnittet om kjøreegenskaper): https://www.klikk.no/motor/mc/test-hond ... 08-3119904.
Hva i all verden har dette med det du snakker om å gjøre?Kjøreegenskaper 5
217 kilo er riktignok 18 kilo over den nyeste CBR 1000 RR Fireblade (som dessuten har kåpe), men vekten er fortsatt lav, og de kiloene bringer deg komfort og det vi antar er typisk Hondask uslitelighet.
Foran sitter en 43 mm oppned-gaffel. Den er både justerbar og følsom. Det samme gjelder bakdemperen, som er koblet til en lekker enbent svingarm. Vi tipper vektforskjellen mellom Fireblade og CB 1000R stammer fra dette departementet, med tyngre hjul og bakhjulsoppheng. Men i praksis er det ingen ulempe av betydning.
I de hastighetsområder hvor denne sykkelen hører hjemme, er kjøreegenskapene en nytelse. Du ganske enkelt glemmer dem, fordi sykkelen føles som en forlengelse av kroppen. CB 1000R er lettsvingt som en ballettdanser i tett bytrafikk, skarp som en høvel i krappe svinger og stabil som jernbanen på de lange hurtige partiene.
Testsykkelen hadde riktignok en liten tendens til å falle inn i svingene i sakte fart, en unøyaktighet som skyldes enten feil lufttrykk, feiljustert demperforspenn eller dekk med ikke helt kompatibel profil - eller en kombinasjon. Vi fant ikke ut av årsaken, men antar at man ganske lett justerer vekk denne lille skjønnhetsflekken.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Re: Erfaringer med CB1000R
Min oppfører seg på samme måte, i rundkjøringene og kurver.Sakkle skrev: 17 okt 2019, 16:48Hva i all verden har dette med det du snakker om å gjøre?
Kjøreegenskaper 5
Testsykkelen hadde riktignok en liten tendens til å falle inn i svingene i sakte fart, en unøyaktighet som skyldes enten feil lufttrykk, feiljustert demperforspenn eller dekk med ikke helt kompatibel profil - eller en kombinasjon. Vi fant ikke ut av årsaken, men antar at man ganske lett justerer vekk denne lille skjønnhetsflekken.

Det samsvarer også med hva Honda skriver i sin manual skal skje når motoren "FAIL SAFE OPERATION".
Sist redigert av EspHar1 den 22 okt 2019, 15:54, redigert 1 gang totalt.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Erfaringer med CB1000R
Den går jo ikke i failsafe operation i rundkjøringer. Ved failsafe, så får du varsel i instrumentet.
At den faller over i sakte fart har med styregeometri og gjøre. Det er klart at dersom man går av gassen brått, så forsterkes dette.
At den faller over i sakte fart har med styregeometri og gjøre. Det er klart at dersom man går av gassen brått, så forsterkes dette.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Erfaringer med CB1000R
Foreslår innbytte til tråsykkel for da vet man hvor feilen med drivenheten befinner seg.
Takk for meg gjeldene denne diskusjon.
Takk for meg gjeldene denne diskusjon.

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Erfaringer med CB1000R
Det er jeg også undret over. Hvorfor får jeg ikke failsafe? noe i ECU kan ikke stemmeFredrikE24 skrev: 17 okt 2019, 19:47 Den går jo ikke i failsafe operation i rundkjøringer. Ved failsafe, så får du varsel i instrumentet.
Spørsmål er om innstillingene i ECU hvorfor de ikke er på -20°C. Det kan umulig stemme med air inntake +40°C.
Hvis så stemmer. Faller alt dette bort, og jeg beklager.

Sist redigert av EspHar1 den 22 okt 2019, 16:03, redigert 1 gang totalt.
Re: Erfaringer med CB1000R
Under visse forutsetninger.EspHar1 skrev: 20 okt 2019, 22:47 Eg har bare en kommentar/ spørsmål er -20grader det samme som+40 grader?
Hvis det er det faller alt dette bort. og eg beklager.
Re: Erfaringer med CB1000R
Det er ingen forutsetninger. det er IKKJE det samme
Re: Erfaringer med CB1000R
Men da har du jo svaret ditt.
Ellers ville jeg prøvd en annen sykkel fra kanskje et annet merke og sett om den oppførte seg likt. Har selv prøvekjørt sykkelmodellen du har 15mil, og selv om den er litt stutt og lettveltende i lav fart, med litt lite følsomhetsbegrep i lavt gasspådrag, kan ikke jeg si at jeg opplever det som feil. Det er bare sånn sykkelen er laget/bygd.
Rett sykkel til rett bruk.
Ellers ville jeg prøvd en annen sykkel fra kanskje et annet merke og sett om den oppførte seg likt. Har selv prøvekjørt sykkelmodellen du har 15mil, og selv om den er litt stutt og lettveltende i lav fart, med litt lite følsomhetsbegrep i lavt gasspådrag, kan ikke jeg si at jeg opplever det som feil. Det er bare sånn sykkelen er laget/bygd.
Rett sykkel til rett bruk.
Every bike is OK, as long as it has an engine and says Vroom Vroom :)
Re: Erfaringer med CB1000R
Ville forsøkt med 4 kanskje 6 WOT RUN ved -20, helst da i OPEN FIELD landscape surroundings.
Re: Erfaringer med CB1000R
Jeg har funnet dette i Honda sin beskrivelse av PFI.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Erfaringer med CB1000R
Om du mener det er noe i veien med sykkel ta den med til et verksted. Om de mener det ikke er noe feil og du mener det likevel er noe i veien, ta den med til et annet verksted. Om de også mener at det ikke er noe i veien... Ja, da tar du antagelig feil. Og det er ikke noe i veien...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Re: Erfaringer med CB1000R
Hum... kanskje.Sakkle skrev: 22 okt 2019, 15:41 Om du mener det er noe i veien med sykkel ta den med til et verksted. Om de mener det ikke er noe feil og du mener det likevel er noe i veien, ta den med til et annet verksted. Om de også mener at det ikke er noe i veien... Ja, da tar du antagelig feil. Og det er ikke noe i veien...

Om du følger tråden så lurer jeg også på om jeg kan høste erfraringer fra dere. Vet du om noen steder som gjør/har erfaringer med slike oppgaver? Tar jeg gjerne imot tips. Send meg PM
