Labbetuss skrev: 04 okt 2019, 11:13
By the way. Dette er det første forumet jeg besøker de siste 20 åra, hvor ikke de to første posterne ber deg om å sprenge budsjettet og "kjøp denne!"
Dette leser jeg som en positiv opplevelse av MCsiden så langt

.
Bra!
Når det gjelder kjøp av første sykkel deler jeg gjerne også min historie, selv om jeg allerede har gjort det noen ganger tidligere her inne.
Min første tung-MC kjøpte jeg vinteren 1990. En brukt Suzuki GSX 1100 EF, 1985 mod. med montert radio og kasettspiller, av alle ting

! - i hekken, og høyttalere i kåpa med minimal beskyttelse mot vær og vind... Merkelige greier, som bare funket sånn delvis en kort periode før jeg røsket vekk elendigheten.
Sykkelen for øvrig funket tålelig bra og hadde et råskinn av en motor.
Hadde dette beistet kun sommeren 1991 siden barneflokken vår ble utvidet til fire i september samme år.
Så gikk det mange, mange år hvor drømmen om MC ble holdt levende og realisert i all hemmelighet i september 2006, inntil kona oppdaget hele greia. Og etter det var vi lite på talefot en lengre periode... Men etter at hun snakket med en arbeidskollega og god venninne, antakelig for å få ut frustrasjonen over hva panikkaldergubben på 48 hadde gjort, endret ting seg etter hvert. Venninna hadde selv MC på den tiden og syntes kona skulle se på dette med gubbens nye MC med litt andre briller. Ja, hun kunne endog låne bort kjøreutstyr som viste seg å passe akkurat.
Sykkelen jeg hadde kjøpt var en Yamaha TDM 900. Hadde kun sittet på den, ingen prøvekjøring. Så jeg husker fortsatt veldig godt den første turen da jeg hentet den hos forlengst nedlagte Jeco Motor ved Karihaugen, med skrekkblandet fryd da jeg skulle rett ut i rundkjøringssystemene i de trafikkerte veiene utenfor butikken.
Men det gikk bra og hjemturen var som å kjøre på en sky. En mangeårig drøm var realisert!
Kona var fortsatt ikke helt overbevist, men med lånt utstyr ville hun i hvert prøve en tur, bare for å få bekreftet at dette med MC ikke var noe for henne.
Så hun satte seg på med toppboks i ryggen som ekstra trygghet. Men jeg bare ventet på at hun skulle kakke en finget på hjelmen min og samtidig hyle at jeg måtte stoppe.
Det skjedde altså ikke. Det som derimot skjedde var at hun sa at dette "var jo artig" da hun dro av seg hjelmen da jeg stoppet på Lygnakroa, et par mil hjemmefra.
Siden er det blitt mange turer, den lengste med Moto Guzzi Stelvio'en jeg hadde for noen år siden. Da var vi på tur et godt stykke ned i Italia, sør for Milano.
TDM'en hadde jeg fram til 2010 sesongen og kjørte tett opp mot 60000 km med den da jeg byttet den inn i en demokjørt Truimph Tiger 1050 SE, som vi også dro på lange turer med her i landet og i Sverige, lengste tur til Lofoten.
Siden er det blitt to KTM 1290 Super Adventure, som jeg tilsammen har kjørt nesten 90000 km med så langt og med lengste tur med den første ned til Mandello del Lario i Italia. En flott langtursykkel!
Samme med 2018 modellen jeg har nå med Kystriksveitur og flere andre minnerike turer, spesielt i år.
Veldig fornøyd med begge KTM'ene, selv om den jeg har nå har vært en smule kranglete.
Men tilbake til hvorfor valget falt på TDM 900 i sin tid.
Mye handlet om økonomi. Men også størrelse på sykkelen slik at den kunne brukes på langtur med passasjer og bagasje. At det måtte være litt størrelse på motoren for kjøre mest mulig uanstrengt på tur var også et viktig kriterium.
Samme med pålitelighet og driftsikkerhet. Og der innfridde TDM'en så det holdt. En sykkel helt uten problemer.
Og det var helt klart en av de viktigste grunnene til at jeg beholdt den såpass lenge som jeg gjorde.
Kona og jeg hadde mange flotte turer med denne fine sykkelen, som egnet seg veldig godt som tursykkel for to.
Synd de sluttet å lage denne for 10 år siden, et det vel, om jeg ikke husker feil.
Brukbar innbyttepris førte til at jeg endte opp med en Triumph Tiger etter TDM'en. Senere Moto Guzzi siden jeg alltid har vært fascinert av Guzzi, men syntes de var litt for gammeldagse inntil Stelvio'en kom.
Så er resten historie, som kan oppsummeres med et ord, nemlig kubikksyke...

.
Men for å oppsummere, slik jeg ser det:
Velg sykkel med både hjerte, hjerne og lommebok.
For meg funket denne komboen bortimot perfekt med TDM'en.
Selv om denne modellen ikke lenger kan kjøpes som ny hender det at det kommer pene eksemplarer til salgs på Finn.no.
Lykke til med godt sykkelvalg.
Og velkommen til oss her på MCsiden

!