Dette el-bilhysteriet er det reneste galemattias, og har sparket ben under hele bilmarkedet
Nå er ingenting verdt noenting lenger. Min Volvo XC60 fra 2012 ( da våre topp-politikere instendig ba hele nasjonen om å kjøpe dieselbiler ) kostet 762.000. I dag har den rullet 172.000 km, den har smekkfullt servicehefte, er fulgt opp med bytte av slitedeler, hel og pen og i topp stand, og typisk innbyttepris er kr. 160.000. Avskriving på hele 600.000 på 7 år. Galskap, intet mindre
Men det mest betenkelige er jo at el-bilteknologien ikke er bærekraftig. Det finnes ikke nok kobolt til at verden skal konvertere til el-bil, og store deler av det som benyttes i dag, utvinnes i lurvete små gruver med barnearbeidere. Direkte uetisk, og altså ikke bærekraftig.
Myndighetene burde heller ha etablert incentiver for å få folk til å konvertere til Euro 6 biler. Tross alt så står personbiltrafikken i Norge for kun 10% av Norges totale utslipp. Det betyr at dersom vi skal redusere med 10%, så må alle fosilbiler på dynga, og erstattes av el-biler. Enhver idiot må jo forstå at det ikke går. Innsatsen må settes inn på de tunge forurenserne, så som godstransport, ( fra vei til bane ) tung kraftkrevende industri, overgang til landstrøm i alle havner osv. Men neida, på Løvebakken danser de fremdeles rundt el-bilgullkalven. Merkelig skylapprus....
Nei, jeg har mye sannsynlig kjøpt min siste bil. Satser på at XC60'en ruller minst 500.000 km til. Det holder til jeg er 87. Da er jeg enten dau, eller uten lappen.....