Side 2 av 9
Re: Polering og sånt no....
Lagt inn: 30 mar 2020, 20:24
av TGR
oivindg skrev: 30 mar 2020, 19:22
En fritt roterende maskin slutter å rotere når du presser hardt. Dette er veldig fint på bil, der lakken er ganske lett å skade. De fleste Rupesmaskinene er sånn, og er noe av grunnen til at de har blitt så populære. På litt større båter er min erfaring at du trenger å kunne kjøre med en del press for at det ikke skal gå altfor seint. Derfor mener jeg at tvungen rotasjon på DA er bedre på båt.
Fant denne. Nå skjønner jeg hva du mener :)
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... e=emb_logo
Re: Polering og sånt no....
Lagt inn: 30 mar 2020, 21:05
av oivindg
Må også nevne at jeg ikke har prøvd Rupes eller andre fritt roterende DA'er på båt, så i så måte er dette synsing på høyt plan fra min side. Det beste ville jo vært å få lånt en maskin eller to, så du får prøvd hva du liker best sjøl.
Re: Polering og sånt no....
Lagt inn: 30 mar 2020, 21:47
av overlay
Jeg har puttet alt for mye penger inn i denne hobbyen...
På biler bruker jeg for det meste DA (Dual Action), da jeg er redd for å cutte for mye for fort om man er uheldig og kanter med en roterende. Kjørespor (hologrammer) er også veeeeldig lett å lage med roterende på billakk.
På båt bruker jeg for det meste roterende. Da kan man kjøre på med ull og compound for å få spist bort det oksiderte laget. Lettere å avslutte pent på gelcoat med roterende enn på billakk. Det er forresten mer behagelig å jobbe lenge med roterende pga. vibreringen fra DA. Dette har forøvrig blitt mye bedre de siste årene, men ikke helt roterende enda.
Det blir også billigere om man kan håndtere en roterende da man kan benytte mange forskjellige bakplatestørrelser. Om det er noe i veien så gjør at maskinen ikke kommer helt inntil kan man også bruke extension på akselen.
De fleste (det er unntak) DA maskiner vil kun ha en bakplate størrelse for å gjøre maskinen så balanser som mulig. Derfor anbefaler Rupes for eks kun å bruke deres puter for å unngå å gjøre maskinen ubalansert. Pga. denne mangelen ender man fort opp med en del Ruper maskiner om man vil ha dekket alle områdene man kan komme over

Re: Polering og sånt no....
Lagt inn: 30 mar 2020, 21:58
av TGR
overlay skrev: 30 mar 2020, 21:47
Jeg har puttet alt for mye penger inn i denne hobbyen...
På biler bruker jeg for det meste DA (Dual Action), da jeg er redd for å cutte for mye for fort om man er uheldig og kanter med en roterende. Kjørespor (hologrammer) er også veeeeldig lett å lage med roterende på billakk.
På båt bruker jeg for det meste roterende. Da kan man kjøre på med ull og compound for å få spist bort det oksiderte laget. Lettere å avslutte pent på gelcoat med roterende enn på billakk. Det er forresten mer behagelig å jobbe lenge med roterende pga. vibreringen fra DA. Dette har forøvrig blitt mye bedre de siste årene, men ikke helt roterende enda.
Det blir også billigere om man kan håndtere en roterende da man kan benytte mange forskjellige bakplatestørrelser. Om det er noe i veien så gjør at maskinen ikke kommer helt inntil kan man også bruke extension på akselen.
De fleste (det er unntak) DA maskiner vil kun ha en bakplate størrelse for å gjøre maskinen så balanser som mulig. Derfor anbefaler Rupes for eks kun å bruke deres puter for å unngå å gjøre maskinen ubalansert. Pga. denne mangelen ender man fort opp med en del Ruper maskiner om man vil ha dekket alle områdene man kan komme over
Ja, har skjønt det. Men det finnes en DA-fast, eller kanskje flere for den saks skyld. Flex XC 3401 VRG, er fast oscillerende. I følge han duden på videoen, og beskrivelsene hans, så kan du putte omtrent hva som helst av pads på den, fordi den er fast. Hva tenker du om det?
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... e=emb_logo
Re: Polering og sånt no....
Lagt inn: 30 mar 2020, 22:05
av MaGr
Jeg har denne
https://bilpleiekongen.no/produkt/shine ... illerende/
Bruker den hovedsakelig på 34 fot med gelcoat. Kanskje Volvoen får litt pleie også, KTM’en tar jeg for hånd

Re: Polering og sånt no....
Lagt inn: 30 mar 2020, 22:13
av overlay
TGR skrev: 30 mar 2020, 21:58
overlay skrev: 30 mar 2020, 21:47
Jeg har puttet alt for mye penger inn i denne hobbyen...
På biler bruker jeg for det meste DA (Dual Action), da jeg er redd for å cutte for mye for fort om man er uheldig og kanter med en roterende. Kjørespor (hologrammer) er også veeeeldig lett å lage med roterende på billakk.
På båt bruker jeg for det meste roterende. Da kan man kjøre på med ull og compound for å få spist bort det oksiderte laget. Lettere å avslutte pent på gelcoat med roterende enn på billakk. Det er forresten mer behagelig å jobbe lenge med roterende pga. vibreringen fra DA. Dette har forøvrig blitt mye bedre de siste årene, men ikke helt roterende enda.
Det blir også billigere om man kan håndtere en roterende da man kan benytte mange forskjellige bakplatestørrelser. Om det er noe i veien så gjør at maskinen ikke kommer helt inntil kan man også bruke extension på akselen.
De fleste (det er unntak) DA maskiner vil kun ha en bakplate størrelse for å gjøre maskinen så balanser som mulig. Derfor anbefaler Rupes for eks kun å bruke deres puter for å unngå å gjøre maskinen ubalansert. Pga. denne mangelen ender man fort opp med en del Ruper maskiner om man vil ha dekket alle områdene man kan komme over
Ja, har skjønt det. Men det finnes en DA-fast, eller kanskje flere for den saks skyld. Flex XC 3401 VRG, er fast oscillerende. I følge han duden på videoen, og beskrivelsene hans, så kan du putte omtrent hva som helst av pads på den, fordi den er fast. Hva tenker du om det?
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... e=emb_logo
Stemmer, de har tvungen rotasjon. Der er det ikke så farlig med hvilke pads du setter på, fordi den rister veldig uansett
Jeg har aldri vært så nummen av å polere som etter en session med 3401, selvom den har mye mindre kast/utslag en sine DA brødre.
Fordelen er at det er lite sikkerhetsnett rundt deg som gjør at det ikke brenner så lett som med roterende, og du får ikke "pad-stall" (paden slutter å rotere) som kan lett skje med vanlig DA om du jobber på ett panel som er kurvet. Pad-stall på DA skjer for at rotasjon skal ikke skje om padden ikke har jevnt med trykk over hele flaten, typ når man går over en body line. Da er rotasjon skummelt for presset kommer på ett veldig mye mindre areal -> lakken kuttes mye fortere. Tvungen rotasjon gjør også at man kan legge på press, det skal man ikke gjøre med DA, da stopper rotasjonen opp igjen. Uten rotasjon på DA så gjør man heller ikke noe arbeid.
Jeg synes 3401, hvertfall til veiledende pris på over 7k er aaaaalt for mye. Da hadde jeg heller kjøpt en Rupes 15/Flex XFE. Om du er fysen på tvungen rotasjon hadde jeg tittet på Rupes Mille. Den er kun noen år gammel.
Re: Polering og sånt no....
Lagt inn: 30 mar 2020, 22:25
av TGR
overlay skrev: 30 mar 2020, 22:13
Jeg synes 3401, hvertfall til veiledende pris på over 7k er aaaaalt for mye. Da hadde jeg heller kjøpt en Rupes 15/Flex XFE. Om du er fysen på tvungen rotasjon hadde jeg tittet på Rupes Mille. Den er kun noen år gammel.
Man får 3401 for rett i underkant av kr. 5300,- nå. Men hvis den rister så man blir nummen, så er jo ikke det noe stas. Jeg lurer egentlig bare på hva som er en grei allround-løsning, og så kjøpe en maskin som er av god kvalitet, sånn at jeg er ferdig med det en gang for alle liksom
Alternativene jeg grubler på er Rupes BigFoot LHR 15 MKIII Solo, eller Flex XFE 7-15 DA. Begge de siste er fri rotasjon, med 15 mm utkast.
Re: Polering og sånt no....
Lagt inn: 30 mar 2020, 22:40
av overlay
TGR skrev: 30 mar 2020, 22:25
overlay skrev: 30 mar 2020, 22:13
Jeg synes 3401, hvertfall til veiledende pris på over 7k er aaaaalt for mye. Da hadde jeg heller kjøpt en Rupes 15/Flex XFE. Om du er fysen på tvungen rotasjon hadde jeg tittet på Rupes Mille. Den er kun noen år gammel.
Man får 3401 for rett i underkant av kr. 5300,- nå. Men hvis den rister så man blir nummen, så er jo ikke det noe stas. Jeg lurer egentlig bare på hva som er en grei allround-løsning, og så kjøpe en maskin som er av god kvalitet, sånn at jeg er ferdig med det en gang for alle liksom
Alternativene jeg grubler på er Rupes BigFoot LHR 15 MKIII Solo, eller Flex XFE 7-15 DA. Begge de siste er fri rotasjon, med 15 mm utkast.
Jeg tror du blir fornøyd med begge to. Personlig hadde jeg gått for Rupes, eventuelt prøvd å finne en MkII til redusert pris. Mener det ikke er noe drivverk oppgradering mellom II og III.
Rupes Mini er også greit på bil der 15 ikke kommer til. Eventuelt kjøpe
https://bilnerden.no/north-detailing-sd ... ingsmaskin for dette formålet. Om man prøver å polere for små steder så kan man ende opp med å ødelegge for mer enn det en maskin koster :)
Re: Polering og sånt no....
Lagt inn: 31 mar 2020, 04:43
av Bjerknez
overlay skrev: 30 mar 2020, 21:47
Jeg har puttet alt for mye penger inn i denne hobbyen...
På biler bruker jeg for det meste DA (Dual Action), da jeg er redd for å cutte for mye for fort om man er uheldig og kanter med en roterende. Kjørespor (hologrammer) er også veeeeldig lett å lage med roterende på billakk.
På båt bruker jeg for det meste roterende. Da kan man kjøre på med ull og compound for å få spist bort det oksiderte laget. Lettere å avslutte pent på gelcoat med roterende enn på billakk. Det er forresten mer behagelig å jobbe lenge med roterende pga. vibreringen fra DA. Dette har forøvrig blitt mye bedre de siste årene, men ikke helt roterende enda.
Det blir også billigere om man kan håndtere en roterende da man kan benytte mange forskjellige bakplatestørrelser. Om det er noe i veien så gjør at maskinen ikke kommer helt inntil kan man også bruke extension på akselen.
De fleste (det er unntak) DA maskiner vil kun ha en bakplate størrelse for å gjøre maskinen så balanser som mulig. Derfor anbefaler Rupes for eks kun å bruke deres puter for å unngå å gjøre maskinen ubalansert. Pga. denne mangelen ender man fort opp med en del Ruper maskiner om man vil ha dekket alle områdene man kan komme over
Helt enig.
En god DA maskin er et meget godt valg for nybegynneren. Jeg hadde selv sverget til en slik igjen hvis jeg skulle kjøpt en i dag. Enklere og få bra resultat. Jeg har polert en hel rød Volvo 940 med en Flex DA maskin. Jeg skal se om jeg finner bildene i morgen.
Re: Polering og sånt no....
Lagt inn: 31 mar 2020, 04:44
av Bjerknez
TGR skrev: 30 mar 2020, 22:25
overlay skrev: 30 mar 2020, 22:13
Jeg synes 3401, hvertfall til veiledende pris på over 7k er aaaaalt for mye. Da hadde jeg heller kjøpt en Rupes 15/Flex XFE. Om du er fysen på tvungen rotasjon hadde jeg tittet på Rupes Mille. Den er kun noen år gammel.
Man får 3401 for rett i underkant av kr. 5300,- nå. Men hvis den rister så man blir nummen, så er jo ikke det noe stas. Jeg lurer egentlig bare på hva som er en grei allround-løsning, og så kjøpe en maskin som er av god kvalitet, sånn at jeg er ferdig med det en gang for alle liksom
Alternativene jeg grubler på er Rupes BigFoot LHR 15 MKIII Solo, eller Flex XFE 7-15 DA. Begge de siste er fri rotasjon, med 15 mm utkast.
Jeg hadde en 3401. Løp og kjøp :)
Re: Polering og sånt no....
Lagt inn: 31 mar 2020, 09:22
av TGR
Bjerknez skrev: 31 mar 2020, 04:44
TGR skrev: 30 mar 2020, 22:25
overlay skrev: 30 mar 2020, 22:13
Jeg synes 3401, hvertfall til veiledende pris på over 7k er aaaaalt for mye. Da hadde jeg heller kjøpt en Rupes 15/Flex XFE. Om du er fysen på tvungen rotasjon hadde jeg tittet på Rupes Mille. Den er kun noen år gammel.
Man får 3401 for rett i underkant av kr. 5300,- nå. Men hvis den rister så man blir nummen, så er jo ikke det noe stas. Jeg lurer egentlig bare på hva som er en grei allround-løsning, og så kjøpe en maskin som er av god kvalitet, sånn at jeg er ferdig med det en gang for alle liksom
Alternativene jeg grubler på er Rupes BigFoot LHR 15 MKIII Solo, eller Flex XFE 7-15 DA. Begge de siste er fri rotasjon, med 15 mm utkast.
Jeg hadde en 3401. Løp og kjøp :)
Usikker... Når
overlay skriver at han aldri har vært så nummen som etter en session med en 3401, så trur jeg kanskje ikke at det er noe sjakktrekk....

Re: Polering og sånt no....
Lagt inn: 31 mar 2020, 09:29
av Bjerknez
TGR skrev: 31 mar 2020, 09:22
Bjerknez skrev: 31 mar 2020, 04:44
TGR skrev: 30 mar 2020, 22:25
overlay skrev: 30 mar 2020, 22:13
Jeg synes 3401, hvertfall til veiledende pris på over 7k er aaaaalt for mye. Da hadde jeg heller kjøpt en Rupes 15/Flex XFE. Om du er fysen på tvungen rotasjon hadde jeg tittet på Rupes Mille. Den er kun noen år gammel.
Man får 3401 for rett i underkant av kr. 5300,- nå. Men hvis den rister så man blir nummen, så er jo ikke det noe stas. Jeg lurer egentlig bare på hva som er en grei allround-løsning, og så kjøpe en maskin som er av god kvalitet, sånn at jeg er ferdig med det en gang for alle liksom
Alternativene jeg grubler på er Rupes BigFoot LHR 15 MKIII Solo, eller Flex XFE 7-15 DA. Begge de siste er fri rotasjon, med 15 mm utkast.
Jeg hadde en 3401. Løp og kjøp :)
Usikker... Når
overlay skriver at han aldri har vært så nummen som etter en session med en 3401, så trur jeg kanskje ikke at det er noe sjakktrekk....
Hvor mye skal du polere? Du driver vel ikke med dette profesjonelt? Altså at du skal polere hele dagen opp til flere dager i uken?
Jeg polerte som sagt en hel volvo 940 alene og jeg holdt på i flere timer. Var ikke nummene hender som var mitt største problem da for å si det sånn. Det er ikke noe pressluftbor detta :)
Man jada, det finnes helt sikkert andre gode maskiner også.

Re: Polering og sånt no....
Lagt inn: 31 mar 2020, 09:33
av TGR
Bjerknez skrev: 31 mar 2020, 09:29
TGR skrev: 31 mar 2020, 09:22
Bjerknez skrev: 31 mar 2020, 04:44
TGR skrev: 30 mar 2020, 22:25
overlay skrev: 30 mar 2020, 22:13
Jeg synes 3401, hvertfall til veiledende pris på over 7k er aaaaalt for mye. Da hadde jeg heller kjøpt en Rupes 15/Flex XFE. Om du er fysen på tvungen rotasjon hadde jeg tittet på Rupes Mille. Den er kun noen år gammel.
Man får 3401 for rett i underkant av kr. 5300,- nå. Men hvis den rister så man blir nummen, så er jo ikke det noe stas. Jeg lurer egentlig bare på hva som er en grei allround-løsning, og så kjøpe en maskin som er av god kvalitet, sånn at jeg er ferdig med det en gang for alle liksom
Alternativene jeg grubler på er Rupes BigFoot LHR 15 MKIII Solo, eller Flex XFE 7-15 DA. Begge de siste er fri rotasjon, med 15 mm utkast.
Jeg hadde en 3401. Løp og kjøp :)
Usikker... Når
overlay skriver at han aldri har vært så nummen som etter en session med en 3401, så trur jeg kanskje ikke at det er noe sjakktrekk....
Hvor mye skal du polere? Du driver vel ikke med dette profesjonelt? Altså at du skal polere hele dagen opp til flere dager i uken?
Jeg polerte som sagt en hel volvo 940 alene og jeg holdt på i flere timer. Var ikke nummene hender som var mitt største problem da for å si det sånn. Det er ikke noe pressluftbor detta :)
Man jada, det finnes helt sikkert andre gode maskiner også.
Jeg skal rubbe og polere en Volvo XC60, en 17 fots hardtop-båt, og en 33 fots seilbåt. Mange og store flater, og de bør vel vedlikeholdes jamnt og trutt. Om jeg også kan ta de største flatene på min BMW K1200LT, så er det en bonus, men ikke avgjørende. Det viktigste er bilen og båtene

Re: Polering og sånt no....
Lagt inn: 31 mar 2020, 09:39
av simpson
Har en 24 ´ båt og den polerer jeg med en NORTH Detaling DA med 21 mm utkast (billigmaskin fra bilnerden)
Det går mange timer med til dette, men det er ikke noe problem,
Ja, du kjenner det når du er ferdig, men som Bjerknez sier, dette er jo ikke en jobb du gjør hver dag.
Det som er viktig er sentrering av puta, hvis ikke blir det mye vibrasjoner.
Bortsett fra en Rupes, har jeg bare rimelige merker. Hadde dette vært jobben min, 8 t hver dag, så hadde det selvfølgelig bare vært Flex, Rupes osv som hadde blitt brukt, men til 4 biler, 1båt og 1 sykkel så går det helt fint.
Re: Polering og sånt no....
Lagt inn: 31 mar 2020, 09:50
av Bjerknez
TGR skrev: 31 mar 2020, 09:33
Bjerknez skrev: 31 mar 2020, 09:29
TGR skrev: 31 mar 2020, 09:22
Bjerknez skrev: 31 mar 2020, 04:44
TGR skrev: 30 mar 2020, 22:25
overlay skrev: 30 mar 2020, 22:13
Jeg synes 3401, hvertfall til veiledende pris på over 7k er aaaaalt for mye. Da hadde jeg heller kjøpt en Rupes 15/Flex XFE. Om du er fysen på tvungen rotasjon hadde jeg tittet på Rupes Mille. Den er kun noen år gammel.
Man får 3401 for rett i underkant av kr. 5300,- nå. Men hvis den rister så man blir nummen, så er jo ikke det noe stas. Jeg lurer egentlig bare på hva som er en grei allround-løsning, og så kjøpe en maskin som er av god kvalitet, sånn at jeg er ferdig med det en gang for alle liksom
Alternativene jeg grubler på er Rupes BigFoot LHR 15 MKIII Solo, eller Flex XFE 7-15 DA. Begge de siste er fri rotasjon, med 15 mm utkast.
Jeg hadde en 3401. Løp og kjøp :)
Usikker... Når
overlay skriver at han aldri har vært så nummen som etter en session med en 3401, så trur jeg kanskje ikke at det er noe sjakktrekk....
Hvor mye skal du polere? Du driver vel ikke med dette profesjonelt? Altså at du skal polere hele dagen opp til flere dager i uken?
Jeg polerte som sagt en hel volvo 940 alene og jeg holdt på i flere timer. Var ikke nummene hender som var mitt største problem da for å si det sånn. Det er ikke noe pressluftbor detta :)
Man jada, det finnes helt sikkert andre gode maskiner også.
Jeg skal rubbe og polere en Volvo XC60, en 17 fots hardtop-båt, og en 33 fots seilbåt. Mange og store flater, og de bør vel vedlikeholdes jamnt og trutt. Om jeg også kan ta de største flatene på min BMW K1200LT, så er det en bonus, men ikke avgjørende. Det viktigste er bilen og båtene
Jeg har polert veldig mye med Flex'en jeg hadde. Båten jeg hadde også samt bilen flere ganger i året. Vibrasjoner er ikke noe som plaget meg i det hele tatt. Så jeg ville ikke lagt for mye vekt på det.
Men husk å bruk "riktig" produkt. Her får du like mange meninger som det finnes folk i verden, men min bastante mening er at den aller beste allround "polishen" jeg har brukt er Scholl S17+ på orange Uber pads. En killer kombinasjon som gikk til alt.
På en sliten Gelcoat ville jeg muligens brukt Scholl S3 etterfulgt av S30 (dobbel jobb). S30 fjerner da evt. kjørespor og "grovheter" etter S3. Glem for all del ikke å toppe alt med en god voks når du er ferdig. Poleringen legger ikke igjen noen beskyttende hinne, så her trenger du en god voks. Collinite 845 er en veldig god allrounder. Passer like bra på bil som på båt. Fusso 99 er også en meget hardfør voks som jeg har god erfaring med.
Man får selvsagt mer ekslusive vokser også, men jeg tror ikke du vil gå den veien

Re: Polering og sånt no....
Lagt inn: 31 mar 2020, 10:10
av simpson
Til båt bruker jeg
https://seatronic.no/meguiar-marine-one ... gLhP_D_BwE
Blir veldig bra resultat og enkel å tørke vekk.
Hvis nødvendig på vanskelige områder er det bare å ta to ganger.
Bruker denne voksen
https://bilnerden.no/collinite-paste-fleetwax-885
Også på biler.
Dette er enkle produkter å bruke, er rimelige og drøye i bruk og funker bra for meg, men andre har andre anbefalinger og erfaringer.
Re: Polering og sånt no....
Lagt inn: 31 mar 2020, 10:12
av TGR
Ja, Meguiars har jeg også fått varmt anbefalt. Så den står på blokka. Må bare bestemme meg for maskin først....
Re: Polering og sånt no....
Lagt inn: 31 mar 2020, 10:31
av AJ
TGR skrev: 31 mar 2020, 10:12
Ja, Meguiars har jeg også fått varmt anbefalt. Så den står på blokka. Må bare bestemme meg for maskin først....
Jeg har opp gjennom årene snakket med/intervjuet flere bliklrargjørere hos lokale bilforhandlere og blitt fortalt at produkter fra Meguiars er mest brukt.
De klargjørerne jeg har snakket med har også vært på Meguiarskurs spesielt rettet mot denne yrkesgruppen
Meguiars er vel også, så vidt jeg vet, et av de aller eldste bilpleieproduktfirmaene med oppstart rundt 1900-tallet. Mao. god erfaring på hva som funker best mulig, må man anta...
Re: Polering og sånt no....
Lagt inn: 31 mar 2020, 10:54
av oivindg
Meguiars har mye bra, men det er mange andre bra merker også. Har inntrykk av at det er et mindretall av detailere i Norge som bruker Meguiar's.
Re: Polering og sånt no....
Lagt inn: 31 mar 2020, 11:33
av overlay
oivindg skrev: 31 mar 2020, 10:54
Meguiars har mye bra, men det er mange andre bra merker også. Har inntrykk av at det er et mindretall av detailere i Norge som bruker Meguiar's.
Det er fordi importøren har ett vanvittig påslag
Re: Polering og sånt no....
Lagt inn: 31 mar 2020, 12:07
av FredrikE24
Det stemmer nok det. Da jeg dreiv og polerte båt, så fikk jeg tak i det via en bekjent som kjente importøren eller noe sånt no.
Det ble en rimelig saftig rabatt.
Prøvd 3M sitt "Gelcoat finishing system" også. Fargekodede flasker etter bruk osv.
Det tok utrolig med tid. Da "medium cut +wax" ikke ble bra nok. Så måtte gå på med heavy. Så ble det faktisk kjørestriper.. Og måtte på med medium etterpå. 50-fots seilbåt i stillas, så ble noen kvadratmeter.
Meguiars sin One Step Compound har jeg mye bedre erfaring med. Holder som regel med 1-2 raske runder på skutesidene og man har show-shine med en gang.
Re: Polering og sånt no....
Lagt inn: 31 mar 2020, 13:40
av Bjerknez
Det finnes en drøss gode merker og hvert merke har mer eller mindre sine styrker. Kunsten er å finne det beste fra alle leire og ikke holde seg bastant til ett merke. Altså hvis man vil ha noe som fungerer best mulig til alt.
Men man kan vel ikke legge skjul på at kanskje Meguiars har det bredeste utvalget som også er javnt over bra. Men det finnes også dårlige produkter i mine øyne hos dem. Med dårlig så mener jeg egentlig ikke dårlig, men at andre har bedre produkter.
Jeg føler jeg har testet det meste og sitter vel igjen med en oppfatning av det meste av det jeg har brukt/testet. En ting er vertfall sikkert. Høy pris er IKKE synonymt med prisen bestandig.
Re: Polering og sånt no....
Lagt inn: 31 mar 2020, 14:04
av oivindg
Ett sted jeg syntes høy pris kunne forsvares var de rimeligste Swissvax-voksene. Jeg har brukt Blau-Weiss på bil i mange år. Den pleide å koste rundt tusenlappen for 200ml. Høy literpris, men den er utrolig drøy og veldig lett å jobbe med. Du kan godt påføre voks på hele bilen uten at du får problemer med å buffe den av igjen. Om du tar en kaffe med en kamerat og ser en etappe i Tour de France før du buffer, så går det også fint. Nå koster den 17-1800, så det begynner å bli veldig drøyt. Mange sverger til Swissvax Shield, men den synes jeg er litt tyngre å jobbe med.
Jeg har også brukt Soft99 Fusso, den er mye rimeligere enn Swissvax, men har en utrolig fin glans og varighet. Dog har jeg hatt noen problemer med "kladding" som har gjort at den ikke har blitt min favoritt.
Re: Polering og sånt no....
Lagt inn: 31 mar 2020, 14:56
av Bjerknez
oivindg skrev: 31 mar 2020, 14:04
Ett sted jeg syntes høy pris kunne forsvares var de rimeligste Swissvax-voksene. Jeg har brukt Blau-Weiss på bil i mange år. Den pleide å koste rundt tusenlappen for 200ml. Høy literpris, men den er utrolig drøy og veldig lett å jobbe med. Du kan godt påføre voks på hele bilen uten at du får problemer med å buffe den av igjen. Om du tar en kaffe med en kamerat og ser en etappe i Tour de France før du buffer, så går det også fint. Nå koster den 17-1800, så det begynner å bli veldig drøyt. Mange sverger til Swissvax Shield, men den synes jeg er litt tyngre å jobbe med.
Jeg har også brukt Soft99 Fusso, den er mye rimeligere enn Swissvax, men har en utrolig fin glans og varighet. Dog har jeg hatt noen problemer med "kladding" som har gjort at den ikke har blitt min favoritt.
Dette kan ligge an til å bli tidenes diskusjon, men jeg er både enig og uenig med deg. Swissvax voksene er veldig gode, men ikke i forhold til pris. Det finnes bøtter og hav av andre vokser som er like lette og legge samt buffe. Soft99 er kanskje ikke en av dem, men allikevel er den 10 ganger bedre enn det klinet fra Skillpaddeserien. :)
Jeg har selv Shield. En fantastisk voks, men den presterer ikke noe bedre enn feks. Collinite 845. Men den lukter langt bedre derimot. Man får nesten lyst til å spise den. :)
Re: Polering og sånt no....
Lagt inn: 31 mar 2020, 14:58
av TGR
Hm ....
Ikke lett å få kjøpt en sånn maskin altså....
Har kontaktet to forskjellige som skal selge en Rupes Mille 900.
Den ene er brukt kun 1 gang, på 1 bil. Som ny. Ber om 5 lapper, men kjøpt i juni 2018, så da er jo garantitiden snart ute.
Han andre kjøpte maskinen i et Kit da den ble introdusert i 2017, men har aldri brukt den. Ingen garantitid igjen med andre ord, og skulle ha 6 lapper.
Jernia på Skillebekk har et bra tilbud på en Flex XFE 7-15 150, men ikke mulig å få kontakt med de.
Skakke værra enkelt.....
