2020 - "året det var så bratt"...

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av pekle »

dypen skrev: 05 apr 2020, 19:09 Registrerer det samme som deg AJ og krakket i 1987-88 samt 2008-09 blir ingenting sammenlignet. Vi har aldri opplevd lignende og frykter det setter dypere spor og blir mer langvarig en noen av oss ønsker.
De krisene var konsekvenser av uregulerte finansmarkeder. Det som er spesielt nå er at konsekvensene blir gjort med overlegg.
Noen jeg har snakket med tror 12 - 18 måneder før vi kan være litt i normalt gjenge igjen, håper ikke det men.
At enkelte tiltak (stadige påminnelser om hygiene og distanse f.eks) kan vare så lenge, og at en del konsekvenser varer enda lenger enn det ja. Men nåværende situasjon i 1-1,5år? Nei, for tidlig å resignere foreløpig :)



Drister meg til en spådom for april: Anders Tegnell kommer til å måtte trekke seg og beklage strategien offentlig (uten å mene det), så vil historien på sikt gi ham rett :-k

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7122
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av dypen »

pekle skrev: 05 apr 2020, 19:32
De krisene var konsekvenser av uregulerte finansmarkeder. Det som er spesielt nå er at konsekvensene blir gjort med overlegg.
Men fortsatt menneskeskapt ;)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av pekle »

dypen skrev: 05 apr 2020, 19:48
pekle skrev: 05 apr 2020, 19:32
De krisene var konsekvenser av uregulerte finansmarkeder. Det som er spesielt nå er at konsekvensene blir gjort med overlegg.
Men fortsatt menneskeskapt ;)
Ja, vi er ikke så flinke til å gi oss mens leken er god :)

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av pekle »

AJ skrev: 05 apr 2020, 10:29
pekle skrev: 05 apr 2020, 10:08 Med tanke på mulig storflom til våren så har vi vel flere ledige hender enn noensinne til å flytte på ting og bygge voller. Just organize it.
Vi får nå inderlig håpe det ikke blir noen storflom, men jeg må si jeg frykter det verste med de snømengdene vi har i fjellet nå.
Nok ledige hender, javisst.
Men om det blir en storflom og sannsynlig evakuering av mange mennesker som oppfordres til å holde seg hjemme, oversvømte elver som finner nye løp, rasfare... så vil det likevel bli svært utfordrende.
Spesielt dette med å holde avstand...

Så... nei, la oss inderlig håpe på en normal vår uten mye nedbør og høy temperatur, som setter fart på snøsmeltinga...
Flere som tenker det samme. Og høyner med skogbrann: https://www.tu.no/artikler/korona-flom- ... jon/489120

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av kjellv »

pekle skrev: 05 apr 2020, 16:44 Foreløpig er det relativt få bruk med 100 kyr i Norge, gjennmsnittsbesetningen er under 30, men det er helt riktig at det er igjen få kombinasjonsbruk med flere typer dyr. Spesielt fjørfe og svineproduksjon er svært spesialisert og konsentrert.
Ja, dette er riktig. Men dette kommer til å endre seg ganske mye de nærmeste årene. Fra 2004 har det ikke vært tillatt å oppføre nye storfefjøs med båser, nå er det løsdrift som gjelder. Samtidig kom det et krav om at eksisterende båsfjøs måtte ombygges til løsdrift innen 2024. En stor del av disse har fått utsatt frist til 2034.
I praksis vil dette si at veldig mange av de mindre brukene blir nedlagt, melkekvote solgt og dermed ennå flere av de mindre brukene forsvinner. Ikke alle disse mindre brukene ligger slik til at dyrka mark kan egne seg for utleie eller salg til andre og større bruk. Det kan være pga. avstander, bratte små arealer, behov for større omgrøfting/drenering osv. Veldig mange av de mindre brukene drives av bønder som nærmer seg pensjonsalder, ingen av egne barn/slektninger har interesse av å drive gården videre, og ombygging til løsdrift blir alt for kostbart til at det er økonomisk forsvarlig. Derfor vil nok gjennomsnittsbesetningene bli større i tiden framover.
pekle skrev: 05 apr 2020, 16:44 Fra årsskiftet blir det forøvrig ikke lenger lov å støtte eksport av Jarlsberg. Det fører til at ca 500 gårdsbruk (sannsynligvis av de mindre) må avvikle melkeproduksjonen sin. Om vi mener alvor med å redusere sårbarheten og velge norskprodusert har vi akkurat nå et vindu til å bevise det med valgene vi tar på to meters avstand i butikken.
En liten utdyping: Jarlsbergosten produseres nå hos Tine Elnesvågen et par mil nord for Molde, i et mindre meieri i Irland og ett i USA. Produksjonen i Elnesvågen er nå i utfasing, og skal flyttes til et nytt Tine meieri i Irland. Produksjonsanlegget i Irland er ikke i rute og ennå ikke helt klart for oppstart. Tine har søkt staten om å få beholde eksportstøtten noe lengre enn som før bestemt 01.Juli 2020. Dette er foreløpig ikke avklart. Det som er klart er at Tines anlegg i Elnesvågen nå har startet produksjon av en ny Alpeost, som har fått svært gode tilbakemeldinger. Produksjonen vil bli i et volum en god del mindre enn Jarlsberg, men det er godt håp om at dette kan økes etter hvert når osten er lansert. Bemanningen i anlegget på Elnesvågen blir uansett redusert fra i sommer, likeså mengden melk det er behov for. Konsummelk fra dette distriktet kjøres nå til Tines meieri på Tunga i Trondheim.
https://tv.nrk.no/serie/distriktsnyhete ... /avspiller

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av pekle »

kjellv skrev: 05 apr 2020, 20:03
pekle skrev: 05 apr 2020, 16:44 Foreløpig er det relativt få bruk med 100 kyr i Norge, gjennmsnittsbesetningen er under 30, men det er helt riktig at det er igjen få kombinasjonsbruk med flere typer dyr. Spesielt fjørfe og svineproduksjon er svært spesialisert og konsentrert.
Ja, dette er riktig. Men dette kommer til å endre seg ganske mye de nærmeste årene. Fra 2004 har det ikke vært tillatt å oppføre nye storfefjøs med båser, nå er det løsdrift som gjelder. Samtidig kom det et krav om at eksisterende båsfjøs måtte ombygges til løsdrift innen 2024. En stor del av disse har fått utsatt frist til 2034.
Jepp. Min bror er i denne situasjonen nå. Ung nok til å satse og bygge, men har ikke riktig nok areal i nærheten til å bygge så stort som "kreves", selv om han holder til i en av de største melkekommunene i landet. En stk melkerobot har vel også kapasitet til ca 70 kyr, så et multippel av 70 er "naturlig" utbyggingsstørrelse for nye fjøs. Så da er spørsmålet om det blir samdrift, omlegging av produksjon, eller "diesel og dekk"-landbruk (økenavn på bruk som leier mange små teiger rundt omkring og må bedrive mengder av transport for å få ting til å henge sammen), eller avvikling.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av kjellv »

pekle skrev: 05 apr 2020, 20:29
kjellv skrev: 05 apr 2020, 20:03
pekle skrev: 05 apr 2020, 16:44 Foreløpig er det relativt få bruk med 100 kyr i Norge, gjennmsnittsbesetningen er under 30, men det er helt riktig at det er igjen få kombinasjonsbruk med flere typer dyr. Spesielt fjørfe og svineproduksjon er svært spesialisert og konsentrert.
Ja, dette er riktig. Men dette kommer til å endre seg ganske mye de nærmeste årene. Fra 2004 har det ikke vært tillatt å oppføre nye storfefjøs med båser, nå er det løsdrift som gjelder. Samtidig kom det et krav om at eksisterende båsfjøs måtte ombygges til løsdrift innen 2024. En stor del av disse har fått utsatt frist til 2034.
Jepp. Min bror er i denne situasjonen nå. Ung nok til å satse og bygge, men har ikke riktig nok areal i nærheten til å bygge så stort som "kreves", selv om han holder til i en av de største melkekommunene i landet. En stk melkerobot har vel også kapasitet til ca 70 kyr, så et multippel av 70 er "naturlig" utbyggingsstørrelse for nye fjøs. Så da er spørsmålet om det blir samdrift, omlegging av produksjon, eller "diesel og dekk"-landbruk (økenavn på bruk som leier mange små teiger rundt omkring og må bedrive mengder av transport for å få ting til å henge sammen), eller avvikling.
Da har han nok å tenke på framover :-k
Det er uansett hva han velger snakk om investeringer på mange millioner. Samdrift er en mulig løsning, men den har både fordeler og ulemper. Begge sameiere taper litt i tilskuddsordningene ettersom et samdrift regnes som ett bruk og ikke to enheter som driver sammen. Fordelene er ofte at de er to eiere, og lettere kan organisere det slik at de kan få fri annen hver helg uten å leie inn noen. De kan også klare å få til noe ferie på samme måte. Mange samdrifter bygger en ny fjøs med melkestall på den gården som har eldst, minst eller dårligst fjøs fra før, mens fjøsen på den andre gården ombygges og benyttes til ungdyr og kalver. Melkefjøsen trenger da ofte ikke være så stor.
Men vi beveger oss nok alt for :offtopic nå, bør vel prøve å ro oss inn igjen :redface

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39842
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av AJ »

Spennende tider, for å bruke et slikt ord i disse tider. Høy arbeidsløshet, rekordhøy bruk av oljefondpenger, lav oljepris, begrenset sosial omgang med delvis nedstengt næringsliv, fare for massekonkurser, manglende arbeidskraft i jordbruket nå som den viktige våronna er i gang.
Pluss et utall andre følger av koronapandemien.
Ingen særlig tvil om at 2020 vil bli stående i framtidens historibøker som "året det var så bratt"... :-k .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2668
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av Olav K »

Det eneste gode er at bensinen og dieselen blir billigere.
I helga fyllte jeg bensin på GSAen i Stavangerområdet til kr.10.54 for litern. Tror jeg må 10-11 år tilbake i tid for å huske tilsvarende.
Tror jeg må ta med, og fylle opp anleggstanken på gården her, på tusenvis av kroner å spare om man handler litt stort.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24641
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av Bjerknez »

Billigere Bensin, mye lavere rente, trolig langt mindre turister på veien i sommer, lite kø på veien når jeg drar til og fra jobb, Bimmern har steget i pris, noe som øker verdien etc.

Så jeg ser faktisk mange lyspunkter for min del. :)

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 697
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Bosted: Oslo

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av Nomade »

Bjerknez skrev: 12 mai 2020, 14:16 Billigere Bensin, mye lavere rente, trolig langt mindre turister på veien i sommer, lite kø på veien når jeg drar til og fra jobb, Bimmern har steget i pris, noe som øker verdien etc.

Så jeg ser faktisk mange lyspunkter for min del. :)
Tror du bruktprisen Bimmern har økt da? :P

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39842
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 12 mai 2020, 14:16 Billigere Bensin, mye lavere rente, trolig langt mindre turister på veien i sommer, lite kø på veien når jeg drar til og fra jobb, Bimmern har steget i pris, noe som øker verdien etc.

Så jeg ser faktisk mange lyspunkter for min del. :)
Det at Bimmeren har steget i pris er vel litt så-som-så...
Dette vet du strengt ikke før du har en kjøper som er innstilt på å betale den prisen du anser som "steget i pris"... :P .

Kan hende pengene til folk ikke sitter like løst i disse koronatider som ellers i en mer normal situasjon...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 234
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av Subsea79 »

Bjerknez skrev: 12 mai 2020, 14:16 Billigere Bensin, mye lavere rente, trolig langt mindre turister på veien i sommer, lite kø på veien når jeg drar til og fra jobb, Bimmern har steget i pris, noe som øker verdien etc.

Så jeg ser faktisk mange lyspunkter for min del. :)
Ser en del lyspunkter jeg også, selv om jeg merker at jeg er noe nervøs for fremtiden. Tror og håper vi lokalt i Norge kan komme greit ut av dette, men vil nok bli påvirket av det globale markedet i lengre tid fremover.

At BMW`en har steget i pris er vel som ny i tilfelle, i form av globale kostnadsendringer.
Tror ingen skal forvente økt verdi på bruktmarkeder fremover, heller motsatt. Mange avventer kjøp nå, om de da ikke kan gjøre seg skikkelig gode avtaler på nettopp pris.

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 234
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av Subsea79 »

Subsea79 skrev: 12 mai 2020, 14:40
Bjerknez skrev: 12 mai 2020, 14:16 Billigere Bensin, mye lavere rente, trolig langt mindre turister på veien i sommer, lite kø på veien når jeg drar til og fra jobb, Bimmern har steget i pris, noe som øker verdien etc.

Så jeg ser faktisk mange lyspunkter for min del. :)
Ser en del lyspunkter jeg også, selv om jeg merker at jeg er noe nervøs for fremtiden. Tror og håper vi lokalt i Norge kan komme greit ut av dette, men vil nok bli påvirket av det globale markedet i lengre tid fremover.

At BMW`en har steget i pris er vel som ny i tilfelle, i form av globale kostnadsendringer.
Tror ingen skal forvente økt verdi på bruktmarkeder fremover, heller motsatt. Mange avventer kjøp nå, om de da ikke kan gjøre seg skikkelig gode avtaler på nettopp pris.

Her var det plutselig mange innlegg :D som kom før meg

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24641
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 2020 - "året det var så bratt"...

Legg inn av Bjerknez »

Subsea79 skrev: 12 mai 2020, 14:40
Bjerknez skrev: 12 mai 2020, 14:16 Billigere Bensin, mye lavere rente, trolig langt mindre turister på veien i sommer, lite kø på veien når jeg drar til og fra jobb, Bimmern har steget i pris, noe som øker verdien etc.

Så jeg ser faktisk mange lyspunkter for min del. :)
Ser en del lyspunkter jeg også, selv om jeg merker at jeg er noe nervøs for fremtiden. Tror og håper vi lokalt i Norge kan komme greit ut av dette, men vil nok bli påvirket av det globale markedet i lengre tid fremover.

At BMW`en har steget i pris er vel som ny i tilfelle, i form av globale kostnadsendringer.
Tror ingen skal forvente økt verdi på bruktmarkeder fremover, heller motsatt. Mange avventer kjøp nå, om de da ikke kan gjøre seg skikkelig gode avtaler på nettopp pris.
Jeg tenker at hvis det er dårlig stelt hos enkelte grunnet denne koronakrisen, så er vel uansett neppe motorsykkel det man kjøper, og de som har råd til det er nok villig til å betale det det koster.

Jeg har uansett ikke tenkt til å selge i år vertfall, eller på denne siden av sommeren. Så får vi se. Ikke noe hast for min del :)

Svar