Yzf min knuser legit tennpluggen

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Bosted: Ski

Re: Yzf min knuser legit tennpluggen

Legg inn av Kwak »

kjellv skrev: 06 apr 2020, 18:47 Enig i det, det kan virke som pluggen er for lang. Men er det en NGK CR8E du har så er den riktig, og den er ikke for lang.
Ovenfor her blir det nevnt at pluggen kommer i kontakt med ventilene. Det gjør den ikke. Det står 4 ventiler i toppen, og tennpluggen står midt i mellom disse, Den kommer ikke i kontakt med ventilene.

Et endoscope ned i tennplugghullet vil kunne gi flere svar. Alternativt skru av toppen. Denne har to overliggende kamaksler og registerkjede. Dette er da en jobb for folk som har litt greie på hva de holder på med. Har du ikke kunnskapen og riktig verktøy selv, så få med deg noen som kan dette eller sett den inn på et verksted.
Ikke helt enig med deg. HVIS pluggen er for lang kan ventilene komme i kontakt med pluggen. Dette fordi ventilene står i vinkel inn mot senter og ikke parallelt med pluggen. Men vi får kanskje fasit etter hvert.
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Yzf min knuser legit tennpluggen

Legg inn av kjellv »

Kwak skrev: 06 apr 2020, 19:46
kjellv skrev: 06 apr 2020, 18:47 Enig i det, det kan virke som pluggen er for lang. Men er det en NGK CR8E du har så er den riktig, og den er ikke for lang.
Ovenfor her blir det nevnt at pluggen kommer i kontakt med ventilene. Det gjør den ikke. Det står 4 ventiler i toppen, og tennpluggen står midt i mellom disse, Den kommer ikke i kontakt med ventilene.

Et endoscope ned i tennplugghullet vil kunne gi flere svar. Alternativt skru av toppen. Denne har to overliggende kamaksler og registerkjede. Dette er da en jobb for folk som har litt greie på hva de holder på med. Har du ikke kunnskapen og riktig verktøy selv, så få med deg noen som kan dette eller sett den inn på et verksted.
Ikke helt enig med deg. HVIS pluggen er for lang kan ventilene komme i kontakt med pluggen. Dette fordi ventilene står i vinkel inn mot senter og ikke parallelt med pluggen. Men vi får kanskje fasit etter hvert.
Tror du Yamaha hadde satt inn CR8E hvis den kunne komme i konflikt med ventilene?

Thunderace
Innlegg: 64
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000

Re: Yzf min knuser legit tennpluggen

Legg inn av Thunderace »

Er det samme nummer på selve pluggen som på eska?Eller har du bare lest på eskene de ligger i?

Jeg har opplevd før å fått feil plugger, altså at noen før meg har puttet feil plugger i feil eske for så å levere disse inn igjen på butikken.

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Bosted: Ski

Re: Yzf min knuser legit tennpluggen

Legg inn av Kwak »

kjellv skrev: 06 apr 2020, 20:00
Kwak skrev: 06 apr 2020, 19:46
kjellv skrev: 06 apr 2020, 18:47 Enig i det, det kan virke som pluggen er for lang. Men er det en NGK CR8E du har så er den riktig, og den er ikke for lang.
Ovenfor her blir det nevnt at pluggen kommer i kontakt med ventilene. Det gjør den ikke. Det står 4 ventiler i toppen, og tennpluggen står midt i mellom disse, Den kommer ikke i kontakt med ventilene.

Et endoscope ned i tennplugghullet vil kunne gi flere svar. Alternativt skru av toppen. Denne har to overliggende kamaksler og registerkjede. Dette er da en jobb for folk som har litt greie på hva de holder på med. Har du ikke kunnskapen og riktig verktøy selv, så få med deg noen som kan dette eller sett den inn på et verksted.
Ikke helt enig med deg. HVIS pluggen er for lang kan ventilene komme i kontakt med pluggen. Dette fordi ventilene står i vinkel inn mot senter og ikke parallelt med pluggen. Men vi får kanskje fasit etter hvert.
Tror du Yamaha hadde satt inn CR8E hvis den kunne komme i konflikt med ventilene?
niks, men noe er feil
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Isackhj
Innlegg: 10
Registrert: 05 apr 2020, 20:36
Motorsykkelen din: Yamaha Yzf r-125 2009

Re: Yzf min knuser legit tennpluggen

Legg inn av Isackhj »

Thunderace skrev: 06 apr 2020, 20:31 Er det samme nummer på selve pluggen som på eska?Eller har du bare lest på eskene de ligger i?

Jeg har opplevd før å fått feil plugger, altså at noen før meg har puttet feil plugger i feil eske for så å levere disse inn igjen på butikken.
Står både cr8e på pluggen og på eska

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5039
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Yzf min knuser legit tennpluggen

Legg inn av FredrikE24 »

Er ikke noe å lure på. Toppen må av. Alt annet er bortkastet tid.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 711
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Yzf min knuser legit tennpluggen

Legg inn av KåreDump »

FredrikE24 skrev: 07 apr 2020, 02:17 Er ikke noe å lure på. Toppen må av. Alt annet er bortkastet tid.
Det har du nok (dessverre?) helt rett i!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7149
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yzf min knuser legit tennpluggen

Legg inn av dypen »

Uansett hva som må gjøres bør det i dag være mulig å finne ut / se hva som er feilen. Litt nysgjerrig på hva hendelsesforløpet her er. Har sykkel stoppet under kjøring, har det skjedd noe etter en reparasjon, har du kjøpt sykkel med denne feilen? Fint hvis du kan fortelle litt uavhengig av hva som må gjøres :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Svar