_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Hadde kanskje vært no' å lagd slike til innsugsrørene til MC også...
hehe, uten en kraftig motor ville nok ikke den der gjort annet enn å hindre luftstrømmen...
men har faktisk tenkt litt på muligheten for å sette inn et par ducted-fans* på luftboksen på sykkelen. er imidlertid usikker på om de klarer å øke trykket på inntaket nok til å gi effekt og om sykkelen genererer nok strøm til å unngå at batteriet lades ut om man hiver på to relativt kraftige børsteløse motorer... Slik det ser ut for meg ville man nok måtte ha et separet elektrisk system med Li-po for disse, siden de trekekr en sinnsvak mengde strøm på kort tid. med lader innebygget på sykkelen ville det være mulig å holde li-poen oppladet ganske ofte, og om man kjører den på lav effekt vil man sikkert kunne kjøre den nærmest kontinuerlig og unngå at den bremser luftstrømmen når man ikke vil ha den på...
**Ducted fans: http://www.rcecho.com/aeo-5250kv-brushl ... n-edf.html
Brukes på modellfly som en elektrisk erstatning for jet-motorer. og de gir opptil 450g thrust pr enhet i denne størrelsen, tror jeg. det er ganske mye...
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)
Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..
Du trenger ikke å dra lengre enn til nærmeste bensinstasjon for å finne haugevis med "lurium".
Alle slags rensemidler på sprayboks, både asfaltfjerner, motorrens, dekkrens osv.
Tar du en kikk på innholdet i boksen, er det 97 % whitesprit og litt andre stoffer i alle sammen.
Jeg kjøper heller whitesprit i 1 eller 5 liters dunk. Funker til det meste.
Jeg har også sett denne. Men ser man på prisen så tror jeg det kan være noe lurium' om man får 25 til 30 hk mer skulle nok prisen betraktlig øket en del. Det tror jeg.
Saken er den at jeg har kjøpt det samme til bilen (samme greia sån rent funksjonelt) og det funka som snus! Så selv om noe er billig så trenger det jo ikke å bety at det er dårlig. Denne greia gjør en eneste jobb så vidt jeg har skjønt. Den sender et signal til innsprøytningshjernen om at luften inn er iskald, hvilket da gjør at den fortenner med ca. 4 grader mot normalt, hvilket igjen gjør at den blir ørlite granne mer drivstoffgjerrig og effektiv. Spørsmålet er vel om en kan tro på at dette fungerer? På bilen gikk forbruket ned fra ca. 0,65 til 0,5 og dreiemomentet er merkbart bedre...
Ok. men hva med at de lover 25 hk mer er ikke det litt mye? har også sett en annen dings som lover 30 hk mere og mindre bensinforbruk. Prisen der er også lattelig lav. Blir skeptisk til slike ting jeg. Om produktet virker er det rart at de ikke tar mere betalt for det. Har du tenkt å kjøpe? om du gjør det er jeg spent på hvordan det virker.
+25 hester er vel under alle perfekte forhold tilstede og hjemlengsel og kjøttkaker til middag... opp mot +25 hester er vel mer riktig å angi det som. Hestene er jeg ikke så interessert i dersom jeg kan få ned forbruket fra f.eks. 0,5 til 0,4
Dexter skrev:Saken er den at jeg har kjøpt det samme til bilen (samme greia sån rent funksjonelt) og det funka som snus! Så selv om noe er billig så trenger det jo ikke å bety at det er dårlig. Denne greia gjør en eneste jobb så vidt jeg har skjønt. Den sender et signal til innsprøytningshjernen om at luften inn er iskald, hvilket da gjør at den fortenner med ca. 4 grader mot normalt, hvilket igjen gjør at den blir ørlite granne mer drivstoffgjerrig og effektiv. Spørsmålet er vel om en kan tro på at dette fungerer? På bilen gikk forbruket ned fra ca. 0,65 til 0,5 og dreiemomentet er merkbart bedre...
Prinsippet er velkjent for noen vannavkjølte sykler også. De har føler i vannet som gir en motstand og tidligere tenning ved kjølig vann og går tilbake til normal tenning ved normal arbeidstemperatur. Noe glupinger setter inn en variabel motstand på samme kabel og kan justere motstand og dermed fortenning også når motoren er varm, dermed litt mer effekt. I noen tilfeller må man gå fra vanlig til høyere oktan bensin, men ellers ingen problem ..
Deler for under hundrelappen ....
Bubbu skrev:Om bensinblandinge blir tynnere, vil ikke motoren da gå varmere? Det gjør ivertfall små nitro motorer, de tar skade av det.
stemmer det, men jeg tror ikke en slik piggyback gir mindre bensin, Det passer ikke med reklamen for økt effekt og moment.
Bensinbesparelsen ligger nok i at man kan kjøre like fort med mindre gasspådrag.
Nå står det i FAQ at 25+ hk er kun i ekstreme tilfelle. På en vanlig (stock) MC gir det i størrelsesorden 1-7 hk mer (avhengig av motorstørrelse).
Men, på annen side så koster det ikke så voldsomt mye å teste det ut.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul. RuneMC's foto på Flickr Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Dexter skrev:+25 hester er vel under alle perfekte forhold tilstede og hjemlengsel og kjøttkaker til middag... opp mot +25 hester er vel mer riktig å angi det som. Hestene er jeg ikke så interessert i dersom jeg kan få ned forbruket fra f.eks. 0,5 til 0,4
Dexter skrev:+25 hester er vel under alle perfekte forhold tilstede og hjemlengsel og kjøttkaker til middag... opp mot +25 hester er vel mer riktig å angi det som. Hestene er jeg ikke så interessert i dersom jeg kan få ned forbruket fra f.eks. 0,5 til 0,4
Tro ka som menes med perfekte forhold?
Perfekte forhold er når en er på tur i norge å det ikke regner tørr og fin vei med masse svinger, lite biler og fluer. uten telefon. På en TDM ja jeg bare må ja bar må
Dexter skrev:+25 hester er vel under alle perfekte forhold tilstede og hjemlengsel og kjøttkaker til middag... opp mot +25 hester er vel mer riktig å angi det som. Hestene er jeg ikke så interessert i dersom jeg kan få ned forbruket fra f.eks. 0,5 til 0,4
Tro ka som menes med perfekte forhold?
Perfekte forhold er når en er på tur i norge å det ikke regner tørr og fin vei med masse svinger, lite biler og fluer. uten telefon. På en TDM ja jeg bare må ja bar må
Ja selfølgelig måtte du det. hadde vel ikke venta no anna
Det er to ledninger inn til denne vidunderboksen, i beste fall forskyver den tenningstidspunktet og kan i noen tilfeller gi en heller marginal effektøktning.
Så lenge det ikke forligger tester kjørt på benk som kan bekrefte økning så er og blir opplevd økning kun en placebo
Just my humble opinion