Poenget med en åpningshjelm er da ikke vanskelig å skjønne?
Den har klare fordeler for oss som er avhengig av briller, den har fordelen av å kunne åpne fronten ved korte stopp, bensinfylling, fotografering eller i tettbebygd strøk og lavere fart spesielt når det er varmt. Vi er selvfølgelig klar over at sikkerheten er noe lavere enn en helhjelm, men for meg er en helhjelm uansett ikke aktuell.
Jeg har hatt Schuberth C3pro siden 2014, valgte nå Nolan N100-5 som jeg er like godt fornøyd med. Men i høyere fart (ca 50km/t+) får jeg en påminnelse om å lukke baugporten ved at luftmotstanden blir stor. Da lukker jeg med en hånd under fart uten noe problem.
Varianter der baugporten slås helt bak i nakken er for meg ikke vurdert, det har jeg ikke bruk for.
Re: Kjøre med åpen åpningshjelm
Lagt inn: 20 jun 2020, 14:19
av FreewheelBurning
Jeg kan jo se poenget ditt, hvis du uansett ikke har bruk for ekstra funksjonalitet med å skyve den helt bak, så spiller det ingen rolle. Da må man heller se på andre egenskaper når man velger hjelm, som sikkerhet osv. Det vil si at poenget med disse hjelmene er for folk som ikke trenger ekstra funksjonalitet. Da er det jo rart at flere i denne diskusjonen velger en åpningshjelm med "designfeilen" der baugporten stopper på toppen når de allikevel trenger denne ekstra funksjonaliteten? De kjøper en hjelm som ikke støtter måten de bruker den på! Ref tittel på diskusjonen og trådstarters åpningsinnlegg.
Når jeg kjører i høyere fart får jeg ingen påminnelse om å lukke noe som helst, da hjelmen er omtrent like aerodynamisk lukket som åpen.
Re: Kjøre med åpen åpningshjelm
Lagt inn: 20 jun 2020, 14:34
av oivindg
FreewheelBurning skrev: 20 jun 2020, 14:19
De kjøper en hjelm som ikke støtter måten de bruker den på!
Hva mener du med dette? At en åpningshjelm ikke støtter at man åpner den? Ville åpningen blitt større om bøylen ikke hadde stoppet på toppen?
Når jeg kjører i høyere fart får jeg ingen påminnelse om å lukke noe som helst, da hjelmen er omtrent like aerodynamisk lukket som åpen.
Hm. Har du tenkt på at hjelmen din er mye mindre sikker når den er åpen? Kan ikke være gunstig å kjøre med den åpen i stor fart.
Re: Kjøre med åpen åpningshjelm
Lagt inn: 20 jun 2020, 14:59
av FreewheelBurning
oivindg skrev: 20 jun 2020, 14:34
Hva mener du med dette? At en åpningshjelm ikke støtter at man åpner den? Ville åpningen blitt større om bøylen ikke hadde stoppet på toppen?
Det jeg mener er at man kan bruke hjelm som stopper halvveis på toppen som et stort seil oppå hodet. Dette er ikke sertifisert for kjøring mens den er åpen. Ref Schubert C3 Pro/C4, Shoei Neotec II, Nolan N100-5. Eller man kan kjøpe hjelm som åpnes og skyves helt bak. Ref Shark Evo ES, diverse Roof hjelmer. I denne diskusjonen ser vi flere eksempler på folk som har førstnevnte, men som i sin bruk har behov for sistnevnte.
Slik jeg har forstått det er "dual-homologated" hjelmer godkjent i alle hastigheter både åpen og lukket, akkurat som en vanlig 3/4 hjelm er godkjent i alle hastigheter.
Re: Kjøre med åpen åpningshjelm
Lagt inn: 20 jun 2020, 15:13
av kjellv
FreewheelBurning skrev: 20 jun 2020, 14:19
Når jeg kjører i høyere fart får jeg ingen påminnelse om å lukke noe som helst, da hjelmen er omtrent like aerodynamisk lukket som åpen.
For meg er det helt uaktuelt å kjøre med hjelmen åpen i hastigheter over de man finner i tettbebygd strøk pga. sikkerhet. Normalt ikke innenfor tettbygd strøk heller, men jeg gjør unntak dersom det er for eksempel er veldig varmt. Jeg har opplevd å få ei humle inn mellom ansiktet og hjelmen en gang, den laget et lite helvete rundt ene øret før den døde. Dette vil jeg helst ikke oppleve en gang til.
Men du kjører scooter, mulig din vindskjerm setter en effektiv stopper for slike ting.
Re: Kjøre med åpen åpningshjelm
Lagt inn: 20 jun 2020, 15:32
av oivindg
FreewheelBurning skrev: 20 jun 2020, 14:59
Slik jeg har forstått det er "dual-homologated" hjelmer godkjent i alle hastigheter både åpen og lukket, akkurat som en vanlig 3/4 hjelm er godkjent i alle hastigheter.
Neotec II er "dual-homologated". Den dekker akkurat mine behov og gir meg akkurat det jeg ønsker. Jeg er kjempefornøyd med hjelmen og klarer å leve med at du ikke skjønnner mine behov.
Re: Kjøre med åpen åpningshjelm
Lagt inn: 20 jun 2020, 15:41
av FreewheelBurning
kjellv skrev: 20 jun 2020, 15:13
For meg er det helt uaktuelt å kjøre med hjelmen åpen i hastigheter over de man finner i tettbebygd strøk pga. sikkerhet. Normalt ikke innenfor tettbygd strøk heller, men jeg gjør unntak dersom det er for eksempel er veldig varmt. Jeg har opplevd å få ei humle inn mellom ansiktet og hjelmen en gang, den laget et lite helvete rundt ene øret før den døde. Dette vil jeg helst ikke oppleve en gang til.
Men du kjører scooter, mulig din vindskjerm setter en effektiv stopper for slike ting.
Vindskjermen tar 99% av insektene, det hender at det kommer en på toppen av hjelmen (over ansiktet). Men det er jo alltids en risiko. I lavere hastigheter er det kanskje større fare for at slike kamikaze-flygere kommer inn fra siden.
oivindg skrev: 20 jun 2020, 15:32
Neotec II er "dual-homologated". Den dekker akkurat mine behov og gir meg akkurat det jeg ønsker. Jeg er kjempefornøyd med hjelmen og klarer å leve med at du ikke skjønnner mine behov.
Jeg ser at jeg har oversett noen argumenter som andre har nevnt, som for eksempel andre funksjonaliteter som integrert intercom. Og mulighet for å dekke bedre under haka. Det opprinnelige spørsmålet var vel om det er lovlig å kjøre med åpen hjelm. Det anntar jeg det er for hjelmer som kan åpnes helt bak. For hjelmer som stopper halvveis på toppen så varierer det, Schubert C4 er tidligere i diskujonen beskrevet som at den ikke er laget for kjøring åpen i fart, mens du melder at din Neotec II støtter dette.
oivindg skrev: 20 jun 2020, 14:34
Hm. Har du tenkt på at hjelmen din er mye mindre sikker når den er åpen? Kan ikke være gunstig å kjøre med den åpen i stor fart.
Det blir vel samme diskusjon som for bruk av 3/4 hjelmer. Noen tar sjansen, andre ikke. Personlig kjører jeg sjeldent/aldri over 30-40-50 km/t med åpen hjelm. Er det varmt og fint vær så liker jeg å ha muligheten til å kjøre med hjelmen åpen.
Loven stiller ikke store krav til sikkerhetsutstyr. Ikke annet enn at vi skal bruke hjelm som er E-godkjent. Hva vi ellers kler på oss henger ikke loven seg opp i, utenom at vi må ha nok klær til at ikke bluferdigheten krenkes. Om vi blir stoppet langs veien så henger nok ikke politiet seg opp i om baugporten er åpen eller stengt.
Begrepet som omtales her om at en hjelm har en låsemekanisme som gjør at den er "lov" å kjøre med åpen tror jeg kun er begrep som enkelte hjelmprodusenter benytter for å gi seg selv et lite fortrinn. I lovverket her i landet har jeg aldri sett dette nevnt noe sted..
Re: Kjøre med åpen åpningshjelm
Lagt inn: 20 jun 2020, 16:02
av oivindg
kjellv skrev: 20 jun 2020, 15:58
Begrepet som omtales her om at en hjelm har en låsemekanisme som gjør at den er "lov" å kjøre med åpen tror jeg kun er begrep som enkelte hjelmprodusenter benytter for å gi seg selv et lite fortrinn. I lovverket her i landet har jeg aldri sett dette nevnt noe sted..
Dual-homologation betyr vel at hjelmene er E-merket både i lukket og åpen tilstand, vil jeg tro. Hvorvidt politiet bryr seg om dette eller ikke er en annen sak.
It’s a term coined by the European ECE 22.05 motorcycle helmet testing legislation and relates to modular/flip-up helmets only.
It means a modular crash helmet that’s been tested and approved to offer protection with both the chin guard down as well as up.
Så vil annta at politiet ikke kan si noe på det. Det blir vel akkurat det samme som å kjøre med 3/4 hjelm?
P: Godkjent for å kjøres med lukket.
J: Godkjent for å kjøres med åpen.
Så man kan ha hjelm som er godkjent for begge deler (P/J), hjelm som bare er godkjent lukket (P) og hjelm som ikke har skikkelig lukket beskyttelse (J), gjerne kun med en enkel maske i plastikk som beskytter mot vind og insekter.
It’s a term coined by the European ECE 22.05 motorcycle helmet testing legislation and relates to modular/flip-up helmets only.
It means a modular crash helmet that’s been tested and approved to offer protection with both the chin guard down as well as up.
Så vil annta at politiet ikke kan si noe på det. Det blir vel akkurat det samme som å kjøre med 3/4 hjelm?
P: Godkjent for å kjøres med lukket.
J: Godkjent for å kjøres med åpen.
Så man kan ha hjelm som er godkjent for begge deler (P/J), hjelm som bare er godkjent lukket (P) og hjelm som ikke har skikkelig lukket beskyttelse (J), gjerne kun med en enkel maske i plastikk som beskytter mot vind og insekter.
Så en Schubert C3 som har P-godkjenning er bare godkjent for lukket kjøring, mens en Shark Evoline 3 som har P/J-godkjenning kan man kjøre med både åpen og lukket. Så hvis politiet gidder kan de sannsynligvis be en som kjører med en C3 åpen om å lukke igjen hjelmen.
Re: Kjøre med åpen åpningshjelm
Lagt inn: 20 jun 2020, 16:35
av ejs
FreewheelBurning skrev: 19 jun 2020, 14:51
Hvorfor bruke hjelm med baugport når man kan få åpningshjelm der "baugporten" kan skyves helt bak og rundt hjelmen? Har aldri forstått det. Bruker selv Shark Evo One 2 (4/5 stjerner på sharp sikkerhetstest vel og merke!), og ser med undring på andre alternativer der ute.
Prøvde shark hjelmen og shuberth c3pro for noen år siden. Likte ikke shark pga fomlete system og vekt og at den er av plast.
Kjøpte shuberth c3pro. Har nå c4. Kjører noen ganger med baugporten oppe i liten fart... Vanligere å løfte visiret
Hva er et "behov". Når det er varmt og jeg loker rundt i relativt lav hastighet med porten åpen, så har jeg ikke noe stort behov for at den skal forsvinne bak hodet - den er jo ikke noe seil i den type hastighet. Behovet måtte da være estetisk - men jeg kjører ikke Bjerknez-traktor for sexappealen. I det porten blir et seil, så er hastigheten for høy til at noe som helst skal være åpent - "godkjent" eller ei.
Jeg kjente ikke til den typen hjelm før denne tråden, og kan godt se at det kan være en smart konstruksjon. Og forsåvidt enig i at det ser mindre noldus ut enn å kjøre rundt som en annen Estonia - men ser ikke noen grunn til sporenstreks å forvise Schuberthen til glemselens loft. Ved neste hjelmbytte kanskje - dersom det finnes slike hjelmer som er like bra på komfort, passform til nettopp min knoll, samt støynivå. Utover de basale tingene så er jo det de viktigste sikkerhetsparametrene til en hjelm som skal brukes mye.
Re: Kjøre med åpen åpningshjelm
Lagt inn: 20 jun 2020, 21:31
av FredrikE24
Politiet tøffer da rundt med hvite C3 hjelmer med åpen baug sjøl.
Jeg forstår ikke problemet. Åpningshjelm er praktisk når man gjør annet enn å kjøre sykkel. Man kan spise, røyke, drikke, snyte seg, ta på brillene.. Så setter man seg på sykkelen og kjører avsted. Jeg lukker alltid baugen med en hånd i fart. Liker å lunke avsted i sakte fart med bare solvisiret nede, men ønske om å senke baugen i lås melder seg når trafikken er tett og farten høy. Er tross alt «helhjelm» man ønsker å kjøre med, ikke halvhjelm.
Hva man skal med en hjelm som er godkjent i begge stillinger er sikkert fint for de som ønsker en 2in1 løsning, men tror nok primært at åpningshjelmkjøpere ikke kjøper slik hjelm for å kjøre med baugen åpen. Det er alt det andre.
Re: Kjøre med åpen åpningshjelm
Lagt inn: 23 jun 2020, 08:37
av o-yngve
Bullfighter, hvor jeg kjøpte min LS2 / FF399 åpningshjelm, sier følgende:
"Hjelmen er godkjent P/J. Med andre ord godkjent som hel- og halv-hjelm. Det er ingen fartsbegrensning (annet enn fartsgrensene )"
Konklusjonen ser ut til å være at med godkjent P/J hjelm, velger man når det passer å kjøre med den åpen / lukket.
Jeg vil legge til at jeg er godt fornøyd med min LS2 hjelm. Den ser ut til å være lik Shoei sin Neotec 2, med samme funksjoner og vekt, men med en langt hyggeligere pris. Hører gjerne om det, hvis noen kan si noe om eventuelle kvalitetsforskjeller.
Re: Kjøre med åpen åpningshjelm
Lagt inn: 23 jun 2020, 09:48
av oivindg
o-yngve skrev: 23 jun 2020, 08:37
Jeg vil legge til at jeg er godt fornøyd med min LS2 hjelm. Den ser ut til å være lik Shoei sin Neotec 2, med samme funksjoner og vekt, men med en langt hyggeligere pris. Hører gjerne om det, hvis noen kan si noe om eventuelle kvalitetsforskjeller.
Jeg har Neotec II, men har aldri prøvd FF399, så jeg kan bare si hva jeg har sett på nettet. De største forskjellene er:
- Neotec II er mye stillere
- FF399 er tyngre (hjelmen veier et par hundre gram mer enn oppgitt fra LS2)
- Neotec II har mulighet for integrert intercom
- Noen synes FF399 ser rar ut på grunn av bredden på hakebøylen
o-yngve skrev: 23 jun 2020, 08:37
Jeg vil legge til at jeg er godt fornøyd med min LS2 hjelm. Den ser ut til å være lik Shoei sin Neotec 2, med samme funksjoner og vekt, men med en langt hyggeligere pris. Hører gjerne om det, hvis noen kan si noe om eventuelle kvalitetsforskjeller.
Jeg har Neotec II, men har aldri prøvd FF399, så jeg kan bare si hva jeg har sett på nettet. De største forskjellene er:
- Neotec II er mye stillere
- FF399 er tyngre (hjelmen veier et par hundre gram mer enn oppgitt fra LS2)
- Neotec II har mulighet for integrert intercom
- Noen synes FF399 ser rar ut på grunn av bredden på hakebøylen
Gode poeng, spesielt lavere støy og vekt.
Re: Kjøre med åpen åpningshjelm
Lagt inn: 23 jun 2020, 12:29
av Nomade
Hva er rart med bredden på hakebøylen?
Re: Kjøre med åpen åpningshjelm
Lagt inn: 23 jun 2020, 12:57
av oivindg
Nomade skrev:Hva er rart med bredden på hakebøylen?
Noen synes den er rar forfra siden den er bredere enn resten av hjelmen. Selv synes jeg det virker som en ganske bra hjelm.
Re: Kjøre med åpen åpningshjelm
Lagt inn: 23 jun 2020, 13:28
av o-yngve
Re: Kjøre med åpen åpningshjelm
Lagt inn: 23 jun 2020, 18:33
av rolf-arne
Mine momenter for åpningsbar hjelm er(kanskje sagt det før) , pga at noen spør om hvorfor ikke hel hjelm/halv hjelm ..
En åpningshjelm er bedre med tanke på støy - fordi man kan fylle hjelmen bedre når du skal trø bare halve hodet inn i skallet ...
Du slipper å ta hjelmen av for å kunne prate med fergemanskap og folk i billett luka - jeg liker ikke å sinke køa som skal forbi billettluka eller over fergelemmen.
Og du kan få litt ekstra kjøling, kjapt - når du kjører sakte for å finne ut enten hvor du skal eller om du egentlig vil stoppe. (Og jeg har hatt det for varmt mange ganger )
Viktig for meg er at jeg får plass til hele speilrefleksen og kan bruke denne som om jeg ikke har hjelm på, Schuberthen er stor nok.
Noen tar feilaktig frem fordel med briller - men den er der ikke - jeg har ganske små briller , men kan ikke ta dem på før hjemen er på hodet..
At jeg valgte C4 var at på det tidspunktet var det den eneste fabrikanten som integrerte radio/com i hjelmen - og hittil så synes jeg at Shuberth har den beste integreringa... det som tar tid er utpakking av eskene - + 20 sekund...
En advarsel til de som gjerne ønsker seg C4 -carbon - den lettere vekta er minimal - men viktigste ned tur er at rekkevidden på com går ned til ca det halve - carbon hindrer antenne mottagelsen.
rolf-arne skrev: 23 jun 2020, 18:33
Noen tar feilaktig frem fordel med briller - men den er der ikke - jeg har ganske små briller , men kan ikke ta dem på før hjemen er på hodet..
Dette har vært diskutert tidligere. For noen funker det, for andre funker det ikke.