Tur Sjekkliste?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tur Sjekkliste?

Legg inn av Bjerknez »

Når det gjelder tyveri av sykkel fra garasjen hjemme så holder jeg på og prøve å tenke ut et smart alarmsystem som hindrer/skremmer bort tyver. Jeg driver jo en del med mikrokontrollere og programmering av elektronikk etc. Og siden sykkelen min som oftest står i carport så må jeg vri hodet litt.

Prioritet nummer en er jo et videokamera og flombelysning. En enkel sak som nok skremmer bort hverdagstyvene. Profesjonelle tyver er det nok værre med og her er det nok kanskje effektiv låsing av sykkelen som gjør at nettopp MIN sykkel ikke blor valgt.

Sykkelen har jo allerede fabrikkmontert alarm, men denne er jo null verdt egentlig og fungerer mest som en reminder når man er på tur.

Siden sykkelen står i carport kan det også være katter, og andre krypdyr som utløser sensorer man setter opp, så jeg holder på og tenke ut en smart måte og skremme bort de fleste tyver på uten at falske alarmer dukker opp. Det er bare irriterende.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tur Sjekkliste?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror at man må kombinere flere sensorer for å unngå falske alarmer. Feks. Så må en registrert aktivitet i carporten aktivere flombelysning og et kamera, mens selve alarmen med høy sirene ikke aktiveres før sykkelen beveger seg. Dette kan gjøres med en sensor som registrerer bevegelse og festes på selve sykkelen. Denne er trådløs og batteridrevet og snakker med en mikrokontroller hvert sekund hvor sistnevnte kan fyre av sirenen.

Helt sikkert ikke idiotsikkert, men jeg tror noe slikt kan være nok til o skremme bort de fleste.

Vi har jo Sector Alarm etc. Men dette er jo penger i dass spør du meg. Hvorfor i alle dager skal jeg betale for utrykning??? Før dem kommer har tyvene stjålet sykkelen for lengst og dessuten er sensorene dem bruker veldig basic. Han ene som dukket opp for fire år siden etter at brannarmen gikk brukte 45 minutter på og komme til adressen. Vi har jo hund og hovedpoenget er at denne blor låst ut ved en brann.

Så kan man jo gjette om han som kom hadde med seg nøkkelen? Hadde dem faktisk dukket opp veldig kjapt (spesielt ved brannalrmer) hvor dem kunne låse ut dyr etc. Hadde jeg sett et visst poeng, men dem er upålitelige.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Tur Sjekkliste?

Legg inn av Sakkle »

rolf-arne skrev: 13 jul 2020, 22:39 I fjor når jeg var i Storbritania - så ble jeg gjort oppmerksom på nytt bruks område for gjenfinnings GPS .. I london og andre store byer hadde de gjort erfaring med at - det ble stjålet 5-6 sykler pr helg og disse var alle i det høyere skiktet. felles var det at det så ut som om det var lokalkjente folk som hadde begått tyveriene - men etterforskninga gav et gjennombrudd når de fikk tak i en gjeng på fersken . Det viste seg at disse la GPS sporingsbriker i veske, under sal og andre steder og kunne da sitte rolig og finne ut hvor de var parkert og andre forhold rundt syklene - når de hadde dannet seg et mønster så gjorde man et raid - hvor syklene gikk med mindre varebiler - over kanalen få timer etter at de var plukket opp.
Skjønner ikke helt hva du sier her... Satte Politiet ut sykler med GPS eller misbrukte tyvene GPS-sporinga på noe vis?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Tur Sjekkliste?

Legg inn av 45316 »

Er nok kjeltringen som plantet GPS brikke på sykkelen for å følge den og slå til på egnet sted og tidspunkt

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Tur Sjekkliste?

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 14 jul 2020, 02:32 Når det gjelder tyveri av sykkel fra garasjen hjemme så holder jeg på og prøve å tenke ut et smart alarmsystem som hindrer/skremmer bort tyver. Jeg driver jo en del med mikrokontrollere og programmering av elektronikk etc. Og siden sykkelen min som oftest står i carport så må jeg vri hodet litt.

Prioritet nummer en er jo et videokamera og flombelysning. En enkel sak som nok skremmer bort hverdagstyvene. Profesjonelle tyver er det nok værre med og her er det nok kanskje effektiv låsing av sykkelen som gjør at nettopp MIN sykkel ikke blor valgt.

Sykkelen har jo allerede fabrikkmontert alarm, men denne er jo null verdt egentlig og fungerer mest som en reminder når man er på tur.

Siden sykkelen står i carport kan det også være katter, og andre krypdyr som utløser sensorer man setter opp, så jeg holder på og tenke ut en smart måte og skremme bort de fleste tyver på uten at falske alarmer dukker opp. Det er bare irriterende.
sett sykkelen på ikkeledende underlag og koble til litt 20-30k-volt så blir det leven når pus eller kjeltringer berører gliset.. :twothumbs:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tur Sjekkliste?

Legg inn av Bjerknez »

GPS tracking fungerer best som en god tilleggsløsning til en effektiv alarm. Sykkelen må jo bli stjålet før denne GPS trackeren kommer til nytte og da er sommerferien allerede spolert.

Dessuten er jeg usikker på hvor lyst jeg har til å ta tilbake en MC som har blitt misshandlet av andre. Derfor mener jeg GPS tracking ikke er det som står høyest hos meg med tanke på sikring av sykkel.

Det beste er å sikre t den stjeles i utgangspunktet og da må man finne en løsning som minsker sjansen for dette på best mulig måte.

Tydelig merket videoovervåkning, flombelysning samt en veldig høy sirene som virkelig høres. Det viktige her er at denne sirenen ikke får noen falske utløsninger. Det er nettopp dette som er utfordringen.

Overvåkningskamera og flombelysning koster jo ikke stort og en mikrokontroller får man får rundt 20 kroner. Kunsten blir å finne sensorer samt kode dette skikkelig så man slipper å vekke naboer i tide og utide. Da mister fort alarmen sin hennsikt.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Tur Sjekkliste?

Legg inn av rolf-arne »

Sakkle skrev: 15 jul 2020, 00:08 Skjønner ikke helt hva du sier her... Satte Politiet ut sykler med GPS eller misbrukte tyvene GPS-sporinga på noe vis?
Bandene la GPS sporere , i sykklene slik at de letter fant ut hvor sykkelen ble lagret om natten.

Strengt tatt så arbeidet noen på bestilling, hadde ei liste med sykler som allrede var solgt, og sppora de opp på byen og la brikke i sykkelen..og når lista var komplett var det å dra på høstingstur...

Det var funn av en slik brikke som satte politiet på sporet, opp fordring blandt mine nettkontakter i GB er , sjekk sykkelen ofte for slikt som ikke er ditt.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Tur Sjekkliste?

Legg inn av Sakkle »

rolf-arne skrev: 15 jul 2020, 11:34 Strengt tatt så arbeidet noen på bestilling, hadde ei liste med sykler som allrede var solgt, og sppora de opp på byen og la brikke i sykkelen..og når lista var komplett var det å dra på høstingstur...
Da jeg snakket med politiet etter at min sykkel ble stjålet sa det at de fleste tyveriene om dagen var bestillingstyverier. I fjor hadde de vist funnet igjen en del sykler i Danmark. Ikke øst-Europa som mange har en tendens til å anta, selv om sikkert en del havner der også. Jeg vil tro dette er relativt organisert og det ville ikke en gang overrasket meg om syklene til slutt selges via forhandler i utlandet et sted.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

ZZR-Erling

Re: Tur Sjekkliste?

Legg inn av ZZR-Erling »

Ikke noe man har løst med, men noe man lett kan bli plaget med underveis...:
Sjekk at dekka er veldig gode, utrolig hvor fort de kan slites, samme med kjede og drev. Om biken rulla itt over på serviceintervallet for olje og de tinga der, gjør det lite, men har du utslitt kjede og drev midt i turen, ja da sliter du. :twisted :twisted :twisted

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tur Sjekkliste?

Legg inn av AJ »

ZZR-Erling skrev: 15 jul 2020, 18:36 har du utslitt kjede og drev midt i turen, ja da sliter du. :twisted :twisted :twisted
En av de tinga jeg fant ut at det var best å være etterpåklok - på forhånd - før årets første sommertur.
Kjede og bakdrev i god nok tilstand, mens framdrevet så avgjort sang på siste verset.
Så da byttet jeg kun dette noen dager før turen siden hele drivlinjen skal byttes senere i sommer.

Og det ser ut til å funke helt utmerket med å kun bytte et drev uten å bytte et velfungerende kjede samtidig.
Har også hørt om flere som gjør det samme. Dvs. bytte kun framdrev og får med dette ofte en god del lengre levetid ut av kjede og bakdrevet.
Lurt å sjekke før tur og på litt sikt antakelig også god økonomi fram til neste kjede- og drev bytte siden et framdrev ikke koster allverdens...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

ZZR-Erling

Re: Tur Sjekkliste?

Legg inn av ZZR-Erling »

AJ skrev: 15 jul 2020, 18:51
ZZR-Erling skrev: 15 jul 2020, 18:36 har du utslitt kjede og drev midt i turen, ja da sliter du. :twisted :twisted :twisted
En av de tinga jeg fant ut at det var best å være etterpåklok - på forhånd - før årets første sommertur.
Kjede og bakdrev i god nok tilstand, mens framdrevet så avgjort sang på siste verset.
Så da byttet jeg kun dette noen dager før turen siden hele drivlinjen skal byttes senere i sommer.

Og det ser ut til å funke helt utmerket med å kun bytte et drev uten å bytte et velfungerende kjede samtidig.
Har også hørt om flere som gjør det samme. Dvs. bytte kun framdrev og får med dette ofte en god del lengre levetid ut av kjede og bakdrevet.
Lurt å sjekke før tur og på litt sikt antakelig også god økonomi fram til neste kjede- og drev bytte siden et framdrev ikke koster allverdens...
"Etterpåklok på forhånd" :) maybe i can use it another episode :knegg

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Tur Sjekkliste?

Legg inn av mekkern »

fordrevet går fortere rundt og blir utsatt for mer belastning så naturlig at det blir mest slitt-går stort sett 2 fordrev på et sett med kjede/drev.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar