Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8 - LØST -

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
remy_penev
Innlegg: 29
Registrert: 18 apr 2018, 22:29
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure S
Bosted: Sauda, Rogaland

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av remy_penev »

Slik ser pluggen ut. Det er hul på innsiden, så tror det vil være vanskelig å bore den ut.
081AA9A1-2B08-41B6-B18C-946509128CC6.jpeg
92DDE6C9-A9C4-49DA-AEB5-45FBE198E897.jpeg
92DDE6C9-A9C4-49DA-AEB5-45FBE198E897.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av FreewheelBurning »

haakeik skrev: 12 okt 2020, 07:54 På skadete muttere bruker jeg mutteravtrekkere fra et svensk firma.
https://www.biltema.no/bil---mc/bilverk ... 2000020870
Ny oljeplugg med magnet får man kjøpt hos forhandler eller eBay.
Jeg har brukt den i samme situasjon, men det var forårsaket av megselv som brukte dårlig verktøy som ble ødelagt (sprakk) ved bruk (også fra biltema).

Kan anbefale den, det løste problemet mitt hvertfall. Selves skaden er ikke så dyr heller, selve skruen kostet (i mitt tilfelle) 8kr.

Omdal
Innlegg: 98
Registrert: 31 jan 2020, 16:31
Motorsykkelen din: Suzuki dl 1000 2019.
Bosted: Sira. Flekkefjord

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av Omdal »

Pluggen din er nå helt ødelagt. Men jeg tror jeg har en sisteutvei. Hva med å bore to huller i hver side av pluggen og så slipe ut i mellom disse, slik at du får et hakk i pluggen på ca/foreksempel 20x5mm, så stapper du inn ett passerde Flatstål i sprekka helt igjennom pluggen, og da kan du sette en skiftenøkkel på Flatståle. Då må den vell komme. Men da er sykkelen tom for olje og ute av drift,

Noen andres synspunkter på dette?
Suzuki dl 1000 v strom 2019.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39848
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av AJ »

Omdal skrev: 14 okt 2020, 17:50 Pluggen din er nå helt ødelagt. Men jeg tror jeg har en sisteutvei. Hva med å bore to huller i hver side av pluggen og så slipe ut i mellom disse, slik at du får et hakk i pluggen på ca/foreksempel 20x5mm, så stapper du inn ett passerde Flatstål i sprekka helt igjennom pluggen, og da kan du sette en skiftenøkkel på Flatståle. Då må den vell komme. Men da er sykkelen tom for olje og ute av drift,

Noen andres synspunkter på dette?
Kan muligens funke, men vær forsiktig når hakket/sporet i plugghodet lages slik at ikke gjengeåpningen i bunnpanna ta skade...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5038
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av FredrikE24 »

Ser jo du har slipt et spor der. Har du prøvd slagtrekker? Det fikser det meste..

Slik bolten ser ut, så kan du egentlig bare slipe et spor gjennom pluggen og stappe en flat skrutrekker inn i sporet(når olja har rent lenge og vel) og dra til.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7129
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av dypen »

Det er veldig vanskelig å se på bilder uten å ha meninger om hva som må gjøres for å få ut pluggen, har nevnt noen løsninger tidligere men FredrikE24 har gode forslag som burde få pluggen ut hvis verktøy og selve jobben utføres rett. Han nevner slagtrekker og da husket jeg en tilsvarende løsning jeg har brukt masse «luft drevet slagmeisel» med dor på og ikke skarp meisel. Siste utvei er å ta ut pluggen i småbiter som er tidkrevende ...
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5038
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av FredrikE24 »

Luftmeisel er fint, men pluggen er i alu. Skulle tro man bare "shaver" pluggen uten å gjøre noe som helst.

Jeg tenker at man sliper et så dypt spor at man har gått gjennom hele pluggen, så det praktisk talt er hull så olja renner ut. Sporet er så stort, så man kan bruke en diger flat-trekker type 8-10mm bred og bare stappe oppi.
Du må jo ha dremel eller lignende til å gjøre dette med god nok presisjon. Men den metoden, den vil funke. Det er jeg helt sikker på.

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 308
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Bosted: Malvik

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av Ronning »

Det var en vrang bolt gitt. Kan ikke annet enn å ønske lykke til 🤘
Denne tråden gir meg i alle fall inspirasjon til å endelig kjøpe momentnøkler nå.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5038
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av FredrikE24 »

Problemet her er jo den forbaskede O-ringen. Den er seig og overvinne. Tror egentlig ikke "slag" er tingen her.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7129
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av dypen »

Enig med dremel forslaget ...
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av rolf-arne »

AJ skrev: 14 okt 2020, 17:58
Omdal skrev: 14 okt 2020, 17:50 Noen andres synspunkter på dette?
Kan muligens funke, men vær forsiktig når hakket/sporet i plugghodet lages slik at ikke gjengeåpningen i bunnpanna ta skade...
Nest siste utvei og som AJ påpeker , du må kontrollere at du ikke skader gjengene.. få tak i orginal mål og /eller sjekk med noen som har denne pluggen , med hvor langt du kan bore. DU må jo ha en ny plugg så hvorfor ikke vente til du har en ny i handa, da kan du lettere se hvor langt du kan tøye strikken.

Ja den strikken bør du holde god margin på , tar du litt for mye av gjenge banen så er løpet kjørt... om du borer ut for en liten fastnøkkel som du kan bruke tang/skiftnøkkel på og om det ikke går så øke størrelsen på hull og nøkkel etter hvert. Tror også det vil være lurt å punktere o-ringen med et par små SMÅ hull.

Siste utvei er å fortsette boringen og splitte tappen og fjerne den bit for bit.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
remy_penev
Innlegg: 29
Registrert: 18 apr 2018, 22:29
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure S
Bosted: Sauda, Rogaland

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av remy_penev »

Slagbor med meisel i siden på pluggen ordnet saken lett!

Takk for mange gode forslag og råd her i gruppa.
Dere er gode å ha :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7129
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8 - LØST -

Legg inn av dypen »

Så bra, dette var godt tenker jeg! Masse lærdom i en slik jobb :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8 - LØST -

Legg inn av rolf-arne »

Puuuuhhh - godt gjort-- ser mye bedre ut med den nye pluggen :twothumbs:

Og nå skifter du vel oljen selv heretter :scratch
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar