Litiumbatteri istedet for VRLA

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Litiumbatteri istedet for VRLA

Legg inn av Bjerknez »

Lithium batterier har jeg brukt en del i elektronikk (18650 celler) og dens største egenskap i så måte er jo energitettheten. Man får mye strøm i liten forpakning. Ett 18650 batter har like mange volt som 2.5 AA batterier og ca. 1000mA mer kapasitet. Fordelen med 18650 er at dem også er oppladbare.

Men nå vet ikke jeg bakdelene med Lithium Ion batterier når det kommer til bruk i bil og motorsykkel. 3 stk 18650 batterier leverer i teorien rundt 12v og gir rundt 3 ampere. Slenger man på tre til i parallell så får man 3 ampere til.

Så faktisk kan jeg bruke tre 18650 batterier for nødstart av motorsykkel. Tror jeg? Hvis det er mulig fikk jeg en ide :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Litiumbatteri istedet for VRLA

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser nå at 3 ampere er nok alt for lite til å kunne gi startstrøm. Har sett en del youtube videoer rundt dette og ser at de som lager egne lithium batterier til motorsykkel bruker 4stk. 18650 i serie x2 i parallell. Det gir rundt 12 ampere og i teorien 16.6V fulladet uten last. Man må selvsagt også koble til en BMS som styrer dette.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Litiumbatteri istedet for VRLA

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 12 jan 2021, 02:15 Jeg ser nå at 3 ampere er nok alt for lite til å kunne gi startstrøm. Har sett en del youtube videoer rundt dette og ser at de som lager egne lithium batterier til motorsykkel bruker 4stk. 18650 i serie x2 i parallell. Det gir rundt 12 ampere og i teorien 16.6V fulladet uten last. Man må selvsagt også koble til en BMS som styrer dette.
"Kortslutningsstrømmen", eller i praksis CCA. Som indikerer strømforbruket ved start av kald MC-motor er gjerne fra 100 til godt over 200 ampere, avhengig av motorstørelse og kompresjon. Hvis konstruksjonen din leverer 3 til 10 A startstrøm så er den nok ikke egnet som startbatteri.
Hva er "BMS"?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Litiumbatteri istedet for VRLA

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 12 jan 2021, 06:42
Bjerknez skrev: 12 jan 2021, 02:15 Jeg ser nå at 3 ampere er nok alt for lite til å kunne gi startstrøm. Har sett en del youtube videoer rundt dette og ser at de som lager egne lithium batterier til motorsykkel bruker 4stk. 18650 i serie x2 i parallell. Det gir rundt 12 ampere og i teorien 16.6V fulladet uten last. Man må selvsagt også koble til en BMS som styrer dette.
"Kortslutningsstrømmen", eller i praksis CCA. Som indikerer strømforbruket ved start av kald MC-motor er gjerne fra 100 til godt over 200 ampere, avhengig av motorstørelse og kompresjon. Hvis konstruksjonen din leverer 3 til 10 A startstrøm så er den nok ikke egnet som startbatteri.
Hva er "BMS"?
BMS = Battery Management System
En enhet som styrer lading og beskytter batteriet for skader.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Litiumbatteri istedet for VRLA

Legg inn av ejs »

Eksempel

Biltema har et lithium ion MC batteri det er på 2 Ah. CCA 120. For lettstarta småsykler.

Moto guzzien min har en 1100w starter. I startøyeblikket trekker den opptil 200Ampere :scratch .
Bruker et 21Ah 300CCA Biltema batteri.
If it ain't broke, I'll break it.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Litiumbatteri istedet for VRLA

Legg inn av cannon »

ejs skrev: 12 jan 2021, 10:53 Eksempel

Biltema har et lithium ion MC batteri det er på 2 Ah. CCA 120. For lettstarta småsykler.

Moto guzzien min har en 1100w starter. I startøyeblikket trekker den opptil 200Ampere :scratch .
Bruker et 21Ah 300CCA Biltema batteri.
Velkjent at v-twin ofte krever høy startstrøm. Særlig de eldre konstruksjonene med relativt lang slaglengde.

Svar