Sky lagring - Hvem er best?
-
OnlineBjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Re: Sky lagring - Hvem er best?
Jeg opplever en dedikert tjeneste som jottacloud etc. er mye raskere enn Google Drive. Google Drive ser jeg for meg er mer en delingstjeneste for synkronisering enn en dedikert backup tjeneste, selv om det er mulig.
Jeg opplever vertfall JottaCloud som meget rask. Den medfølgende programvaren som tar seg av backup har kjørt feilfritt i bakgrunnen i 4 år nå. Jeg tenker rett og slett ikke på den. Vel verdt 59 kroner i måneden synes jeg. Google Drive bruker jeg mer til daglige dokumenter og ting jeg deler med andre etc. Google photo tar seg av all synkronisering av mobilbilder etc.
Jeg opplever vertfall JottaCloud som meget rask. Den medfølgende programvaren som tar seg av backup har kjørt feilfritt i bakgrunnen i 4 år nå. Jeg tenker rett og slett ikke på den. Vel verdt 59 kroner i måneden synes jeg. Google Drive bruker jeg mer til daglige dokumenter og ting jeg deler med andre etc. Google photo tar seg av all synkronisering av mobilbilder etc.
- rolf-arne
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Kontakt:
Det var Jotta Cloud jeg hadde i tankene - men skal først se hvordan Telenor sin fungerer.Bjerknez skrev: 03 des 2020, 13:56 Jeg opplever en dedikert tjeneste som jottacloud etc. er mye raskere enn Google Drive. Google Drive ser jeg for meg er mer en delingstjeneste for synkronisering enn en dedikert backup tjeneste, selv om det er mulig.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
-
OnlineBjerknez
- Kontakt:
Må bare presisere at jeg ikke har testet andre dedikerte backup tjenester, så det finnes sikkert mye bra der ute, men jeg falt for Jottacloud for det det var norskt og ikke kostet all verden. Det har som nevnt også fungert feilfritt i 4 år'ish :)
-
OnlineBjerknez
- Kontakt:
Siden vi først snakker om Jottacloud, så lastet jeg ned appen til mobilen og installerte denne samt logget meg på. Det viser seg at jeg fant en drøss med mobilbilder som ikke ligger i Google Photo som jeg har brukt hele tiden. Veldig merkelig. Jeg fant bilder helt fra 2004 faktisk. Disse har jeg hatt på mobilen tidligere men dem forsvant av en eller annen merkelig grunn for noen år siden.
Hvordan dem har havnet på Jotta, vet jeg ikke, men det styrker vertfall min tillitt til dem, på en måte. Selv om det mest trolig er min egen feil i utgangspunktet. :)
Morsomt :)
Hvordan dem har havnet på Jotta, vet jeg ikke, men det styrker vertfall min tillitt til dem, på en måte. Selv om det mest trolig er min egen feil i utgangspunktet. :)
Morsomt :)
Har brukt Jotta i en del år, ubegrenset plass og maskiner, 69,- pr mnd.
Dette etter at to NAS'er kræsjet.
Dette etter at to NAS'er kræsjet.
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....
Ville helt kjørt MC nå....
Hm...Jottacloud seiler opp. Satser på installasjon søndag når tilbake fra hytta så kan maskinen stå og laste opp så lenge det er nødvendig.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Da ble det Jottacloud...tok 1 1/2 døgn å laste opp 1.8Tb men da sover jeg litt bedre
Takk for innspill 

pingvin skrev: 08 des 2020, 22:23 Da ble det Jottacloud...tok 1 1/2 døgn å laste opp 1.8Tb men da sover jeg litt bedreTakk for innspill
![]()
Get Sky, nå Telia Sky driftes av Jottacloud og er Jottacloud. Husker Get kom med info om avtale med Jottacloud som ble Get Sky ...
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Det burde jo borge for kvalitet :)
-
OnlineBjerknez
- Kontakt:
Var nettopp i kontakt med Jottacloud og dem skrev at samarbeidet med Telia besto av softwaren som brukes. Utover det er det ikke noe samarbeid mellom disse to, sett bort fra evt. fordeler man har ved flytting av data etc. grunnet softwaren.
Så vitt jeg har sett, så har heller ikke Telia Sky noen mulighet for backup i samme grad som JottaCloud da det virker som om Telia kun baserer seg på synkronisering og backup av mobile enheter og ikke stasjonære pc'er.
Så ja, et visst samarbeid er det, men ikke noe mer enn det. I følge JottaCloud.
Pris Jottacloud ved fornyelse 30.09.2021 kr 790,- inkl mva, prisendring 14.11.2022 kr 990,- og nå ny pris fra 29.05.2024 kr 1190,-
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"

-
OnlineBjerknez
- Kontakt:
Det hadde overrasket meg om det gikk motsatt veidypen skrev: 29 apr 2024, 14:43 Pris Jottacloud ved fornyelse 30.09.2021 kr 790,- inkl mva, prisendring 14.11.2022 kr 990,- og nå ny pris fra 29.05.2024 kr 1190,-

Jeg synes uansett at Jottacloud er en av de beste og tryggeste og mest komplette løsningene der ute. Spesielt grunnet muligheten for sikkerhetskopiering av flere pc'er etc. i tillegg.
De fleste tjenester som Google Photo etc. syncker jo kun mot smarttelefoner etc å ikke pc'er og laptoper.
Skylagring har vært her noen år, men mange har dette flere plasser, så som Google Photo, Photobucket, OneDrive og iCloud.
finnes sikker mange andre også.
Brukte selv flere av disse, men har de siste 3-4 årene flyttet alt til Apple sin iCloud løsning.
Dette fordi jeg har flere Apple produkter, så som iPhone, MacBook Air, iPAd.
Da har jeg sømløs lagring og har tilgang til allt på alle enheter, har i tillegg aktivert familiedeling så flere i familien bruker av min lagringsmengde.
Betaler for dette via AppStore hver måned. Ikke sikkert jeg har den billigste løsningen, men synes den er enkel og grei
finnes sikker mange andre også.
Brukte selv flere av disse, men har de siste 3-4 årene flyttet alt til Apple sin iCloud løsning.
Dette fordi jeg har flere Apple produkter, så som iPhone, MacBook Air, iPAd.
Da har jeg sømløs lagring og har tilgang til allt på alle enheter, har i tillegg aktivert familiedeling så flere i familien bruker av min lagringsmengde.
Betaler for dette via AppStore hver måned. Ikke sikkert jeg har den billigste løsningen, men synes den er enkel og grei

-
OnlineBjerknez
- Kontakt:
Problemet med iCloud er at bildene i skyen synkroniserer med bildene på telefonen. Har man iPhone så har man ofte ikke veldig mye intern lagringsplass til bilder og sleter man bilder fra telefonen for å spare plass så slettes dem også fra iCloud hvis jeg husker rett?
iCloud har heller ingen mulighet for sikkerhetskopiering fra PC og ellers eksterne HD'er.
Google Photo er bedre, men her kan man kun synkronisere bilder. Derimot forblir bildene på Google Photo om man sletter fra telefonen.
JottaCloud derimot gjør ALT. Kan brukes som sikkerhetskopi fra pc, laptop, mac, smarttelefoner etc. JottaCloud er en mer robust og alsidig løsning synes jeg.
iCloud har heller ingen mulighet for sikkerhetskopiering fra PC og ellers eksterne HD'er.
Google Photo er bedre, men her kan man kun synkronisere bilder. Derimot forblir bildene på Google Photo om man sletter fra telefonen.
JottaCloud derimot gjør ALT. Kan brukes som sikkerhetskopi fra pc, laptop, mac, smarttelefoner etc. JottaCloud er en mer robust og alsidig løsning synes jeg.
Helt riktig at om du sletter ett bilde på iPhone så sletter du den også på alle enheter, men om iPhone f eks har lite plass vil du i skyen ha bilde eller video med full oppløsning, mens du på iPhone ha ett bilde eller video med mindre versjoner tilpasset enheten.