Tur til alpene - tidspunkt???
-
- Innlegg: 452
- Registrert: 01 des 2020, 21:34
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
- Bosted: Stavanger
Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*
Da ble det en Versys 650 som første sykkel :-)
Gleder meg også til å få lappen og kunne prøvekjøre andre sykler.
Gleder meg også til å få lappen og kunne prøvekjøre andre sykler.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39837
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*
GratulererBjørnSover skrev: 20 feb 2021, 17:41 Da ble det en Versys 650 som første sykkel :-)
Gleder meg også til å få lappen og kunne prøvekjøre andre sykler.

Letthåndterlig sak, dette. Også er det en sprek og artig motor i disse syklene. Så her er det mye å glede seg til

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Maschev
- Innlegg: 154
- Registrert: 15 apr 2018, 15:32
- Motorsykkelen din: 2021 Yamaha Tenere 700
- Bosted: Horten
Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*
Gratulerer med sykkel!BjørnSover skrev: 20 feb 2021, 17:41 Da ble det en Versys 650 som første sykkel :-)
Gleder meg også til å få lappen og kunne prøvekjøre andre sykler.
Det der er et riktig godt motorvalg som førstegangskjøper

- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*
Har nettopp lest gjennom tråden . Må få gratulere med sykkel , måtte finne frem bilde for å se hva du har kjøpt- må si at det ser flott ut.BjørnSover skrev: 20 feb 2021, 17:41 Da ble det en Versys 650 som første sykkel :-)
Gleder meg også til å få lappen og kunne prøvekjøre andre sykler.
Så som fler har sagt - velkommen i MC-siden miljøet - håper du blir å se her fremover.
Det viktigste er ikke hva du har av sykkel - men at den brukes og at man både koser seg og har det artig.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*
Vil anta at du blir godt fornøyd med den. Ikke veldig spennende, men du verden for en arbeidshest og turkamerat. Krever lite, fyll bensin og smør kjede. Jeg har hatt min i nå 11 år uten noen problemer å snakke om. Mange turer og ca 60 000 km. Må innrømme at jeg ikke bruker den på kveldsturer og kortere dagsturer, da blir en nyere z900 evt en av min eldre z900.
Den demo-dagen jeg ente opp med Versysen var det helt klart at en sånn en skulle ikke jeg ende opp med. Jeg skulle ha en 4'er med god lyd og plass til bag bak (vi mc 'ere er jo noen særinger - ikke blir vi enige og ikke finnes det medisiner) Men du verden for en behagelig sykkel for meg.
Avtalte med butikken, utlån over en helgen - og jeg ente opp med en motorer jeg ennå ikke liker lyden på - men du verden for en turkamerat vi fikk.
Har virkelig prøvd å bytte et par ganger - men kjørere fremdeles Versys 650
Den demo-dagen jeg ente opp med Versysen var det helt klart at en sånn en skulle ikke jeg ende opp med. Jeg skulle ha en 4'er med god lyd og plass til bag bak (vi mc 'ere er jo noen særinger - ikke blir vi enige og ikke finnes det medisiner) Men du verden for en behagelig sykkel for meg.
Avtalte med butikken, utlån over en helgen - og jeg ente opp med en motorer jeg ennå ikke liker lyden på - men du verden for en turkamerat vi fikk.
Har virkelig prøvd å bytte et par ganger - men kjørere fremdeles Versys 650

----------------------------------------------------
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"
-
- Innlegg: 452
- Registrert: 01 des 2020, 21:34
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
- Bosted: Stavanger
Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*
Foreløpig er jeg fornøyd - har ikke kjørt den enda :-) Satser på å starte øvelseskjøring om ikke for lenge - og kjøretimer i midten av mars.
Tror ikke det er verdens mest spennende sykkel, men den virker fornuftig som første sykkel - ikke for liten motor (jeg så vel på CB500/CB500x). Den er utrustet med 3 kofferter, varmeholker, 3 vindskjermer og ser bra ut (sett fra mitt syn).
Tror ikke det er verdens mest spennende sykkel, men den virker fornuftig som første sykkel - ikke for liten motor (jeg så vel på CB500/CB500x). Den er utrustet med 3 kofferter, varmeholker, 3 vindskjermer og ser bra ut (sett fra mitt syn).
Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*
Ønsker deg lykke til. Har selv startet på lappen og har oppkjøring neste måned. MC er en flott hobby og da spesielt i lag med andre mennesker.
Har noe familie i Tyskland og ein venn i Belgia som gifter seg i august. Kunne tenkt meg å kjørt dit på egen hånd hvis alt går bra. Men en så omfattende tur på egen hånd, mutters alene for første gang....kun et halvt år etter å ha tatt lappen hvis eg består.
Har noe familie i Tyskland og ein venn i Belgia som gifter seg i august. Kunne tenkt meg å kjørt dit på egen hånd hvis alt går bra. Men en så omfattende tur på egen hånd, mutters alene for første gang....kun et halvt år etter å ha tatt lappen hvis eg består.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*
Kawa er flinke til å tilby touring pakker som passer syklene, Versys 650 og Versys 300 er gode eksempler på det.BjørnSover skrev: 21 feb 2021, 18:12 Foreløpig er jeg fornøyd - har ikke kjørt den enda :-) Satser på å starte øvelseskjøring om ikke for lenge - og kjøretimer i midten av mars.
Tror ikke det er verdens mest spennende sykkel, men den virker fornuftig som første sykkel - ikke for liten motor (jeg så vel på CB500/CB500x). Den er utrustet med 3 kofferter, varmeholker, 3 vindskjermer og ser bra ut (sett fra mitt syn).
Men 3 vindskjermer?! 3?
-
- Innlegg: 452
- Registrert: 01 des 2020, 21:34
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
- Bosted: Stavanger
Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*
Nå er det bare 1 som er montert påSilverSmurfer skrev: 26 mar 2021, 20:31 Kawa er flinke til å tilby touring pakker som passer syklene, Versys 650 og Versys 300 er gode eksempler på det.
Men 3 vindskjermer?! 3?

Jeg har lest litt at noen liker høy vindskjerm, andre ikke. Forrige eier prøvde vel ut litt forskjellig.
Har hatt 3 doble kjøretimer og øvelseskjørt litt i tillegg. Håper på fint vær og mer øvelseskjøring. I påsken blir det båt.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*
Jo, tenkte litt på det senere men i utgangspunktet trodde jeg kanskje du snakket om sideskjermer for føttene eller liknende, når det kommer til vanlige vindskjermer kan det være fint å ha flere, siden hvilken vindskjerm du helst vil ha avhenger mye av hva du har tenkt å gjøre med sykkelen.BjørnSover skrev: 26 mar 2021, 20:59Nå er det bare 1 som er montert påSilverSmurfer skrev: 26 mar 2021, 20:31 Kawa er flinke til å tilby touring pakker som passer syklene, Versys 650 og Versys 300 er gode eksempler på det.
Men 3 vindskjermer?! 3?![]()
Jeg har lest litt at noen liker høy vindskjerm, andre ikke. Forrige eier prøvde vel ut litt forskjellig.
Har hatt 3 doble kjøretimer og øvelseskjørt litt i tillegg. Håper på fint vær og mer øvelseskjøring. I påsken blir det båt.
Miniskjerm er perfekt til en fin kjøretur en sommersdag når du vet været og forholdene kommer til å være fint.
Men hvis du skal på langtur over flere dager, der været og forholdene fort kan forandre seg, og du skal kjøre timesvis hver dag så er det mye mer avslappende med en stor vindskjerm som tar alt. Da slipper du å bli så sliten av den konstante vinden.
Hvor langt har Versys-sykkelen gått?
-
- Innlegg: 299
- Registrert: 18 jul 2017, 11:06
- Motorsykkelen din: Triumph Speed 400 (2024)
- Bosted: Oslo
Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*
Jeg har ikke prøvd Versys men fikk låne en z650 i et døgn da Traceren min var på service hos AGM. Det var en morsom sykkel å kjøre. Virket som veldig god kvalitet, og spenstig motor. Merkbart mindre og mer fremoverlent enn Tracer 900 selvsagt, den er vel mer som MT-07 i størrelse? Her har kanskje Versysen en mer rett sittestilling. Uansett gratulerer med sykkel og lykke til med lappen.
-
- Innlegg: 452
- Registrert: 01 des 2020, 21:34
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
- Bosted: Stavanger
Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*
Mener det er ca 33k
-
- Innlegg: 452
- Registrert: 01 des 2020, 21:34
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
- Bosted: Stavanger
Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*
Takktormodg skrev: 27 mar 2021, 08:33 Jeg har ikke prøvd Versys men fikk låne en z650 i et døgn da Traceren min var på service hos AGM. Det var en morsom sykkel å kjøre. Virket som veldig god kvalitet, og spenstig motor. Merkbart mindre og mer fremoverlent enn Tracer 900 selvsagt, den er vel mer som MT-07 i størrelse? Her har kanskje Versysen en mer rett sittestilling. Uansett gratulerer med sykkel og lykke til med lappen.
Tror det er samme motor - kanskje litt endringer siden 2011. Tror giringen er litt annerledes også. Sittestillingen er ikke langt unna BMW 650 GS som jeg kjører med på kjøreskolen - kanskje litt mer oppreist?
-
- Innlegg: 452
- Registrert: 01 des 2020, 21:34
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
- Bosted: Stavanger
Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*
OK - siden sist har jeg tatt lappen (juni 2021), kjørt kortere 100-200km turer i området, et par turer med overnatting, og et par lengre dagsturer 400-500km. Guttungene synes det er gøy å sitte på, så kjøring til fotballkamper og speider skjer på to hjul
Jeg er bitt av basillen, og tenker stort sett ikke på annet enn om det blir en dag med opphold før sykkelen settes bort for vinteren - og gleder meg sinnsykt til neste sesong og varme dager med turer på MC.
Jeg ser ikke for meg å gå i graven med Versys'en - og ser på ny sykkel. Men gjerrigknarken i meg vil jeg skal beholde Versys'en
Det jeg liker det Versus 650 er at egentlig er nok kraft i motoren for øyeblikket, den har asfaltfokus og kan kjøres på litt grus, den er lett å kjøre og oppfattes ikke som så stor.
Det som jeg ikke er så begeistret for er sittestillingen - etter noen timer får jeg vondt spesielt i knærne. Den litt sportslige knevinkelen gjør at føttene stivner litt og det blir litt "trått" når jeg skal gire. Jeg kunne tenke jeg en midtstøtte for å forenkle vedlikehold av kjede. I tillegg har jeg ikke fått vindskjermen(e) til å forhindre turbulens som treffer midt på hjelmen og fører til risting i hjelmen i 80+.
I løpet av sommeren/høsten har jeg prøvekjørt KTM790 adv, Tracer 9 og Moto Guzzi V85TT og likte alle 3. Før vinteren skal jeg prøve å prøvekjøre Tiger 900. Jeg ser også på 750/850GS, Tiger 850 Sport. Så er det en stemme i hodet som sier 1200/50 GS.... Jeg har "prøvekjørt" en lav 1250GSA som ikke passet meg helt - og det var stort sett ut på europavei, og 5 km landevei. I utgangspunktet trenger jeg som ny fører mer enn 30 min på en sykkel for å bli komfortabel på den, men den virket mye mer massiv enn andre sykler jeg har prøvd. Det er vel to måter å se på GS for min del - enten som litt kjedelig for "alle" har den, eller som kongen - som gjør at "alle" har den. Litt kjedeligere (?) alternativ er Versys 1000/1050 eller V-Strom 1000. Tiger 1200 synes jeg også blir veldig massiv, men kanskje ikke mer enn 1200GS?
Mitt bruk vil være 99% asfalt og 1% grus, jeg vil ha mulighet til soft eller hard baggasje - så sykler som av typen jeg har prøvd re den retningen jeg ser for meg. I tillegg må jeg kunne sitte lenge på sykkelen uten å få vondter annet enn tresmak.
I utgangspunktet vil jeg som alle andre prøve å få mest mulig utav pengene, og har egentlig ikke noe imot å kjøpe brukt sykkel, en ny 1250GS kommer jeg ikke til å kjøpe før jeg vet det er den sykkelen jeg skal ha i mange år - til gjengjeld vil jeg ikke ha noe imot å bruke mye penger på ny sykkel hvis planen er å beholde den i 10+ år.
Da er litt av spørsmålet - nyere/ny 800-900cc eller 5-6 år gammel større sykkel?
Det ble en lang og rotete post - men det er slik innsiden av hodet ser ut nå


Jeg ser ikke for meg å gå i graven med Versys'en - og ser på ny sykkel. Men gjerrigknarken i meg vil jeg skal beholde Versys'en

Det jeg liker det Versus 650 er at egentlig er nok kraft i motoren for øyeblikket, den har asfaltfokus og kan kjøres på litt grus, den er lett å kjøre og oppfattes ikke som så stor.
Det som jeg ikke er så begeistret for er sittestillingen - etter noen timer får jeg vondt spesielt i knærne. Den litt sportslige knevinkelen gjør at føttene stivner litt og det blir litt "trått" når jeg skal gire. Jeg kunne tenke jeg en midtstøtte for å forenkle vedlikehold av kjede. I tillegg har jeg ikke fått vindskjermen(e) til å forhindre turbulens som treffer midt på hjelmen og fører til risting i hjelmen i 80+.
I løpet av sommeren/høsten har jeg prøvekjørt KTM790 adv, Tracer 9 og Moto Guzzi V85TT og likte alle 3. Før vinteren skal jeg prøve å prøvekjøre Tiger 900. Jeg ser også på 750/850GS, Tiger 850 Sport. Så er det en stemme i hodet som sier 1200/50 GS.... Jeg har "prøvekjørt" en lav 1250GSA som ikke passet meg helt - og det var stort sett ut på europavei, og 5 km landevei. I utgangspunktet trenger jeg som ny fører mer enn 30 min på en sykkel for å bli komfortabel på den, men den virket mye mer massiv enn andre sykler jeg har prøvd. Det er vel to måter å se på GS for min del - enten som litt kjedelig for "alle" har den, eller som kongen - som gjør at "alle" har den. Litt kjedeligere (?) alternativ er Versys 1000/1050 eller V-Strom 1000. Tiger 1200 synes jeg også blir veldig massiv, men kanskje ikke mer enn 1200GS?
Mitt bruk vil være 99% asfalt og 1% grus, jeg vil ha mulighet til soft eller hard baggasje - så sykler som av typen jeg har prøvd re den retningen jeg ser for meg. I tillegg må jeg kunne sitte lenge på sykkelen uten å få vondter annet enn tresmak.
I utgangspunktet vil jeg som alle andre prøve å få mest mulig utav pengene, og har egentlig ikke noe imot å kjøpe brukt sykkel, en ny 1250GS kommer jeg ikke til å kjøpe før jeg vet det er den sykkelen jeg skal ha i mange år - til gjengjeld vil jeg ikke ha noe imot å bruke mye penger på ny sykkel hvis planen er å beholde den i 10+ år.
Da er litt av spørsmålet - nyere/ny 800-900cc eller 5-6 år gammel større sykkel?
Det ble en lang og rotete post - men det er slik innsiden av hodet ser ut nå



- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39837
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*
Mange tanker gjør bare innleggene her inne mer interessante, etter min meningBjørnSover skrev: 20 okt 2021, 21:24
Da er litt av spørsmålet - nyere/ny 800-900cc eller 5-6 år gammel større sykkel?
Det ble en lang og rotete post - men det er slik innsiden av hodet ser ut nå![]()
![]()
![]()

Men til saken; jeg tror jeg ville gått for ny sykkel i 800-900 klassen.
Mye bra å velge i her; KTM 890, Yamaha MT-09/Tracer, Triumph 850/900, BMW 850 og ikke minst Moto Guzzi V85TT.
I dine kjørestøvler hadde jeg antakelig landet på V85 TT

Men det er neppe spesielt overraskende med tanke på alt det positive jeg har skrevet om denne modellen her inne...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 452
- Registrert: 01 des 2020, 21:34
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
- Bosted: Stavanger
Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*
Jeg må si hjertet banker mer for V85TT enn Tracer og KTM.AJ skrev: 20 okt 2021, 21:37 Mange tanker gjør bare innleggene her inne mer interessante, etter min mening.
Men til saken; jeg tror jeg ville gått for ny sykkel i 800-900 klassen.
Mye bra å velge i her; KTM 890, Yamaha MT-09/Tracer, Triumph 850/900, BMW 850 og ikke minst Moto Guzzi V85TT.
I dine kjørestøvler hadde jeg antakelig landet på V85 TT.
Men det er neppe spesielt overraskende med tanke på alt det positive jeg har skrevet om denne modellen her inne...![]()
Hva tenker dere om en demosykkel? Jeg kjenner jeg er litt skeptisk hvis sykkel skal kjøres inn de første 1000km. Det er vel ingen (meg selv inkludert) som kjører en demosykkel som om den er under innkjøring?
@AJ - hva er det viktigste for deg når det kommer til å kjøpe ny sykkel - er det at du vet hvordan den er kjørt fra dag 1?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39837
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*
Jeg er nok ganske opptatt av hvordan sykkelen er kjørt fra den er ny.BjørnSover skrev: 20 okt 2021, 21:55 @AJ - hva er det viktigste for deg når det kommer til å kjøpe ny sykkel - er det at du vet hvordan den er kjørt fra dag 1?
Men så har jeg er en smule kontroversiell mening om hvordan nye sykler bør og skal kjøres inn.
"Kjør som man har stjålet den", vil mange kalle min metode.
Dvs. ikke spesielt forsiktig innkjøring, en del høyt turtall og motorbrems, mye giring opp og ned over hekle turtallsregisteret.
I det hele tatt variert motorturtall uten tanke på veldig forsiktighet.
Hat gjort dette på akke mine sykler, som har utviklet en god og spenstig motorkarakteristikk over tid. Og ikke minst minimalt og knapt målbart oljeforbruk.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1691
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*
Ergonomien er viktig uansett hva lysten eller hjertet peker på av sykkel, dessverre så er en vanlig prøvekjøring oftest såpass kortvarig at man egentlig ikke rekker å finne ut av hvor det evt. kommer til å gjøre vondt på litt lengre turer.
Selv om det går an å gjøre justeringer med styreforhøyer, endre sete, justerbare fothvilere o.l. så er det til en viss grad.
Jeg prøvekjørte både Tiger 900 og BMW F 850 GS i sommer 900´n og den nye 850 sport har samme ramme og motor.
850 Sport er kun retunet i programvaren og har ca 10 HK mindre mener jeg.
De som har kjørt både 900 og 850´n sier at de ikke merker forskjell på den retunede versjonen på 850 sport mot 900´n.
Jeg syns i alle fall at den 3-sylindrede motoren med tenningsrekkefølge 1-3-2 var veldig responsiv og fin.
Setehøyde justerbar fra 81-83 cm og en ergonomi som minner litt om Transalpen jeg har nå, bortsett fra at Transalp er litt høyere i sete.
TFT-skjermen litt blass å kjedelig VS BMW sin som er både fargefull og lyssterk i sola.
Men absolutt en sykkel jeg syns hadde mye positivt ved seg, 850 sport koster jo kun 130 k ny.
BMW F 850 GS har mer utstyr selv i basis-utgaven som f. eks. ABS Pro (lean aware), varmeholker og en nydelig fargeskjerm.
Midstøtte koster under 2000 kr. om man velger det ved kjøp av ny så det fabrikkmonteres.
En vesentlig høyere sykkel, men med mange seteopsjoner så har man mulighet til alt fra (med senkesett) 81,5 til 89 cm.
Legger man på en del opsjoner så spretter prisen oppover en del, men jeg syns ikke det er så ille priset egentlig.
Du sparer mye vekt på og droppe GSA å heller gå for GS om du ikke har tenkt å kjøre godt over 30 mil uten å se en bensinpumpe.
Liker begge jeg, men heller mot GS mest grunnet opsjonsutvalget og høyden siden jeg er lang.
Selv om det går an å gjøre justeringer med styreforhøyer, endre sete, justerbare fothvilere o.l. så er det til en viss grad.
Jeg prøvekjørte både Tiger 900 og BMW F 850 GS i sommer 900´n og den nye 850 sport har samme ramme og motor.
850 Sport er kun retunet i programvaren og har ca 10 HK mindre mener jeg.
De som har kjørt både 900 og 850´n sier at de ikke merker forskjell på den retunede versjonen på 850 sport mot 900´n.
Jeg syns i alle fall at den 3-sylindrede motoren med tenningsrekkefølge 1-3-2 var veldig responsiv og fin.
Setehøyde justerbar fra 81-83 cm og en ergonomi som minner litt om Transalpen jeg har nå, bortsett fra at Transalp er litt høyere i sete.
TFT-skjermen litt blass å kjedelig VS BMW sin som er både fargefull og lyssterk i sola.
Men absolutt en sykkel jeg syns hadde mye positivt ved seg, 850 sport koster jo kun 130 k ny.
BMW F 850 GS har mer utstyr selv i basis-utgaven som f. eks. ABS Pro (lean aware), varmeholker og en nydelig fargeskjerm.
Midstøtte koster under 2000 kr. om man velger det ved kjøp av ny så det fabrikkmonteres.
En vesentlig høyere sykkel, men med mange seteopsjoner så har man mulighet til alt fra (med senkesett) 81,5 til 89 cm.
Legger man på en del opsjoner så spretter prisen oppover en del, men jeg syns ikke det er så ille priset egentlig.
Du sparer mye vekt på og droppe GSA å heller gå for GS om du ikke har tenkt å kjøre godt over 30 mil uten å se en bensinpumpe.
Liker begge jeg, men heller mot GS mest grunnet opsjonsutvalget og høyden siden jeg er lang.
- Bjerknez
- Innlegg: 24632
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*
Dette har jeg gjentatt flere ganger her inne. Vindskjermen på slike sykler er bare i veien og er faktisk hovedgrunnen til at jeg ikke vil ha en sykkel med vindskjerm. Det ødelegger hele kjøreopplevelsen.I tillegg har jeg ikke fått vindskjermen(e) til å forhindre turbulens som treffer midt på hjelmen og fører til risting i hjelmen i 80+.
De eneste syklene som jeg ser for meg vindskjermen funke er såkalte sportstourere og Gold Wings etc. da vindskjermen er en del av sykkelen og ikke en "påklistret" skjerm.
- Bjerknez
- Innlegg: 24632
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*
Med tanke på V85TT støtter jeg AJ her, hvis alternativet er 1000 Versys etc. Kvaliteten vet jeg ikek så mye om, men V85TT er vertfall en sykkel med litt sjel som skiller seg litt ut. Det er en sykkel som forteller andre at du har valgt med omhu, og ikke røsket med deg en sykkel fra den lokale sjappa fordi prisen var god.
Jeg er ikke helt overbevist om hva JEG synes om utseendet på V85TT, men den skiller seg som sagt vertfall ut.
Så av de som er nevnt, TROR jeg kanskje jeg hadde valgt en slik :)
Jeg er ikke helt overbevist om hva JEG synes om utseendet på V85TT, men den skiller seg som sagt vertfall ut.
Så av de som er nevnt, TROR jeg kanskje jeg hadde valgt en slik :)
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*
Vindskjerm: Det er ikke høyden i seg sjøl som forhindrer turbulens, men skjermnens vinkling, høyde og utforming i forhold til deg - din høyde, sittestilling, hjelmtype og enda noen faktorer til. Da jeg kjøpte den sykkelen jeg har nå; BMW r1100rs satt det en lav skjerm på. Jeg fikk ikke turbulens, men mye fartsvind og regnslag over 80km/t. På sykkelen hadde jeg mulighet til å regulere vinkelen, men ble den for bratt fikk jeg turbulens i tillegg. Så kjøpte jeg en todelt Giviskjerm som var høyderegulerbar, og ettersom vinklingen satt på sykkelen fant jeg ganske raskt en kombinasjon som både stansa turbulens og fartsvind. Men jeg merka at knærne begynte å kjennes på lange turer, og både sete og styre kunne reguleres så jeg valgte en høyere posisjon, og dermed kom vindpresset og regn igjen uansett innstilling. Da smelte jeg på en spoiler, og nå funker det perfekt for meg. Kompisen på BMW r850r har en høy skjerm, og han satte også på en spoiler montert sånn at den satt på utsida og bare såvidt stakk et par cm over den originale. Det ble riktig for ham. Vi er begge 180cm høye.
Det var altså mye prøving og feiling første måneden før jeg fant akkurat den kombinasjonen som gjorde at jeg kjørte behagelig på motorveien i 110 med regn og vind. Disse doble skjermene fungerer sånn at vind kommer både på inn- og utsida, og den på innsida presser den på utsida vekk. Når den er riktig innstilt vel og merke!
Det var altså mye prøving og feiling første måneden før jeg fant akkurat den kombinasjonen som gjorde at jeg kjørte behagelig på motorveien i 110 med regn og vind. Disse doble skjermene fungerer sånn at vind kommer både på inn- og utsida, og den på innsida presser den på utsida vekk. Når den er riktig innstilt vel og merke!
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*
Vindskjerm på min scooter er et absolutt must, da det plutselig kan bli haggel på sommertur over Dovrefjell, regn eller en hel dag på motorvei i 110+. En enkel oppgradering med ekstra høy skjerm (husker ikke merke) gjorde susten og nå er det svært så behagelig (jeg er over 190).
-
- Innlegg: 452
- Registrert: 01 des 2020, 21:34
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
- Bosted: Stavanger
Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*
Da har jeg prøvekjørt Tiger 900 og 1200gsa også. Nå forstår jeg hvorfor det er så mange gs’er på veiene.
Valget mellom brukt gsa og Moto Guzzi v85tt har blitt mye vanskeligere.
Jeg heller vel ‘dessverre’ mot gsa. Det er en 2018 1200GSA med 30k på telleren på Oslo MC som ligger på 220’. Slik jeg kan forstå annonser på Finn ser det ut som en grei deal. Er det noe jeg må undersøke før evt handel?
Valget mellom brukt gsa og Moto Guzzi v85tt har blitt mye vanskeligere.
Jeg heller vel ‘dessverre’ mot gsa. Det er en 2018 1200GSA med 30k på telleren på Oslo MC som ligger på 220’. Slik jeg kan forstå annonser på Finn ser det ut som en grei deal. Er det noe jeg må undersøke før evt handel?
Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*
2018 GSA er en komplett kjøremaskin og fortsatt fabrikkgaranti, selges av forhandler med 5 års reklamasjonsrett. Den selges vel med komplett servicelogg og alle recall utført. Det eneste du trenger er dekk og mange km til neste service. Lykke til 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 883
- Registrert: 17 des 2019, 13:19
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
- Bosted: Skien
Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*
Valget er komplisert, men har du først prøvd en GS/GSA 1200, men kjøper noe annet så tipper jeg du kommer til å fortsatt helle mot....hvorfor valgte jeg ikke GSA. Du kommer garantert til å bytte til det om du velger "feil"BjørnSover skrev: 03 nov 2021, 19:56 Da har jeg prøvekjørt Tiger 900 og 1200gsa også. Nå forstår jeg hvorfor det er så mange gs’er på veiene.
Valget mellom brukt gsa og Moto Guzzi v85tt har blitt mye vanskeligere.
Jeg heller vel ‘dessverre’ mot gsa. Det er en 2018 1200GSA med 30k på telleren på Oslo MC som ligger på 220’. Slik jeg kan forstå annonser på Finn ser det ut som en grei deal. Er det noe jeg må undersøke før evt handel?

Hadde selv 1200RT, så 1200 GS Rally og i år ny 1250GS 40 Years Edition. Jeg elsker den sykkelen. Blir aldri mett av å kjøre den sykkelen. Absolutt Ikke den peneste, men den har stoor sjarm. Bjerknez elsker disse traktorene, men nesten ingen har sett han nevne det
