Min første MC - Anbefalinger
- FredrikE24
- Innlegg: 5035
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Min første MC - Anbefalinger
Digg med mye kubikk, men hver sin smak. Jeg har ikke kjørt så mye sykler med middels displasement, VFR800 Vtec er vel den som jeg har prøvd og bortsett fra litt laber prestanda på lavt turtall, så var den helt fin å kjøre. FZ6-N jeg kjørte på kjøreskolen var litt mer slitsom. Særlig der man liker å cruise på landeveien. Turtallet var høyt. Her virket V4-motoren i VFR mer harmonisk til tross for sylindre i V-formasjon.
Re: Min første MC - Anbefalinger
Veldig krenket! Skulle bare påpeke om du kaller andre dumme ting, så er du det selv. Dette er ingen barnehage.HeHy skrev: 16 jan 2021, 14:16Haha, var ikke nødvendigvis ment til deg men gøy at du blir krenka! Dette er ment for alle som sier at "alt under x antall hester/kubikk blir du lei av/passer ikke bla bla bla".Juicebox skrev:Slapp av med deg a løkhode.HeHy skrev: 16 jan 2021, 07:31 Cb/cbr650 er en 4 sylindra sykkel med ca 96hk. Er mer enn nok for de aller fleste på offentlig vei. Ikke hør på løkhauan som påstår at det er moped uansett hvilken sykkel.
La folk kjøpe sykkelen de vil ha/passer for dems bruk. I trådstarters tilfelle vil han gjerne ha en sykkel som ikke nødvendigvis blir for mye om han skulle bli litt for hard på gassen fram til han har kjørt en stund.
De nye cbr650 skal visstnok være rimelig kapable samtidig som de skal være brukbare til flere ting enn kun banekjøring. Trådstarter har ikke sagt at han skal begynne med road racing heller...
Jepp svada, for jeg har nevnt roadracing ikke sant? :) Driver du med roadracing siden du kjører en rr sykkel?
- Bjerknez
- Innlegg: 24641
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Min første MC - Anbefalinger
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Min første MC - Anbefalinger
Personelig vil jeg si det er mye mer morsomt å kjøre GSXR/ZX6/CBR600RR/R6, enn VFR. VFR har mer kubikk, men er ganske så "seig" i svingene i forhold...det er en tung sykkel, men veldig allround, dog liker jeg best de uten VTEC-tullet. De er også dyre å sjekke/justere ventiler på iom mye må demonteres da de har to topper.
Re: Min første MC - Anbefalinger
Jeg har hørt fra temmelig sikre kilder at dårlige kjøreskills kan kompenseres for med større motor. Man kan godt si at kjøre kjøreferdigheter og ccm er omvendt proporsjonale - har jeg hørt da. Ingen skriftlige kilder på dette.
- Bjerknez
- Innlegg: 24641
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Min første MC - Anbefalinger
Så en som ikke klarer og kjøre fort nok rundt på bane grunnet kjøreskills klarer dette fint på en mer motorsterk sykkel?Rune75 skrev: 16 jan 2021, 17:39 Jeg har hørt fra temmelig sikre kilder at dårlige kjøreskills kan kompenseres for med større motor. Man kan godt si at kjøre kjøreferdigheter og ccm er omvendt proporsjonale - har jeg hørt da. Ingen skriftlige kilder på dette.
Jeg tror ikke man kan kjøpe seg skills i for av større motor gitt :)
Re: Min første MC - Anbefalinger
Som sagt så har jeg bare hørt dette. Personlig tror jeg det er en selvtillitsgreie. At man kanskje føler seg tryggere med større kubikk. Spesielt i møte med likesinnede, utenfor kroa f.eks.Bjerknez skrev: 16 jan 2021, 18:10Så en som ikke klarer og kjøre fort nok rundt på bane grunnet kjøreskills klarer dette fint på en mer motorsterk sykkel?Rune75 skrev: 16 jan 2021, 17:39 Jeg har hørt fra temmelig sikre kilder at dårlige kjøreskills kan kompenseres for med større motor. Man kan godt si at kjøre kjøreferdigheter og ccm er omvendt proporsjonale - har jeg hørt da. Ingen skriftlige kilder på dette.
Jeg tror ikke man kan kjøpe seg skills i for av større motor gitt :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24641
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Min første MC - Anbefalinger
Ok.
Hvilke sikre kilder? Link?
Hvilke sikre kilder? Link?
Re: Min første MC - Anbefalinger
Halla lenge siden sist! <3
Re: Min første MC - Anbefalinger
Jeg har hørt fra temmelige sikre kilder at dårlige kjøreskills ikke kan kompenseres for med større motor 

Re: Min første MC - Anbefalinger
Jeg har hørt fra temmelig sikre kilder at at trådstarter ikke i første omgang hadde tenk å kjører på bane eller så mange andre krumspring, men at han vil bruke den til "kosekjøring"...
(Man kan sikkert kose seg på bane og.. men ....æ'kke det han mener, vettu ,,,,)

MEN,,,trådstarter kunne jo gi en indikasjon på hva han "koser" seg på
Framoversykkel, tur sykkel, eller om ham har bedre smak og velger cruiser?

(Man kan sikkert kose seg på bane og.. men ....æ'kke det han mener, vettu ,,,,)

MEN,,,trådstarter kunne jo gi en indikasjon på hva han "koser" seg på

Framoversykkel, tur sykkel, eller om ham har bedre smak og velger cruiser?

"Do the right thing"
- Maschev
- Innlegg: 154
- Registrert: 15 apr 2018, 15:32
- Motorsykkelen din: 2021 Yamaha Tenere 700
- Bosted: Horten
Re: Min første MC - Anbefalinger
Hvis 650 er aktuelt kan jeg anbefale en Suzuki SV650. Dette var min første sykkel og jeg hadde mange hyggelige turer med den. Populær sykkel for førstegangskjøpere da sykkelen er relativt letthåndterlig men samtidig går den fort nok for en fersk fører. Tøff lyd på V-twin motoren også. Disse kan du få relativt billig også :)
Re: Min første MC - Anbefalinger
Jøss, må innrømme ikke var klar over at 650en hadde såpass effekt, enig at det burde holde så får nesten revurdere at trodde var så kjedelig.HeHy skrev: 16 jan 2021, 07:31 Cb/cbr650 er en 4 sylindra sykkel med ca 96hk. Er mer enn nok for de aller fleste på offentlig vei.
Annet alternativ som kanskje er enda litt sportsligere (og litt mer eksotisk enn Honda) er den nye Aprilia 660 RS med 100hk, har fått strålende omtale som sportslig men også brukervennlig mhp effektregister og ergonomi. For ny til å kjøpe brukt da, er vel ikke kommet på markedet enda så 100.000 blir et problem om ikke den kan tøyes. Vet ikke om lov å håpe at havner under 150.000 ? Synes knalltøff og kunne godt levd med denne som min gatesykkel.

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Min første MC - Anbefalinger
Relax boy, ingen har sakt noe om det der.Relax skrev: 16 jan 2021, 20:24 Jeg har hørt fra temmelig sikre kilder at at trådstarter ikke i første omgang hadde tenk å kjører på bane eller så mange andre krumspring, men at han vil bruke den til "kosekjøring"...
(Man kan sikkert kose seg på bane og.. men ....æ'kke det han mener, vettu ,,,,)
MEN,,,trådstarter kunne jo gi en indikasjon på hva han "koser" seg på
Framoversykkel, tur sykkel, eller om ham har bedre smak og velger cruiser?
![]()
- Bjerknez
- Innlegg: 24641
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Min første MC - Anbefalinger
Merk at forsikringspremien også bør tenkes på ved valg av sykkel. Denne kan fort utgjøre en forskjell på minst 50.000 kr. Pr. År. På en R-sykkel etc. vil trolig forsikringspremien pr. Måned være høyere enn avdraget i enkelte tillfeller.
Re: Min første MC - Anbefalinger
Veldig godt poeng...som 52 åring m full bonus og trygg økonomi glemmer man litt denBjerknez skrev: 17 jan 2021, 08:21 Merk at forsikringspremien også bør tenkes på ved valg av sykkel. Denne kan fort utgjøre en forskjell på minst 50.000 kr. Pr. År. På en R-sykkel etc. vil trolig forsikringspremien pr. Måned være høyere enn avdraget i enkelte tillfeller.

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Min første MC - Anbefalinger
Jeg tror du vil ha større glede av feks denne
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=202505423
enn en R bike da. Her har du mer overblikk når du kjører og bruksområdet «tillater» roligere tempo uten å henge på arma. «Bygger raskere mer tilfredshet»..
Ja og nevnte forsikringspremie er jo absolutt et vesentlig poeng!
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=202505423
enn en R bike da. Her har du mer overblikk når du kjører og bruksområdet «tillater» roligere tempo uten å henge på arma. «Bygger raskere mer tilfredshet»..
Ja og nevnte forsikringspremie er jo absolutt et vesentlig poeng!
Re: Min første MC - Anbefalinger
Jeg ville anbefalt deg og starte med noe lett. Tok selv tunglappen i samme alder som deg men kjøpte en mellomtung sykkel for det. Angrer ikke ett sekund på dette. Valgte KTM RC390 som etter min mening var en skikkelig god sykkel. Kjørte denne så en sesong før jeg byttet over til street triple 675R. Etter andre turen på denne gikk jeg rett i bakken xD. Når jeg tenker meg tilbake synes jeg at jeg gikk fra mellomtung til tung alt for raskt.
Når man kommer seg litt opp i hastighet er det ikke stor forskjell på sykler hva angår om de er vanskelig og kjøre eller ikke. Men du merker stor forskjell på tyngre sykler i lav hastighet typisk krypkjøring. Anbefaler derfor og starte med en sykkel med lav vekt, også kan du alltids oppgradere når du føler deg varm i skjorta!
Motorkraft har ikke alt og si på kjøregleden. Har i dag en S1000R og en MSX125. Har det minst like gøy på MSX'en, og velger alltid denne med mindre jeg ikke skal på landevegen
Når man kommer seg litt opp i hastighet er det ikke stor forskjell på sykler hva angår om de er vanskelig og kjøre eller ikke. Men du merker stor forskjell på tyngre sykler i lav hastighet typisk krypkjøring. Anbefaler derfor og starte med en sykkel med lav vekt, også kan du alltids oppgradere når du føler deg varm i skjorta!
Motorkraft har ikke alt og si på kjøregleden. Har i dag en S1000R og en MSX125. Har det minst like gøy på MSX'en, og velger alltid denne med mindre jeg ikke skal på landevegen

2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Min første MC - Anbefalinger
Den her hadde jeg kikka på hvis jeg var deg. https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=204651413
Pen sykkel (etter min smak), gått lite og det du trenger av ekstra utstyr kanskje minus varmeholker.
Pen sykkel (etter min smak), gått lite og det du trenger av ekstra utstyr kanskje minus varmeholker.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39842
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Min første MC - Anbefalinger
Slett ikke noe dumt forslag.niko skrev: 17 jan 2021, 19:52 Den her hadde jeg kikka på hvis jeg var deg. https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=204651413
Pen sykkel (etter min smak), gått lite og det du trenger av ekstra utstyr kanskje minus varmeholker.
Prøvde denne modellen selv i sommer for første gang.
Det kan interesserte lese om her:
viewtopic.php?p=384095#p384095
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24641
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Min første MC - Anbefalinger
TS foretrekker utseendet på racing sykler (ref. første post) men blir anbefalt en BMW 800GT med tåppbåks.



- Bjerknez
- Innlegg: 24641
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Min første MC - Anbefalinger
Men for å gå litt tilbake til det jeg skrev tidligere vedrørende forsikringer.
En typisk "R-sykkel" vil fort koste 20-30 laken i året eller mer for en fersk motorsyklist under 24 år. Over en periode på fem år kan dette utgjøre opp mot 150.000 kroner. Altså 50.000, mer enn MC budsjettet ditt.
Eller ca. 3.000 kr. pr. måned.
Kjøper du en mer "vanlig" sykkel kan forsikringspremien fort bli så liten som rundt 4-5.000 i året. Det blir ca. 25.000 kroner i løpet av fem år.
150.000 kroner, minus 25.000,- er 125.000,- kroner spart i løpet av fem år hvis du kjøper deg en mer "vanlig" sykkel som ikke befinner seg i R-segmentet. Legg evt. til de 125.000 til det budsjettet du har på 100,000,- og kjøp deg en flungende ny sykkel ala Speed Triple RS etc. (Hvis forsikringspremien på en slik er god i ditt tillfelle).
R-sykler er i mine øyne syne sykler for spesielt interreserte som er villige til å betale ut av nesa til forsikringsselskapet. Jeg mener at man bør velge med hjertet selvsagt og så lenge man er klar over at forsikringspremien faktisk er en vesentlig utgift i enkelte tillfeller og slår seg til ro med det, så sier jeg kjør på.
Men jeg ville ikke kjøpt en R-sykkel hvis jeg levde på budsjett og man telte på kronene hver måned. men det er nå meg. Se dette som en ren opplysning og ikke som et kontant råd. jeg sier bare at forsikringspremien virker og være utelatt i diskusjonen her. Noe som er litt rart når man har et budsjett på 100k og vil ha noe i R-sykkel segmentet. :)
En typisk "R-sykkel" vil fort koste 20-30 laken i året eller mer for en fersk motorsyklist under 24 år. Over en periode på fem år kan dette utgjøre opp mot 150.000 kroner. Altså 50.000, mer enn MC budsjettet ditt.
Eller ca. 3.000 kr. pr. måned.
Kjøper du en mer "vanlig" sykkel kan forsikringspremien fort bli så liten som rundt 4-5.000 i året. Det blir ca. 25.000 kroner i løpet av fem år.
150.000 kroner, minus 25.000,- er 125.000,- kroner spart i løpet av fem år hvis du kjøper deg en mer "vanlig" sykkel som ikke befinner seg i R-segmentet. Legg evt. til de 125.000 til det budsjettet du har på 100,000,- og kjøp deg en flungende ny sykkel ala Speed Triple RS etc. (Hvis forsikringspremien på en slik er god i ditt tillfelle).
R-sykler er i mine øyne syne sykler for spesielt interreserte som er villige til å betale ut av nesa til forsikringsselskapet. Jeg mener at man bør velge med hjertet selvsagt og så lenge man er klar over at forsikringspremien faktisk er en vesentlig utgift i enkelte tillfeller og slår seg til ro med det, så sier jeg kjør på.
Men jeg ville ikke kjøpt en R-sykkel hvis jeg levde på budsjett og man telte på kronene hver måned. men det er nå meg. Se dette som en ren opplysning og ikke som et kontant råd. jeg sier bare at forsikringspremien virker og være utelatt i diskusjonen her. Noe som er litt rart når man har et budsjett på 100k og vil ha noe i R-sykkel segmentet. :)
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Min første MC - Anbefalinger
Hvorfor kasko på en mc til oppunder 100.000? Hvis banken har pant i sykkelen så må man ha kasko, hvis ikke så viser regnestykket ditt at kasko mest sannsynlig ikke er lønnsomt.Bjerknez skrev: 18 jan 2021, 04:42 Men for å gå litt tilbake til det jeg skrev tidligere vedrørende forsikringer.
En typisk "R-sykkel" vil fort koste 20-30 laken i året eller mer for en fersk motorsyklist under 24 år. Over en periode på fem år kan dette utgjøre opp mot 150.000 kroner. Altså 50.000, mer enn MC budsjettet ditt.
Eller ca. 3.000 kr. pr. måned.
Kjøper du en mer "vanlig" sykkel kan forsikringspremien fort bli så liten som rundt 4-5.000 i året. Det blir ca. 25.000 kroner i løpet av fem år.
150.000 kroner, minus 25.000,- er 125.000,- kroner spart i løpet av fem år hvis du kjøper deg en mer "vanlig" sykkel som ikke befinner seg i R-segmentet. Legg evt. til de 125.000 til det budsjettet du har på 100,000,- og kjøp deg en flungende ny sykkel ala Speed Triple RS etc. (Hvis forsikringspremien på en slik er god i ditt tillfelle).
R-sykler er i mine øyne syne sykler for spesielt interreserte som er villige til å betale ut av nesa til forsikringsselskapet. Jeg mener at man bør velge med hjertet selvsagt og så lenge man er klar over at forsikringspremien faktisk er en vesentlig utgift i enkelte tillfeller og slår seg til ro med det, så sier jeg kjør på.
Men jeg ville ikke kjøpt en R-sykkel hvis jeg levde på budsjett og man telte på kronene hver måned. men det er nå meg. Se dette som en ren opplysning og ikke som et kontant råd. jeg sier bare at forsikringspremien virker og være utelatt i diskusjonen her. Noe som er litt rart når man har et budsjett på 100k og vil ha noe i R-sykkel segmentet. :)
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Min første MC - Anbefalinger
Jeg veit ikke om du rakk å lese hele trådstarters innlegg, Ove. Mulig det blei litt mange bokstaver etter hverandre. Men han skriver, og jeg siterer:Bjerknez skrev: 18 jan 2021, 04:28 TS foretrekker utseendet på racing sykler (ref. første post) men blir anbefalt en BMW 800GT med tåppbåks.![]()
![]()
Understrekningen er min. Foreslår at du får deg litt søvn, og så tar deg en tur til Specsavers.Foretrekker utseende på Racing sykklene, men kom med andre alternativ dersom dere mener det er bedre.