Elbil/ElMC:
Etter å ha kjørt elbil i et år nå så er veien lang tilbake å skulle handle en fossilbil.
Ikke på grunn av pris eller rekkevidde, men:
- En elmotor er overlegen en bensinmotor
- Ingen støy
- Bilen er alltid klar med "drivstoff" hver morgen
- Ingen avgasser for lokalmiljøet
- Varm kupe hver morgen
- Bedre totalpakke
For oss som har en reiseradius på 50-150km i alle himmelretninger har det vært et perfekt bytte.
Om jeg het Mikkel Gaup hadde nok situasjonen stilt seg veldig forskjellig.
Batteriene i en elbil blir resirkulert/gjenbruk i andre steder der volum ikke er noe begrensing.
Etter hvert som energitettheten på batteri øker og vekten går ned ser jeg ingen grunn til at ikke en elektrisk motorsykkel skal være overlegen en bensindrevet.
Hva gjelder nostalgien for luftkjølte forgassermotorer så får den høre til kapittelet for de spesielt interesserte, slik som veteranbiler er i dag.
Dommedag:
All denne svartmaling av all elektrifiseringen er ganske håpløs, synes jeg.
Over på klimadebatten:
Dersom Norge utgjør 0.12% av verdens totale utslipp vil jeg påstå det er ganske mye, vi er 0.06% av verdens befolkning. En nordmann står for 5-6 ganger utslippet til en fra India. (Og halvparten av en amerikaner) KildeMGR1 skrev: 10 feb 2021, 18:57 Jeg tror ikke det er mer gjennomtenkt enn at noen ønsker å 'skinne' i FN og i EU. Og det verste er at det bare er symbolpolitikk. Norges utslipp av CO2 utgjør 0.12% av verdens totale utslipp. All veitrafikk i Norge utgjør 8.5% av dette igjen (kilde: SSB). Selv om vi avvikler all privat transport i Norge vil virkningen ikke være målbar på verdens CO2 utslipp. Men når folk står og 'klimabrøler' utenfor stortinget og bønnfaller politikerne om å erklære 'klimakrise' så føler de sikkert at de er på rett spor uansett. Folket ba jo om dette selv.
Siden vi er et lite land er vi veldig fleksible for omstilling og kan vi hjelpe til å bane vei for andre.
Jeg ønsker at mine barn kan vokse opp uten oljesøl i oppkjørsel, i veikanten, i blomsterbedet, i havet. Jeg vil gjerne at de skal ha et godt liv, og da må jeg ofre for de. Da blir det dyrere klær som ikke er laget på fabrikker i Thailand. Færre gjenstander fra Kina. Mer treleker fra Norge. Leve mer lokalt. Vi har familie i utlandet så ferieturen går dit, hvert år. Det blir litt mer ugress i hagen siden vi ikke bruker sterke kjemikalier for å ta knekken på det - små barneføtter skal jo springe rundt.
Livskvaliteten er på ingen måte redusert.
Vel og merke består kostholdet stort sett av kaffe, bacon, egg og biff. Og om jeg må betale 17kr literen for å kjøre rundt på en bråkete tohjuling for litt moro, så er det greit.
Og jeg husker fra barndommen at vi kastet boss utenfor stup ned i fjorden.