Kun batteri-MC'er fra 2025?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
kgjersda
Innlegg: 671
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: .
Bosted: Ukraina

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av kgjersda »

Her var utrolig mange tema som dukket opp i en tråd om elektriske motorsykler. :-k Så jeg hiver meg på og synser litt med dere.

Elbil/ElMC:
Etter å ha kjørt elbil i et år nå så er veien lang tilbake å skulle handle en fossilbil.
Ikke på grunn av pris eller rekkevidde, men:
- En elmotor er overlegen en bensinmotor
- Ingen støy
- Bilen er alltid klar med "drivstoff" hver morgen
- Ingen avgasser for lokalmiljøet
- Varm kupe hver morgen
- Bedre totalpakke

For oss som har en reiseradius på 50-150km i alle himmelretninger har det vært et perfekt bytte.
Om jeg het Mikkel Gaup hadde nok situasjonen stilt seg veldig forskjellig.

Batteriene i en elbil blir resirkulert/gjenbruk i andre steder der volum ikke er noe begrensing.

Etter hvert som energitettheten på batteri øker og vekten går ned ser jeg ingen grunn til at ikke en elektrisk motorsykkel skal være overlegen en bensindrevet.


Hva gjelder nostalgien for luftkjølte forgassermotorer så får den høre til kapittelet for de spesielt interesserte, slik som veteranbiler er i dag.

Dommedag:
All denne svartmaling av all elektrifiseringen er ganske håpløs, synes jeg.


Over på klimadebatten:
MGR1 skrev: 10 feb 2021, 18:57 Jeg tror ikke det er mer gjennomtenkt enn at noen ønsker å 'skinne' i FN og i EU. Og det verste er at det bare er symbolpolitikk. Norges utslipp av CO2 utgjør 0.12% av verdens totale utslipp. All veitrafikk i Norge utgjør 8.5% av dette igjen (kilde: SSB). Selv om vi avvikler all privat transport i Norge vil virkningen ikke være målbar på verdens CO2 utslipp. Men når folk står og 'klimabrøler' utenfor stortinget og bønnfaller politikerne om å erklære 'klimakrise' så føler de sikkert at de er på rett spor uansett. Folket ba jo om dette selv.
Dersom Norge utgjør 0.12% av verdens totale utslipp vil jeg påstå det er ganske mye, vi er 0.06% av verdens befolkning. En nordmann står for 5-6 ganger utslippet til en fra India. (Og halvparten av en amerikaner) Kilde

Siden vi er et lite land er vi veldig fleksible for omstilling og kan vi hjelpe til å bane vei for andre.

Jeg ønsker at mine barn kan vokse opp uten oljesøl i oppkjørsel, i veikanten, i blomsterbedet, i havet. Jeg vil gjerne at de skal ha et godt liv, og da må jeg ofre for de. Da blir det dyrere klær som ikke er laget på fabrikker i Thailand. Færre gjenstander fra Kina. Mer treleker fra Norge. Leve mer lokalt. Vi har familie i utlandet så ferieturen går dit, hvert år. Det blir litt mer ugress i hagen siden vi ikke bruker sterke kjemikalier for å ta knekken på det - små barneføtter skal jo springe rundt.
Livskvaliteten er på ingen måte redusert.

Vel og merke består kostholdet stort sett av kaffe, bacon, egg og biff. Og om jeg må betale 17kr literen for å kjøre rundt på en bråkete tohjuling for litt moro, så er det greit.

Og jeg husker fra barndommen at vi kastet boss utenfor stup ned i fjorden. :eh

Lotus2015
Innlegg: 33
Registrert: 08 des 2020, 18:33
Motorsykkelen din: Suzuki gsx 1000s

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av Lotus2015 »

Tror ikke noen som kjører MC i dag som vil komme til å merke noen forsjeller i det hele tatt. Når de store herrer snakker om utfasing så gjelder det og starte med og begynne med og prudusere mer el elbiler enn typen biler og mc vi kjører i dag. Er sikker på det vil finnes både bensin og diesel i mange, mange år til. Norge skal jo hente opp olje i minst 50 år til, så etter den tid så har vi biodrivstof
I bøtter å spann, sånn må det bli...🏍

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24649
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av Bjerknez »

Blir artig å lese denne tråden om 20 år (hvis den finnes) :knegg

Så fort man frykter store forandringer over natten, så setter man seg i skyttegraven og begynner og mimre om hvor flott det er i dag og hvor skeptiske man er til ny teknologi.

Akkurat som Corona epidemien vi så brutalt ble vitne til omtrent over natten med tanke på restriksonene som ble dyttet ned over ørene på oss. Men selv dette har vi nå mer eller mindre blitt vant til. På en måte. Det tok bare litt tid...

Jeg er enig i at det foreløpig ikke frister med en EL-MC. Jeg forstår at man vil ha turtall og heftig lyd samt kjenne vibrasjoner etc. Men EL er fremtiden enten vi liker dte eller ei og jeg er overbevist om at dette blir gøy det også. Det er alltid dem som vil klore seg fast i fortiden.

Miljøaspektet gidder jeg ikke diskutere. Har ikke noe kunnskap rundt dette, da det er et ganske kompleks regnestykke, men det er vel ingen tvil om at EL-bilen ikke er noen stor miljøvinner totalt sett ut fra hva jeg har lest så langt.

Jeg tror på sikt at batteridrevne motorsykler lett vil overgå dagens verstingsykler både når det kommer til rekkevidde og effekt. Men det skjer ikke over natten.

Det blir akkurat som EL-bilene. Det er noen ytterst få miljøfreaker som tror dem skal redde planeten som kjøper seg de første EL-bilene. Ett par år etterpå kjører snart annenhver normann EL-bil i en eller annen grad og VW har så vidt jeg vet nå sagt at dem ikke kommer til å produsere flere fossil biler fra 2022.

Så foreløpig er jeg ingen fan av EL-motorsykkel, men en vakker dag tror jeg så absolutt jeg vipper over jeg også og bytter beite. :thumleft

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av pekle »

Lotus2015 skrev: 10 feb 2021, 23:47 Tror ikke noen som kjører MC i dag som vil komme til å merke noen forsjeller i det hele tatt.
Da antar du at alle som kjører MC i dag er pensjonister? Kanskje ikke så langt fra sannheten... :)
Lotus2015 skrev: 10 feb 2021, 23:47 Er sikker på det vil finnes både bensin og diesel i mange, mange år til. Norge skal jo hente opp olje i minst 50 år til, så etter den tid så har vi biodrivstof
I bøtter å spann, sånn må det bli...🏍
Det blir en long tail ja, men omfanget av oljeutvinning om 25 år vil være betydelig lavere enn i dag, og det meste vil gå til industrielle formål. Levetiden på en typisk bil er 15-17 år. Om man da oppnår prosentmessig ensifret salg av fossilbiler i 2025 så er de fleste utfaset i 2040. Ja, det kommer selvsagt til å være syntetisk drivstoff tilgjengelig for spesialformål, veteranbilparker osv., men å brenne av ting som for det meste forsvinner i bortkastet varme kommer til å bli dyrt - i min levetid.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av SilverSmurfer »

kjellv skrev: 10 feb 2021, 17:59 Jeg håper ennå at foruften seirer og vi går bort fra målet om elektrifisering av all transport her i landet. Dette er nemlig IKKE uten betydelig risiko for landets beredskap. Det er ekstremt dårlig gjennomtenkt, og vitner om panikkbestemmelser styrt av politikere med skylapper og kun har klimafokus i det meste de tenker.

Selv vokser jeg opp og avtjente min pliktige militærtjeneste under den kalde krigen tidlig på -80 tallet. Mye av min tankegang er fortsatt farget av dette, dengang lærte vi hvor farlig det er å bære alle eggene i samme bøtta. Dengang hadde landet definerte fiender, det har vi kanskje ikke i dag. Men det kan snu fort. Veldig fort!

I 2030 vil vi være veldig sårbare dersom alle kjøretøy er elektriske. I tillegg er nesten alle husstander og alle kommunikasjon, tele og data avhengig av elektrisitet, og av kontinuerlig tilførsel av strøm. Det er da enkelt for en fremmed makt å ta kontroll over oss. All kraftforsyning kan stenges ned så og si øyeblikkelig ved hacking av servere. Innen noen få timer vil landet bli helt lammet. Ingen vareflyt, ingen biler, ferger, busser, tog, trikk (eller motorsykler). Ingen lys og varme, ingen telefonforbindekse eller datatrafikk. Vi kan knapt forestille oss hvor katastrofalt dette kan bli bare etter noen få dager.

Er dette gjennomtenkt, eller er dette landet i ferd med å legge alt til rette for vår egen undergang?


Sent fra min SM-A515F via Tapatalk

Jeg er i stor grad enig, forøvrig var det vel en del polling blant ledere i bilindustrien for bare et par års tid siden som viste at rundt 85% av dem mente Hydrogen ville være teknologien som tok over etter bensin og diesel. Så det er ikke en selvfølge at elektrisk vil være fremtiden. Bare at bensin og diesel vil fases ut.

Og det betyr jo heller ikke at man ikke vil bruke diesel eller bensin militært. Men det er kanskje ikke nødvendig å bruke det privat. Og nødgeneratorer vil jo da bli en mye større del av beredskapen i Norge.

Det er også viktig å tenke på at elektiske kjøretøy er langt mindre komplekse enn tilsvarende fossile biler. Som i seg selv kan være en stor fordel i et krigs eller krisescenario.

Det sagt så er jeg ikke i overkant bekymret for beredskapen og elektrifisering. Du har helt rett i det du sier men det vil bli et mye større fokus på å sikre energinettverk i fremtiden. Og dette er jo en helt klar problemstilling fra yrkesmilitære sin side.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 11 feb 2021, 07:12 Jeg tror på sikt at batteridrevne motorsykler lett vil overgå dagens verstingsykler både når det kommer til rekkevidde og effekt. Men det skjer ikke over natten.
Jeg tror faktisk at det nettopp kommer til å gjøre det, skje over natten. :p

Plutselig en dag, så vil de nye batteriteknologiene være klare til å produseres i stor skala. Og omtrent over natten vil vi snakke om rekkevidde på tusenvis at kilometer og ladetider som kun begrenses av laderens kapasitet.

Og når det skjer så vil det knapt være noe poeng i å kjøpe en tradisjonell motorsykkel, elektriske sykler vil være både billigere i innkjøp, raskere, kraftigere, enklere å kjøre og langt billigere i drift.

Forøvrig ligger vel både Honda, Kawasaki og Yamaha ann til å begynne å selge elektriske motorsykler i løpet av et par års tid nå.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39846
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av AJ »

SilverSmurfer skrev: 11 feb 2021, 08:40 Og når det skjer så vil det knapt være noe poeng i å kjøpe en tradisjonell motorsykkel, elektriske sykler vil være både billigere i innkjøp, raskere, kraftigere, enklere å kjøre og langt billigere i drift.
Når det meste blir elektrifisert fases nok tradisjonelle motorsykler ut rimelig kjapt. Det er det nok ingen særlig tvil om.
Og det kan godt hende de fleste ikke vil savne den tradisjonelle bensindrevne motorsykkelen, være seg om man foretrekker V-motor, rekkemotoren eller boxer'n ;) .
Men at alt på to og fire hjul blir billigere når elektrifiseringen er godt i gang og etter hvert gjennomført tror jeg det er litt vel i overkant naivt å tro på.
Legger man på mva. og engangsavgift på dagens elbiler får vi helt andre priser enn hva man betaler i dag.

Rasker og kraftigere kjøretøy. Utvilsomt, ja.
Men her kan det også ligge en liten "avgiftsfelle", som skattepengeavhengige myndigheter vet å kunne utnytte.

Enklere å kjøre? Joda, men jeg håper i det lengste at vi slipper selvkjørende motorsykler. Men det får bli neste generasjons problemstilling.
I min tid som motorsyklist vil jeg ganske sikkert slippe å ta stilling slike sykler. Å la seg bli kjørt i stedet for å kjøre selv med kommandoen over det meste, tenker jeg for egen del vil være ganske uinteressant.

Langt billigere i drift...
Når det gjelder service på motor, helt klart. Langt færre bevegelige deler og slitasjepunkter krever naturligvis mindre arbeid og servicetidsbruk.
Men billigere når det gjelder drivstoff, dvs. elektrisitet. Neppe. Kanskje snarere det motsatte.
Når "alt" skal elektrifiseres krever dette enorme investeringer for å kunne produsere den strømmen man til enhver tid har behov for til alle døgnets tider. Slik utbygging må betales av noen og det vil igjen være i overkant naivt å tro at vi som forbrukere slipper unna.
Det er også all grunn til å tro at prisene vil variere sterkt og hvor bil, fritidsbåt og MC-trafikk neppe kommer gunstigst ut.
Det kommer garantert flere private utbyggere av ladestasjoner som vil bidra til å presse prisene. Men samtidig vil antakelig etterspørselen etter strøm bli såpass stort at det mest sannsynlige blir press på prisene den gale veien, dvs. høyere priser.

Og det er vel neppe noen som tror at ladestasjonsutbyggere, ladestasjonseiere, Staten og strømselskaper ikke skal ha sitt av den prisen vi som forbrukere må betale for strømmen. Nettleie og elavgifter blir nok noe helt annet enn hva vi betaler i dag.

Når drivstoffmangfoldet blir borte er antakelig også konkurransesituasjonen om drivstoffprisene borte. Dermed er sannsynligheten stor for vedvarende høye priser.
Så får man håpe på et annet drivstoffmangfold i framtida, hvor hydrogen kan spille en viktig rolle .I hvert fall når det gjelder bil og båttrafikk.
MC og hydrogen tør jeg ikke ha noen formening om.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av pekle »

Elektrifisering av hele personbilparken i Norge vil føre til ca 7% økt strømforbruk. Så kommer andre sektorer i tillegg. Akkurat nå pågår en viss elektrifisering av sokkelen - det vil føre til midlertidig økt forbruk, men all den kapasitet vil bli fristilt igjen når det ikke lenger er kjøpere til det som produseres.

Enig i at det nok blir et yndet skatteobjekt, men prisen på strømmen i seg selv kommer til å bli svært lav i løpet av et par tiår.

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 206
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Bosted: Radøy , Vestland

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av Erik_B70 »

Mange pluss med el- bil, men også en del begrensinger og "skjulte" kostnader slik jeg har erfart etter et par å som litt motvillig el-bil eier.

Jeg er langt på vei enig i at nyere el-biler er god å kjøre, går bra og er billigere i drift, så lenge man klarer på planlegge dagene sine slik ta man slipper å lade andre steder enn hjemme. Kjører man så mye at man behøver hurtiglading underveis, blir drivstoffkostnaden farlig nær diesel.

Utfordringen for meg, blir nok dette overføres til motorsykler, som for de aller fleste nok handler om rekreasjons og hobbykjøring.
Det er her det skjærer seg for min del. Elektromotoren er overlegen forbrenningsmotoren hevdes det.
Ja mulig det, men den har en stor feil, den er 100 % karakterløs. Nesten lydløs og linjær aksellerasjon, flat momentkurve. Det går fælt og kiler i magen . Effektivt , men gud hjelpe meg så kjedelig. Som transportmiddel fra A-B , helt supert, men det gir ikke mye smil per mil for mitt vedkommende.
Ingenting som er som en gammel trimmet støtstangmotor , med litt for kvass kamaksel som er ubrukelig på alt under 4500 o/min for så å våkne til liv med et brøl. Ved dette tidspunktet har nok Teslaen ved siden av deg i lyskrysset allerede fått et solid forspang , men ikke f... om han har det like moro :crazy:


Når det er sagt , så er jeg fullstending klar over at vi "gamliser" nok må forberede oss på at det blir dyrere å drive old school hobbyer i fremtiden.
Men at det blir forbudt i min levetid , det tror jeg ikke.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39846
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av AJ »

pekle skrev: 11 feb 2021, 11:18 men prisen på strømmen i seg selv kommer til å bli svært lav i løpet av et par tiår.
Håper du har rett, men tror du tar feil.
Så får vi se hvordan det utvikler seg. Allerede nå i en ikke spesielt unormal kuldeperiode, er det snakk om knapphet på elektrisitet en del steder. Og dermed skyhøye priser...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av pekle »

Den som lever får se... Om 20 år driver ikke lenger Tesla med bilproduksjon, men de er verdens største energiselskap fordi de lager batteriene og systemene som brukes til å regulere den ujevne produksjonen fra sol og vind.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39846
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av AJ »

pekle skrev: 11 feb 2021, 12:38 Den som lever får se... Om 20 år driver ikke lenger Tesla med bilproduksjon, men de er verdens største energiselskap fordi de lager batteriene og systemene som brukes til å regulere den ujevne produksjonen fra sol og vind.
Ja, dette ser jeg ikke bort fra at du kan få rett i.
Og da blir hele verden Teslaavhengige, som en parallell til dagens Facebookavhengighet.
Tesla er utvilsomt framoverlent så det holder og kan fort ende opp som en dominerende aktør uten reell konkurranse, som altså resten av verden blir helt avhengige av.
Og da kan vi nok se langt etter spesielt lave priser...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 154
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2021 Yamaha Tenere 700
Bosted: Horten

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av Maschev »

Strømprisene vil jo i stor grad styres av etterspørsel og kapasitet. I Norge er vi jo veldig heldige som har vannkraften vår som gir oss ren kraft i all overskuelig fremtid. Med all den kraftkrevende industrien som allerede finnes men også som bygges ut vil det jo være en fordel at man som stemmeberettiget er på ballen når det kommer til utenlandskabler etc. Men jeg skal ikke spore av tråden her mer enn jeg allerede gjør nå.
Om ikke annet så kan det bli mye spennende el-sykler i fremtiden :thumleft

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av SilverSmurfer »

AJ skrev: 11 feb 2021, 10:23
SilverSmurfer skrev: 11 feb 2021, 08:40 Og når det skjer så vil det knapt være noe poeng i å kjøpe en tradisjonell motorsykkel, elektriske sykler vil være både billigere i innkjøp, raskere, kraftigere, enklere å kjøre og langt billigere i drift.

Men at alt på to og fire hjul blir billigere når elektrifiseringen er godt i gang og etter hvert gjennomført tror jeg det er litt vel i overkant naivt å tro på.
Hvis du ser på for eksempel bilindustrien i Tyskland så forventer de å tape så mye som halvparten av jobbene før 2030 på grunn av elbiler. Rett og slett fordi det er langt færre deler i en elbil enn i en tradisjonell bensinbil, noe som vil gjøre dem mye billigere å produsere. På toppen av det forventer man at bilene skal overleve lengre og kreve mindre vedlikehold.

Så da ligger besteparten av prisen i batteriproduksjonen, der man også forventer en dramatisk prisreduksjon.

Skal ikke se bort i fra at konsekvensen blir forandringer i gjennomsnittlig bilpris.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av SilverSmurfer »

Maschev skrev: 11 feb 2021, 14:04 Strømprisene vil jo i stor grad styres av etterspørsel og kapasitet. I Norge er vi jo veldig heldige som har vannkraften vår som gir oss ren kraft i all overskuelig fremtid. Med all den kraftkrevende industrien som allerede finnes men også som bygges ut vil det jo være en fordel at man som stemmeberettiget er på ballen når det kommer til utenlandskabler etc. Men jeg skal ikke spore av tråden her mer enn jeg allerede gjør nå.
Om ikke annet så kan det bli mye spennende el-sykler i fremtiden :thumleft
Jeg jobber med Aluminiumsproduksjon for Norsk Hydro så jeg deler jo den skepsisen. Men ideen bak utenlandskabler er at Europas strømnett må sees som en helhet. Det feks Spania kan levere solkraft om dagen og Norge vannkraft om natten. At det kanskje er god vind i Frankrike en dag, og i Norge den neste. Og hvis vi skal klare å redusere bruken av feks kull og gasskraftverk så er det på sikt en nødvendig og veldig positiv utvikling.

Men det er skummelt, men det sagt så tror jeg den kraftkrevende Industrien i Norge kommer til å gjøre det godt i fremtiden. Norsk Hydro er for eksempel veldig gode når det kommer til CO2 utslipp og celleffektivitet. Vi slipper ut mindre CO2 og bruker mindre strøm en konkurrentene. :)

Og feks Elkem som også krever mye kraft i sin Silisiumsproduksjon ligger også langt fremme teknologimessig og utslippsmessig.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39846
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av AJ »

SilverSmurfer skrev: 11 feb 2021, 14:07
Hvis du ser på for eksempel bilindustrien i Tyskland så forventer de å tape så mye som halvparten av jobbene før 2030 på grunn av elbiler. Rett og slett fordi det er langt færre deler i en elbil enn i en tradisjonell bensinbil, noe som vil gjøre dem mye billigere å produsere. På toppen av det forventer man at bilene skal overleve lengre og kreve mindre vedlikehold.

Så da ligger besteparten av prisen i batteriproduksjonen, der man også forventer en dramatisk prisreduksjon.

Skal ikke se bort i fra at konsekvensen blir forandringer i gjennomsnittlig bilpris.
Dagens elbil priser er kunstig lave, så de kan man se bort fra.
Legger man på engangsavgift og mva. blir prisene noe helt annet. Det samme gjelder el-MC også, går jeg ut fra.

Men for all del, det er å håpe at framtidens elektrifiserte bil- og MCpark fører til lavere priser. Ingenting er bedre det :prf .

Hva gjelder elkjøretøyenes forventede lengre levetid, så er det få ting som tyder på at dette er den aktuelle situasjonen i dag. El-biler vrakes jo over en lav sko, selv etter det vi tidligere anså som småskader, har det framkommet i nyhetene den siste tiden...
Og like utsatt for rustskader og slitasje i understell og hjuloppheng som påvirker levetiden er de vel også, i likhet med tradisjonelle biler.

Og med det tror jeg faktisk jeg har sagt det jeg har på hjertet i denne meningsutvekslingen også ;) .
Tar med helt til slutt denne artige saken om elbilsuksessen i USA helt i starten på 1900-tallet:
https://cleantechnica.com/2018/02/25/38 ... tric-1900/
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 154
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2021 Yamaha Tenere 700
Bosted: Horten

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av Maschev »

SilverSmurfer skrev: 11 feb 2021, 14:15
Maschev skrev: 11 feb 2021, 14:04 Strømprisene vil jo i stor grad styres av etterspørsel og kapasitet. I Norge er vi jo veldig heldige som har vannkraften vår som gir oss ren kraft i all overskuelig fremtid. Med all den kraftkrevende industrien som allerede finnes men også som bygges ut vil det jo være en fordel at man som stemmeberettiget er på ballen når det kommer til utenlandskabler etc. Men jeg skal ikke spore av tråden her mer enn jeg allerede gjør nå.
Om ikke annet så kan det bli mye spennende el-sykler i fremtiden :thumleft
Jeg jobber med Aluminiumsproduksjon for Norsk Hydro så jeg deler jo den skepsisen. Men ideen bak utenlandskabler er at Europas strømnett må sees som en helhet. Det feks Spania kan levere solkraft om dagen og Norge vannkraft om natten. At det kanskje er god vind i Frankrike en dag, og i Norge den neste. Og hvis vi skal klare å redusere bruken av feks kull og gasskraftverk så er det på sikt en nødvendig og veldig positiv utvikling.

Men det er skummelt, men det sagt så tror jeg den kraftkrevende Industrien i Norge kommer til å gjøre det godt i fremtiden. Norsk Hydro er for eksempel veldig gode når det kommer til CO2 utslipp og celleffektivitet. Vi slipper ut mindre CO2 og bruker mindre strøm en konkurrentene. :)

Og feks Elkem som også krever mye kraft i sin Silisiumsproduksjon ligger også langt fremme teknologimessig og utslippsmessig.
Helt enig i det du skriver. Jeg er heller ikke mot å sende strøm ut av landet. Men jeg er derimot opptatt av at vi setter føringer for hvordan det skal gjøres. Som du sikkert vet er det jo langsiktige og gode rammevilkår som gir industrien i Norge et fortrinn. Skal man begynne å betale strøm etter hvorvidt er gode vindforhold eller om det er overskyet så blir det verre. Naturligvis satt på spissen i dette tilfelle

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av SilverSmurfer »

Maschev skrev: 11 feb 2021, 14:28 Helt enig i det du skriver. Jeg er heller ikke mot å sende strøm ut av landet. Men jeg er derimot opptatt av at vi setter føringer for hvordan det skal gjøres. Som du sikkert vet er det jo langsiktige og gode rammevilkår som gir industrien i Norge et fortrinn. Skal man begynne å betale strøm etter hvorvidt er gode vindforhold eller om det er overskyet så blir det verre. Naturligvis satt på spissen i dette tilfelle
Slik som det er lagt opp skal vel dette stabilisere strømprisene, for det er gjerne slik at når man har dårlig vind i Norge så har man gode vindforhold i Nederland, og når det er skyer i Spania har man sol i Tyskland. Så dette vil nok stabilisere energiforsyningen over hele linjen.

Men du har helt rett, det er risiko involvert i prosessen. Og vi gir til en viss grad opp et fortrinn vi har, i alle fall på kort sikt. Men jeg tror energiforsyningen og strømprisene uansett ville ha gått nedover i Europa. Og på sikt så kan det nok være et forbedring for Norge å være tilkoblet Europas sentrale energinettverk.

For selv om vi gir opp et relativt fortrinn så kan det fremdeles være et valg som fører til økt levestandard både i EU og Norge samtidig.

Men det er vanskelig å vite. Det sagt så er jeg ikke så altfor bekymret, for Hydro har uansett langsiktigheten på plass med strømavtaler som går fremover mot 2060 allerede signert.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Bosted: Oslo

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av erik m »

Nå kan det sies mye om landets beredskap, og hva som har skjedd siden Out-of-Area politikken kom rett etter Sovjets fall. Det meste har gått galt, både forsvarsevne, sjølforsyningsgrad og sivil beredskap på alle områder, som vi ser i våre dager. Og det aller verste er at det er villet politikk av et nær samstemt Storting!
Men at en elektrifisering av kjøretøyparken vi utgjøre særlig forskjell tror jeg ikke. For det første vil en okkupant være like avhengig av strømforsyning som forsvaret og sivilbefolkningen, og de vil også være helt avhengig av et velfungerende sivilsamfunn over tid. For det andre er det ikke særlig komplisert å ta kontroll over bensinlagrene. Jeg var sjøl med på to streiker i Transport, da vi blokkerte alle tankanlegg i og rundt Oslo i løpet av et par timer med bare et par hundre mann. Og nå er det enda færre enn rundt 1980.

Online
Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1198
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av Domino »

Men det trenger jo ikke være en okkupant. I et asymmetrisk trusselbilde kan det like gjerne være en terrororganisasjon som slår ut strømnettet. Eller hackere som krever løsepenger.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av pekle »

AJ skrev: 11 feb 2021, 10:23 Men at alt på to og fire hjul blir billigere når elektrifiseringen er godt i gang og etter hvert gjennomført tror jeg det er litt vel i overkant naivt å tro på.
Legger man på mva. og engangsavgift på dagens elbiler får vi helt andre priser enn hva man betaler i dag.
Det stemmer per i dag, men det er hovedsaklig batteriprisene som trekker opp. De kommer til å gå ganske mye ned per kWh - men samtidig kommer forsåvidt størrelen til å øke. Det er også flere faktorer her - f.eks koster p.t. en Audi e-tron ca 100.000 mer i Norge enn nettoprisen i Nederland - det gjør de jo fordi de kan, ikke fordi det er så dyrt å svippe bilen over Skagerrak. Dersom det hadde kommet moms måtte nok den norske importøren sette ned nettoprisen ganske mye. Det samme gjelder en del av de andre storselgerne også (men ikke alle)- nettoprisen i Norge er satt høyere fordi vi ikke betaler avgifter. Oversikt https://elbilforum.no/index.php?topic=3 ... #msg648183

Men at kjøretøyene blir veldig mye billigere totalt sett tror nok ikke jeg heller - en eventuell besparelse brukes opp på å kjøpe en større bil, en raskere bil, bytte oftere, mer utstyr, kjøpe et gigantisk batteri osv.

Svar