Dual sport

For de som er ute etter ny brukt-MC.
SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Dual sport

Legg inn av SilverSmurfer »

Monkeeh skrev: 16 feb 2021, 16:36 Takk for mange tilbakemeldinger! :thumleft

CRF250 virker veldig tung, 145kg med 23hk synes til og med jeg blir for spedt.
CB500X og Himalayan er vel mer adventure enn offroad, og dessuten veldig tunge?

Nærmest av de som er nevnt er vel KLX300, men jeg kan ikke se at den selges i Norge dessverre.

Jeg er ute etter sykkel som kan håndtere mer enn grusveier, som derfor er veldig lett, hardfør og spartansk - men allikevel klarer en forbikjøring og to uten problemer, og som fint kan brukes til vanlig vei uten at det blir for ukomfortabelt.
Jeg har også inntrykket av at 250-300 kubikk virker som en standard, med noen slengere på 350-400 og noen på 200.

Litt av av grunnen til ville ha en sånn type sykkel er vel 'less is more' stilen, noe enkelt som tåler en støyt og som det ikke er så nøye med. Og motorstørrelsen gir seg litt selv når vekten skal være lav. I tillegg spiller den velkjente, men ufornuftige 'vil ha' faktoren inn. :roll
Himalayan og CB500X er adventure ja, og relativt tunge, ca 200kg begge to.

Og nå vet ikke jeg hvordan du faktisk har tenkt å bruke sykkelen, men gitt den begrensede muligheten for offroad/single track kjøring vi har i Norge vil jeg nesten påstå at feks 2021 CRF300L med 27hk og 143 kg bør være et godt valg, eventuelt CRF250L. Siden noe hardere enn en dårlig grusvei skjelden er lovlig å kjøre. Og hvis det er noe som skal kjøres offroad som du ikke klarer med en CRF250L så har du nok heller ikke lov, og risikerer mangfoldige tusen i bot for å gjøre det. :)

Det som virkelig utmerket seg med akkurat CRF L syklene er at de er de kjent for å være de absolutt beste Dual Sport syklene på veibruk. Altså at man kan kjøre lengre strekninger uten å bli i overkant sliten på dem. Noe som kan være veldig praktisk i Norge. Samt at de krever langt mindre vedlikehold enn konkurrentene, omtrent et oljeskift med 8 eller 12 000 km er det som kreves iht servicemanualen.

Men hvis du virkelig skal ha en grom dual sport i Norge må det vel være KTM eller Husqvarna sykkel som gjelder. Da får du både lavere vekt og mer motorkraft enn hva de japanske merkene tilbyr.

Forøvrig er det ingen av de overnevnte syklene som vil ha noe problem med en forbikjøring. Men det er veldig mange av de lettere dual sport syklene som vil slite med å holde 110 km/t på motorvei. Samt at de vil ha enormt med vibrasjoner i normal kjøring. Noe nettopp CRF L syklene ikke har.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Dual sport

Legg inn av mekkern »

synes den gamle xl`n min er passe til slik "div" kjøring.. men kunne hatt bedre egenskaper slik mer moderne har på fjæringsegenskapene..men det virker jo...

https://www.motorcyclespecs.co.za/model ... 0r_83.html
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Dual sport

Legg inn av pingvin »

Monkeeh skrev: 16 feb 2021, 16:36 Takk for mange tilbakemeldinger! :thumleft

CRF250 virker veldig tung, 145kg med 23hk synes til og med jeg blir for spedt.
CB500X og Himalayan er vel mer adventure enn offroad, og dessuten veldig tunge?

Nærmest av de som er nevnt er vel KLX300, men jeg kan ikke se at den selges i Norge dessverre.

Jeg er ute etter sykkel som kan håndtere mer enn grusveier, som derfor er veldig lett, hardfør og spartansk - men allikevel klarer en forbikjøring og to uten problemer, og som fint kan brukes til vanlig vei uten at det blir for ukomfortabelt.
Jeg har også inntrykket av at 250-300 kubikk virker som en standard, med noen slengere på 350-400 og noen på 200.

Litt av av grunnen til ville ha en sånn type sykkel er vel 'less is more' stilen, noe enkelt som tåler en støyt og som det ikke er så nøye med. Og motorstørrelsen gir seg litt selv når vekten skal være lav. I tillegg spiller den velkjente, men ufornuftige 'vil ha' faktoren inn. :roll
KTM 690 Enduro veier under 140 kg, har rundt 70hk og funker både til kjøring i skauen og langturer på asfalt (selv om ikke noe vinner på motorveien). Den er bygd som en tanks og føles mest som en litt stor endurosykkel. Og billig plast så ikke krise å velte. Får de til 50-60.000,- for tidligere modeller 2008-2010.

Men skal du virkelig knote i skauen blir den litt for stor (derfor har 450 også...som også er super på grus. Ikke så super på asfalt).
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dual sport

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 16 feb 2021, 14:46 Dual Sport har jeg aldri tenkt var kubikkavhengig, mer type sykkel ...
En liten avsporing, men likevel ikke helt fjernt i forhold til emnet i tråden:

Tidlig på nittitallet ble Yamaha TDM 850 lansert og overrasket en hel MC-verden.
TDM'en skilte seg ganske markant ut og etter hvert ble det spekulerte en del i hva modellnavnet TDM sto for.
Og husker jeg ikke helt feil landet mange på at bokstavkombinasjonen sto for Twin Dual (purpose) Motorcycle, noe Yamaha for øvrig aldri bekreftet. Det ble heller ikke avkreftet, så vidt jeg husker.
Altså en MC med tosidige egenskaper, som kunne i noe begrenset grad brukes på grusveier med de egenskapene en MC bør ha for denslags kjøring, i tillegg til at TDM'en faktisk var ganske sportslig og hadde overraskende gode bremser, noe sportslige motorsykler er kjent for.

Og TDM 850 hadde som navnet tydelig viser, en motor på 850 kubikk.
Så dual sport motorsykler må man kunne si er kubikkuavhengige. Det er allsidigheten som er det avgjørende.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Dual sport

Legg inn av SilverSmurfer »

Jeg ville heller sagt at de var kubikkuavhengige. Det som har skjedd er vel i praksis at alt over 500cc og 150 kg nå kalles adventure sykler.

Feks ville vel Tenere 700 uten tvil ha blitt kalt en Dual Sport sykkel på den tiden, men nå kalles den adventure.

Men nøyaktig hvor dual sport slutter og adventure begynner er vel ikke den mest interessante diskusjonen. Og enkelte som feks CRF250 Rally vil vel fort kalles både mini adventure og dual sport i samme setning.

Svar