Himalayan og CB500X er adventure ja, og relativt tunge, ca 200kg begge to.Monkeeh skrev: 16 feb 2021, 16:36 Takk for mange tilbakemeldinger!![]()
CRF250 virker veldig tung, 145kg med 23hk synes til og med jeg blir for spedt.
CB500X og Himalayan er vel mer adventure enn offroad, og dessuten veldig tunge?
Nærmest av de som er nevnt er vel KLX300, men jeg kan ikke se at den selges i Norge dessverre.
Jeg er ute etter sykkel som kan håndtere mer enn grusveier, som derfor er veldig lett, hardfør og spartansk - men allikevel klarer en forbikjøring og to uten problemer, og som fint kan brukes til vanlig vei uten at det blir for ukomfortabelt.
Jeg har også inntrykket av at 250-300 kubikk virker som en standard, med noen slengere på 350-400 og noen på 200.
Litt av av grunnen til ville ha en sånn type sykkel er vel 'less is more' stilen, noe enkelt som tåler en støyt og som det ikke er så nøye med. Og motorstørrelsen gir seg litt selv når vekten skal være lav. I tillegg spiller den velkjente, men ufornuftige 'vil ha' faktoren inn.![]()
Og nå vet ikke jeg hvordan du faktisk har tenkt å bruke sykkelen, men gitt den begrensede muligheten for offroad/single track kjøring vi har i Norge vil jeg nesten påstå at feks 2021 CRF300L med 27hk og 143 kg bør være et godt valg, eventuelt CRF250L. Siden noe hardere enn en dårlig grusvei skjelden er lovlig å kjøre. Og hvis det er noe som skal kjøres offroad som du ikke klarer med en CRF250L så har du nok heller ikke lov, og risikerer mangfoldige tusen i bot for å gjøre det. :)
Det som virkelig utmerket seg med akkurat CRF L syklene er at de er de kjent for å være de absolutt beste Dual Sport syklene på veibruk. Altså at man kan kjøre lengre strekninger uten å bli i overkant sliten på dem. Noe som kan være veldig praktisk i Norge. Samt at de krever langt mindre vedlikehold enn konkurrentene, omtrent et oljeskift med 8 eller 12 000 km er det som kreves iht servicemanualen.
Men hvis du virkelig skal ha en grom dual sport i Norge må det vel være KTM eller Husqvarna sykkel som gjelder. Da får du både lavere vekt og mer motorkraft enn hva de japanske merkene tilbyr.
Forøvrig er det ingen av de overnevnte syklene som vil ha noe problem med en forbikjøring. Men det er veldig mange av de lettere dual sport syklene som vil slite med å holde 110 km/t på motorvei. Samt at de vil ha enormt med vibrasjoner i normal kjøring. Noe nettopp CRF L syklene ikke har.