Totalt nybegynner på to hjul

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Totalt nybegynner på to hjul

Legg inn av AJ »

ejs skrev: 05 apr 2021, 11:17 Kjøp jakke og bukse med avtagbart for. :thumleft
... og luftelommer. Veldig behagelig på skikkelig varme sommerdager.
Men nå er det muligens luftelommer i bukser og jakker på alle merker i alle prisklasser?

Brukeravatar
HeHy
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997

Legg inn av HeHy »

Hvis du er i Kristiansand og ikke har valgt kjøreskole enda kan jeg anbefale Per Ivar fra bikeevents. Veldig god opplæring med alt på stell. Holder til på glattkjøringsbanen så får god opplæring i kjøregårdøvelser. Kjørte også med gopro på følgesykkel for å vise hva en gjorde galt for lettere å forklare hva man måtte jobbe med. De har nesten 100 % bestått prosent.
Per Ivar drev/driver forresten med road racing så kjøre kan han i hvertfall!
Når jeg tok lappen i 2016 så begynte jeg helt i slutten av mars (tok teorien på forhånd) og tok første mulige oppkjøring 10. Mai. Totalkostnad for meg ble da 22k for å ta mellomtung (A hadde kostet ca 2k mer) da med litt erfaring fra å kjøre girmoped, altså clutch og giring).

Christian.johnsen
Motorsykkelen din: foreløpig ingen

Legg inn av Christian.johnsen »

HeHy skrev:Hvis du er i Kristiansand og ikke har valgt kjøreskole enda kan jeg anbefale Per Ivar fra bikeevents. Veldig god opplæring med alt på stell. Holder til på glattkjøringsbanen så får god opplæring i kjøregårdøvelser. Kjørte også med gopro på følgesykkel for å vise hva en gjorde galt for lettere å forklare hva man måtte jobbe med. De har nesten 100 % bestått prosent.
Per Ivar drev/driver forresten med road racing så kjøre kan han i hvertfall!
Når jeg tok lappen i 2016 så begynte jeg helt i slutten av mars (tok teorien på forhånd) og tok første mulige oppkjøring 10. Mai. Totalkostnad for meg ble da 22k for å ta mellomtung (A hadde kostet ca 2k mer) da med litt erfaring fra å kjøre girmoped, altså clutch og giring).
Ble hos per da de var de eneste som hadde ledig på kurs, teori om to uker da det var første ledige som ikke kom i veien for jobb Bilde fint å høre at de er gode og seriøse Bilde

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk

Christian.johnsen
Motorsykkelen din: foreløpig ingen

Legg inn av Christian.johnsen »

ejs skrev:Jeg ville tatt turen til Thansen butikken i avenyen, (ved siden av Tesla butikken) mye billig kjøreutstyr der. Har sjøl kjøpt bukse, jakke, og sommerhansker der.
Uansett.... Kjøp jakke og bukse med avtagbart for. :thumleft
Skal sjekke thansen til helga Bilde

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk

n00b
Motorsykkelen din: Suzuki M800 Intruder

Legg inn av n00b »

Hei, jeg tok også lappen i fjor, og hadde ikke noen erfaring på to hjul fra tidligere (ikke engang moped). Endte opp på 25.000,- for selve lappen og brukte vel 5.000,- på klær. Kjøpte det billigste de hadde på Bullfighter. De har pakkepriser på komplett utstyr. Har i ettertid brukt en del mer penger på mer klær og utstyr, og ikke minst sykkel :knegg

Lykke til!

Brukeravatar
PWL
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009

Legg inn av PWL »

Spennende å høre fra andre i samme sko som jeg var. Hadde aldri sittet på en mc, scooter eller noe som helst, ingen mc-venner (kun kjøreskole), og endte på 31k totalt. Skrev en kort greie på timer og kroner her:

viewtopic.php?p=367428#p367428

Lykke til! Uten å gi for mange tips som svært fersk fører selv kan jeg vel ganske trygt si se rett frem og øv på å holde balansen i lav fart. Det var det jeg slet mye med i hvert fall :P
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

PWL skrev: 20 apr 2021, 20:03 Spennende å høre fra andre i samme sko som jeg var. Hadde aldri sittet på en mc, scooter eller noe som helst, ingen mc-venner (kun kjøreskole), og endte på 31k totalt. Skrev en kort greie på timer og kroner her:

viewtopic.php?p=367428#p367428

Lykke til! Uten å gi for mange tips som svært fersk fører selv kan jeg vel ganske trygt si se rett frem og øv på å holde balansen i lav fart. Det var det jeg slet mye med i hvert fall :P
Regmer med du mente se LANGT frem ;)

Brukeravatar
PWL
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009

Legg inn av PWL »

Bjerknez skrev: 21 apr 2021, 01:10 Regmer med du mente se LANGT frem ;)
Ja, poenget var i hvert fall unngå å se rett i bakken foran sykkelen, for der var blikket mitt i ganske lang tid :knegg
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

PWL skrev: 21 apr 2021, 01:17
Bjerknez skrev: 21 apr 2021, 01:10 Regmer med du mente se LANGT frem ;)
Ja, poenget var i hvert fall unngå å se rett i bakken foran sykkelen, for der var blikket mitt i ganske lang tid :knegg
Se langt fram og rett blikket alltid mot forsvinningspunktet (der veien "slutter" foran deg) så langt dette er mulig.

Svar