l-k-p skrev:Jeg skjønner ikke att dette skulle være så vanskelig.
Det er fordi olje er et mye mer komplisert produkt enn bensin.
Særlig i Norge hvor utvalget av bensin er lite.
Men om du kunne velge fritt fra 85 til 98 oktan, med varierende grad av alkohol, og med eller uten bly, da
hadde vi hatt lange bensin-diskusjoner her.
Men her kommer da en kort into til forskjellen mellom dino og synt, og hvorfor det både har, og ikke har,
noe med kvaliteten på oljen å gjøre.
En motorolje skal smøre når det er kaldt (ved start) og den skal smøre når det er meget, meget varmt. Den skal holde
slagg flytende og bringe det til filteret, og den skal vare en viss tid.
Problemet er at disse tre egenskapene er motstridende. Den beste olje når det er meget varm er stearin ved 0 grader, og
den beste oljen når det er null den går over til damp når det er 300 grader. Og den oljen som smører best den kan ikke
holde på slagg, og så videre, og så videre.
Derfor er alle (!) oljer et kompromiss.
Syntetiske oljer (enten hel-syntetisk eller del-syntetisk) er for alle formål identiske med mineraloljer (dino) med
to unntak: De er mye dyrere, og de er mer stabile.
Med stabil mener vi hovedsakelig to ting.
Føst og fremst at de beholder sine egenskaper over et større temperaturspekter (du vil neppe finne en dino som er
0-40 eller 5-50).
Det betyr særlig at moderne motorer som har deler som blir veldig varme (turbo, for eksempel) vil kreve en olje som
smører også når den blir veldig varm. I håndboken vil det da stå "syntetisk olje.....".
Det andre er at syntetiske oljer beholder sine smøreegenskaper over lengere tid. Det vil si at de er mer
"slitesterke" enn dino. Det betyr at motorer som utsetter oljen for stor slitasje (fordi motoren har lite
olje, av hensyn til vekten, for eksempel) vil kunne kreve syntetisk olje. Eller det kan være at designet
i motoren er slik at én spesiell del er meget omfintlig for smøring, og for å slippe å kreve oljeskift for ofte
så oppgraderer designeren heller kravene til oljen.
Årsaken til at en synt (eller del-synt) er mer stabil er at molekylene er mer ensartede. Oljen er
produsert isteden for å være destillert fra et broket utgangspunkt.
Så, en synt er altså "bedre" i den forstand at den varer lengere. Kvliteten på oljen er knyttet til
de kjemiske egenskapene. Viktig å holde de to tingene fra hverandre.
Så, dersom manualen din sier "10w-40 som møter kravene SJ, skifte hver 10.000 km" da vet du hvor
du skal starte.
Først og fremst: Du skal IKKE kjøpe noe annet enn 10w-40, uansett. IKKE vær kreativ på viskositeten!
Så vil du finne en (meget) lang rekke oljer som møter kravene. Medmindre produsenten din har skrevet noe
annet, så vil den billigste som møter kravene, vel, møte kravene. Og skifter du når du skal, da er du trygg.
I sin alminnelighet er det slik at SF < SG < SH < SJ < SL < SM.
Eller med andre ord; Møter oljen kravene SM da møter den også SL, SJ.....
Hvorfor da kjøpe synt om det ikke står at du SKAL gjøre det?
Vel, de fleste som gjør det, gjør det fordi noen hundrelapper én gang i året ikke spiller noen rolle (har du en
sykkel til 200.000 i garasjen som triller 10.000 km i året utgjør noen hundrelapper ingenting).
Eller så kan du kjøpe synt fordi "Bare det beste er godt nok for meg". Helt OK.
En bedre grunn, efter min mening er å forlenge skiftintervallet. Min BMW (som altså jeg bruker som eksempel
fordi jeg kjenner den godt), er designet for å greie seg med kvaliteten SF. Olje av så lav kvalitet er det ikke
mulig å oppdrive.
Årsaken til at motoren likevel er designet for å kunne gå på SF er denne: Er du med en BMW GS i Angola og
må skifte olje, da kan det tenkes at du får noe som har stått i hyllen i 20 år. Den vil være kvalitet SF.
Og en GS må tåle det (for i Angola har du ikke noe valg!).
Men eftersom uansett hva jeg kjøper så får jeg en bedre olje, da kjører jeg lenger på oljen.
Slik jeg kjører (lange strekk) skifter jeg ikke olje hver 5.000 men hver 10.000. Jeg gjør det fordi oljen
jeg kjøper er mye bedre enn den 5.000 oljeskift er basert på (SF).
Jeg vil tro at om jeg skifter til en synt bør min BMW kunne gå 20.000 mellom hver oljeskift.
Men, og her er kjernen i problemet: Ingen vil kunne fortelle deg HVOR mye lenger du kan kjøre med
en bedre olje. Så når det kommer til stykket, da skifter de aller, aller fleste som vanlig. Og da er det
bortkastet med den slitesterke oljen fordi du ikke sliter på den.
In Summarum:
- Ikke vær kreativ på viskositeten
- Finn en olje som møter minstekravet (SL, for eksepel)
- Ikke plage andre men være søt og snill, og ellers kan du gjøre som du vil.
[TaSK]