Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...
Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...
Har lane splittet mellom biler i samme kjøreretning og motsatt felt flere ganger forbi politet. Det står ingenting om dette i lovverket i Norge om det verken er ulovlig eller lovlig, mao, man kan gjøre det.
Man skal ikke bruke nødlyset som mange andre gjør, hvorfor det blir brukt vet jeg ikke. Jeg ruser motoren om bilistene er vanskelige eller ikke følger med. Jeg hilser også tilbake og takker om bilister opplagt flytter seg for å lage vei for meg.
Man skal ikke bruke nødlyset som mange andre gjør, hvorfor det blir brukt vet jeg ikke. Jeg ruser motoren om bilistene er vanskelige eller ikke følger med. Jeg hilser også tilbake og takker om bilister opplagt flytter seg for å lage vei for meg.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...
Nei-Du har ingen rettighet til å kjøre først-man den andre part har en plikt til å slippe den andre frem.
dermed har du ingen mulighet til "å stå på retten din" slik at det oppstår en fare/skade.
Derfor heter det vikeplikt-og ikke forkjørsrett.
og man har en forkjørsvei-der man har plikt til å vike for denne trafikken.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...
Nei, det er ikke forbudt.cannon skrev: 31 mai 2021, 13:26 Regler? Jeg antar at lanesplitting er forbudt, ikke som et eksplisitt forbud, men ved at det i teorien skaper farlige situasjoner med 3 kjøretøyer i bredden på 2-felts kjørebane. Kanskje det er eksplisitt beskrevet også?
Praksis? Det foregår hele tiden, og jeg tror politiet aksepterer det så lenge man gjør det med forsiktighet og i harmoni med andre kjørende. Jeg bruker aldri blink, nødblink, horn eller motor-rusing. Gjør som Fredrik skriver. Jeg har flere ganger lanesplittet forbi uniformert politibil i saktegående kø, og de har flere ganger gjort plass til meg.
Bruk av nødblink eller horn er direkte provoserende, og det er helt feil bruk av disse signalene. Like "dumt" som å kjøre konstant med fjernlys.
Du har lov til å passere i samme felt så lenge det skjer på venstre side og det skjer i sakte fart ala gangfart. Det betyr i praksis at man har lov til å gjøre det i trafikkkorker og veikryss.
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...
Når det gjeldet forbudet i Tyskland, er det ikke så dumt som det kan høres. Når det er STAU på Autobahn, er det som oftest pga en alvorlig ulykke, og da må utrykningskjøretøy hurtig fram. Det er farlig for både dem og andre å bruke det vi kalte katastrofefeltet på høyre veiskulder, så det har de gått bort fra. Nå skal biler i høyre felt vike til høyre og venstre felt til venstre for utrykningskjøretøy; for veier med flere felt er det mellom venstre og midtre det skal gis plass.
Og ettersom tyskerne står med støtfanger mog støtfanger ved STAU, er det ingen mulighet for en mc å vike.
Og ettersom tyskerne står med støtfanger mog støtfanger ved STAU, er det ingen mulighet for en mc å vike.
-
- Innlegg: 1
- Registrert: 30 apr 2021, 09:55
- Motorsykkelen din: Yamaha FZ6-S 2007
Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...
Det er ikke ulovlig å praktisere fildeling i Norge. Fildeling skal alltid foregå mellom de to feltene lengst til venstre.
Ref: Denne episoden i "Full kontroll-serien" til NMCU: https://www.youtube.com/watch?v=yAa4lnEK8T0
Ref: Denne episoden i "Full kontroll-serien" til NMCU: https://www.youtube.com/watch?v=yAa4lnEK8T0
And someday in the midst of time
When they asked me if I knew you
I'd smile and say you were a friend of mine
And the sadness would be lifted from my eyes
Oh, when I'm old and wise
When they asked me if I knew you
I'd smile and say you were a friend of mine
And the sadness would be lifted from my eyes
Oh, when I'm old and wise
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...
Jeg bet meg merke i oslopolitiets jurist og patrulje uttalelse i artkkelen jeg refererte til tidligere. Lane-splitting ansees av oss som forbikjøring - lovlig , men hvor forsvarligheten vurderes fra sak til sak.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...
Vinter, men aktuelt ettersom det ble diskutert i matpausen…
Og ettersom gjengen bak kaffekoppen later som om de har peil, så siterer jeg: Lanesplitting og spørsmålet om lovlighet reguleres av vegtrafikklovens grunnregel: paragraf 3 samt hvorvidt vegoppmerking tillater kryssing.
Bakgrunnen: Jeg er en notorisk lanesplitter - og er kjapp på vegen til jobb - og Bønna bak rattet i Bimmer’n er lynings
Og ettersom gjengen bak kaffekoppen later som om de har peil, så siterer jeg: Lanesplitting og spørsmålet om lovlighet reguleres av vegtrafikklovens grunnregel: paragraf 3 samt hvorvidt vegoppmerking tillater kryssing.
Bakgrunnen: Jeg er en notorisk lanesplitter - og er kjapp på vegen til jobb - og Bønna bak rattet i Bimmer’n er lynings
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39833
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...
Veibane- eller fildeling (lanesplitting på "nynorsk"...
) er lov.
Men skal skje uten at annen trafikant hindres eller utsettes for fare. Og man skal alltid passere forankjørende til venstre i samme veibane eller kjørefil.
Og ovenfor bakenforkjørende som tilkjennegir å ha til hensikt å kjøre forbi skal foranliggende trafikant om nødvendig senke farten og ellers legge forholdene til rette for at passeringen skal skje uten uten fare.
Dette vil naturligvis kun gjelde tohjulinger på steder hvor det er kø og vil eller veibanen ikke har bred nok plass til to biler. Typisk vil være enveiskjørte gater med kun en fil og steder med en fil i hver retning hvor med kø i begge retninger.
Altså hvor man ikke har mulighet til å kjøre forbi på vanlig måte, nemlig ved å benytte motgående kjørebane som forbikjøringsfil.
Men med MC behøver man jo strengt ikke gjøre det heller. Har selv kjørt forbi biltrafikk på såvel en som flerfeltsvei i samme fil hvor forankjørende tydelig viser ønske om at MC'en kjører forbi og dermed legger seg godt til høyre uten nødvendigvis å senke farten.

Men skal skje uten at annen trafikant hindres eller utsettes for fare. Og man skal alltid passere forankjørende til venstre i samme veibane eller kjørefil.
Og ovenfor bakenforkjørende som tilkjennegir å ha til hensikt å kjøre forbi skal foranliggende trafikant om nødvendig senke farten og ellers legge forholdene til rette for at passeringen skal skje uten uten fare.
Dette vil naturligvis kun gjelde tohjulinger på steder hvor det er kø og vil eller veibanen ikke har bred nok plass til to biler. Typisk vil være enveiskjørte gater med kun en fil og steder med en fil i hver retning hvor med kø i begge retninger.
Altså hvor man ikke har mulighet til å kjøre forbi på vanlig måte, nemlig ved å benytte motgående kjørebane som forbikjøringsfil.
Men med MC behøver man jo strengt ikke gjøre det heller. Har selv kjørt forbi biltrafikk på såvel en som flerfeltsvei i samme fil hvor forankjørende tydelig viser ønske om at MC'en kjører forbi og dermed legger seg godt til høyre uten nødvendigvis å senke farten.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...
Det er helt klart lov å lanesplitte, men du har mye ansvar når man gjør det. Lanesplitting er hele årsaken til at jeg kjører MC i utgangspunktet.
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...
Meeen… ingen skal underslå at det å dele kjørefelt er en risikosport. Det er ikke alle trafikanter på fire eller flere hjul som er hjelpsomme ved å trekke godt ut til høyre i samme kjørefelt. Jeg har opplevd utallige ganger at kjøretøy legger seg opp til veioppmerkingen på venstre side og tvinger meg over i motgående kjørefelt. Tommelfingerregelen er at man får kamp med gubber i +50.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...
I og rundt i Oslo trafikken klarer jeg ikke å unngå «lane splitting» på grunn av trafikken men er selvfølgelig forsiktig og opplever ikke det som problematisk da jeg har tid til å bli sett. Føler absolutt ikke det er noen kamp med noen aldersgrupper. I rushtrafikken er det som regel en del sykler sa da henger vi påLauri skrev: 18 jan 2023, 18:52 Meeen… ingen skal underslå at det å dele kjørefelt er en risikosport. Det er ikke alle trafikanter på fire eller flere hjul som er hjelpsomme ved å trekke godt ut til høyre i samme kjørefelt. Jeg har opplevd utallige ganger at kjøretøy legger seg opp til veioppmerkingen på venstre side og tvinger meg over i motgående kjørefelt. Tommelfingerregelen er at man får kamp med gubber i +50.

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1691
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...
Jeg registrerer stadig at enkelte bilister legger seg nærme nok midtlinja for å sperre når de ser motorsyklist i speilet, men ikke at det er noe spesiell aldersgruppe. Egoister og ufine finnes i alle aldre!dypen skrev: 18 jan 2023, 19:55I og rundt i Oslo trafikken klarer jeg ikke å unngå «lane splitting» på grunn av trafikken men er selvfølgelig forsiktig og opplever ikke det som problematisk da jeg har tid til å bli sett. Føler absolutt ikke det er noen kamp med noen aldersgrupper. I rushtrafikken er det som regel en del sykler sa da henger vi påLauri skrev: 18 jan 2023, 18:52 Meeen… ingen skal underslå at det å dele kjørefelt er en risikosport. Det er ikke alle trafikanter på fire eller flere hjul som er hjelpsomme ved å trekke godt ut til høyre i samme kjørefelt. Jeg har opplevd utallige ganger at kjøretøy legger seg opp til veioppmerkingen på venstre side og tvinger meg over i motgående kjørefelt. Tommelfingerregelen er at man får kamp med gubber i +50.![]()
På den andre siden så er det overraskende få (ved kø på smalere 4-felts vei) som gidder å legge seg ekstra ut mot kantlinje for å enten gjøre plass eller gi et tydelig signal om at "jeg har sett deg, bare passér".
Noe som ikke vil koste dem 1 cm av køen, kun et par små rattbevegelser.
Selvfølgelig er det mulig å ikke oppdage den som kommer dersom mc´n lager lite støy og man spiller musikk o.l. men det er noe helt annet enn å bevisst sperre.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...
Jeg må faktisk si at det sjeldent er noen som demonstrerer og legger seg mot midtstripa. Jeg legger dog merke til at biler gir mer rom på midtstripa på E6 Nordover og sydover sammenlignet med E18 vestover.
Jeg har litt problemer med Volvo-førere. Jeg synes det går litt igjen at de ikke følger med på omverdenen inni den trygge bilen sin.
Så har det siste årets boom av nye biler med skjermer og den slags blandet med komakjøring etter covid vært det vanskeligste året å kjøre MC på i Oslo(altså 2022). Merker helt tydelig forskjell på trafikken. Det har vært mye hendelser siste året sammenlignet med tidligere år.
Jeg har litt problemer med Volvo-førere. Jeg synes det går litt igjen at de ikke følger med på omverdenen inni den trygge bilen sin.
Så har det siste årets boom av nye biler med skjermer og den slags blandet med komakjøring etter covid vært det vanskeligste året å kjøre MC på i Oslo(altså 2022). Merker helt tydelig forskjell på trafikken. Det har vært mye hendelser siste året sammenlignet med tidligere år.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1691
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...
Når jeg skrev "ved kø på smalere 4-felts vei" så mente jeg type Østre Akervei, Mailundveien, deler av Ring 2 osv. Ikke type E6 og E18 i sentrale strøk hvor både kjørefeltene er vesentlig bredere og gjerne bred veiskulder. Kjører disse på vei til/fra jobb og ser mye av det når det står eller glir sakte.FredrikE24 skrev: 18 jan 2023, 22:05 Jeg må faktisk si at det sjeldent er noen som demonstrerer og legger seg mot midtstripa. Jeg legger dog merke til at biler gir mer rom på midtstripa på E6 Nordover og sydover sammenlignet med E18 vestover.
Jeg har litt problemer med Volvo-førere. Jeg synes det går litt igjen at de ikke følger med på omverdenen inni den trygge bilen sin.
Så har det siste årets boom av nye biler med skjermer og den slags blandet med komakjøring etter covid vært det vanskeligste året å kjøre MC på i Oslo(altså 2022). Merker helt tydelig forskjell på trafikken. Det har vært mye hendelser siste året sammenlignet med tidligere år.
- Bjerknez
- Innlegg: 24628
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...
Min opplevelse av lanesplitting her i Fredrikstad er at bilister flest er snille og gir deg plass (hvis dem ser deg). Man vil alltid treffe på dem som med vilje legger seg helt ut mot midtstripa for å forhindre at du lanespltter. Min erfaring er at dette stort sett er eldre menn. Damer/jenter samt unge bilførere gjør dette sjeldent.
En bilfører som altivt prøver og forhindre meg å lanesplitte er dog en type fører jeg verken ønsker å ligge bak eller rett forran. Sinsstemningen til disse førerne er nok ikke veldig sund. Så jeg ønsker minst en bil mellom meg og slike mennesker.
Det var en som aktivt hindret meg i å lansplitte slik at jeg måtte holde meg bak han. Lenger fremme kjørte han inn på en bensinstasjon og jeg bestemte meg for å svinge inn på den samme stasjonen. Bilføreren kjørte bare rundt pumpene og ut på veien igjen. Så han var tydelig redd for en konflikt.
Nå hadde ikke jeg noen planer om å dra tak i han i det hele tatt, verken verbalt eller fysisk å jeg viste ingen aggresjon. Det at han hindret meg var ikke en alvorlig greie i mitt hode. Men det viser bare hvilke folk det er som gjør slikt. I mitt hode ustabile og eller "dumme" mennesker som lar sin egen irritasjon gå ut over alle andre.
For jeg er faktisk ganske rolig og besinnet i trafikken som bilfører. Jeg kan gjerne kjlre litt for fort, men jeg er på ingen måte en hissig bilfører. Jeg merker dog at lunten er noe kortere når jeg kjører MC. Men på ingen måte er jeg noen værsting der altså.
I mine snart 10 år som motorsyklist er det kun EN person som ved ren irritasjon over at jeg kom før han gjennom rundkjøringen klarte og kjøre helt opp i ræva på meg. Så nære at han kom borti skiltplaten min. DA ble det svart hos meg. Jeg bremset opp, satt sykkelen på støtta midt i veien og det skulle ikke mye til før jeg hadde slått en stjerne i frontruta på bilen hans. Han satt og veivet med armene i bilen i tegn på og si unnskyld og når jeg gestikulerte med hendene at han skulle sveive ned ruten så sa han at han beklaget og etter rundt 1 minutt med verbale ifine med velplasserte ord så satt han der som en fullstendig angrende sjel.
Jeg gikk tilbake til sykkelen og kjlrte så videre. Jeg tror han tenker seg om to ganger før han gjør noe lignende igjen.
Dette er en episode jeg annser skjer sjeldent/aldri og danner ikke noe totalt bilde av hvordan ting er. Men treffer man på de rette personene i trafikken er dette mennesker som nesten kan kjlre deg ned med vilje, i ren irritasjon. Så aggressive bilførere, det være seg i enten kjørestil eller ikke, holder jeg meg langt unna i trafikken. Minst en bil i mellom, gjerne flere.
En bilfører som altivt prøver og forhindre meg å lanesplitte er dog en type fører jeg verken ønsker å ligge bak eller rett forran. Sinsstemningen til disse førerne er nok ikke veldig sund. Så jeg ønsker minst en bil mellom meg og slike mennesker.
Det var en som aktivt hindret meg i å lansplitte slik at jeg måtte holde meg bak han. Lenger fremme kjørte han inn på en bensinstasjon og jeg bestemte meg for å svinge inn på den samme stasjonen. Bilføreren kjørte bare rundt pumpene og ut på veien igjen. Så han var tydelig redd for en konflikt.
Nå hadde ikke jeg noen planer om å dra tak i han i det hele tatt, verken verbalt eller fysisk å jeg viste ingen aggresjon. Det at han hindret meg var ikke en alvorlig greie i mitt hode. Men det viser bare hvilke folk det er som gjør slikt. I mitt hode ustabile og eller "dumme" mennesker som lar sin egen irritasjon gå ut over alle andre.
For jeg er faktisk ganske rolig og besinnet i trafikken som bilfører. Jeg kan gjerne kjlre litt for fort, men jeg er på ingen måte en hissig bilfører. Jeg merker dog at lunten er noe kortere når jeg kjører MC. Men på ingen måte er jeg noen værsting der altså.
I mine snart 10 år som motorsyklist er det kun EN person som ved ren irritasjon over at jeg kom før han gjennom rundkjøringen klarte og kjøre helt opp i ræva på meg. Så nære at han kom borti skiltplaten min. DA ble det svart hos meg. Jeg bremset opp, satt sykkelen på støtta midt i veien og det skulle ikke mye til før jeg hadde slått en stjerne i frontruta på bilen hans. Han satt og veivet med armene i bilen i tegn på og si unnskyld og når jeg gestikulerte med hendene at han skulle sveive ned ruten så sa han at han beklaget og etter rundt 1 minutt med verbale ifine med velplasserte ord så satt han der som en fullstendig angrende sjel.
Jeg gikk tilbake til sykkelen og kjlrte så videre. Jeg tror han tenker seg om to ganger før han gjør noe lignende igjen.
Dette er en episode jeg annser skjer sjeldent/aldri og danner ikke noe totalt bilde av hvordan ting er. Men treffer man på de rette personene i trafikken er dette mennesker som nesten kan kjlre deg ned med vilje, i ren irritasjon. Så aggressive bilførere, det være seg i enten kjørestil eller ikke, holder jeg meg langt unna i trafikken. Minst en bil i mellom, gjerne flere.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...
Hva reglene er er vel ikke helt klare - MEN for stortingspolitikerne i samferdselskomiteen ser det ut til å være klart og enkelt. (Synd dem ikke har fått det skrevet ned i lovverket) Legger ved et sitat fra meldinga i 2008-2009:
Sitat; "Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til det arbeidet som Regjeringen har bidratt med for å bedre situasjonen for motorsyklistene, ikke minst økningen på veivedlikehold og forbudet mot nye wirerekkverk. Dette flertallet viser til at motorsyklistene fortsatt vil ha:
plass i kollektivfeltet
fri bompassering (selv om teknologien muliggjør registrering)
egne parkeringsplasser, og gjensidig tillatelse på elbilplasser
mulighet til "lane-splitting" (kjøre mellom kjørefelt hvor trafikken går i lav fart eller står).", sitat slutt.
Så om lovligheta så er det bare å henvise til den lovgivende forsamling.
Sitat; "Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til det arbeidet som Regjeringen har bidratt med for å bedre situasjonen for motorsyklistene, ikke minst økningen på veivedlikehold og forbudet mot nye wirerekkverk. Dette flertallet viser til at motorsyklistene fortsatt vil ha:
plass i kollektivfeltet
fri bompassering (selv om teknologien muliggjør registrering)
egne parkeringsplasser, og gjensidig tillatelse på elbilplasser
mulighet til "lane-splitting" (kjøre mellom kjørefelt hvor trafikken går i lav fart eller står).", sitat slutt.
Så om lovligheta så er det bare å henvise til den lovgivende forsamling.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
-
- Innlegg: 165
- Registrert: 12 jun 2021, 20:40
- Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
- Bosted: Ullensaker
Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...
Men ikke nevn det til politikerne, da er det brått slutt på fordelene med gratis bompasseringer m.mrolf-arne skrev: 19 jan 2023, 19:00 Hva reglene er er vel ikke helt klare - MEN for stortingspolitikerne i samferdselskomiteen ser det ut til å være klart og enkelt. (Synd dem ikke har fått det skrevet ned i lovverket) Legger ved et sitat fra meldinga i 2008-2009:
Sitat; "Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til det arbeidet som Regjeringen har bidratt med for å bedre situasjonen for motorsyklistene, ikke minst økningen på veivedlikehold og forbudet mot nye wirerekkverk. Dette flertallet viser til at motorsyklistene fortsatt vil ha:
plass i kollektivfeltet
fri bompassering (selv om teknologien muliggjør registrering)
egne parkeringsplasser, og gjensidig tillatelse på elbilplasser
mulighet til "lane-splitting" (kjøre mellom kjørefelt hvor trafikken går i lav fart eller står).", sitat slutt.
Så om lovligheta så er det bare å henvise til den lovgivende forsamling.

- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...
Dette skjer i Tennesee, der ligger det i det som er siste staten i USA som har forbud, et forslag til en ganske liberal ordning.
Det jeg biter meg merke i er begrunnelsen -- den er referert som sitat her:
Sitat - Faison says motorcyclist safety is the reason for his bill. The proposed changes should reduce the chance of a motorcyclist being rear-ended in traffic. Such reasoning has generally been behind most of the movement to bring in filtering and lanesplitting in the US, although it is also true that lane sharing can also play a huge role in reducing urban gridlock as motorists move from space-hogging cars to smaller, more efficient motorcycles. sitat slutt
Faison er delstats representant og forslagstiller.
Det jeg biter meg merke i er begrunnelsen -- den er referert som sitat her:
Sitat - Faison says motorcyclist safety is the reason for his bill. The proposed changes should reduce the chance of a motorcyclist being rear-ended in traffic. Such reasoning has generally been behind most of the movement to bring in filtering and lanesplitting in the US, although it is also true that lane sharing can also play a huge role in reducing urban gridlock as motorists move from space-hogging cars to smaller, more efficient motorcycles. sitat slutt
Faison er delstats representant og forslagstiller.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39833
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...
Da er fildeling (lane splitting) blitt tillatt i Frankrike:
https://www.femamotorcycling.eu/filtering-in-france/
Fortsatt ikke tillatt i Tyskland, så vidt jeg vet.
Men det hindret ikke meg og en kjørekompis å gjøre det i 2016 da vi var på Italiatur i 2016...
.
Havnet i kø selvfølgelig på vei mot de store byene...
Gikk helt fint, bilene svingte til side og slapp oss fram og ingen polizei å se
.
https://www.femamotorcycling.eu/filtering-in-france/
Fortsatt ikke tillatt i Tyskland, så vidt jeg vet.
Men det hindret ikke meg og en kjørekompis å gjøre det i 2016 da vi var på Italiatur i 2016...

Havnet i kø selvfølgelig på vei mot de store byene...
Gikk helt fint, bilene svingte til side og slapp oss fram og ingen polizei å se

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39833
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...
Lurt å være ekstra oppmerksom ved lanesplittging / kjørefildeling...:
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 116
- Registrert: 28 aug 2023, 20:38
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 850 2024
- Bosted: Oslo
- Bjerknez
- Innlegg: 24628
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...
Noe av det dummeste jeg har sett. Han skulle jo ikke hatt førerkortet i utgangspunktet. Han lå nære ALLE bilene til høyre for han hele veien.
- Canutus
- Innlegg: 622
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...
Han kan jo ikke ha sett med mer enn ett øye!
- Bjerknez
- Innlegg: 24628
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...
Helt merkelig kjøring. Han har jo totalt feilberegnet avstanden til bilene til høyre hele veien. Han kunne jo bare fulgt etter han som kjørte forran også.
Så dette handler nok ikke bare om at han ikke følger med, men fyren må jo ha en synsskade eller rett og slett ikke være egnet til å kjøre sykkel overhodet...
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...
Man ser slikt daglig. Men det går som regel bra istedenfor at det blir bulking. Jeg ligger nok ikke midt oppå stripa jeg heller.