Dreiemoment vs kjøreglede.
- mortenolb
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Re: Dreiemoment vs kjøreglede.
Stopp en halv ... 153Nm dreiemoment på ZZR1400?....
:-)å

Syntes også at den KTM motarden min er frisk i frasparket ja... Tenkte på det seneste i går da jeg lå bak en sånn som aldri får med seg at farten ikke lenger er seksti, men åtti. Jeg lå på tredjegiret i seksti bak bilen hans da det ble en luke og jeg dro på og hadde, rett før jeg la meg inn igjen foran Volvo'en, aksellerert til 96 kilometer på de få metrene...Bjerknez skrev: Men det skal sies at Duke 690 virker overraskende frisk i frasparket i forhold til Hester og dreimoment. Er det 1-dunkeren som står for dette tro?
Er som du skjønner ikke spesielt bevandret i det tekniske
EDIT:
Teknikk spiller jo også inn i ytterst vesentlig grad, og teknikk når det gjelder aksellerasjon fra stillestående er nok ikke noe jeg skal skryte på meg at jeg har
Vet ikke hvor fort 0-100 går på min motard, men det er jævlig fort og forhjulet truer hele tiden med å løfte seg både på første, andre og tredje gir, og da er jeg oppe i 120....
Hadde en lyskryss duel med en flott merce 500 eller noe slikt, en cabriolet, ut av krysset ved Berskog mot drammen og dro fra den bilen lett (begge ga seg når vi passerte 70, som er farta på strekkningen...), selv om jeg slet med forhjulsløft for hvert gir skift, måtet slippe den ned igjen et par ganger). Sykkelen min er helt orginal.
Kom til å tenke på denne tråden i dag tidlig faktisk og det en elelr annen sa om gass opp bakker, så jeg bestemte meg for å prøve. Ga jevn gass over sletta og uten å røre gassen forserte jeg en motbakke (småbratt) og må bare konstantere at kilometrene rant av sykken på vei opp når jeg ikke ga mer gass... Så veldig stort dreimoment er det nok ikke i disse en dunkerne... Men du verden som de flytter seg når gassen aktiveres...
Det er fremdeles pep i sykkelen (i forhold til biler) over 100 km/t, men jeg må nok se meg slått at de fleste andre sykler over 100 tror jeg, motarden er nok ikke laget spesielt for hastigheter over 130 tror jeg..... Ikke har jeg brukt for det heller... :) Men i mellom 0 og hundre går det pokker meg unna på den motarden/duke 690 også da, er dritkjapp til å bare være 700 kubikk og en dunker...
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Det er vel 80% teknikk også som spiller inn på aksellerasjonen. Det å foreta en aksellerasjon med en motorsykkel på raskest mulig måte krever nerver av stål og fullt fokus. Med en bil kan man jo nermest bare gi full gass og la det stå til, men med en motorsykkel så kreves det litt mer kunnskap.
Så skal man sammenligne to sykler mot hverandre så bør det vertfall være den samme personen som gjør det på begge og denne personen bør også være svært erfaren.
Personlig så er nok ikke det noe som opptar meg veldig (les: ikke i det hele tatt) men når man snakker om dreimoment og hestekrefter etc. så har jeg jo kun min egen sykkel (stort sett) å sammenligne med.
Så skal man sammenligne to sykler mot hverandre så bør det vertfall være den samme personen som gjør det på begge og denne personen bør også være svært erfaren.
Personlig så er nok ikke det noe som opptar meg veldig (les: ikke i det hele tatt) men når man snakker om dreimoment og hestekrefter etc. så har jeg jo kun min egen sykkel (stort sett) å sammenligne med.

- freddy123
- Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
En liten nøkkel til at motarder er raske er vell at de har en svæær syllinder og lav vekt. Så er jo motoren og kjede og drev lagd for nettop morro opp mot 100km/t.
Opptar ikke meg veldig heller, bare som en litt gøy fact liksom.. :)
Så langt har jeg også bare hatt min egen sykkel å "sammenligne" med... Hadde for en stund tilbake en kollega bak med på vei til jobb. Han visste ikke at det var meg og jeg ikke at det var han da han tok meg igjen der jeg lå bak en lastebil. Han gikk ut i fra, sa han da vi stoppet utenfor jobben etterpå, at jeg satt på en 125 kubikk (han har en 900 (?) multistrada..) helt til jeg ga gass, da skjønte han at enten var dette den mest trimmede 125 kubikken han hadde sett eller så var kubikken mer... For han var faktisk overrasket over hvor raskt SMC aksellererte både forbi lastebilen og noen biler til, for han hadde faktisk litt problemer med å følge meg i aksellerasjonen sa han, vi kjørte forbi mer eller mindre likt resten av veien...
Men som sagt, jeg har bare SMC'en min å sammenligne med så langt og det blir jo ikke rare sammenligningen :)
Så langt har jeg også bare hatt min egen sykkel å "sammenligne" med... Hadde for en stund tilbake en kollega bak med på vei til jobb. Han visste ikke at det var meg og jeg ikke at det var han da han tok meg igjen der jeg lå bak en lastebil. Han gikk ut i fra, sa han da vi stoppet utenfor jobben etterpå, at jeg satt på en 125 kubikk (han har en 900 (?) multistrada..) helt til jeg ga gass, da skjønte han at enten var dette den mest trimmede 125 kubikken han hadde sett eller så var kubikken mer... For han var faktisk overrasket over hvor raskt SMC aksellererte både forbi lastebilen og noen biler til, for han hadde faktisk litt problemer med å følge meg i aksellerasjonen sa han, vi kjørte forbi mer eller mindre likt resten av veien...
Men som sagt, jeg har bare SMC'en min å sammenligne med så langt og det blir jo ikke rare sammenligningen :)
Skal ikke se helt bort i fra at du har helt rett i det :)freddy123 skrev:En liten nøkkel til at motarder er raske er vell at de har en svæær syllinder og lav vekt. Så er jo motoren og kjede og drev lagd for nettop morro opp mot 100km/t.
- mortenolb
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Skal jo ikke sånn ekstremt mye til for litt drag.
Eksempel fra GSX650F, som har 85hk og 62Nm ca.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=g8qGoos7i-c[/video]
Eksempel fra GSX650F, som har 85hk og 62Nm ca.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=g8qGoos7i-c[/video]
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Vi kan vel uansett konkludere med at vi har krefter i overflod alle mann 

- L-NA
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Alle vet jo at store føtter betyr an en har stor.....mortenolb skrev:Jeg ser meg nødt til å kommentere de gigantiske hanskene til denne Hildo.
Men er det noen som vet hva det betyr at en har store hender...?? :-)