Min far hadde en gammel BSA stående å forfalle i hagen i hele oppveksten (og en Triumph i deler i kjelleren). En gang iblandt kom en kamerat av han som hadde en strøken BSA som min far fikk kjørt litt på, og den lyden e det noe eget ved. Husker jeg som liten gutt stadig satt meg oppå den forfallende mc'en i hagen, og kunne sitte der lenge å drømme meg ut på tur. Jeg var også litt over snittet glad i å sykle, og og var en kort periode innom en sykkelklubb, men likte bedre å sykle turer på egenhånd. Kjøpte TSX moped da jeg var 16, og kjørte relativt mye på den, og tok A og B-lappen parallelt da jeg var 18, og var egentlig klar for å kjøpe MC, men ble vel overtalt av venner å kjøpe bil istede (siden jeg var første i nærmeste omgangskrets som fikk lappen). Det var ikke økonomi til å ha begge deler, så det ble med bilen. Men hver vår fikk jeg MC-basillen, og og døyvet den noen år med å leie MC en helg eller to, men ettervert ble det dårlig marked for å leie, og det ble helt slutt på kjøring.
I 2016 hadde 25års jubilé med lappen, og nyinnflyttet til Telemark med litt mer stabilt vær en i Bergen, så da var det ingen unnskyldning for å ikke oppfylle en gammel drøm. Trålte finn.no gjennom vinteren, og slet litt med å velge sykkel, men fikk prøvekjørt en MT09 hos Yamaha i Bergen. Så var det en K1300R-annonse jeg stadig gikk inn og så på, selv om den var dobbelt av budsjett, og absolutt ingen typisk nybegynnersykkel. Bestemte meg for å gi f... i både budsjett og mytene om nybegynnersykkelmaset, kjøpte enveisbillett til Sola og videre til Vigresand, og fikk prøvekjørt BMW'en en liten stripe. Med MT'en friskt i minne, så var det ikke mulig å dra tomhendt derifra. MC hander om føleser og her stemte alt. Handel ble gjennomført, så var det bare å sale opp og kjøre.
Er bare blitt mer og mer glad i sykkelen, og den vokser fremdeles med meg. Etter jeg kjøpte den har jeg bare prøvekjørt en Indian Scout og en VFR1200X, men begge gangene har det vært en befrielse å komme tilbake på egen sykkel, så denne tror jeg jeg beholder lenge:-)
Etter jeg kjøpte sykkelen er det også kommet to unger og 75 finterfora sau og alt som hører med, så det blir ikke så mye kjøring nå, men de turene det blir er gull verdt. Ellers står den tørt og fint i garasjen med litt lunk gjennom vinteren, og det sprengte budsjettet er glemt og avskrevet.