På lik linje med AJ tok jeg lappen på lett mc på bursdagen min med teoriprøve pluss kjøring som bestod av åttetall og noen svinger på ett begrenset område. Deretter bar det ut i trafikken alene og kjørerute var lagt slik att karene fra Biltilsynet kunne se mesteparten av ruta. Ved fylte 18 år ble det grønne førerkortet automatisk gyldig for tung mc, mener å huske det var stempla med dato / år som gyldig for tung mc.Gammelsmurfen skrev: 12 okt 2021, 21:02 Man må nok tilbake til å ha tatt sertifikat den gangen de var grønne (før de store rosa man fikk på 80-tallet).
De sluttet å produsere de i 1979..
Var en annen rar ting i den overgangen, de som hadde sertifikat på lett mc med grønt sertifikat fikk automatisk på tung når de skiftet til de rosa.
Det var vel ikke helt bra.... forskjellen fra å kjøre en 125cc (spesielt den gangen kanskje) og en tung sykkel er jo stor.
I forbindelse med sommerjobb på gård hadde jeg behov for førerkort på traktor som ble tatt kort tid etter lett mc lappen. Kjørte opp på bil kort tid etter fylte 18 år og etter militæret ble det kjørt opp på vogntog og buss.
Mista alt sammen før fylte 24 år og på’n igjen med ny oppkjøring for å få tilbake alle klasser. Er glad i førerkortet mitt og har fortsatt i dag hele alfabetet