Her er et bilde med lik den vindskjermen jeg hadde:
Kjørte man i mørket med denne og det regnet, så kjørte man nærmest sagt på nåde. man så ikke en dritt gjennom vindskjermen. Det var min aller første opplevelse som helt fersk motorsyklist jeg merket dette. At Yamaha da klarer og selge slikt helt lovlig synes jeg er merkelig.
Definisjonen på og "se over" vet ikke jeg. Man så jo over på en måte, men man så ikke veien forran sykkelen der man skulle se. Direkte livsfarlig vindskjerm og jeg kan ikke engang forstå at Yamaha (hvis det er tillfelle) kunne selge denne sykkelen med en slik vindskjerm lovlig.Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?
- Bjerknez
- Innlegg: 24683
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Bjerknez den 24 okt 2021, 11:03, redigert 2 ganger totalt.
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?
Det er nok helt avhengig av av mange faktorer - hva slags sykkel (naken/kåpe/cruiser) din høyde og sittestilling, hva slags vindskjerm du har og om den kan stilles og enda noen flere.FredrikE24 skrev: 23 okt 2021, 13:23 Ser at mange bruker vinge på toppen av vindskjermen. Dette skal visst funke bra.
Som jeg skrev tidligere ble min beste løsning en tretrinns rakett; skifta den lille som satt på med en dobbel høyderegulerbar og dessuten ekstra "vinge" eller spoiler på toppen. så tilter jeg hovedskjermen max bakover, senker den øvre halvparten 4 cm og vinkler spoileren som på bildet og DER satt den! Nå fungerer det sånn at jeg opp til og med 80 km kjører med visiret oppe, bruker bare solskjermen hvis det er over 15 grader og dagslys. Deilig å kjenne litt luft i ansiktet! (Ikke helt safe, men noen små sjanser osv...)
Men igjen, det betyr ikke at det virker på andre sykler! Kompisen som har en nakensykkel med høy skjerm har spoileren i forkant så den bare såvidt stikker over kanten på skjermen, det løste både turbulens og vindpress for ham. Men svigersønn med Harley kan bare bruke vindskjerm i lave hastigheter når han pendler til jobben innenbys. I 80 får han alt midt i hjelmen. På Jawaen min fungerte HDskjermen greit!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?
Tre varianter BMW; fra venstre en 1100rs, en 850r og så en 1200lt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 42
- Registrert: 19 jun 2021, 12:27
- Motorsykkelen din: Honda cb500X -21 NAF medl.
- Bosted: Kristiansand
Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?
Ser at jeg ordla meg litt klønete her. Ettermonterte "wind deflector" d.v.s. mer paralell med touringskjermen. Gir et ekstra løft på vindstrømmen.Tom Færøvig skrev: 23 okt 2021, 23:42Jepp. Byttet den originale vindskjermen på min cb500X med en litt høyere skjerm fra Puig. Ble tålig, men etter at jeg fikk en sånn vinge på toppen ble det helt kongeFredrikE24 skrev: 23 okt 2021, 13:23
Ser at mange bruker vinge på toppen av vindskjermen. Dette skal visst funke bra.![]()
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1705
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?
Det er helt individuelt fra sykkel til sykkel og førerens høyde fra lortfall til topplokk.FredrikE24 skrev: 23 okt 2021, 13:23 Ser at mange bruker vinge på toppen av vindskjermen. Dette skal visst funke bra.
Har prøvd det selv på min uten hell, men den kan sikkert hjelpe på en annen sykkel eller fører.
For min del opplevde jeg og flytte luftstrømmen fra øverst på overkroppen/skuldeparti til hjelmen,
det medførte mer uro/turbulens i hjelmen enn uten.
- FredrikE24
- Innlegg: 5058
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?
Selvfølgelig avhenger det av høyde etc.
Jeg har nok latt meg mest imponere over kåpa på min gamle K100RS16V. Den har justerbar spoiler på toppen fra fabrikk og er slik sett den stilleste sykkelen jeg har kjørt i høye motorveihastigheter med uten å plages stort. En annen ting jeg bemerker meg, nå som en kompis eier den.. Kjøring i regnvær, og han blir ikke på langt når så våt i bekledningen som oss andre i turfølget..
Jeg liker å ha vindskjerm, funker bedre for meg enn uten. Ørepropper må man uansett ha.
Jeg har nok latt meg mest imponere over kåpa på min gamle K100RS16V. Den har justerbar spoiler på toppen fra fabrikk og er slik sett den stilleste sykkelen jeg har kjørt i høye motorveihastigheter med uten å plages stort. En annen ting jeg bemerker meg, nå som en kompis eier den.. Kjøring i regnvær, og han blir ikke på langt når så våt i bekledningen som oss andre i turfølget..
Jeg liker å ha vindskjerm, funker bedre for meg enn uten. Ørepropper må man uansett ha.
Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?
Har originalskjerm i laveste stilling på min X og en spoiler fra Puig, fungerer meget greitTom Færøvig skrev: 23 okt 2021, 23:42Jepp. Byttet den originale vindskjermen på min cb500X med en litt høyere skjerm fra Puig. Ble tålig, men etter at jeg fikk en sånn vinge på toppen ble det helt kongeFredrikE24 skrev: 23 okt 2021, 13:23
Ser at mange bruker vinge på toppen av vindskjermen. Dette skal visst funke bra.![]()

- Bjerknez
- Innlegg: 24683
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?
Du kan ikke sammenligne vindskjermen på din sykkel og vindskjermen på en såkalt traktor eller adventure sykkel. På din sykkel er vindskjermen en del av kåpen og har trolig en langt større funksjon.FredrikE24 skrev: 24 okt 2021, 12:45 Selvfølgelig avhenger det av høyde etc.
Jeg har nok latt meg mest imponere over kåpa på min gamle K100RS16V. Den har justerbar spoiler på toppen fra fabrikk og er slik sett den stilleste sykkelen jeg har kjørt i høye motorveihastigheter med uten å plages stort. En annen ting jeg bemerker meg, nå som en kompis eier den.. Kjøring i regnvær, og han blir ikke på langt når så våt i bekledningen som oss andre i turfølget..
Jeg liker å ha vindskjerm, funker bedre for meg enn uten. Ørepropper må man uansett ha.
Jeg har ikke kjørt en sportstourer selv, men du hadde helt klart visst hva jeg snakket om hvis du hadde kjørt en sykkel ala Yamaha Tracer i 100km/t ++. En helt uutholdelig opplevelse og selv ble jeg nærmest syk og ør i hodet etter 10 minutter. Under 80km/t fungerte den OK og under 60km/t var det ingen problemer. Så fra 80km/t og oppover var Traceren, Tigeren og Arfica Twin som jeg kjørte veldig lite behagelig.
Jeg er 182cm. høy så er vel ganske normal der.