Bjerknez skrev: 21 des 2021, 23:37
Jeg tror jeg har til gode å se biler og MC i en og samme butikk....? Yamaha har noen butikker hvor dem selger båtmotorer i tillegg etc. men biler og MC kan jeg ikke huske å ha sett.
Da må du se bedre etter Ove. Det finnes mange sånne rundt om i landet. Det er nå nesten bare i de tettest befolkede områder i landet du finner store MC-forhandlere som lever kun av dette. Overalt ellers så har de fleste flere bein å stå på.
Jeg jobber selv i et slikt firma. Yamaha MC kombinert med traktorer og landbruksmaskiner. Vi yter verkstedtjenester også til anleggsmaskiner og mobilkraner. Vi har kun en MC mekaniker hos oss, og som du sier godt kurset med vitnemål fra Yamaha. Men han er også en dyktig mekaniker på andre ting vi driver med. Forskjellen på MC, bil, traktor eller mobilkran er langt mindre enn du tror sett fra et verksteds synspunkt.
Som Audi mannen nevnte lengre opp, i Kristiansund er det en Hondaforhandler som har både bil og MC. På Sunndalsøra er det en Suzukiforhandler med både bil og MC, og i Molde er det en Kawasakiforhandler som også er Bilxtra bilverksted.
Jeg ser ingen konflikter i dette, det er nok en god løsning for mange.
Jeg tenkte mer på MC i ordinære bilbutikker. Som feks. Bertel O Steen butikker, Honda forhandlere rundt om. Ikke butikker som selger snøfresere etc. jeg vet at det det finnes mc sjapper som også selger andre ting.
Du får se deg rundt neste gang du er utenfor det sentrale Østlandet. De er ikke så vanskelig å få øye på
Bjerknez skrev: 21 des 2021, 23:37
Jeg tror jeg har til gode å se biler og MC i en og samme butikk....? Yamaha har noen butikker hvor dem selger båtmotorer i tillegg etc. men biler og MC kan jeg ikke huske å ha sett.
Da må du se bedre etter Ove. Det finnes mange sånne rundt om i landet. Det er nå nesten bare i de tettest befolkede områder i landet du finner store MC-forhandlere som lever kun av dette. Overalt ellers så har de fleste flere bein å stå på.
Jeg jobber selv i et slikt firma. Yamaha MC kombinert med traktorer og landbruksmaskiner. Vi yter verkstedtjenester også til anleggsmaskiner og mobilkraner. Vi har kun en MC mekaniker hos oss, og som du sier godt kurset med vitnemål fra Yamaha. Men han er også en dyktig mekaniker på andre ting vi driver med. Forskjellen på MC, bil, traktor eller mobilkran er langt mindre enn du tror sett fra et verksteds synspunkt.
Som Audi mannen nevnte lengre opp, i Kristiansund er det en Hondaforhandler som har både bil og MC. På Sunndalsøra er det en Suzukiforhandler med både bil og MC, og i Molde er det en Kawasakiforhandler som også er Bilxtra bilverksted.
Jeg ser ingen konflikter i dette, det er nok en god løsning for mange.
Jeg tenkte mer på MC i ordinære bilbutikker. Som feks. Bertel O Steen butikker, Honda forhandlere rundt om. Ikke butikker som selger snøfresere etc. jeg vet at det det finnes mc sjapper som også selger andre ting.
Du får se deg rundt neste gang du er utenfor det sentrale Østlandet. De er ikke så vanskelig å få øye på
Kan du gi meg ett par linker eller eksmpler på bilsjapper sok også selger MC? Tviler ikke på at det finnes men at det er vanlig?
Bjerknez skrev: 21 des 2021, 23:37
Jeg tror jeg har til gode å se biler og MC i en og samme butikk....? Yamaha har noen butikker hvor dem selger båtmotorer i tillegg etc. men biler og MC kan jeg ikke huske å ha sett.
Da må du se bedre etter Ove. Det finnes mange sånne rundt om i landet. Det er nå nesten bare i de tettest befolkede områder i landet du finner store MC-forhandlere som lever kun av dette. Overalt ellers så har de fleste flere bein å stå på.
Jeg jobber selv i et slikt firma. Yamaha MC kombinert med traktorer og landbruksmaskiner. Vi yter verkstedtjenester også til anleggsmaskiner og mobilkraner. Vi har kun en MC mekaniker hos oss, og som du sier godt kurset med vitnemål fra Yamaha. Men han er også en dyktig mekaniker på andre ting vi driver med. Forskjellen på MC, bil, traktor eller mobilkran er langt mindre enn du tror sett fra et verksteds synspunkt.
Som Audi mannen nevnte lengre opp, i Kristiansund er det en Hondaforhandler som har både bil og MC. På Sunndalsøra er det en Suzukiforhandler med både bil og MC, og i Molde er det en Kawasakiforhandler som også er Bilxtra bilverksted.
Jeg ser ingen konflikter i dette, det er nok en god løsning for mange.
Jeg tenkte mer på MC i ordinære bilbutikker. Som feks. Bertel O Steen butikker, Honda forhandlere rundt om. Ikke butikker som selger snøfresere etc. jeg vet at det det finnes mc sjapper som også selger andre ting.
Du får se deg rundt neste gang du er utenfor det sentrale Østlandet. De er ikke så vanskelig å få øye på
Kan du gi meg ett par linker eller eksmpler på bilsjapper sok også selger MC? Tviler ikke på at det finnes men at det er vanlig?
Bjerknez skrev: 21 des 2021, 23:37
Jeg tror jeg har til gode å se biler og MC i en og samme butikk....? Yamaha har noen butikker hvor dem selger båtmotorer i tillegg etc. men biler og MC kan jeg ikke huske å ha sett.
Da må du se bedre etter Ove. Det finnes mange sånne rundt om i landet. Det er nå nesten bare i de tettest befolkede områder i landet du finner store MC-forhandlere som lever kun av dette. Overalt ellers så har de fleste flere bein å stå på.
Jeg jobber selv i et slikt firma. Yamaha MC kombinert med traktorer og landbruksmaskiner. Vi yter verkstedtjenester også til anleggsmaskiner og mobilkraner. Vi har kun en MC mekaniker hos oss, og som du sier godt kurset med vitnemål fra Yamaha. Men han er også en dyktig mekaniker på andre ting vi driver med. Forskjellen på MC, bil, traktor eller mobilkran er langt mindre enn du tror sett fra et verksteds synspunkt.
Som Audi mannen nevnte lengre opp, i Kristiansund er det en Hondaforhandler som har både bil og MC. På Sunndalsøra er det en Suzukiforhandler med både bil og MC, og i Molde er det en Kawasakiforhandler som også er Bilxtra bilverksted.
Jeg ser ingen konflikter i dette, det er nok en god løsning for mange.
Jeg tenkte mer på MC i ordinære bilbutikker. Som feks. Bertel O Steen butikker, Honda forhandlere rundt om. Ikke butikker som selger snøfresere etc. jeg vet at det det finnes mc sjapper som også selger andre ting.
Du får se deg rundt neste gang du er utenfor det sentrale Østlandet. De er ikke så vanskelig å få øye på
Kan du gi meg ett par linker eller eksmpler på bilsjapper sok også selger MC? Tviler ikke på at det finnes men at det er vanlig?
Det var helt nytt for meg. Jeg har vertfall ikke sett slike butikker her i Østfold. Men nå pleier jo ikke jeg å akkurat fly ned dørene på bilsjapper heller. Kan godt være at BMW i Fredrikstad selger BMW motorsykler. :)
Nå vet ikke jeg hvilken forhandler som selger BMW i Fredrikstad, det var Brennes Auto før hvertfall og de solgte IKKE motorsykler. Nå er vel Brennes lokalisert i Moss og Sarpsborg. Før var det Sarpsborg og Fredrikstad.
Men poenget mitt her er t jeg tror dette er en god ide. Bilbutikker har flere bein å stå på og jeg hadde atolt mer på og kjøpe MC derfra kontra Olsens MC på hjørne, rett ved siden av Fretex. (Ikke noe galt med Fretex btw).
BMW burde helt klart solgt BMW MC også. Det samme med Honda og Suzuki. Yamaha har jeg dog sett ofte selges sammens med båtmotorer og båter.
Speed MC må vel være en av landets største MC butikker? Dem ser jo ut til å klare seg på egne bein vertfall. To etasjer med motorsykler i moderne lokaler, fine priser på service og selgerne går kledd som bilselgere og har kunnskap. Dem har lånesykler, demosykler og hele pakka. Ikke det beste utvalget på klær (noe dem burde hatt med slike store lokaler) men en veldig flott butikk.
Graarud motor har også nå fått en stor fin butikk etter at dem bygde på. Flott service og dyktige folk der også. :)
FredrikE24 skrev:
Husk at BMW Motorrad ikke er det samme som BMW.
Samme er tilfelle med de to jeg linker til. Honda biler og motorsykler har samme navn og delvis eierskap, men forskjellige fabrikker, imortører og salgsorganer.
Men når det gjelder vertfall BMW så er logoen/merket det samme. Det er DET kunden ser. Hvem som importerer og hvem som produserer og hvor det produseres er ikke så viktig for kunden så lenge BMW forhandleren følger opp evt. problemer og kan foreta service samt tar seg av garantisaker etc.
Grunnen til at jeg skrev det, er at det er langt mellom BMW og BMW Motorrad om man ser på kjøpegrupper, interesser og tilhørende salgsapparater. Det blir ikke automatisk salg av både BMW og BMW Motorrad under samme tak fordi logoen er lik.
Jeg liker både BMW og BMW Motorrad, førstnevnte har fulgt meg hele livet. Motorsykler(Motorrad) har jeg derimot ikke vært så begeistret for derfra inntil jeg fikk prøve en K100LT og senere K1300GT.
En BMW-entusiast er ikke automatisk en BMW Motorrad entusiast. Det er imidlertid liten tvil om at det er plass til begge deler under samme tak, men kundegruppene vil være forskjellige.
BMW-miljøet er nok det sterkeste bilmiljøet i Norge, by far! Porsche kommer nok like bak, men et mye lavere volum.
Bavaria Gardermoen solgte BMW mc for noen år siden ~10-12 kanskje, det ble ikke noen suksess. Det er noe som heter skomaker bli ved din lest, er nok noe i det.
Jeg mener at det hvertfall må mye arbeid til. Får håpe Bavaria i Stavanger ikke tror at BMW Motorrad-eiere er som BMW-eiere. Det er to ganske så forskjellig leire.
FredrikE24 skrev: 27 des 2021, 17:45
Får håpe Bavaria i Stavanger ikke tror at BMW Motorrad-eiere er som BMW-eiere. Det er to ganske så forskjellig leire.
Hva er forskjellen? Jeg lurer på GS, og lurer på hva slags leir jeg evt går inn i?
Det er ingenting galt med BMW-motorsyklister, men det er en annen menneskegruppe enn de som driver aktivt med BMW-bil. Begge er entusiastiske, men på to ulike måter, ikke alle BMW-motorsyklister kjøper sykkel for mer enn at det er en dyr motorsykkel eller GS. En BMW-motorsykkel har inntil nylig ikke appellert til yngre førere med noen unntak.
Selv er jeg helt BMW-idiot. I hovedsak bil, men motorsykler har kommet med tiden. For 15 år siden kunne jeg aldri tenkt meg en BMW motorsykkel..
Spør jeg en GS-eier hvor mange hester det er i sykkelen deres, så er det ofte usikre svar jeg får. Hadde man spurt en litt aktiv BMW-eier som ikke bare kjører til og fra butikken med en kjip BMW, så hadde man nok både fått antall hestekrefter og motorkoden i retur..
FredrikE24 skrev: 27 des 2021, 18:24
Spør jeg en GS-eier hvor mange hester det er i sykkelen deres, så er det ofte usikre svar jeg får. Hadde man spurt en litt aktiv BMW-eier som ikke bare kjører til og fra butikken med en kjip BMW, så hadde man nok både fått antall hestekrefter og motorkoden i retur..
FredrikE24 skrev: 27 des 2021, 18:24
Det er ingenting galt med BMW-motorsyklister, men det er en annen menneskegruppe enn de som driver aktivt med BMW-bil. Begge er entusiastiske, men på to ulike måter, ikke alle BMW-motorsyklister kjøper sykkel for mer enn at det er en dyr motorsykkel eller GS. En BMW-motorsykkel har inntil nylig ikke appellert til yngre førere med noen unntak.
Selv er jeg helt BMW-idiot. I hovedsak bil, men motorsykler har kommet med tiden. For 15 år siden kunne jeg aldri tenkt meg en BMW motorsykkel.. Spør jeg en GS-eier hvor mange hester det er i sykkelen deres, så er det ofte usikre svar jeg får. Hadde man spurt en litt aktiv BMW-eier som ikke bare kjører til og fra butikken med en kjip BMW, så hadde man nok både fått antall hestekrefter og motorkoden i retur..
Jeg bare elsker når noen tråkker til med slike blinkskudd
FredrikE24 skrev: 27 des 2021, 17:45
Får håpe Bavaria i Stavanger ikke tror at BMW Motorrad-eiere er som BMW-eiere. Det er to ganske så forskjellig leire.
Hva er forskjellen? Jeg lurer på GS, og lurer på hva slags leir jeg evt går inn i?
Ikke tenk så mye hvilken leir du går inn i. bare husk å gå inn med hevet hode, så ordner resten seg
FredrikE24 skrev: 27 des 2021, 18:24
Det er ingenting galt med BMW-motorsyklister, men det er en annen menneskegruppe enn de som driver aktivt med BMW-bil. Begge er entusiastiske, men på to ulike måter, ikke alle BMW-motorsyklister kjøper sykkel for mer enn at det er en dyr motorsykkel eller GS. En BMW-motorsykkel har inntil nylig ikke appellert til yngre førere med noen unntak.
Selv er jeg helt BMW-idiot. I hovedsak bil, men motorsykler har kommet med tiden. For 15 år siden kunne jeg aldri tenkt meg en BMW motorsykkel..
Spør jeg en GS-eier hvor mange hester det er i sykkelen deres, så er det ofte usikre svar jeg får. Hadde man spurt en litt aktiv BMW-eier som ikke bare kjører til og fra butikken med en kjip BMW, så hadde man nok både fått antall hestekrefter og motorkoden i retur..
Du treffer spiker'n på hoder der, jeg har flere kolleger som er i din ende av scalaen og det du sier stemmer på en prikk. Den ene av de er i tillegg like plaget av syndromet på både bil og mc. Der er det nyere 520 som hverdags, en 99% strøken og restaurert 635 csi ( 86 modell tror jeg) til tørre søndager og en RT1200 på 2 hjul. Den kommer sikkert for salg snart da han sjøl mener det er på tide å steppe opp ett hakk til K1600. Får ikke han til å velge noe annet. Han er nesten på det nivået hvos man skifter spylerveske for at den ikke skal bli gammel..... . Det er en kollega jeg trives godt med og vi er nesten like "nerdete" begge 2 på hver våre merker. Livet er hærlig
Personlig liker jeg ikke å "låse" meg fast til spesifikke merker, men å teste litt forskjellig og danne meg et litt bredere grunnlag. Jeg har vel egentlig aldri vært fan av noe spesielt merke sånn sett. Jeg har eid alt fra Mazda til Toyota Mercedes og Audi og alle merker har gjort nytten sin. Selvsagt er en Audi hakket mer morsom og eie enn en Toyota, men prisen er også deretter. Alt til sitt bruk.
Tror jeg BMW motorsykler er noe bedre rent teknisk enn andre sykler? Tja... jeg vil vel kanskje tro at enkelte ting er mer påkostet på BMW sykler ja, men enorme forskjeller er det nok ikke vil jeg tro. Man betaler jo også litt deretter.
Audi Mannen, når jeg skrev til deg tidligere angående BMW som spydspiss osv. Så skriver jeg det med et glimt i øyet og som et vennskapelig stikk entusiaster i mellom. Jeg personlig mener det fordi jeg er BMW-idiot, men vet jo at Audi og Mercedes ligger minst like langt fremme.
I motorsykkelverdenen har BMW vært tidlig ute med både det ene og det andre, så der kan det forsåvidt stemme bra.
Ingen tvil om at BMW kjører en litt annen linje vedrørende tekniske finesser og løsninger, men det gjenspeiles på pris. Men dette mener jeg heller er en europeisk vs. Asiatisk sammenheng fremfor spesifikke merker. Jeg synes eksempelvis Ducati har de samme tendensene som BMW. Det er lite som minner om hyllevare-deler syklene er bygget på.
Entusiasmen rundt BMW begrenser seg ikke bare til selve kjøreopplevelsen og teknikken, det er det hele som «Brand» og sin historie.
Selv om jeg har eid Mercedes 124 sugediesel i en 5-6 år og digga det også på sin måte og at jeg har eid Jawa 350 som jeg også digget hardt. Har også vært medeier i en Audi æssfir 2.2 med chip og klipt hastighetssignal på sperra bak og knappen i bilen fikk nytt navn(Dirty Tricks).
Mitt poeng er hvertfall at BMW-entusiaster(bil) er entusiaster til beinet. De er svært sterke i troen mange av dem. I sterk kontrast til den gjengse BMW-motorsyklist som kun setter seg på, skifter kjøremodus, trykker på startknappen og kjører avgårde. Bavaria kan få noen utfordringer der..