Bjerknez skrev: 23 mar 2022, 06:07
Det er nettopp en av grunnene til at jeg mener det er viktig at man faktisk tørker ren sykkelen etter en vask. Det har jeg alltid gjort (uten unntak) når jeg vasker sykkelen hjemme.
En annen grunn til å tørke ren sykkelen er at den holder seg ren lenger. Veistøv etc. fester seg veldig lett til fuktige/våte områder og da blir det fort stygt igjen.
Jeg har gitt mange advarseler om dette her på forumet vedrørende bruk av avfetting. Mange ignorerer det nok fordi det har gått bra så langt og det er det som er litt skummelt.
Tenk hvis disse flekkene som AJ fikk på toppbåksen var på hele motorblokka? Helt umulig og polere bort og man er dømt til å leve med det. Sykkelen vil også falle en del i verdi.
Så konklusjonen er, igjen, IKKE bruk avfetting på motorsykkelen uhemmet, og spesielt ikke i solskinn eller når sykkelen er varm. Avfetting kan i sjeldne tilfeller brukes på felger etc. da disse er pulverlakkerte og tåler mer juling. Lakkerte flater pleier også og gå bra, men ellers styr unna.
En myk børste eller en fluffy mikrofiber svamp med såpevann er uansett mye mer effektiv enn avfetting.
Enig her, avfetting er stort sett totalt unødvendig på motorsyklene som hvertfall vises på bilder her inne.
Normalt støv og smuss vasker man skånsomt og enkelt bort med en vanlig bilshampo og egnede børster eller svamper av god kvalitet.
Eneste stedet jeg kan se for meg behov for avfetting vil være om det er mye søl i forbindelse med kjedesmøring eller lignende.
Avfettingen av varierte typer er noe man benytter seg av ved petroleumsbasert søl eller fastgrodd saltlake. Støv, sand, gjørme eller lignende løses enkelt opp, og ofte bedre med rent vann eller evt en liten slump med bilshampo.
Og bare for å ha nevnt det også, waterspotremover skal man også være forsiktig med, den er etsende som man bruker den kun der den trengs og nøytraliseres med mildt såpevann og mye skylling etter bruk.
Metallparikkelfjernere, som man ofte bruker som felgrens eller lignende skal man også være særdeles forsiktig med å bruke på rene metalloverflater, de blir fort skadet og det er mye jobb å få tilbake finishen.
Når det gjelder sånt som toppboksen her ville det nok ha hjulpet å legge en coating beregnet for rent metall f.eks, da får man en ekstra beskyttende hinne mot vær og vind. Coating vil også gjøre en fantastisk god jobb med å hente opp matt plast og gir denne en holdbar look.
Og ikke minst, tørk altid etter vask. Vannrester med varierte mengder kalk gjør skader på både lakk og metall, og enda værre om det får hjelp av solen.