Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av simpson »

Min har Demsmodromiske ventiler og servicekostnader er samme som andre merker med justering på 48.000 kn.
Eldre Ducatier med høye kostnader hører fortiden til, gjerne 20 år eller mer.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av mekkern »

Jeg har testet alle av GS modellene fra gml 1100 til 1250 og de har jo blitt mer og mer «komplette» men de har mye av de gamle skavankene på de nye men mer nedtonet.
Sagt det før også- er som en Labrador: familietraktor.
Bra på det meste men gir meg ingen «vil ha» vibber.
Når det gjelder «flokker med GS» så synes jeg de har en del av samme tendensene som enkelte HD klubber - litt muggne mot andre mc typer.
Hvorfor aner jeg ikke og bryr meg heller ikke.
Men lysten til å klippe ledninger til tivolibelysningen som står på blendemax hele tiden er der.🙄
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Bosted: Skedsmokorset

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av supersic »

mekkern skrev: 10 jun 2022, 11:19 Jeg har testet alle av GS modellene fra gml 1100 til 1250 og de har jo blitt mer og mer «komplette» men de har mye av de gamle skavankene på de nye men mer nedtonet.
Sagt det før også- er som en Labrador: familietraktor.
Bra på det meste men gir meg ingen «vil ha» vibber.
Når det gjelder «flokker med GS» så synes jeg de har en del av samme tendensene som enkelte HD klubber - litt muggne mot andre mc typer.
Hvorfor aner jeg ikke og bryr meg heller ikke.
Men lysten til å klippe ledninger til tivolibelysningen som står på blendemax hele tiden er der.🙄
Bare for å legge til de har alle hiviz bekledning og nesten uten unntak en rævva LS2 hjelm, kanskje budsjettet røyk på selve sykkelen

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Bjerknez »

Budsjettet mitt røyk på Rocket'en, så jeg bruker ikke hjelm i det hele tatt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av FredrikE24 »

supersic skrev: 10 jun 2022, 13:45
mekkern skrev: 10 jun 2022, 11:19 Jeg har testet alle av GS modellene fra gml 1100 til 1250 og de har jo blitt mer og mer «komplette» men de har mye av de gamle skavankene på de nye men mer nedtonet.
Sagt det før også- er som en Labrador: familietraktor.
Bra på det meste men gir meg ingen «vil ha» vibber.
Når det gjelder «flokker med GS» så synes jeg de har en del av samme tendensene som enkelte HD klubber - litt muggne mot andre mc typer.
Hvorfor aner jeg ikke og bryr meg heller ikke.
Men lysten til å klippe ledninger til tivolibelysningen som står på blendemax hele tiden er der.🙄
Bare for å legge til de har alle hiviz bekledning og nesten uten unntak en rævva LS2 hjelm, kanskje budsjettet røyk på selve sykkelen
Jeg forstår ikke helt hva hensikten med slike utsagn er :scratch

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Bosted: Skedsmokorset

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av supersic »

FredrikE24 skrev: 10 jun 2022, 14:46
supersic skrev: 10 jun 2022, 13:45
mekkern skrev: 10 jun 2022, 11:19 Jeg har testet alle av GS modellene fra gml 1100 til 1250 og de har jo blitt mer og mer «komplette» men de har mye av de gamle skavankene på de nye men mer nedtonet.
Sagt det før også- er som en Labrador: familietraktor.
Bra på det meste men gir meg ingen «vil ha» vibber.
Når det gjelder «flokker med GS» så synes jeg de har en del av samme tendensene som enkelte HD klubber - litt muggne mot andre mc typer.
Hvorfor aner jeg ikke og bryr meg heller ikke.
Men lysten til å klippe ledninger til tivolibelysningen som står på blendemax hele tiden er der.🙄
Bare for å legge til de har alle hiviz bekledning og nesten uten unntak en rævva LS2 hjelm, kanskje budsjettet røyk på selve sykkelen
Jeg forstår ikke helt hva hensikten med slike utsagn er :scratch
Det må du nesten bare lære deg å leve med

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av SilverSmurfer »

FredrikE24 skrev: 10 jun 2022, 14:46
supersic skrev: 10 jun 2022, 13:45
mekkern skrev: 10 jun 2022, 11:19 Jeg har testet alle av GS modellene fra gml 1100 til 1250 og de har jo blitt mer og mer «komplette» men de har mye av de gamle skavankene på de nye men mer nedtonet.
Sagt det før også- er som en Labrador: familietraktor.
Bra på det meste men gir meg ingen «vil ha» vibber.
Når det gjelder «flokker med GS» så synes jeg de har en del av samme tendensene som enkelte HD klubber - litt muggne mot andre mc typer.
Hvorfor aner jeg ikke og bryr meg heller ikke.
Men lysten til å klippe ledninger til tivolibelysningen som står på blendemax hele tiden er der.🙄
Bare for å legge til de har alle hiviz bekledning og nesten uten unntak en rævva LS2 hjelm, kanskje budsjettet røyk på selve sykkelen
Jeg forstår ikke helt hva hensikten med slike utsagn er :scratch
Og jeg forstår ikke problemet med å si det. Det er et greit poeng at mange bruker alt for mye på sykkel og gjerne ikke sitter igjen med så mye til resten av utstyret, vedlikehold og kjøring. Selv om dette ikke nødvendigvis er noe som kun gjelder GS men gjerne dyre sykler generelt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Bjerknez »

SilverSmurfer skrev: 10 jun 2022, 15:03
FredrikE24 skrev: 10 jun 2022, 14:46
supersic skrev: 10 jun 2022, 13:45
mekkern skrev: 10 jun 2022, 11:19 Jeg har testet alle av GS modellene fra gml 1100 til 1250 og de har jo blitt mer og mer «komplette» men de har mye av de gamle skavankene på de nye men mer nedtonet.
Sagt det før også- er som en Labrador: familietraktor.
Bra på det meste men gir meg ingen «vil ha» vibber.
Når det gjelder «flokker med GS» så synes jeg de har en del av samme tendensene som enkelte HD klubber - litt muggne mot andre mc typer.
Hvorfor aner jeg ikke og bryr meg heller ikke.
Men lysten til å klippe ledninger til tivolibelysningen som står på blendemax hele tiden er der.🙄
Bare for å legge til de har alle hiviz bekledning og nesten uten unntak en rævva LS2 hjelm, kanskje budsjettet røyk på selve sykkelen
Jeg forstår ikke helt hva hensikten med slike utsagn er :scratch
Og jeg forstår ikke problemet med å si det. Det er et greit poeng at mange bruker alt for mye på sykkel og gjerne ikke sitter igjen med så mye til resten av utstyret, vedlikehold og kjøring. Selv om dette ikke nødvendigvis er noe som kun gjelder GS men gjerne dyre sykler generelt.
Så det du mener er at siden jeg ikke har en dyrere kjøredress enn den jeg har, så skulle jeg ikke kjøpt Rocket'en?

Hva med dem som bor i hus til 5 mill og kjører Nissan Micra? Er det uforsvarlig? Burde dme kjøpt et billigere hus og heller en sikrere bil?

Hvor går grensen for hvor mye man skal blande seg inn?

Hvor dyr hjelm og evt. andre ting må man ha for at du eller andre blir fornøyde med invisteringen man har gjort av sykkel?

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1193
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Domino »

Som bilist mesteparten av tida på veien synes jeg det er en god ide at motorsyklistene gjør seg så synlige som mulig. En matt svart HD med fører i svart skinndress og svart hjelm er ikke det mest iøynefallende i trafikken. Selv om de kanskje har speilglass i solbrillene.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Bosted: Skedsmokorset

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av supersic »

Bjerknez skrev: 10 jun 2022, 15:08
SilverSmurfer skrev: 10 jun 2022, 15:03
FredrikE24 skrev: 10 jun 2022, 14:46
supersic skrev: 10 jun 2022, 13:45
mekkern skrev: 10 jun 2022, 11:19 Jeg har testet alle av GS modellene fra gml 1100 til 1250 og de har jo blitt mer og mer «komplette» men de har mye av de gamle skavankene på de nye men mer nedtonet.
Sagt det før også- er som en Labrador: familietraktor.
Bra på det meste men gir meg ingen «vil ha» vibber.
Når det gjelder «flokker med GS» så synes jeg de har en del av samme tendensene som enkelte HD klubber - litt muggne mot andre mc typer.
Hvorfor aner jeg ikke og bryr meg heller ikke.
Men lysten til å klippe ledninger til tivolibelysningen som står på blendemax hele tiden er der.🙄
Bare for å legge til de har alle hiviz bekledning og nesten uten unntak en rævva LS2 hjelm, kanskje budsjettet røyk på selve sykkelen
Jeg forstår ikke helt hva hensikten med slike utsagn er :scratch
Og jeg forstår ikke problemet med å si det. Det er et greit poeng at mange bruker alt for mye på sykkel og gjerne ikke sitter igjen med så mye til resten av utstyret, vedlikehold og kjøring. Selv om dette ikke nødvendigvis er noe som kun gjelder GS men gjerne dyre sykler generelt.
Så det du mener er at siden jeg ikke har en dyrere kjøredress enn den jeg har, så skulle jeg ikke kjøpt Rocket'en?

Hva med dem som bor i hus til 5 mill og kjører Nissan Micra? Er det uforsvarlig? Burde dme kjøpt et billigere hus og heller en sikrere bil?

Hvor går grensen for hvor mye man skal blande seg inn?

Hvor dyr hjelm og evt. andre ting må man ha for at du eller andre blir fornøyde med invisteringen man har gjort av sykkel?
Synes du skal fortsette å rettferdiggjøre de valgene du tar, for du har jo for femte gang på rad kjøpt den beste motorsykkelen på markedet.
Jeg fortsetter å flire av folk med svindyr mc som rocker LS2 hjelm, hiviz, folk med bluetooth i øret på rema og alt mulig annet jeg finner latterlig.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av AJ »

SilverSmurfer skrev: 10 jun 2022, 15:03
FredrikE24 skrev: 10 jun 2022, 14:46
supersic skrev: 10 jun 2022, 13:45
Bare for å legge til de har alle hiviz bekledning og nesten uten unntak en rævva LS2 hjelm, kanskje budsjettet røyk på selve sykkelen
Jeg forstår ikke helt hva hensikten med slike utsagn er :scratch
Og jeg forstår ikke problemet med å si det. Det er et greit poeng at mange bruker alt for mye på sykkel og gjerne ikke sitter igjen med så mye til resten av utstyret, vedlikehold og kjøring. Selv om dette ikke nødvendigvis er noe som kun gjelder GS men gjerne dyre sykler generelt.
Et uttrykk for sterk og uimotståelig flokkmentalitetspåvirkning og en smule bekymring for "ekskludering" , kanskje... :-k :crazy:

:knegg
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 10 jun 2022, 15:08
SilverSmurfer skrev: 10 jun 2022, 15:03
FredrikE24 skrev: 10 jun 2022, 14:46
supersic skrev: 10 jun 2022, 13:45
mekkern skrev: 10 jun 2022, 11:19 Jeg har testet alle av GS modellene fra gml 1100 til 1250 og de har jo blitt mer og mer «komplette» men de har mye av de gamle skavankene på de nye men mer nedtonet.
Sagt det før også- er som en Labrador: familietraktor.
Bra på det meste men gir meg ingen «vil ha» vibber.
Når det gjelder «flokker med GS» så synes jeg de har en del av samme tendensene som enkelte HD klubber - litt muggne mot andre mc typer.
Hvorfor aner jeg ikke og bryr meg heller ikke.
Men lysten til å klippe ledninger til tivolibelysningen som står på blendemax hele tiden er der.🙄
Bare for å legge til de har alle hiviz bekledning og nesten uten unntak en rævva LS2 hjelm, kanskje budsjettet røyk på selve sykkelen
Jeg forstår ikke helt hva hensikten med slike utsagn er :scratch
Og jeg forstår ikke problemet med å si det. Det er et greit poeng at mange bruker alt for mye på sykkel og gjerne ikke sitter igjen med så mye til resten av utstyret, vedlikehold og kjøring. Selv om dette ikke nødvendigvis er noe som kun gjelder GS men gjerne dyre sykler generelt.
Så det du mener er at siden jeg ikke har en dyrere kjøredress enn den jeg har, så skulle jeg ikke kjøpt Rocket'en?

Hva med dem som bor i hus til 5 mill og kjører Nissan Micra? Er det uforsvarlig? Burde dme kjøpt et billigere hus og heller en sikrere bil?

Hvor går grensen for hvor mye man skal blande seg inn?

Hvor dyr hjelm og evt. andre ting må man ha for at du eller andre blir fornøyde med invisteringen man har gjort av sykkel?
Hus og bil er to urelaterte ting, i motsetning til MC, kjøredress og hjelm som er en del av den samme pakken. Hvis man må nedprioritere hjelmen fordi man brukte 300k på sykkelen burde man kanskje ha gjort ett litt mer fornufting sykkelvalg.

Det sagt så skjønner jeg ikke helt hvorfor folk kritiserer hivis kjøreklær? Hva er problemet? Ser ikke lekkert ut men de kan nå være svært komfortable og trygge allikevel.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Bjerknez »

supersic skrev: 10 jun 2022, 15:28
Bjerknez skrev: 10 jun 2022, 15:08
SilverSmurfer skrev: 10 jun 2022, 15:03
FredrikE24 skrev: 10 jun 2022, 14:46
supersic skrev: 10 jun 2022, 13:45
mekkern skrev: 10 jun 2022, 11:19 Jeg har testet alle av GS modellene fra gml 1100 til 1250 og de har jo blitt mer og mer «komplette» men de har mye av de gamle skavankene på de nye men mer nedtonet.
Sagt det før også- er som en Labrador: familietraktor.
Bra på det meste men gir meg ingen «vil ha» vibber.
Når det gjelder «flokker med GS» så synes jeg de har en del av samme tendensene som enkelte HD klubber - litt muggne mot andre mc typer.
Hvorfor aner jeg ikke og bryr meg heller ikke.
Men lysten til å klippe ledninger til tivolibelysningen som står på blendemax hele tiden er der.🙄
Bare for å legge til de har alle hiviz bekledning og nesten uten unntak en rævva LS2 hjelm, kanskje budsjettet røyk på selve sykkelen
Jeg forstår ikke helt hva hensikten med slike utsagn er :scratch
Og jeg forstår ikke problemet med å si det. Det er et greit poeng at mange bruker alt for mye på sykkel og gjerne ikke sitter igjen med så mye til resten av utstyret, vedlikehold og kjøring. Selv om dette ikke nødvendigvis er noe som kun gjelder GS men gjerne dyre sykler generelt.
Så det du mener er at siden jeg ikke har en dyrere kjøredress enn den jeg har, så skulle jeg ikke kjøpt Rocket'en?

Hva med dem som bor i hus til 5 mill og kjører Nissan Micra? Er det uforsvarlig? Burde dme kjøpt et billigere hus og heller en sikrere bil?

Hvor går grensen for hvor mye man skal blande seg inn?

Hvor dyr hjelm og evt. andre ting må man ha for at du eller andre blir fornøyde med invisteringen man har gjort av sykkel?
Synes du skal fortsette å rettferdiggjøre de valgene du tar, for du har jo for femte gang på rad kjøpt den beste motorsykkelen på markedet.
Jeg fortsetter å flire av folk med svindyr mc som rocker LS2 hjelm, hiviz, folk med bluetooth i øret på rema og alt mulig annet jeg finner latterlig.
For femte gang?

Trodde nesten det var oftere....

Selvsagt har jeg den beste motorsykkelen på markedet. Det har vel dem fleste her inne vil jeg tro :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Bjerknez »

SilverSmurfer skrev: 10 jun 2022, 15:33
Bjerknez skrev: 10 jun 2022, 15:08
SilverSmurfer skrev: 10 jun 2022, 15:03
FredrikE24 skrev: 10 jun 2022, 14:46
supersic skrev: 10 jun 2022, 13:45
mekkern skrev: 10 jun 2022, 11:19 Jeg har testet alle av GS modellene fra gml 1100 til 1250 og de har jo blitt mer og mer «komplette» men de har mye av de gamle skavankene på de nye men mer nedtonet.
Sagt det før også- er som en Labrador: familietraktor.
Bra på det meste men gir meg ingen «vil ha» vibber.
Når det gjelder «flokker med GS» så synes jeg de har en del av samme tendensene som enkelte HD klubber - litt muggne mot andre mc typer.
Hvorfor aner jeg ikke og bryr meg heller ikke.
Men lysten til å klippe ledninger til tivolibelysningen som står på blendemax hele tiden er der.🙄
Bare for å legge til de har alle hiviz bekledning og nesten uten unntak en rævva LS2 hjelm, kanskje budsjettet røyk på selve sykkelen
Jeg forstår ikke helt hva hensikten med slike utsagn er :scratch
Og jeg forstår ikke problemet med å si det. Det er et greit poeng at mange bruker alt for mye på sykkel og gjerne ikke sitter igjen med så mye til resten av utstyret, vedlikehold og kjøring. Selv om dette ikke nødvendigvis er noe som kun gjelder GS men gjerne dyre sykler generelt.
Så det du mener er at siden jeg ikke har en dyrere kjøredress enn den jeg har, så skulle jeg ikke kjøpt Rocket'en?

Hva med dem som bor i hus til 5 mill og kjører Nissan Micra? Er det uforsvarlig? Burde dme kjøpt et billigere hus og heller en sikrere bil?

Hvor går grensen for hvor mye man skal blande seg inn?

Hvor dyr hjelm og evt. andre ting må man ha for at du eller andre blir fornøyde med invisteringen man har gjort av sykkel?
Hus og bil er to urelaterte ting, i motsetning til MC, kjøredress og hjelm som er en del av den samme pakken. Hvis man må nedprioritere hjelmen fordi man brukte 300k på sykkelen burde man kanskje ha gjort ett litt mer fornufting sykkelvalg.

Det sagt så skjønner jeg ikke helt hvorfor folk kritiserer hivis kjøreklær? Hva er problemet? Ser ikke lekkert ut men de kan nå være svært komfortable og trygge allikevel.
Men hvem har sagt at man måtte spare inn noen tusenlapper på hjelmen for å få råd til motorsykkelen? Tror man virkelig at det er tillfelle her?

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 10 jun 2022, 15:35 For femte gang?

Trodde nesten det var oftere....

Selvsagt har jeg den beste motorsykkelen på markedet. Det har vel dem fleste her inne vil jeg tro :knegg
Neeh, noen av oss bruker litt mer fornuft når vi velger enn andre. Kan ikke akkurat påstå at Forza 350 er verdens beste sykkel, men tror det er nok plass under setet til å romme en GS1250 eller Rocket 3, noe jeg er godt fornøyd med.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Bosted: Skedsmokorset

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av supersic »

Bjerknez skrev: 10 jun 2022, 15:36
SilverSmurfer skrev: 10 jun 2022, 15:33
Bjerknez skrev: 10 jun 2022, 15:08
SilverSmurfer skrev: 10 jun 2022, 15:03
FredrikE24 skrev: 10 jun 2022, 14:46
supersic skrev: 10 jun 2022, 13:45

Bare for å legge til de har alle hiviz bekledning og nesten uten unntak en rævva LS2 hjelm, kanskje budsjettet røyk på selve sykkelen
Jeg forstår ikke helt hva hensikten med slike utsagn er :scratch
Og jeg forstår ikke problemet med å si det. Det er et greit poeng at mange bruker alt for mye på sykkel og gjerne ikke sitter igjen med så mye til resten av utstyret, vedlikehold og kjøring. Selv om dette ikke nødvendigvis er noe som kun gjelder GS men gjerne dyre sykler generelt.
Så det du mener er at siden jeg ikke har en dyrere kjøredress enn den jeg har, så skulle jeg ikke kjøpt Rocket'en?

Hva med dem som bor i hus til 5 mill og kjører Nissan Micra? Er det uforsvarlig? Burde dme kjøpt et billigere hus og heller en sikrere bil?

Hvor går grensen for hvor mye man skal blande seg inn?

Hvor dyr hjelm og evt. andre ting må man ha for at du eller andre blir fornøyde med invisteringen man har gjort av sykkel?
Hus og bil er to urelaterte ting, i motsetning til MC, kjøredress og hjelm som er en del av den samme pakken. Hvis man må nedprioritere hjelmen fordi man brukte 300k på sykkelen burde man kanskje ha gjort ett litt mer fornufting sykkelvalg.

Det sagt så skjønner jeg ikke helt hvorfor folk kritiserer hivis kjøreklær? Hva er problemet? Ser ikke lekkert ut men de kan nå være svært komfortable og trygge allikevel.
Men hvem har sagt at man måtte spare inn noen tusenlapper på hjelmen for å få råd til motorsykkelen? Tror man virkelig at det er tillfelle her?
321 nå kommer regla om at du har råd til hva som helst men valge bevisst noe billigdritt fra sverige, kvalitet på utstyret når uhellet er ute måles ikke i hvor tørt det holder deg når det regner

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av SilverSmurfer »

supersic skrev: 10 jun 2022, 15:51 321 nå kommer regla om at du har råd til hva som helst men valge bevisst noe billigdritt fra sverige, kvalitet på utstyret når uhellet er ute måles ikke i hvor tørt det holder deg når det regner
Verdt å nevne at når det kommer til hjelmer måles det heller ikke på prisen, det er en god del billighjelmer som scorer sjokkerende godt på sikkerheten i seg selv. Mens dyrere hjelmer ofte er bedre på komfort, men i mange tilfeller dårligere på sikkerhet.

Det er feks mange premiumhjelmer til 5k+ som scorer 3-4 av 5 mulige stjerner hos SHARP mens billige helhjelmer til under 1500 ofte scorer 5 av 5.

Men dette begynner vel å bli litt off topic.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Bjerknez »

supersic skrev: 10 jun 2022, 15:51
Bjerknez skrev: 10 jun 2022, 15:36
SilverSmurfer skrev: 10 jun 2022, 15:33
Bjerknez skrev: 10 jun 2022, 15:08
SilverSmurfer skrev: 10 jun 2022, 15:03
FredrikE24 skrev: 10 jun 2022, 14:46

Jeg forstår ikke helt hva hensikten med slike utsagn er :scratch
Og jeg forstår ikke problemet med å si det. Det er et greit poeng at mange bruker alt for mye på sykkel og gjerne ikke sitter igjen med så mye til resten av utstyret, vedlikehold og kjøring. Selv om dette ikke nødvendigvis er noe som kun gjelder GS men gjerne dyre sykler generelt.
Så det du mener er at siden jeg ikke har en dyrere kjøredress enn den jeg har, så skulle jeg ikke kjøpt Rocket'en?

Hva med dem som bor i hus til 5 mill og kjører Nissan Micra? Er det uforsvarlig? Burde dme kjøpt et billigere hus og heller en sikrere bil?

Hvor går grensen for hvor mye man skal blande seg inn?

Hvor dyr hjelm og evt. andre ting må man ha for at du eller andre blir fornøyde med invisteringen man har gjort av sykkel?
Hus og bil er to urelaterte ting, i motsetning til MC, kjøredress og hjelm som er en del av den samme pakken. Hvis man må nedprioritere hjelmen fordi man brukte 300k på sykkelen burde man kanskje ha gjort ett litt mer fornufting sykkelvalg.

Det sagt så skjønner jeg ikke helt hvorfor folk kritiserer hivis kjøreklær? Hva er problemet? Ser ikke lekkert ut men de kan nå være svært komfortable og trygge allikevel.
Men hvem har sagt at man måtte spare inn noen tusenlapper på hjelmen for å få råd til motorsykkelen? Tror man virkelig at det er tillfelle her?
321 nå kommer regla om at du har råd til hva som helst men valge bevisst noe billigdritt fra sverige, kvalitet på utstyret når uhellet er ute måles ikke i hvor tørt det holder deg når det regner
For meg så virker du veldig bitter på andre som du mener angivelig har litt mer romslig økonomi enn deg. Men fortsett gjerne med den samme tonen for min del. Det blir fin fredagsunderholdning som vertfall ikke jeg skal bruke så mye mer tid på :twothumbs:

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av FreewheelBurning »

Kikket på LS2 hjelmer på xlmoto, den billigste var til 945kr, den dyreste kostet 6749kr. Hvilken pris er "billig" for hjelm? Legger aldri merke til hvaslags hjelmer folk kjører med, de ser alle like ut! Bortsett fra en som kjørte forbi i dag med tyskerhjelm. Desverre ikke på GS.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Bosted: Skedsmokorset

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av supersic »

Bjerknez skrev: 10 jun 2022, 18:03
supersic skrev: 10 jun 2022, 15:51
Bjerknez skrev: 10 jun 2022, 15:36
SilverSmurfer skrev: 10 jun 2022, 15:33
Bjerknez skrev: 10 jun 2022, 15:08
SilverSmurfer skrev: 10 jun 2022, 15:03

Og jeg forstår ikke problemet med å si det. Det er et greit poeng at mange bruker alt for mye på sykkel og gjerne ikke sitter igjen med så mye til resten av utstyret, vedlikehold og kjøring. Selv om dette ikke nødvendigvis er noe som kun gjelder GS men gjerne dyre sykler generelt.
Så det du mener er at siden jeg ikke har en dyrere kjøredress enn den jeg har, så skulle jeg ikke kjøpt Rocket'en?

Hva med dem som bor i hus til 5 mill og kjører Nissan Micra? Er det uforsvarlig? Burde dme kjøpt et billigere hus og heller en sikrere bil?

Hvor går grensen for hvor mye man skal blande seg inn?

Hvor dyr hjelm og evt. andre ting må man ha for at du eller andre blir fornøyde med invisteringen man har gjort av sykkel?
Hus og bil er to urelaterte ting, i motsetning til MC, kjøredress og hjelm som er en del av den samme pakken. Hvis man må nedprioritere hjelmen fordi man brukte 300k på sykkelen burde man kanskje ha gjort ett litt mer fornufting sykkelvalg.

Det sagt så skjønner jeg ikke helt hvorfor folk kritiserer hivis kjøreklær? Hva er problemet? Ser ikke lekkert ut men de kan nå være svært komfortable og trygge allikevel.
Men hvem har sagt at man måtte spare inn noen tusenlapper på hjelmen for å få råd til motorsykkelen? Tror man virkelig at det er tillfelle her?
321 nå kommer regla om at du har råd til hva som helst men valge bevisst noe billigdritt fra sverige, kvalitet på utstyret når uhellet er ute måles ikke i hvor tørt det holder deg når det regner
For meg så virker du veldig bitter på andre som du mener angivelig har litt mer romslig økonomi enn deg. Men fortsett gjerne med den samme tonen for min del. Det blir fin fredagsunderholdning som vertfall ikke jeg skal bruke så mye mer tid på :twothumbs:
Ja du har jo virkelig vist at du er i stand til å ta deg en pause fra forumet

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Bjerknez »

Kan jo ikke forsvinne fra dette forumet når det finnes såpass hyggelige og oppegående mennesker som deg her kan du skjønne. :thumleft

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av SilverSmurfer »

FreewheelBurning skrev: 10 jun 2022, 18:14 Kikket på LS2 hjelmer på xlmoto, den billigste var til 945kr, den dyreste kostet 6749kr. Hvilken pris er "billig" for hjelm? Legger aldri merke til hvaslags hjelmer folk kjører med, de ser alle like ut! Bortsett fra en som kjørte forbi i dag med tyskerhjelm. Desverre ikke på GS.

Det spørs litt hvordan man ser på det, men generelt sett så kan man si at billighjelmer ligger på under 2000 og de skikkelig gode hjelmene begynner på ca 5000, og så har du de gode fra Arai/Shoei som ligger på 6500+, du har også hjelmer i 10000++ klassen. Men det er jo og stor forskjell på hvor mye du betaler avhengig av hvor du kjøper dem.

Jeg har kjørt med litt ulike hjelmer i forskjellige prisklasse men skal ikke påstå å være noen hjelmekspert. Men det er forskjell mellom prisklassene.

Men på et helt generelt nivå så er billighjelmene større, tyngre og med relativt simple ventileringssystemer og med høyere støynivå og relativt simple skjermer og relativt enkel foring.

Mens premiumhjelmer er mindre, lettere, bedre ventilerte (mer forseggjorte luftkanaler) og med lavere støynivå og mer komfortabel foring.

Hvis jeg sammenligner min HJC i90 (2000 kr) vs HJC RPHA 90S (5000 kr) så merker jeg jo forskjell når jeg har de på meg. Begge er åpningshjelmer med integrert solskjerm men HJC i90'en har langt høyere støynivå grunnen dårligere toleranser i åpningene og større størrelse, og den er også merkbart tyngre på hodet mitt. Og flapsen som ligger under haken min er mye større, tykkere og tightere på RPHA 90S'en som fører til at mindre luft kommer inn rundt hodet mitt, som igjen fører til lavere og jevnere vindstøy. Du merker også forskjell i stroppen, låsene, foringen og alle ventiler samt luftkanalene.

Så det er ingen tvil om at den dyrere hjelmen er vesentlig mer forseggjort og at den har bedre kjørekomfort. Men det er jo heller ingen krise å kjøre med "billighjelmen".

Men du merker forskjellen, og spesielt hvis hastigheten går over 80km/t eller man kjører mange timer i løpet av en dag, og når man først skal bruke 300k på sykkel så blir det litt feil å bruke en billighjelm som har en negativ påvirkning på kjøreopplevelsen.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av AJ »

Kan som en liten parentes nevne at jeg har hatt fine og trivelige turer med både Tore L og ErikW, som på det tidspunktet turene fant sted begge kjørte BMW R1200GS. Mulig ErikW's var en GSA, husker ikke i farten.
Ikkeno' GS/A eller KTM prat å snakke om på disse turene.

Nå har begge kvittet seg med GS'ene, men er fortsatt BMW-eiere, men altså andre modeller.
Jeg kjører fortsatt KTM 1290, 2018 mod., som nå har rundet 65K. Dermed kan jeg "slå i bordet" med over 120K KTM 1290 SA kilometere fordelt på to 1290'er siden april 2015...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av dypen »

Uansett hvilken type sykkel jeg ville valgt i såkalt «Adventure» klassen ville jeg mest sannsynlig blitt kjempefornøyd etter noen mil uavhengig av merke. Har ikke studert alle men 1260 Enduro frister litt mer vs nye V4’n og selvfølgelig GSA :)
Er du på tur sammen er det helt uvesentlig hvilke sykkel de andre kjører, alle opplever det samme uansett :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 10 jun 2022, 20:41 Uansett hvilken type sykkel jeg ville valgt i såkalt «Adventure» klassen ville jeg mest sannsynlig blitt kjempefornøyd etter noen mil uavhengig av merke.
Og hadde man ikke funnet seg til rette med sykkelvalget ville man antakelig byttet forholdsvis kjapt.
Det tror jeg ganske sikkert jeg ville gjort.
Å tviholde på et kjøp som viste seg å ikke passe eller svarte til forventningene har ingen hensikt, slik jeg ser det.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar