mekkern skrev: 14 aug 2022, 22:45
Hvis bremsehendel er hard og det er åpent i retur i reservoaret så er nok beholderen full- ikke plass til at veska utvider seg
Jeg hadde også denne tanken og forsikret meg om at det ikke var for mye veske i beholderen
mekkern skrev: 15 aug 2022, 00:15
Er det original bremsehendel?
Nei bremsehendel er aftermarket, jeg fikk høre at det kunne oppstå problemer med bremsene etter man monterte ny ikke original hendel. Men jeg har kjørt med denne hendelen hele sommeren uten problemer, men kan jo smart og teste selvfølgelig
Når det gjelder bremseproblemer på bil og motorsykkel så er min erfaring at dette kan skyldes tre ting:
1. Problemer med hovedsylinder (i motorsykkeltilfellet: der bremsehåndtak og bremsevæskeholder sitter).
Bremsehendelen øver et mekanisk trykk på en stang/stempel. På dette stempelet sitter pakninger (også såkalte paraplypakninger). Pakningene rolle er å ta med seg bremsevæske fra beholder og til bremselange. I få tilfeller så kan pakninger vrenge seg og de returnerer ikke, men blir stående slik at det forblir et væsketrykk en stund - og vips: bremsene henger.
2. Problem med bremsekalipper. Som oftest returnerer ikke stempelet i sylinderen. Årsaken er skit/gugge ytterst i sylinderen. Denne guggen holder igjen stempelet - og dermed fortsetter stempelet å øve et trykk mot bremseklosser og bremseskive: Og bremsene henger.
Ettersom trådstarter har kalipper med kun ett stempel, så vil jeg anta at det er gripeklo/-klave og glidebolter på motsatt side av skiva. Der hender det at glideboltene over tid setter seg. Demonter og gjør både glidebolter og sylindrene der boltene glir pinlig rene. Nisser bruker kobberpasta (og skulle vært svinbanket oppetter veggen). Garasjemekkere bruker tynn olje eller evt. bremsepasta (silikon beregnet for høg temperatur).
3. Problem med bremseslange. Det nevnes stålomspunnede bremseslanger. Deres rolle er kun å sørge for at ikke bremseslangen utvider seg ved trykk (slik man i teorien ville kunne oppleve med tradisjonelle bremseslanger, men sjelden i praksis: De fleste av oss vil gå på snørra hvis vi kjører grisemega bremsekraft på forbremsene på riksveg 215 ved Uppigarden, rett før melkerampen). De stålomspunnede har forøvrig (slik jeg har erfart) samme oppbygging i den indre delen av slangen. Og det er nettopp i den indre delen problemer kan oppstå.
Min erfaring med konvensjonelle bremseslanger er ikke stor - men jeg har erfart at den indre delen av slangen deler seg ørlite - og man får en utposing. Utposingen kan du få enten i "forkant": Da får du ikke bremsetrykk ved klossene ettersom bremsevæske bygger seg opp i posen og hindrer videre "ferdsel" av bremsevæske. Du kan også få utposing, som hindrer bremsevæsketrykket fra å returnere - nettopp pga utposingen. Posen blir som en lomme med væske der posen stenger væsken fra å returnere. Da henger bremsene.
Og til slutt: Det kunne tenkes at det er mye skit i kalipperet og styrespor slik at bremseklosser blir hengende etter at bremsevæsketrykket har opphørt, men dét har jeg kun erfart på biler - og det problemet varer bare noen sekunder.
Psst! Jeg er ikke mekaniker (mekanikere kan forklare sammenhenger), kun en selvlært garasjemekker av egenerklært rang, som mekker på kjøretøy til vanns og til lands, sommer som vinter.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
Når det gjelder rengjøring av stempler i kalipperet, så er det ikke selve stempelet, som skal rengjøres men den ytre delen av sylinderen. Det er der skit/gugge setter seg - og dermed hindrer retur av stempelet. Er alt på stell, så skal du kunne presse stempelet tilbake i kalipperet med lett finger. (Stempelet kan med fordeles få et tyyyyynt lag bremsepasta ved innsetting).
Ved rengjøring kan du ha fått problemer med selve tetteringen inne i sylinderen. Det er den som både tetter og (ved vridning) sørger for at bremsestempelet returnerer. Bruk bremsepasta (kjøpes på Biltema).
Når det gjelder lufting, så må man på enkelte sykler løsne bremsekalipperet fra gaffelen og vri kalipperet slik at lufteskruen er fysisk høyest. Men husk: Luft i systemet gir ikke bremseheng; der gir kun elendig bremsevirkning.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
Når man jobber med bremser så er det et par ting en må være klar over: man kan vaske plast/gummi delene i rødsprit eller fersk bremseveske.
Metalldelene er greit å bruke bremserens på.
Når man monterer bruker man litt silikonfett eller bremseveske til smøring- ingen ting annet.
pakninger og membraner sveller og blir defekte av oljeprodukter.
Man kan med stor fordel også stryke fett over tetteringen i sylinderen for at stempelet skal gli over tetteringen UTEN (må rope litt ) at stempelet «knørver» til ringen ved montering… for da kan jeg love enten/eller/både/og lekkasje og ugrei bremsegange.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
Ha har jeg plukket bremse caliperen fra hverandre og alt så supert ut, vasket og gjort alt rent til den grad at caliperen så ny ut! Smørt et tyyyynt lag med bremse cylinder fett ved innsetting av stemplene, blød igjennom systemet GODT.
I begynnelsen så kjentes alt flott og greit ut, men nå var jeg ute og kjørte på motorveien, litt høyere hastighet litt større sjangs for og fremprovosere varmgang og låsing, og jaggu låste ikke hjulet seg atter en gang.. Fan assa! Da må det jo være bremseslange (som er stålomspunnet) eller "the master cylinder"..
Jufi skrev: 20 aug 2022, 22:18
Ha har jeg plukket bremse caliperen fra hverandre og alt så supert ut, vasket og gjort alt rent til den grad at caliperen så ny ut! Smørt et tyyyynt lag med bremse cylinder fett ved innsetting av stemplene, blød igjennom systemet GODT.
I begynnelsen så kjentes alt flott og greit ut, men nå var jeg ute og kjørte på motorveien, litt høyere hastighet litt større sjangs for og fremprovosere varmgang og låsing, og jaggu låste ikke hjulet seg atter en gang.. Fan assa! Da må det jo være bremseslange (som er stålomspunnet) eller "the master cylinder"..
Da er det nok master sylinderen, stålomspunnede slanger går ikke i oppløsning og tetter seg sånn som gummislanger gjør.
Sjekk at du har litt dødgang på hendelen før den begynner å presse på bremsesylinderen, hvis hendelen ikke returnerer 100%, kan den sperre trykket inne.
Har opplevd det på uoriginale hender og hvis trykkstanga innenfor hendelen er satt feil vei (der den finnes).
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Jufi skrev: 20 aug 2022, 22:18
Ha har jeg plukket bremse caliperen fra hverandre og alt så supert ut, vasket og gjort alt rent til den grad at caliperen så ny ut! Smørt et tyyyynt lag med bremse cylinder fett ved innsetting av stemplene, blød igjennom systemet GODT.
I begynnelsen så kjentes alt flott og greit ut, men nå var jeg ute og kjørte på motorveien, litt høyere hastighet litt større sjangs for og fremprovosere varmgang og låsing, og jaggu låste ikke hjulet seg atter en gang.. Fan assa! Da må det jo være bremseslange (som er stålomspunnet) eller "the master cylinder"..
Da er det nok master sylinderen, stålomspunnede slanger går ikke i oppløsning og tetter seg sånn som gummislanger gjør.
Sjekk at du har litt dødgang på hendelen før den begynner å presse på bremsesylinderen, hvis hendelen ikke returnerer 100%, kan den sperre trykket inne.
Har opplevd det på uoriginale hender og hvis trykkstanga innenfor hendelen er satt feil vei (der den finnes).
Jada der døgang i hendelen før den tar tak. Hendelen jeg har på nå har jeg kjørt med i månedsvis før dette oppsto. Er det mulighet for at bremseskiva har blitt litt skjev og kan skape dette problemet?
Hvis det er kast i bremseskive vil ikke det føre til at bremsen går på. Har du flytende bremseskive? Men, hvis du ikke har dødgang på masterstag kan det forekomme.
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg" Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Har du demontert bremseslanger og sjekket koblinger med slanger så de er åpne … Det du tideligere beskrev er helt klassisk for bremseslanger og ikke master eller caliper med mindre master ligger på uten dødgang.
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg" Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Så synderen av hele dette hodebryet, uker uten sykkel, svaret: Skruven på bremsehendelen som bestemmer hvor langt ut og inn stemplet i Master skal gå var skrudd for langt inn. Jeg har ikke skrudd på den og dette skjedde helt plutselig. Så jeg fatter ikke hvordan det har skjedd men nå er alt i orden iallefall! Takk for all hjelp!!
Nå er jeg iallfall trygg på skruing av bremser
Ser den! Slik i etterkant, sjekk de enkleste feila først og gjerne dobbelsjekk før alt skrus i filler da blir det bare ekstra jobb! Det er godt være i mål med feilsøkinga da :)
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg" Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1