bateman skrev: 14 okt 2022, 14:56
1. Jeg har ikke vært helt klar over "begrepene" her. Har googlet litt på Enduro baner og fått opp masse hinder og svært teknisk kjøring. Det er nok ikke det jeg har sett for meg i utgangspunktet. Når jeg snakker om "banekjøring" har jeg i større grad sett for meg skogsløyper, så vel som det som heter Motocross med høyere fart og ingen hinder.
2. Det blir nok mer grus enn skog. Så det kan sikkert være en god ide med 690, 700 eller 790 med grove dekk. Er det altså ikke gøy å kjøre en EXC 500 på asfalt? Den er vel like lett, leken og rask på asfalt som i terreng?
3. Det blir neppe noe ulovlig kjøring i skauen. Men finnes det ikke organisert og lovlig kjøring i skauen som er mulig å melde seg på gjennom klubber?
4. Jeg har ikke fått øyene opp for Motard egentlig. I så tilfelle er jeg nok like glad med en nakensykkel som den jeg allerede har eller en 1290 Superduke dersom jeg absolutt må oppgradere
1. Vanligvis ikke så mye hindere i enduro egentlig, mer vanlig i ekstremenduro så kanskje det du har sett? Men mange endurobaner er veldig tekniske så kan lønne seg å undersøke litt så man starter på litt enklere. Ofte en del alternative spor så man kan velge bort de vanskeligste seksjonene i starten og kjøre rundt eventuelle hindre.
2. Moro i små doser på svingete vei men er en grunn til at gatesykler ikke har myk fjæring og knastedekk
3. Jo, det som er endurobaner

Noen anlegg har ganske lange runder hvor kanskje ute i 15 minutter pr. runde og mange alternative løyper så litt mindre rundt-og-rundt enn motocross.
EDIT: Det som faktisk er veldig artig er "stubbkross", kjøring på jorde om du kjenner noen bønder. Dette er ikke utmark så slik sett lovlig men mulig likevel litt i gråsonen? Om ikke annet ifht forsikring som bare gjelder på offentlig vei.
4. Motard begynte som crossykler man satt 17" hjul på og fremdeles så gjør man det. Dvs. i praksis endurosykler siden crossykler ikke er typegodkjente for registrering (om skal kjøre på vei). Mange bytter også dempere og bremser. Får også fabrikksferdige småmotarder for banekjøring (uten skilt). Men MC-fabrikatene har tøyd strikken veldig ifht motard-begrepet, jeg hadde jo en KTM 990 Supermotard med 1000cc. Og bygget om min første 690 Enduro til 690 SMC (hjul, dempere, bremser ++), sabla morsom sykkel men ren gatesykkel.
Så, sorry, du bor i feil land for enduro om du ikke vil kjøre på lukket bane eller ulovlig
KTM 690 Enduro før ombygging:
Konvertert til tur-motard:
Og bane-motard: