Hvorfor har du den sykkelen du har?
- Monkeeh
- Motorsykkelen din: Suzuki SV 650, Honda CRF 300 Rally
Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?
Kjellv: jeg skjønner heller ikke hva du mener dessverre? Jeg prøvde å forstå hva du mente.
Bjerknez: Jeg synes det er supert at du har funnet sykkelen som passer deg!! Jeg har hverken råd eller skillz til å ha en sånn sykkel som du har. Jeg googlet Rcoket 3 og fy farsken for en sykkel! Men da er vi tilbake til det opprinnelige spørsmålet, hvorfor har du den sykkelen du har. En 600cc som jeg beskrev er ikke for meg, og det virker som vi er enige.
Igjen, har du prøvd en 650cc?
Men nå tenker jeg vi har avsporet fra hvorfor du har den sykkelen du har. :)
Bjerknez: Jeg synes det er supert at du har funnet sykkelen som passer deg!! Jeg har hverken råd eller skillz til å ha en sånn sykkel som du har. Jeg googlet Rcoket 3 og fy farsken for en sykkel! Men da er vi tilbake til det opprinnelige spørsmålet, hvorfor har du den sykkelen du har. En 600cc som jeg beskrev er ikke for meg, og det virker som vi er enige.
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Om det er en 600cc eller en 650cc firesylindret er irrelevant. Forskjellene er så små at det neppe er spesielt merkbart. Skal jeg ha sykkel med 600cc så må det i såfall bli to sylindret. Eller kanskje tre.Monkeeh skrev: 28 nov 2022, 01:18 Kjellv: jeg skjønner heller ikke hva du mener dessverre? Jeg prøvde å forstå hva du mente.
Du trenger ikke ha noe mer skillz for å kjøre en Rocket. Den har en gassrulle som de fleste andre sykler har. Detsom er så uhyre gøy med denne er at momentet er helt sinnsykt. For meg betyr egentlig dette bare tryggere og kjappere forbikjøringer etc. man ligger og lunker med 3.000 ish rpm i 100km/t. Man hører en vag buldring og vrir man på rulla uansett gir er alle kreftene der med en gang.
Man trenger ikke gire ned 4 ganger, innta en sittende fødestilling og gi full gass mens man føler stemplene vil forlate blokka.
Derimot er det en fordel og bli vant til vekten av sykkelen. Tyngdepunktet er lavt, men den blir tung å navigere på trange plasser. Det er bakdelen med sykkelen. Men på landeveien og til og med motorvei er den en innertier. Med en pakksekk på tvers bak ryggen har man lgså ryggstøtte og da kan jeg helt fint kjøre til tanken er tom uten å få problemer med ryggen. :)
- hansiver
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Kontakt:
Da jeg flyttet til Thailand for snart 10 år siden hadde jeg Honda 250 cbr, denne hadde jeg kjøpt noen år tidligere for å ha noe å kjøre med når jeg var her. Den ble brukt til mange lange turer og hadde aldri ett feilslag. Joda jeg var fornøyd. Så kjøpte en kamerat seg en Honda 500x etter å fått prøve den en tur var jeg solgt, jeg måtte også ha en større sykkel.
Dagen etter gikk turen til Honda Big Wing, det er dem som forhandler store sykler der hvor jeg bor. Etter å ha ventet i butikken i nesten en time uten å få kontakt med noen (thaier er dårlige på engelsk og redde for å vise det) gikk jeg med uforrettet sak. På vei hjem stoppet vi hos Kawasaki ett merke jeg aldri hatt noe forhold til, jeg var en Honda mann, men det skadet ikke å ta en titt. Der stod den, en Kawasaki Versys 650, det var kjærlighet ved første blikk. Her hadde de også en selger som kunne litt engelsk. Jeg fikk en meget god pris, papirene ble signert håndpenger betalt og jeg kunne komme tilbake om 2 dager for å hent
sykkelen.
Nå har jeg og Mr Big (alle mine mc'er har hatt navn) passert 44k km sammen. Vi har kjørt på stier, grusveier, vadet i vann og lange kjedelige transport etapper på motorvei. Dette er den beste sykkelen jeg noen gang har hatt. God sittestilling behagelig fjæring og for meg mer enn nok krefter. Her i Thailand er fartsgrensene stort sett 90 på landevei og 120 på motorvei. Bøtene er lave og det er sjelden kontroll så marsjfarten på landeveien ligger ofte rundt 120. Jeg syntes 650 motoren leverer bra og bruker jeg girene så er det aldri problemer med forbikjøringer.
Dagen etter gikk turen til Honda Big Wing, det er dem som forhandler store sykler der hvor jeg bor. Etter å ha ventet i butikken i nesten en time uten å få kontakt med noen (thaier er dårlige på engelsk og redde for å vise det) gikk jeg med uforrettet sak. På vei hjem stoppet vi hos Kawasaki ett merke jeg aldri hatt noe forhold til, jeg var en Honda mann, men det skadet ikke å ta en titt. Der stod den, en Kawasaki Versys 650, det var kjærlighet ved første blikk. Her hadde de også en selger som kunne litt engelsk. Jeg fikk en meget god pris, papirene ble signert håndpenger betalt og jeg kunne komme tilbake om 2 dager for å hent
sykkelen.
Nå har jeg og Mr Big (alle mine mc'er har hatt navn) passert 44k km sammen. Vi har kjørt på stier, grusveier, vadet i vann og lange kjedelige transport etapper på motorvei. Dette er den beste sykkelen jeg noen gang har hatt. God sittestilling behagelig fjæring og for meg mer enn nok krefter. Her i Thailand er fartsgrensene stort sett 90 på landevei og 120 på motorvei. Bøtene er lave og det er sjelden kontroll så marsjfarten på landeveien ligger ofte rundt 120. Jeg syntes 650 motoren leverer bra og bruker jeg girene så er det aldri problemer med forbikjøringer.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
-
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Jeg har de syklene jeg har delvis pga. at de har appelert til følelsene mine på et eller annet vis og delvis pga. prisen. Hadde jeg hatt ubegrenset med midler så hadde jeg nok ikke hatt noen av de jeg har nå, men når man er voldsomt allergisk mot lån/finansiering og samtidig er smertelig klar over at MC er kun en hobby og i tillegg en hobby man personlig ønsker å drive med året rundt her i Norge (selv om man kan kjøre på vinteren og), så blir det som det blir. Ny sykkel til 2-300k kommer derfor aldri til å bli aktuelt for min del og helst blåser jeg ikke av mer enn 50-60k på en sykkel med mindre jeg sparer opp i flere år først.
Men kort fortalt:
Jeg begynte på en Suzuki Marauder 800 fordi da jeg begynte hadde jeg lyst på en cruiser og 800 cruiserene fra Suzuki virket til å være det mest fornuftige valget for meg i henhold til budsjettet jeg hadde lagt meg på. Denne ble byttet inn i en nyere 800 Intruder etter ca. ett år som jeg forelsket meg i ved en tilfeldig prøvekjøring.
Jeg bråhandlet en SV650 kort tid før oppkjøring primært for å terpe på kjøregårdsøvelser, noe Marauderen ikke var spesielt egnet til.
Og på starten av sesongen i år ble det endelig en adventuresykkel i form av en førstegenerasjons V-Strom 650.
Jeg har åpenbart utviklet en greie både for Suzuki og v-twins... Etter et par år på to hjul har jeg nå kommet frem til at selv om jeg fortsatt syns cruisere er veldig tøffe og morsomme så er det ikke rom for slikt i garasjen. Jeg er egentlig ikke interessert i å ha mer enn to sykler om gangen, av flere årsaker.
Det jeg da ønsker å ha fast fremover er følgende:
-En praktisk flerbrukssykkel som jeg kan ta når jeg skal på lengre turer, hvis det er dårlig vær, hvis jeg utenfor asfalten, eller hvis jeg trenger bagasjeplass. Valget faller da ganske naturlig på adventuresegmentet og da er det for øyeblikket V-Strom 650 som er den beste kandidaten. Jeg liker utseendet på de, de er driftssikre, tåler juling, krever lite vedlikehold, og 67 hester på 220kg er nok til at jeg kommer meg lett forbi i trafikken uten å måtte planlegge forbikjøringer (som man f.eks. må på Intruderen med sine 53 hester på 260kg). 1000-kubikk varianten var også vurdert, men kombinasjonen av vesentlig høyere pris og flere problemer gjorde at jeg landet på lillebroren.
-En mindre praktisk sykkel til kortere turer, en svingom til McDonalds, leking i svinger, jobbpendling i fint vær, osv. For øyeblikket så passer SV650'n ganske bra til dette selv om det i utgangspunktet var en sykkel jeg ikke hadde planer om å beholde etter oppkjøringen. Dette er samme motor som i V-Strom, men med et par hester ekstra og ca. 30kg lettere. Da dette også er naken-varianten med en stor rund frontlykt så har den en viss "retro look" som passer bra med skinnjakka jeg bruker på kortere turer.
Jeg leker litt med tanken om å bytte inn både SV650 og Intruder neste år i én ny sykkel, forutsatt at den lokale bruktforhandleren har noe som interesserer meg og er villig til å ta to sykler mot en. På sikt vil nok også V-Strom'en bli byttet ut med en nyere variant (med 18 år og over 100k kilometer på telleren så er den allerede "godt voksen"), men jeg tror jeg fortsatt kommer til å holde meg til 650 variantene.
Om Eurojackpotten skulle gå inn en vakker dag så blir det nok en 2022 V-Strom 1000, jeg syns den nye look'en med inspirasjon fra f.eks. gamle DR800 er skikkelig tøff. Og så kanskje en helt ny Katana eller en XSR900 til å leke seg på kveldene...
Men kort fortalt:
Jeg begynte på en Suzuki Marauder 800 fordi da jeg begynte hadde jeg lyst på en cruiser og 800 cruiserene fra Suzuki virket til å være det mest fornuftige valget for meg i henhold til budsjettet jeg hadde lagt meg på. Denne ble byttet inn i en nyere 800 Intruder etter ca. ett år som jeg forelsket meg i ved en tilfeldig prøvekjøring.
Jeg bråhandlet en SV650 kort tid før oppkjøring primært for å terpe på kjøregårdsøvelser, noe Marauderen ikke var spesielt egnet til.
Og på starten av sesongen i år ble det endelig en adventuresykkel i form av en førstegenerasjons V-Strom 650.
Jeg har åpenbart utviklet en greie både for Suzuki og v-twins... Etter et par år på to hjul har jeg nå kommet frem til at selv om jeg fortsatt syns cruisere er veldig tøffe og morsomme så er det ikke rom for slikt i garasjen. Jeg er egentlig ikke interessert i å ha mer enn to sykler om gangen, av flere årsaker.
Det jeg da ønsker å ha fast fremover er følgende:
-En praktisk flerbrukssykkel som jeg kan ta når jeg skal på lengre turer, hvis det er dårlig vær, hvis jeg utenfor asfalten, eller hvis jeg trenger bagasjeplass. Valget faller da ganske naturlig på adventuresegmentet og da er det for øyeblikket V-Strom 650 som er den beste kandidaten. Jeg liker utseendet på de, de er driftssikre, tåler juling, krever lite vedlikehold, og 67 hester på 220kg er nok til at jeg kommer meg lett forbi i trafikken uten å måtte planlegge forbikjøringer (som man f.eks. må på Intruderen med sine 53 hester på 260kg). 1000-kubikk varianten var også vurdert, men kombinasjonen av vesentlig høyere pris og flere problemer gjorde at jeg landet på lillebroren.
-En mindre praktisk sykkel til kortere turer, en svingom til McDonalds, leking i svinger, jobbpendling i fint vær, osv. For øyeblikket så passer SV650'n ganske bra til dette selv om det i utgangspunktet var en sykkel jeg ikke hadde planer om å beholde etter oppkjøringen. Dette er samme motor som i V-Strom, men med et par hester ekstra og ca. 30kg lettere. Da dette også er naken-varianten med en stor rund frontlykt så har den en viss "retro look" som passer bra med skinnjakka jeg bruker på kortere turer.
Jeg leker litt med tanken om å bytte inn både SV650 og Intruder neste år i én ny sykkel, forutsatt at den lokale bruktforhandleren har noe som interesserer meg og er villig til å ta to sykler mot en. På sikt vil nok også V-Strom'en bli byttet ut med en nyere variant (med 18 år og over 100k kilometer på telleren så er den allerede "godt voksen"), men jeg tror jeg fortsatt kommer til å holde meg til 650 variantene.
Om Eurojackpotten skulle gå inn en vakker dag så blir det nok en 2022 V-Strom 1000, jeg syns den nye look'en med inspirasjon fra f.eks. gamle DR800 er skikkelig tøff. Og så kanskje en helt ny Katana eller en XSR900 til å leke seg på kveldene...
- Bjerknez
- Kontakt:
Lån er jo ikke noe problem så lenge man kan betjene det. Man lever kun en gang og skal man vente på Jackpotten så er det nok mye i livet man går glipp av.
Mitt motto er at når jeg ligger på dødsleie så skal jeg ikke angre på noe som helst :)
Mitt motto er at når jeg ligger på dødsleie så skal jeg ikke angre på noe som helst :)
-
Nei, det hadde ikke vært noe problem, det er kun en prinsippsak for min del :) Vi har naturligvis et huslån da vi, som folk flest, ikke har midler til å cashe ut en hel bolig. Utover det har jeg kun hatt ett lån i hele mitt snart 40 år lange liv og det var noen få år i 20-åra hvor jeg fleska til for å kjøpe en gammel Toyota Supra.Bjerknez skrev: 28 nov 2022, 10:36 Lån er jo ikke noe problem så lenge man kan betjene det. Man lever kun en gang og skal man vente på Jackpotten så er det nok mye i livet man går glipp av.
Jeg tror det ligger litt i at livet er uforutsigbart og jeg liker å ha stålkontroll på verdiene, så sykkelkjøp går etter samme prinsipp som aksjehandel: Jeg anser pengene som tapt i det de er brukt og alt annet er en bonus

- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Jeg ser at det kan være jeg har misforstått deg.Monkeeh skrev: 28 nov 2022, 01:18 Kjellv: jeg skjønner heller ikke hva du mener dessverre? Jeg prøvde å forstå hva du mente.
Jeg oppfattet det som du mente at du var uenig i at mopeder ikke kan kjøres på motorvei.Og så er jeg uenig i undermotorisert sykkel - mopeder er undermotoriserte, derfor kan de ikke kjøre motorveier.
- Bjerknez
- Kontakt:
Den dagen mopeder lovlig kan kjøres på motorvei, så har man underskrevet mange dødsdommer. Jeg synes egentlig ikke at 125cc har noe der å gjøre heller. Vertfall ikke i 110-120 soner.kjellv skrev: 28 nov 2022, 18:39Jeg ser at det kan være jeg har misforstått deg.Monkeeh skrev: 28 nov 2022, 01:18 Kjellv: jeg skjønner heller ikke hva du mener dessverre? Jeg prøvde å forstå hva du mente.
Jeg oppfattet det som du mente at du var uenig i at mopeder ikke kan kjøres på motorvei.Og så er jeg uenig i undermotorisert sykkel - mopeder er undermotoriserte, derfor kan de ikke kjøre motorveier.
Husker jeg traff på en slik 125cc. På Lillehammer for 3-4 sommere siden. Jeg kjørte etter han i nesten 10 mil. Det var 80 sone nesten hele veien, men alle lå jo i rundt 100. Han hadde krefter til å holde fartsgrensen, men ikke til å passere kjapt nok dem som lå i 80-90 km/t. Men du steike han tok mange sjanser. Jeg så jo han la seg ned og nærmest vred gummien av gassrulla.
Min tanke bar at han egentlig ikke hadde noe der å gjøre. I 100-120 sone hvor de fleste ligger 20 over så ligger man trolig helt på grensen for hvor fort en slik 125cc klarer.
Nå treffer jeg ikke mange slike på motorveien skal sies og dem som kjlrer 125cc ser nok selv begrensningene, men han jeg kjlrte bak var på tur. Han hadde pakksekk bakpå etc. jeg er ganske sikker på at det var en MT-125 av nyere type.
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Ser ikke problemet med en "normal" 125ccm-for på 110 vei er det normalt 4 felts vei og så lenge man da holder seg i høyre felt og følger trafikken/fartsgrensa så går dette helt fint selv om man er helt i maxgrensa for effekten.
Kjørte til/fra Sverige med 125ccm Hyosang comet med vesker og tankveske med 140kg oppå på shopping-gikk helt fint på E134 og E6 selv om jeg stort sett lå 500omdreininger inn på rødfeltet.
Faktisk mer spennende enn å kjøre 1000ccm-man må jo jobbe litt for farta noen ganger i steden for å bare sitte og sløve-For E veier er jo stort sett dødskjedlig uansett.
På skikkelig svingete veier er det også litt artig å presse mange av de som har RR sykler litt-de vil jo ikke "tape" til en 125ccm uansett hva og hvor svingete.
Forskjellen på liten og stor sykkel er ofte det å "kjøre" eller "bli kjørt".
Men for min egen del så synes jeg en bør ha minst en 20-30hk for å ha litt reserver i bakker og skal en ha 2 på bør man nok ha en 50+hk for litt lengre turer.
Men så kommer jo interesser utseende og image inn og setter litt premisser for hva en liker.
Selv er jeg litt svak for ting som er litt basic og mekanisk-selv om jeg også har en hypermoderne sykkel med det meste av elektronikk.
Men etter litt plukking og mod er denne også blitt "min"
Kjørte til/fra Sverige med 125ccm Hyosang comet med vesker og tankveske med 140kg oppå på shopping-gikk helt fint på E134 og E6 selv om jeg stort sett lå 500omdreininger inn på rødfeltet.

Faktisk mer spennende enn å kjøre 1000ccm-man må jo jobbe litt for farta noen ganger i steden for å bare sitte og sløve-For E veier er jo stort sett dødskjedlig uansett.
På skikkelig svingete veier er det også litt artig å presse mange av de som har RR sykler litt-de vil jo ikke "tape" til en 125ccm uansett hva og hvor svingete.

Forskjellen på liten og stor sykkel er ofte det å "kjøre" eller "bli kjørt".
Men for min egen del så synes jeg en bør ha minst en 20-30hk for å ha litt reserver i bakker og skal en ha 2 på bør man nok ha en 50+hk for litt lengre turer.
Men så kommer jo interesser utseende og image inn og setter litt premisser for hva en liker.
Selv er jeg litt svak for ting som er litt basic og mekanisk-selv om jeg også har en hypermoderne sykkel med det meste av elektronikk.
Men etter litt plukking og mod er denne også blitt "min"

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Kontakt:
Problemet slik jeg ser det når man beveger seg i en 110 sone er at de aller fleste ligger i 120-130km/t da vil man hele tiden blir forbikjørt hvis man holder fartsgrensen. I slike hastigheter liker jeg ikke at det kommer biler bakfra og konstant kjører forbi meg. Som motorsyklist vil jeg flyte MED trafikken og aller helst kjøre i fra trafikken. Det eliminerer farer som kan komme bakfra. Som feks. En ivrig mobilbruker som har satt cruicecontrollen på 130km/t.Ser ikke problemet med en "normal" 125ccm-for på 110 vei er det normalt 4 felts vei og så lenge man da holder seg i høyre felt og følger trafikken/fartsgrensa så går dette helt fint selv om man er helt i maxgrensa for effekten...
Selvsagt går det fint og kjlre i 110 sone med en 125cc. Men det betyr ikke at jeg mener at den egentlig har noe der å gjøre. Vogntog er jo også sperret på 90km/t, men dem har en ganske åpenbar fordel som neppe bør forklares i et sikkerhetsperspektiv.
Har selv kjørt moped på jobb i 60-70 sone og det er lenge siden jeg har vært så nervøs i trafikken som jeg var da. Jeg brukte mer tid på og se i speilene og følge med bak meg enn det som skjedde forran. Ganske slitsomt når øynene er plassert på fremsiden av hodet.
Poenget mitt er at jeg synes det er bedre og ha litt fart, slik at jeg kan konsentrere meg om det som skjer forran meg og ikke så mye bak meg.
Her i Fredrikstad har det vært mange mopedulykker på strekningen jeg snakker om. Å jeg skjønner hvorfor.
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Moped er en helt annen sak-disse holder ikke trafikkens hastighet i annet enn midt i byen.
Som regel så synes jeg forøvrig at trafikken på E6 i østfold stort sett kun ligger 100+ i venstre fil og høyre 90-100-men dette er på dagtid.
Som regel så synes jeg forøvrig at trafikken på E6 i østfold stort sett kun ligger 100+ i venstre fil og høyre 90-100-men dette er på dagtid.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Kontakt:
Jada, moped er helt noe annet, men kontrasten vedrørende farten jeg nevner er omtrent den samme. Jeg kjlrer motorvei hver eneste dag på jobb. Ikke langt, men over sandesund broa i Sarpsborg før jeg kjlrer av på andre siden. Der er det 100 sone og det er vel sjelden jeg ser noen ligge i fartsgrensen der. 120km/t eller mer er slett ikke uvanlig.mekkern skrev: 29 nov 2022, 01:23 Moped er en helt annen sak-disse holder ikke trafikkens hastighet i annet enn midt i byen.
Grunnet mye kødannelse over denne broen midt i rushen og biler som kommer fra Oslo som skal videre og gjerne ligger i 100+ i venstre felt gjør denne strekningen ekstremt farlig. Mye ulykker der. Rett og slett grunnet kontrasten mellom sagteregående trafikk i høyre felt og hurtiggående trafikk i venstre. I tillegg legger mange seg ut på veiskulderen for å slippe forbi annen trafikk. Helt galematias. Dem har gjort forbedringer der, men frem til det omsider kommer en ny bro over Glomma så vil dette være et uhyggelig sted å kjlre i rushen.
Stikkordet er trafikk som kommer bakfra.
Ingen direkte paralleller, men det tydeligjør hva jeg mener med 125cc på motorvei. Ja, det er lov, og ja, det gpr som regel fint, men en 125cc er ikke egnet på en motorvei mener jeg.
-
Virker som at problemet her ikke er 125-kubikk på motorvei, men at folk tilsynelatende ligger konsekvent godt over fartsgrensen. Etter min mening er det da de som egentlig er problemet, ikke stakkaren på 125-kubikk som holder fartsgrensen.
Så kan man gjerne si at om man er litt lur så holder man seg unna disse motorveiene nettopp fordi at det kan være farlig ift. at folk kjører alt for fort, men å hinte til at 125-kubikk burde vært forbudt på motorveien av denne årsaken blir litt som å mene at det burde vært generelt portforbud i Norge etter kl. 19 fordi det er kriminelle på gata som kan finne på å rane deg.
Så kan man gjerne si at om man er litt lur så holder man seg unna disse motorveiene nettopp fordi at det kan være farlig ift. at folk kjører alt for fort, men å hinte til at 125-kubikk burde vært forbudt på motorveien av denne årsaken blir litt som å mene at det burde vært generelt portforbud i Norge etter kl. 19 fordi det er kriminelle på gata som kan finne på å rane deg.
- Bjerknez
- Kontakt:
Jeg har ikke sagt at det burde være forbudt med 125cc på motorvei. jeg har sagt at den ikke egner seg der.kaLARSnikov skrev: 29 nov 2022, 09:19 Virker som at problemet her ikke er 125-kubikk på motorvei, men at folk tilsynelatende ligger konsekvent godt over fartsgrensen. Etter min mening er det da de som egentlig er problemet, ikke stakkaren på 125-kubikk som holder fartsgrensen.
Man kan gjerne rette fingeren mot bilistene som kjører for fort, men det hjelper svært lite når du ligger i autovernet.
- Monkeeh
Jeg er så enig! På norske veier synes jeg det er begrenset hvor mye gøy man kan ha det med masse hk og moment, og jeg har erfart at jeg har det mer gøy med å vrenge det jeg kan ut av sykkelen enn å hele tiden passe på at det ikke går for fort inn i svingene.mekkern skrev: 29 nov 2022, 00:17
Kjørte til/fra Sverige med 125ccm Hyosang comet med vesker og tankveske med 140kg oppå på shopping-gikk helt fint på E134 og E6 selv om jeg stort sett lå 500omdreininger inn på rødfeltet.![]()
Jeg tenker det er mye som en mk1 Miata MX5 - den hadde vel 115hk med den store 1.6 literen, men fordi den er liten, lett og lav er den veldig morsom på de rette veiene. Med bittesmå felger og smale dekk blir enhver sving en 'utfordring', man kan kjøre rally innenfor fartsgrensen

- Bjerknez
- Kontakt:
Jeg forstår greia med å kunne utnytte sykkelen mer med mindre krefter. Man må liksom jobbe litt for å få den til å lystre. Det gir en mer inkuderende kjørestil og man lærer seg å kjenne sykkelens grenser etc. jeg ser den biten. Man trenger heller ikke en superduper RR sykkel for å kjøre fra en random motorsyklist hjemme i bygda.Monkeeh skrev: 29 nov 2022, 16:23Jeg er så enig! På norske veier synes jeg det er begrenset hvor mye gøy man kan ha det med masse hk og moment, og jeg har erfart at jeg har det mer gøy med å vrenge det jeg kan ut av sykkelen enn å hele tiden passe på at det ikke går for fort inn i svingene.mekkern skrev: 29 nov 2022, 00:17
Kjørte til/fra Sverige med 125ccm Hyosang comet med vesker og tankveske med 140kg oppå på shopping-gikk helt fint på E134 og E6 selv om jeg stort sett lå 500omdreininger inn på rødfeltet.![]()
Jeg tenker det er mye som en mk1 Miata MX5 - den hadde vel 115hk med den store 1.6 literen, men fordi den er liten, lett og lav er den veldig morsom på de rette veiene. Med bittesmå felger og smale dekk blir enhver sving en 'utfordring', man kan kjøre rally innenfor fartsgrensen![]()
Det JEG snakker om er følelsen av å eie en såkalt "premium" sykkel. Følelsen man får når man feks. Vasker sykkelen. Man ser de påkostede detaljene, smarte løsningene etc. veldig lite plast og det man ser er resultatet av godt design arbeide.
Følelsen man får når man svinger inn på kiosken eller en rasteplass og de aller fleste snur seg å ser på sykkelen. Ikke alle liker den, men mange kommenterer den. Den blir et slags midtpunkt mange ganger.
Det at man har en enorm motor gjør også sitt til oppmerksomheten den trekker. Man føler seg rett og slett litt bedre på en slik type sykkel.
Men TRENGER jeg en slik sykkel? Overhodet ikke.
Hadde jeg fått en like fin sommer på en annen sykkel? Tja, mest sannsynlig.
Tror jeg at jeg kjlrer fra gud og hvermann med sykkelen? Så absolutt ikke.
Så for meg handler ikke sykkelvalget om fornuft eller hva jeg "trenger". Det handler om noe helt annet. Akkurat som jeg forstår en bilentusiast som kjøper seg en BMW M5. Det ER noe helt eget å sette seg bak rattet på en BMW M5 kontra en feks. mazda MX5. Hvem som kommer først i mål er langt mindre viktig.
Følelser er viktig ved valg av sykkel for min del. Det er tross alt en hobby. Sykkelen er ikke et fremkomstmiddel eller et verktøy for meg. :)
- Kjellrf
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Min erfaring etter jobbpendling i 9 år med 110-soner, er at de fleste ligger under fartsgrensen. Ihvertfall når jeg har sjekka speedometervisningen opp mot GPS-en på telefon, er det jo fort 5-10km misvisning i høyere hastigheter. En Nissan Leaf jeg prøvde, hadde hele 12km misvisning når jeg hadde 110 på meteret.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- biker7
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Jeg tok mc-lappen og kjøpte min første tung-sykkel i 1996 i en alder av 25år.
Og etter dette har jeg vært innom 12 forskjellige sykler, de fleste av dem litt i "R-retning" (se min signatur under).
Men så i 2009 kjøpte jeg i tillegg en eldre Honda NX650 for å teste litt gruskjøring, og da ble jeg litt bitt av basillen. Hadde i mange år denne Hondan sammen med en gatesykkel, slik at det bare var å velge sykkel etter om underlaget var grus eller asfalt. Fant etter hvert ut at de beste turene kanskje var å kombinere både grus og asfalt, så da kjøpte jeg en BMW F800 GS i 2019. En STOR oppgradering fra den gamle 650`n. Bra "altmulig-sykkel" denne 800GS`n, men savnet etter hvert litt krefter på asfalten. Så derfor tok jeg nå steget opp til en -20modell R1250GS HP til 22sesongen, og angrer absolutt IKKE. Går godt, usedvanlig lettkjørt, og kan brukes til det meste
Så jeg skjønner godt at dette har blitt en meget populær sykkel. Og pr. nå skjønner jeg egentlig ikke hva slags annen sykkel det evt. skulle bli hvis jeg skulle bytte..
Og DET må vel være et godt tegn på riktig sykkelvalg
(Har forøvrig den gamle Hondan enda også)
Og etter dette har jeg vært innom 12 forskjellige sykler, de fleste av dem litt i "R-retning" (se min signatur under).
Men så i 2009 kjøpte jeg i tillegg en eldre Honda NX650 for å teste litt gruskjøring, og da ble jeg litt bitt av basillen. Hadde i mange år denne Hondan sammen med en gatesykkel, slik at det bare var å velge sykkel etter om underlaget var grus eller asfalt. Fant etter hvert ut at de beste turene kanskje var å kombinere både grus og asfalt, så da kjøpte jeg en BMW F800 GS i 2019. En STOR oppgradering fra den gamle 650`n. Bra "altmulig-sykkel" denne 800GS`n, men savnet etter hvert litt krefter på asfalten. Så derfor tok jeg nå steget opp til en -20modell R1250GS HP til 22sesongen, og angrer absolutt IKKE. Går godt, usedvanlig lettkjørt, og kan brukes til det meste

Og DET må vel være et godt tegn på riktig sykkelvalg

(Har forøvrig den gamle Hondan enda også)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- Monkeeh
Enig! Følelsen sykkelen gir når en er ute og kjører er kanskje -det- viktigste, og den følelsen er jo helt subjektiv.Bjerknez skrev: 29 nov 2022, 17:25
Det JEG snakker om er følelsen av å eie en såkalt "premium" sykkel. Følelsen man får når man feks. Vasker sykkelen. Man ser de påkostede detaljene, smarte løsningene etc. veldig lite plast og det man ser er resultatet av godt design arbeide.
Følelsen man får når man svinger inn på kiosken eller en rasteplass og de aller fleste snur seg å ser på sykkelen. Ikke alle liker den, men mange kommenterer den. Den blir et slags midtpunkt mange ganger.
Det at man har en enorm motor gjør også sitt til oppmerksomheten den trekker. Man føler seg rett og slett litt bedre på en slik type sykkel.
Så for meg handler ikke sykkelvalget om fornuft eller hva jeg "trenger". Det handler om noe helt annet. Akkurat som jeg forstår en bilentusiast som kjøper seg en BMW M5. Det ER noe helt eget å sette seg bak rattet på en BMW M5 kontra en feks. mazda MX5. Hvem som kommer først i mål er langt mindre viktig.
Følelser er viktig ved valg av sykkel for min del. Det er tross alt en hobby. Sykkelen er ikke et fremkomstmiddel eller et verktøy for meg. :)
Følelsen av voldsomt moment er deilig :) Det er derfor jeg har en drøm om en Suzuki GSX 1400, så så veldig prinsippfast er jeg egentlig ikke - for det er bare et 'vil ha' ønske, finnes vel ikke så mange fornuftige grunner til å ha en sånn muskelsykkel. For har jeg bruk for den, eller kan virkelig bruke den på de veiene jeg kjører? Niks.
Men for nå er jeg happy med min underdog-sykkel, noen snur seg etter den også

- Bjerknez
- Kontakt:
Igjen. MC er ikke fornuft hos meg. Skulle jeg lyttet til fornuften så hadde jeg solgt motorsykkelen og kjøpt meg el-bil. :)Monkeeh skrev: 29 nov 2022, 22:19Enig! Følelsen sykkelen gir når en er ute og kjører er kanskje -det- viktigste, og den følelsen er jo helt subjektiv.Bjerknez skrev: 29 nov 2022, 17:25
Følelsen av voldsomt moment er deilig :) Det er derfor jeg har en drøm om en Suzuki GSX 1400, så så veldig prinsippfast er jeg egentlig ikke - for det er bare et 'vil ha' ønske, finnes vel ikke så mange fornuftige grunner til å ha en sånn muskelsykkel. For har jeg bruk for den, eller kan virkelig bruke den på de veiene jeg kjører? Niks.
Men for nå er jeg happy med min underdog-sykkel, noen snur seg etter den også![]()
Du sier selv at du drømmer om en Suzuki GSX 1400 men velger bort denne grunnet fornuften. Det er jo ditt valg selvsagt.

- Flattop
- Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Hvorfor har jeg den sykkelen jeg har? Jo jeg kjøpte den.
Spøk til side.
I 2006 når jeg fikk aksept for å gjenoppta mitt Mc-liv hadde minstemann blitt 6år. Så skulle jeg ha en sykkel der jeg var fortrolig med at han satt så sikkert som råd på en mc, blant annet med ryggstøtte, var det vel strengt tatt for meg kun to valg.
Gold Wing, eller BMW K1200LT
I mine øyne er vanligvis Gold Wing så spekket med bling-bling at de ikke er tiltalende for meg.
Fikk litt nei-følelse av hvordan Honda løste hvordan ting skulle betjenes med flere satelitter med knapper for styring av ting.
Der har BMW et enklere oppsett med alt det du vanligvis trenger å justere er på styret.
BMWen er også mye renere i linjene.
Motoren på Honda er jo fin den, samt at det å sette den i revers er mye enklere, kun å finne og trykke på en knapp, men utover det så føler jeg at LT’en går utenpå Gold Wing i alt, også i kjøreegenskaper. LT kan du presse ganske så langt og kjøre rett spenstig.
Min sykkel på 385 kilo med skarve 98 hester har en fin balanse (så snart du er kommet i gang med kjøringen) at vekt og størrelse rett og slett forvinner under kjøreturen. Greit moment slik at en trenger ikke å gire absolutt heile tiden. Samt linkede servobremser med ABS, som ved litt service og bytting av bremseveske med jevne mellomrom er helt fantastiske.
Der er varme i sete og håndtak, stereo, cruisecontroll og jeg har en fin ergonometri, med strake armer og fin vinkel i kne og hofte. Har en vindskjerm/ -vegg som fungerer bra og paneler er konstruert slik at vinden blir ledet rundt sjåføren. Null vindpress med andre ord. Har lagt over lang tid i hastigheter på over 140 i utlandet, uten å bli sliten.
Jeg har ikke behov for å stoppe å strekke på hverken rygg eller knær før enn etter 50 mil, da det er på tide å fylle på bensin igjen. Fin kjøring krever ca 0,44.
God lastekapasitet i de tre boksene som er integrert, lasterack, og det er gode muligheter for å sette ting på baksetet, da jeg nå kjører alene på sykkelen.
Vil jeg ha hatt en annen sykkel? Nei heller tvilsomt det. Hadde heller kjøpt meg en GS/GSA i tillegg til LT’en, men det er bare en tanke jeg leker meg med. Har faktisk kjørt strekninger med LT’en der den neppe var tiltenkt til å sette sine hjul, og må si at det ikke nødvendigvis er sykkelen som setter de største begrensingene, det hele kommer an på idioten som sitter oppå.
Spøk til side.
I 2006 når jeg fikk aksept for å gjenoppta mitt Mc-liv hadde minstemann blitt 6år. Så skulle jeg ha en sykkel der jeg var fortrolig med at han satt så sikkert som råd på en mc, blant annet med ryggstøtte, var det vel strengt tatt for meg kun to valg.
Gold Wing, eller BMW K1200LT
I mine øyne er vanligvis Gold Wing så spekket med bling-bling at de ikke er tiltalende for meg.
Fikk litt nei-følelse av hvordan Honda løste hvordan ting skulle betjenes med flere satelitter med knapper for styring av ting.
Der har BMW et enklere oppsett med alt det du vanligvis trenger å justere er på styret.
BMWen er også mye renere i linjene.
Motoren på Honda er jo fin den, samt at det å sette den i revers er mye enklere, kun å finne og trykke på en knapp, men utover det så føler jeg at LT’en går utenpå Gold Wing i alt, også i kjøreegenskaper. LT kan du presse ganske så langt og kjøre rett spenstig.
Min sykkel på 385 kilo med skarve 98 hester har en fin balanse (så snart du er kommet i gang med kjøringen) at vekt og størrelse rett og slett forvinner under kjøreturen. Greit moment slik at en trenger ikke å gire absolutt heile tiden. Samt linkede servobremser med ABS, som ved litt service og bytting av bremseveske med jevne mellomrom er helt fantastiske.
Der er varme i sete og håndtak, stereo, cruisecontroll og jeg har en fin ergonometri, med strake armer og fin vinkel i kne og hofte. Har en vindskjerm/ -vegg som fungerer bra og paneler er konstruert slik at vinden blir ledet rundt sjåføren. Null vindpress med andre ord. Har lagt over lang tid i hastigheter på over 140 i utlandet, uten å bli sliten.
Jeg har ikke behov for å stoppe å strekke på hverken rygg eller knær før enn etter 50 mil, da det er på tide å fylle på bensin igjen. Fin kjøring krever ca 0,44.
God lastekapasitet i de tre boksene som er integrert, lasterack, og det er gode muligheter for å sette ting på baksetet, da jeg nå kjører alene på sykkelen.
Vil jeg ha hatt en annen sykkel? Nei heller tvilsomt det. Hadde heller kjøpt meg en GS/GSA i tillegg til LT’en, men det er bare en tanke jeg leker meg med. Har faktisk kjørt strekninger med LT’en der den neppe var tiltenkt til å sette sine hjul, og må si at det ikke nødvendigvis er sykkelen som setter de største begrensingene, det hele kommer an på idioten som sitter oppå.

Ja hvorfor jeg kjører 1290 SAS, tilfeldigheter har ført meg til KTM som jeg er veldig fornøyd med :) Historien har dere lest tideligere!
Etter å ha kjørt litt forskjellig i yngre år som dere kan se i min «signatur» hadde jeg en rolig periode med litt forskjellig på to hjul som scooter, Chang Jiang 750 med sidevogn, etterhvert ble det CB500X til småturer og jobbkjøring. Våren 2018 var jeg uten bil i påvente av nybil levering så jeg kjørte to hjuling fra før påske og utover sommeren. Faktisk var jeg på sykkel’n hver dag i tre måneder sammenhengende uten å få en regndråpe på meg så været var topp. Samme vår hadde jeg annonsert 500’n på finn og etter en måned tok en dame fra Stavanger kontakt som ville kjøpe da både hun og sønnen skulle ta førerkort.
Forklarte situasjonen da det var det eneste jeg hadde å kjøre med og ba om en time for å bestemme meg. Gikk rett inn på finn for å søke mot den årgang og type sykkel jeg ville ha eller egentlig «GS» og pris «lav - høy» Hva var billigst, jo 2015 KTM 1050 Adventure til 139k som sto i Oslo. Sykkel’n ble sjekket, testkjørt som ble en opplevelse og når selger var villig til å la den gå for 125k etter litt frem og tilbake var valget lett.
Kjørte sommeren -18 og -19 med 1050’n og nå ble det mere turkjøring også. Hadde sykkel’n på service både første og andre sommeren og der hadde de 1290 sølv i utstilling som jeg på høsten -19 spurte forsiktig hva jeg måtte betale i mellom på min 1050. Hva skal jeg ha av tilleggsutstyr, ja ... all elektronikk quickshift+ HHC MSR ble huket av, dongle, varmeholker, varmesete, Akrapovic eksos, tankveske ... Det vil si fullspekka uten kofferter som kom senere.
Fikk tilbudet, med beskjed om det ble handel ønsket SpinninWheel ikke noe av utstyret jeg hadde ettermontert på 1050’n. Reiste hjem for å sove på det, ringte ned dagen etter og forklarte at jeg hadde vanskelig for å ta stilling til tilbudet men hvis prisen kunne justeres var det mulig jeg kunne ta en raskere avgjørelse hvorpå selger svarer. Hva vil du betale i mellom da? Heee 125k ... Ja men da har vi en avtale, demonter utstyret på 1050’n og kom over helga så får du den nye. Da ble det ikke GS men har kjørt GS(A) i senere tid.
Det er ikke en sykkel jeg har drømt om over tid men tillfeldigheter har eller får skylda :)
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Fordi BMW er best.
En interesse
En lidenskap større enn selve sykkelen og kjøringen i seg selv.
Tekniske løsninger og nyvinninger.
Alltid i forkant, BMW setter standarden.
Billigst å eie? Nei
Lite vedlikehold? Nei
Kulest i gata? Nei
En interesse
Billigst å eie? Nei
Lite vedlikehold? Nei
Kulest i gata? Nei
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
FredrikE24 skrev: 30 nov 2022, 22:52 Fordi BMW er best.
En interesse

Når du sier det så

Oppriktige og åpenbart ærlige svar på egne spørsmål basert på egen erfaring vet man naturligvis å sette pris påFredrikE24 skrev:Billigst å eie? Nei
Lite vedlikehold? Nei
Kulest i gata? Nei

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Kontakt:
Jeg tror på FredrikE24 når han skriver det han skriver om BMW. Jeg har selv hatt BMW og følelsen jeg sitter igjen med er at dette er avaserte saker. BMW har sin egen greie i form av service på motoren har jeg forstått.
Motoren kobles direkte til BMW sin "server" ved service som registrerer verdier fra noen sensorpunkter. I følge mekanikeren jeg snakket med så går det altså ikke ann for verkstedet og "lure" systemet. Mener fredrik har svart meg på dette tidligere ved at dette er helt eller delvis sant.
Det alene gjør meg litt betryggende.
BMW mener alvor er slik jeg oppfatter dem. Derfor tror jeg BMW er bra saker som leverer teknologi trolig bedre en. Konkurrentene.
Men baksidene kan selvsagt være at feilkildene øker.
Dette er meninger bassert på følelser jeg har samt uttalelsene fra en verksmester fra en autorisert BMW verksted.
Motoren kobles direkte til BMW sin "server" ved service som registrerer verdier fra noen sensorpunkter. I følge mekanikeren jeg snakket med så går det altså ikke ann for verkstedet og "lure" systemet. Mener fredrik har svart meg på dette tidligere ved at dette er helt eller delvis sant.
Det alene gjør meg litt betryggende.
BMW mener alvor er slik jeg oppfatter dem. Derfor tror jeg BMW er bra saker som leverer teknologi trolig bedre en. Konkurrentene.
Men baksidene kan selvsagt være at feilkildene øker.
Dette er meninger bassert på følelser jeg har samt uttalelsene fra en verksmester fra en autorisert BMW verksted.