Tråden for oss som liker ØL!
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Re: Tråden for oss som liker ØL!
Den har jeg ikke smakt :)
Men jeg har i vertfall kjøpt meg en partycooler i dag som skal testes. Den er nok fin og ha ØL'en i uten å ta opp hele kjøleskapet som er mer en full nok av andre varer i disse tider.
Denne skal jeg nok plassere i furtebua eller på kontoret tenker jeg :)
Men jeg har i vertfall kjøpt meg en partycooler i dag som skal testes. Den er nok fin og ha ØL'en i uten å ta opp hele kjøleskapet som er mer en full nok av andre varer i disse tider.
Denne skal jeg nok plassere i furtebua eller på kontoret tenker jeg :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vi har brukt Jula sin store partycooler noen år nå og veldig fornøyd med den … har den ute sommerstid og inne nå
Link:
https://www.jula.no/catalog/hjem-og-hus ... er-000925/

https://www.jula.no/catalog/hjem-og-hus ... er-000925/
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
Ølet fra Slakteren i Mysen kan anbefales til de grader. Jacobsen hamstres, tradisjonen tro, i god tid før jul. Problemet er at det skal prøvesmakes ofte og da er det også som regel tomt til jul, men det står alltid en kasse med egenimportert Hof i kjelleren. Det er heller ikke et dårlig alternativ.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)
- Bjerknez
- Kontakt:
"Slakterens Jul" var et veldig godt ØL ja.utc skrev: 21 des 2022, 10:20 Ølet fra Slakteren i Mysen kan anbefales til de grader. Jacobsen hamstres, tradisjonen tro, i god tid før jul. Problemet er at det skal prøvesmakes ofte og da er det også som regel tomt til jul, men det står alltid en kasse med egenimportert Hof i kjelleren. Det er heller ikke et dårlig alternativ.

Det samme gjelder "IB Julenek" Dette var en hveteøl variant :)
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
- Bjerknez
- Kontakt:
Da får vi se om den duger da

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Om du dumper all type øl i den bommer du fort på 6-10 grader mellom optimal temp fra eks pils til juleøl
- Bjerknez
- Kontakt:
Sånt bryr ikke jeg meg noe om. ØL skal være kaldt, uansett type. Lunken juleøl er ikke akkurat noe jeg før gåsehud av vertfalllazyboy skrev: 21 des 2022, 20:35 Om du dumper all type øl i den bommer du fort på 6-10 grader mellom optimal temp fra eks pils til juleøl![]()

- Bjerknez
- Kontakt:
Da har denne fått stått på siden ca. kl. 17:00 i går onsdag 21.desember og til nå torsdag 22. desember kl. 05:00. Jeg stilte den inn på det kaldeste som er 0 grader og fylte den fra bunn til topp med ØL flasker. Temperaturen er målt helt øverst i boksen ca. 5 cm. under lokket og rommet der man kan plassere øl'en er nok helt klart kaldest nærmere bunnen som er ca. 50cm. fra lokket, så den er ganske dyp.Bjerknez skrev: 21 des 2022, 17:23 Da får vi se om den duger da![]()
4B3305EA-22DB-4CB9-92E5-084C9C1CFBFC.jpeg
Temperaturen helt øvers ca. 5 cm. under lokket er 3.6 grader og det virker som den blir kaldere og kaldere med små marginer. Det står at den skal stå på i minst 24 timer i strekk den første gangen for å oppnå full effekt.
Jeg prøvde og legge temperaturmåleren litt lenger ned (ca. midt i) og der var temperaturen rundt 2 grader.
Så ja, jeg tviler ikke på at 0 grader er oppnåelig i denne partycooleren fra Jula. Den ser også ganske stilren og bra ut. Men denne skal altså på sikt ikke stå midt i stua, men i furtebua eller på kontoret mitt.
Så denne ser ut til å fungere akkurat som den skal :)
Jeg kommer dog til å skru temperaturen opp noen grader når den har fått "kjørt seg inn litt". Jeg tenker rundt 4 grader er en god allround temperatur.
- Bjerknez
- Kontakt:
Dog finner jeg ikke noe informasjon om man kan ha isbiter i denne partycooleren. Den virker jo vanntett med tanke på det rommet inne i boksen, men jeg finner ikke noe informasjon om dette. Ikke noe krise sånn sett, da den kjøler såpass godt som den gjør.
jeg hadde egentlig planer om å kjøpe meg et lite kjøleskap i steden, men bruksområde til et kjøleskap er jo ganske begrenset i forhold til en slik partycooler.
Et kjøleskap kan man jo ikke rent estetiskt sette midt på gulvet eller trille rundt. Et kjøleskap er et stygt møbel og krever at det blir innebygd eller vertfall satt ett egnet sted (kjøkkenet). Dessuten koster det billigste kjøleskapet jeg fant dobbelt så mye som denne party cooleren.
Om sommeren kan man også trille partycooleren ut på terrassen eller andre steder og den kan faktisk også stå midt i stua hvis man skal ha en fest uten at den skjemmer seg bort.
Jeg hadde tre fulle bæreposer med ØL flasker. Lett blanding av av flasker fra 0.33l til 0.75l. Jeg har ikke telt flaskene men jeg tipper rundt 30-35 stk. ØL flasker. Det er litt mer plass igjen opp til lokket, så skal jeg tippe så får jeg lett ned i en 6-pack med 0.5l ØL bokser til. Mulig enda flere også. Så kommer det jo også litt ann på hvordan man stabler. Reklamen sier at den skal ha plass til 85stk. 0.33l bokser. Det tviler jeg ikke på.
Angående støy så kan jeg ikke høre noe. Man hører en vag summing hvis man går nærme den, men sitter man noen meter unna er det ingen lys som sjenerer.
Alt i alt så er førsteinntrykket mitt veldig bra.
Her er en screenshot fra appen på telefonen som holder oversikt over temperaturen øverst i boksen. (temperaturen har gått ned hele 0.5 grader siden jeg målte sist.
PS! Det står "Temp stue", men det er bare fordi jeg har brukt temperaturmåleren i stua og bare slengt den ned i boksen. :)
jeg hadde egentlig planer om å kjøpe meg et lite kjøleskap i steden, men bruksområde til et kjøleskap er jo ganske begrenset i forhold til en slik partycooler.
Et kjøleskap kan man jo ikke rent estetiskt sette midt på gulvet eller trille rundt. Et kjøleskap er et stygt møbel og krever at det blir innebygd eller vertfall satt ett egnet sted (kjøkkenet). Dessuten koster det billigste kjøleskapet jeg fant dobbelt så mye som denne party cooleren.
Om sommeren kan man også trille partycooleren ut på terrassen eller andre steder og den kan faktisk også stå midt i stua hvis man skal ha en fest uten at den skjemmer seg bort.
Jeg hadde tre fulle bæreposer med ØL flasker. Lett blanding av av flasker fra 0.33l til 0.75l. Jeg har ikke telt flaskene men jeg tipper rundt 30-35 stk. ØL flasker. Det er litt mer plass igjen opp til lokket, så skal jeg tippe så får jeg lett ned i en 6-pack med 0.5l ØL bokser til. Mulig enda flere også. Så kommer det jo også litt ann på hvordan man stabler. Reklamen sier at den skal ha plass til 85stk. 0.33l bokser. Det tviler jeg ikke på.
Angående støy så kan jeg ikke høre noe. Man hører en vag summing hvis man går nærme den, men sitter man noen meter unna er det ingen lys som sjenerer.
Alt i alt så er førsteinntrykket mitt veldig bra.
Her er en screenshot fra appen på telefonen som holder oversikt over temperaturen øverst i boksen. (temperaturen har gått ned hele 0.5 grader siden jeg målte sist.
PS! Det står "Temp stue", men det er bare fordi jeg har brukt temperaturmåleren i stua og bare slengt den ned i boksen. :)
- Bjerknez
- Kontakt:
EDIT:
Temperaturen øverst i boksen ca. 5cm. under lokket er nå 2.8 grader med beholderen stappet med flasker. Det er ganske imponerende synes jeg. I bunnen regner jeg med det nesten nærmer seg frysepunktet.
Den skal få stå på til jeg kommer hjem fra jobb i dag på full kjøling slik at den får stabilisert seg, så kommer jeg med ny tilbakemelding.
Jeg vil også tro at grunnen til den lange kjøletiden er nok fordi jeg stappet den full med romtempererte flasker. Så fort flaskene med innhold også blir kjøligere har jeg ingen betenkeligheter at temperaturen i denne boksen vil nærme seg 0 grader rett under lokket og kanskje enda kaldere enn dette i bunnen muligens.
Temperaturen øverst i boksen ca. 5cm. under lokket er nå 2.8 grader med beholderen stappet med flasker. Det er ganske imponerende synes jeg. I bunnen regner jeg med det nesten nærmer seg frysepunktet.
Den skal få stå på til jeg kommer hjem fra jobb i dag på full kjøling slik at den får stabilisert seg, så kommer jeg med ny tilbakemelding.
Jeg vil også tro at grunnen til den lange kjøletiden er nok fordi jeg stappet den full med romtempererte flasker. Så fort flaskene med innhold også blir kjøligere har jeg ingen betenkeligheter at temperaturen i denne boksen vil nærme seg 0 grader rett under lokket og kanskje enda kaldere enn dette i bunnen muligens.
Pass på så det ikke blir en eller flere eksplosjoner nede i boksen, ikke så kjekt å komme hjem til detBjerknez skrev: 22 des 2022, 06:01

Jeg bruker stort sett kun appen. Bruker den for å "holde orden på" hvilke øltyper jeg har smakt og hvordan jeg likte dem.
Den lar meg scanne strekkoden på boksen/flaska, så finner den selv ut hvilket øl det er og lar meg legge inn rating, bilde, kommentar etc.
Du kan også legge inn øl manuelt/søke opp, om du for eksempel er ute på byen og drikker øl på tap.
Litt som Pokemon-kort for voksne...

I never apologize.
- Bjerknez
- Kontakt:
Aha… smart. Den må jeg teste :)KåreDump skrev: 22 des 2022, 10:08Jeg bruker stort sett kun appen. Bruker den for å "holde orden på" hvilke øltyper jeg har smakt og hvordan jeg likte dem.
Den lar meg scanne strekkoden på boksen/flaska, så finner den selv ut hvilket øl det er og lar meg legge inn rating, bilde, kommentar etc.
Du kan også legge inn øl manuelt/søke opp, om du for eksempel er ute på byen og drikker øl på tap.
Litt som Pokemon-kort for voksne...![]()
- Bjerknez
- Kontakt:
En eller flere eksplosjoner faktiskNomade skrev: 22 des 2022, 09:44Pass på så det ikke blir en eller flere eksplosjoner nede i boksen, ikke så kjekt å komme hjem til detBjerknez skrev: 22 des 2022, 06:01
Den skal få stå på til jeg kommer hjem fra jobb i dag på full kjøling slik at den får stabilisert seg, så kommer jeg med ny tilbakemelding.Tror jeg ville stilt den inn på driftstemperatur 4-5 grader :)

Krisemaksimering er ikke noe jeg bedriver i disse juletider

Har skjedd et par ganger i kjøleskapet på jobb, brusbokser rett nokBjerknez skrev: 22 des 2022, 10:59En eller flere eksplosjoner faktiskNomade skrev: 22 des 2022, 09:44Pass på så det ikke blir en eller flere eksplosjoner nede i boksen, ikke så kjekt å komme hjem til detBjerknez skrev: 22 des 2022, 06:01
Den skal få stå på til jeg kommer hjem fra jobb i dag på full kjøling slik at den får stabilisert seg, så kommer jeg med ny tilbakemelding.Tror jeg ville stilt den inn på driftstemperatur 4-5 grader :)
![]()
Krisemaksimering er ikke noe jeg bedriver i disse juletider![]()

Hvis ølet blir for kaldt så mister det fullstendig aroma og lukt. Noe særlig under syv grader synes jeg er for kaldt med mindre det er vanlig Ringnes.......men det bør vel egentilig ikke kalles øl engang.
Har også registrert at noen fryser ned akkevitten sin ...men er ikke det helt meningsløst ?
Har også registrert at noen fryser ned akkevitten sin ...men er ikke det helt meningsløst ?
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)
- Bjerknez
- Kontakt:
Som nevnt, så kommer jeg til å justere temperaturen noe opp etter at kjøleboksen har "stabilisert" seg. Jeg tenker at å sette denne til feks. 4 grader vil gi fra 4 til 5-6 grader avhengig av hvor mye som er i boksen og hvor i boksen det er plassert.utc skrev: 22 des 2022, 11:51 Hvis ølet blir for kaldt så mister det fullstendig aroma og lukt. Noe særlig under syv grader synes jeg er for kaldt med mindre det er vanlig Ringnes.......men det bør vel egentilig ikke kalles øl engang.
- Bjerknez
- Kontakt:
Testet Untappd appen i dag. En utrolig masete app proppfull av sprettoppvinduer og reklame. Den ble derfor avinstallert og jeg bruker mye heller Excel for å holde oversikten.
- Bjerknez
- Kontakt:
Denne fikk seg en prøvesmak i dag.
Så absolutt en god øl det også. Skiller seg ikke nevneverdig ut fra andre ØL i samme kategori. Dette er en typisk butikkøl med 4.5% alkohol og det merkes. Litt tammere på smak, men så absolutt et av de bedre butikkølene når det kommer til juleøl. Men den slår ikke Mack sin juleøl :)
Så absolutt en god øl det også. Skiller seg ikke nevneverdig ut fra andre ØL i samme kategori. Dette er en typisk butikkøl med 4.5% alkohol og det merkes. Litt tammere på smak, men så absolutt et av de bedre butikkølene når det kommer til juleøl. Men den slår ikke Mack sin juleøl :)
- Bjerknez
- Kontakt:
På selveste julaften, rett etter maten, skal jeg sette meg i godstolen og flotte meg med denne hveteølen fra polet :)
- Gammelsmurfen
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Har vært igjennom disse nå hittil i julen, Aas bock er riktig nok ikke juleøl men den smakte helt greit
Tuborg Juleøl er noe jeg kjøper hver jul, det funker til både mat eller bare for å kose seg med en øl, en av de bedre mengde/fabrikk/butikk juleølet syns jeg.
Aas vellagret Juleøl (9%) var helt nydelig, etter min gane syns jeg den har hint av sjokolade, kaffe og muligens litt citrus på tampen.
God var den i hvert fall i følge meg selv

Tuborg Juleøl er noe jeg kjøper hver jul, det funker til både mat eller bare for å kose seg med en øl, en av de bedre mengde/fabrikk/butikk juleølet syns jeg.
Aas vellagret Juleøl (9%) var helt nydelig, etter min gane syns jeg den har hint av sjokolade, kaffe og muligens litt citrus på tampen.
God var den i hvert fall i følge meg selv

- Bjerknez
- Kontakt:
Denne var faktisk veldig god! Det er en hveteøl som var ganske lett å drikke. Enda "lettere" enn en vanlig Paulaner. Et av de bedre jeg har smakt :)Bjerknez skrev: 23 des 2022, 03:56 På selveste julaften, rett etter maten, skal jeg sette meg i godstolen og flotte meg med denne hveteølen fra polet :)
794BAE75-A468-4156-A760-12C179E67F70.jpeg
-
- Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06
Mine damer og herrer, dere har jo fullstendig gått glipp av julens dessert;
Stelliger Divum.
Som den berømte norske sjokoladen; ingen over, ingen ved siden.
Løp og kjøp, ha deg hjem, avkjøl flaska til 14-16 grader, deretter nyt innholdet.
Om du ikke liker den, er det selvsagt deg det er noe feil med
Stelliger Divum.
Som den berømte norske sjokoladen; ingen over, ingen ved siden.
Løp og kjøp, ha deg hjem, avkjøl flaska til 14-16 grader, deretter nyt innholdet.
Om du ikke liker den, er det selvsagt deg det er noe feil med

--
Baard
Baard