iPhone 14 Pro / Pro Max har virkelig et fantastisk kameraoppsett og er vel den første telefonen som greier å skille for- og bakgrunn godt nok til at jeg kan vurdere å legge igjen mitt Canon G7X med 1" sensor hjemme (samme som på Sony RX100) om jeg skal ut på tur. I tillegg er detaljene i bildet ekstremt mye bedre enn bilder tatt med iPhone 13 Pro. Jeg vil påstå at det er en aldri så liten revolusjon vi har sett det siste året.
Vi lever i en flott tid når mobilene kan begynne å konkurrere mot Sony RX100-serien på bildekvalitet, men jeg tror de fleste i denne tråden vet at profesjonelle fotografer og hobbyfotografer fortsatt vil foretrekke "ekte" kameraer i mange år til.
Nye tanker om IPhone 14 Pro som reisekamera...
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Re: Nye tanker om IPhone 14 Pro som reisekamera...
Ja og hovedgrunnen til dette er ergonomi samt sjansen til å bytte brennvidde. Selvsagt vile en f/1.2 200mm Canon L fastobjektiv gi resultater en mobiltelefon ikke kan gi deg. 200mm optisk zoom som drar nytte av hele bildebrikka. Men så koster et slikt objektiv over 20.000 kroner alene.Fsva skrev: 22 feb 2023, 18:29
Vi lever i en flott tid når mobilene kan begynne å konkurrere mot Sony RX100-serien på bildekvalitet, men jeg tror de fleste i denne tråden vet at profesjonelle fotografer og hobbyfotografer fortsatt vil foretrekke "ekte" kameraer i mange år til.
Som reisekamera er iPhone 14 Pro helt fantastisk. Plutselig synes jeg egentlig at 14.000 for en iPhone ikke er så mye, med tanke på at en Sony RX100 siste modell koster rundt 12.000 kroner og den kan man ikke ringe med eller noe annet. :)